ontvanger overleden?

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door servor1986, 26 mei 2014.

  1. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Hallo,

    gister weer lekker wezen vliegen maar na al 3 vluchten met de 250 gemaakt te hebben viel deze spontaan uit de lucht, zette zichzelf soort van uit, op de grond aangekomen werkte alles weer. lipo gecheckt 3.79 op alle cellen en was rustig aan het rondjes vliegen. denk niet dat het de lipo of voltage cut off is want had al een lipo tot 3.71 p/c leeg gevlogen. mijn zender had nog 6v, nieuwe batterijen. nu verdenk ik de orange dsm2 ontvanger die al een keer binding verloren heeft alleen nooit in vlucht. er was al een nieuwe onderweg van spektrum. nu is mijn vraag, zou dit de ontvanger zijn of moet ik het zoeken in de bec van de esc? oh de ontvanger knipperde terwijl mijn zender nooit uit geweest is, zelfs bij het selecteren van een model doe ik de zender aan en uit en daarna hang ik de lipo aan de heli dus denk ik dat de ontvanger signaal gemist heeft terwijl deze er onder hangt en de heli op nog geen 5 meter bij me vandaan was. wel heb ik er een andere tailservo op gezet al lijkt het me sterk dat het hier aan kan liggen.
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.428
    Locatie:
    Rotterdam
    Kan toch makkelijk je accu zijn...
    Jij meet dat voltage ZONDER belasting. Dus de cellen zijn al weer bijgekomen, en laten dan een voltage zien.
    ga je er hard aan trekken (vliegen), kan hij niet meer leveren en donderd het voltage in elkaar.

    Zelfs als je normaal vliegt, land, ernaartoe rent en meteen meet, ben je doorgaans nog te laat om 1 kapotte cel te meten.


    je zou s in de regelaar moeten kijken wat de voltage cutoff voltage is.
    en HOE hij dit uitvoert... Er zijn opties met gewoon spontaan motor uit, en opties waarbij de motor even gaat haperen, en dan uitvalt.

    BEC kan natuurlijk.
    Maar ik zou eerst die accu's checken.
    3,8 is bij lange na geen volle accu (sterker, gevoelsmatig zal het tegen het eind van je accu zitten)
    en een kapotte accu meld zich doorgaans het eerste aan het eind van de timer...

    Of je hebt bijvoorbeeld net een redding of een pitch pump gehad, dat trekt de heli er even heel veel stroom uit, waardoor het voltage omlaag donderd.

    nu weet ik niet hoe oud de accu's zijn..
    niet dat het extreem veel uitmaakt, soms kunnen accu's op hun 2e vlucht al kapot zijn..
     
  3. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    3.8 is mooi leeg op 75% bij deze lipo's en het lijkt me sterk dat het in de lipo zit. Dit test ik morgen op de tafel wel even met de nieuwe ontvanger want heb al problemen gehad met die orange ontvanger. bij cut off gaat hij eerst stotteren, tenminste bij de 450, daarbij was ik in zeer rustige vlucht waarbij ik amper vermogen vroeg. regelaar draaide op 85 flat met 14t pinion. Een kapotte cel merk je meestal toch ook al wel in geluid en toeren maar dat was allemaal oké. ik twijfel echt aan de ontvanger omdat die eerder ook al raar gedaan heeft maar die lipo dat zou ook kunnen. anders zal er tussen de esc en ontvanger een kabel breuk zitten aangezien alles weer stroom krijgt, hoeveel heb ik nog niet gemeten maar het lijkt me ook niet aan de bec te liggen.
     
  4. Frocky

    Frocky

    Lid geworden:
    5 mei 2013
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Herzele Oost Vlaanderen
  5. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Het is een full range ontvanger maar zelfs met een parkrange zou het niet mogelijk moeten zijn..
    ik heb inmiddels een andere mening over orange. heb ook al een dooie r620 gehad. Ik gooi er gewoon spektrum op en dan gaan we zien of hij het doet of dat ik verder troubles moet shooten
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.428
    Locatie:
    Rotterdam
    Alles kan.. Maar eind van de accu, en spontaan een motor die uit gaat laat bij mij een "accubelletje" rammelen

    waarom gaat die ontvanger pas uit aan het eind van de accu, en niet eerder?
    kan toeval zijn, misschien ook niet.
    Als je er misschien op gelet hebt.. Deden de servo's het nog onderweg naar beneden?

    Geluid merk je niet altijd wat bij een rotte cel.
    die gaat al vrij vlot een stuk lager in het voltage zitten, toeren zijn zodoende al lager.
    en een lipo cel die te ver ontladen raakt, kan in een paar tellen van een redelijk voltage naar 2 volt gaan. Dat gaat echt in 5 seconden soms... heb zelfs al eens sneller aan de hand gehad.

    Ik heb ook wel eens een versleten accu gehad. heli vloog mooi, geen rare dingen. geluid etc in orde.
    na een minuut of 4 vliegen (timer staat op 6), viel me opeens een rood lampje op. mn lipo saver, die gaat branden als de accu op 9,9 volt zit.
    als de donder heli neergegooit... Op de lader was er lang niet zoveel uit als je zou verwachten. eerder gewoon precies het getal wat hij op dat moment verbruikt zou moeten hebben in een normale situatie, alleen de accu donderde eerder in elkaar.

    Dus, kapotte cel kan. kapotte of versleten accu kan. testen is eigenlijk alleen te doen onder belasting.. wat erg vervelend is als je de spullen niet hebt.
    kapotte cel zie je meestal met opladen wel aan 1 cel die continu hoog zit, of met ontladen diezelfde cel die graag lager wil gaan zitten.
    alle 3 kapot versleten is dan lastig te zien.. zo hard kun jij hem met de lader niet leegtrekken.
     
  7. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Ik kan het me goed voorstellen hoor daar niet van het lijkt me alleen sterk.

    had niks geen beweging onderweg naar beneden.. alsof iemand hem gewoon uit zette... terug bij de heli knipperde de ontvanger zoals hij doet als hij signaal gemist heeft of als je de zender aan laat bij het verwisselen van een accu.
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.428
    Locatie:
    Rotterdam
    dat is inderdaad wel een goede observering.. de bec blijft wel werken als de cut off de motor uitzet. in de regel dan ;-)

    Of er zit een vuiligheidje in de soldering ergens. kan ook.
    maar als je kunt testen met een andere ontvanger, kun je het eens proberen.
    houdt dat accudingetje wel in je achterhoofd.. niet te gek hoog etc..
     
  9. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    ja dat heb ik bij mijn schaal ook gehad, toen deed alles het gewoon alleen viel de motor uit na een wobble, anders kan ik het niet noemen. ik krijg morgen een spektrum ontvanger binnen dus daar probeer ik het ff mee, zal ook een ander lipo'tje pakken en een hoover sessie van 1.5 mtr hoog en hou ff de plastic blaadjes erop just to be less expensive mocht het falen
     
  10. Frocky

    Frocky

    Lid geworden:
    5 mei 2013
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Herzele Oost Vlaanderen
    Als er signaalverlies is geweest branden er twee lampjes bij een orange ontvanger, een oranje ( dat steeds brandt of knippert bij normaal functioneren), en ernaast brand dan nog een rood lampje...
     
  11. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    hmm dat heb ik niet waargenomen. ik zal em eens testen morgen als ik mijn zender uit en aan zet.
     
  12. Frocky

    Frocky

    Lid geworden:
    5 mei 2013
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Herzele Oost Vlaanderen
    Als je beiden vervangt kan je wel niet uitsluiten of het de lipo of de ontvanger was he...
     
  13. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    mee eens. ik zal morgen eens kijken
     
  14. Frocky

    Frocky

    Lid geworden:
    5 mei 2013
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Herzele Oost Vlaanderen
    Bij de park range exemplaren is het zeker zo, ik heb een eens gehad met de Devo 7E zender van mijn zoontje toen ie wel al de software update voor DSM2/DSMX had gehad maar nog niet op full range stond, en het goede eraan is dat het rode lampje blijft branden zo lang je de lipo er niet afhaalt, zo kan je zien dat er tijdens de gehele vlucht ergens een signaal verlies is geweest...
     
  15. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    nee het is een full range. ik zie altijd maar 1 constante oranje led tenzij je je zender aangelaten hebt bij het verwisselen van de lipo. dan, net zoals bij spektrum, knippert de led omdat deze een bepaalde tijd zijn spanning/ontvangst is verloren terwijl de zender waarmee hij in contact is aan gebleven is of zoiets. maar het kan heel goed hoor, ik kijk morgen even naar de ontvanger.
     

Deel Deze Pagina