Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Thema Blade 500X is afgesloten,
    ik heb van Horizon Hobby op Kullanz een nieuwe gekregen,
    die ga ik voorlopig ook vliegen,
    maiden al achter de rug,
    vliegt super strak en zonder fouten !

    Groet
    Uwe
     
  2. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    mooi man! goede dealer! succes hoop dat hij goed blijft!
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    tja, hoop ik ook,
    tot nu toe heeft die 0,25 uren op de teller,
    dat zegt nog niks,

    problemen komen meest in de buurt van 20 uren, lagers iets vroeger,
    tja, en vliegt tol, heb nu ook voldoende onderdelen !

    Groet
    Uwe
     
  4. Nevermore

    Nevermore

    Lid geworden:
    8 aug 2013
    Berichten:
    1.295
    Locatie:
    Betekom - België
    Gisteren even goed geschrokken.

    Was 's avonds m'n Blade 300x aan het vliegen en ik merk dat ik mijn D/R niet juist heb staan. (heli reageerde directer en zenuwachtiger dan ik gewoon ben)
    Dus wat doe ik: ik zet in vlucht de 3 D/R schakelaars om. Mis ik toch wel bij de rudder schakelaar zeker... en zet de throttle hold actief... Motor uit dus! 8O
    Heli gaat in baksteen modus richting aarde. Gelukkig de reflex gehad dezelfde schakelaar terug te nemen en motor weer aan. 30cm boven de grond is m'n "escape" gelukt!
    Daarna met trillende handen komen landen. ;)
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    gefeliciteert met de eerste halve autorotatie :D

    voor de toekomst:
    daarom moet je eigenlijk "gewoon"alles op 1 knop zetten. idle up..
    Of naast de idle up 1 knop waarmee je alle dr's in 1 keer bedient.

    Bij vliegtuigen zie je inderdaad veel dr's los op de schakelaars staan, maar bij heli's moet alles eigenlijk ongeveer hetzelfde blijven staan. kans is te groot dat je 1 waarde niet meeneemt, en je hier rotvervelend vlieggedrag aan overhoudt.

    Nog een tip: ligt aan de hoogte.. Maar als de motor uit gaat, altijd blijven sturen..
    zit je een tikkie hoger (meer dan 5 meter hoog) eigenlijk zorgen dat je met een tikkie (dus niet vol) negatief omlaag komt, en kort boven de grond ( inschatting, maar 2 meter ongeveer om te remmen..) afvangen en landen.

    lager dan 5 meter ben je eigenlijk gewoon genaaid met een heli van 450 of kleiner formaat ;-)
     
  6. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    onder de 5 meter is de krater methode...
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    niet perse.. met een 600 heb ik het al een keer moeten doen...
    Spannend, je houdt weinig over.. maar als je vlot genoeg reageert en meteen naar de grond gaat, heb je daar nog net genoeg over om hem even netjes af te vangen.

    heb ook een keer op een meter of 10 gehad, die was makkelijker.

    Op 450 heb ik het nooit hoeven doen.. Maar des te kleiner, de rotter de autorotatie..
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit zal op 5 meter geweest zijn, en volkomen onverwacht....

    [media=youtube]wn1qG7ncalk[/media]

    En hoewel het geen echte autorotatie was (ik was véél te laat met pitch terugnemen, raakte veel te veel toeren kwijt en kon nauwelijks meer iets doen qua afvangen) is de heli volkomen schadevrij aan de grond gekomen.

    Héél jammer dat ook mijn maat met de camera schrok, want ik had het graag geheel op film gehad...
    Maar geloof me gerust,de heli stond volkomen onbeschadigd aan de grond....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    Het is toch net voldoende geweest blijkbaar :p Normaal gesproken gaat je staart eraf bij zo`n landing.
     
  10. heliboy1611

    heliboy1611

    Lid geworden:
    14 jul 2013
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Almelo
    Zondag naar de heli oldie dagen in Eibergen met mijn futura se.
     
  11. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Mooie heli Bert, maar je heb daar dan wel het geluk met dat gras :) op asfalt had je denk ik wel nieuwe skids kunnen bestellen. Ha ha mooi ja de camera man schrok meer dan jij :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, het had me op asfalt wel een paar skids, en dus ook een staartvin minimaal, gekost....

    Maar tsja.... ik schrok niet echt.... ik stond gewoon volkomen perplex, want ik ben niet gewend dat een motor afslaat. De laatste keer dat mij een motor afsloeg, zal in 2003 of 2004 geweest zijn, met de viertakt, en zijn versleten O-ringen om de carburateur, en dat was in de landing tijdens het uitflaren/afvangen, ofwel dat mérk je niet eens....

    Dus ik reageerde domweg véél te laat....

    Groet, Bert
     
  13. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ja zo klonk je ook wel op de video bert .. verbaasd :)

    Jammer dat de redding er niet meer op stond.
     
  14. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.427
    Locatie:
    Oirschot
    Dat roep ik ook altijd als ik verbaasd ben inderdaad ;-)

    Wel knap dat je desondanks de heli volledig schadevrij aan de grond hebt gekregen. Als ik even denk hoeveel/weinig tijd er tussen 5m hoogte en de grond zit, daar een moment van verbazing vanaf tel en je in die tijd toch de heli aan de grond hebt weten te zetten dan kan ik eigenlijk niet anders dan m'n spreekwoordelijke petje af zetten voor je!
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Vanmiddag mooi vliegweer geweest,

    om na mijn werk nog even 4 lipos te vliegen,

    maar het woord maar tijd, weer brandstof te vliegen,
    als ik dan maar iemand bij heb,
    bij dit weer zijn veel kinder overal aan het spelen,
    en da ga ik niet zonder caller wild-vliegen.

    Alles is heel gebleven, mooi zo!

    Groet
    Uwe
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.421
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb het nu 2 keer gehad.. motor ongepland uit.
    Als je pitch management goed is (oftewel, je kunt met erg weinig vermogen doen wat je wilt doen),en je het basisprincipe van een auto doorhebt, kun je hem best aardig redden

    Automatismes zijn mooi.. en het eerste wat jebij een heli leert is dat je nooit mag stoppen met denken, en zeker niet met sturen..

    Bert vliegt langer dan ik leef :D daarmee zit het snor

    Pure kunde..
    Standaard landingen zijn ook maar zo saai ;-)

    Maar een ongeplande motoruitval opvangen vind ik erg knap..
    Vliegtuig of heli. Ons veld is niet groot, heb nu een paar keer mensen ongepland omlaag zien komen.
    Soms andere keuzes, korte bochten, langere bochten, maar toch heel neerzetten.
    Altijd respect als het zonder schade lukt..
     
  17. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    vandaag de jr ds290g op de staart van mijn 250 geplakt. moest de plek van mijn Ball op 2 mm boren omdat anders de Rod zo raar doorboog. weet niet of het aan de plek van de Ball of de servo ligt maar hij is nu veel beter op zijn staart, lekker smooth. strakker en fijner dan op de 450 met een ds520 en zeker de 250 met ds420.
    morgen op het veld verder tweaken.. Verder ben ik nog wat aan het bestellen geweest

    [​IMG]

    dezelfde heb ik ook besteld voor de 450. vond ik wel leuk om alles 1 jasje aan te doen :) alleen die verzendkosten bij fusuno hè. . mensen..
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... dit keer was het toch echt méér (véééél meer) geluk dan wijsheid....

    Want het punt is: ik autoroteer uitsluitend als het moet, en de voorlaatste is dus alweer tien jaar geleden..... Die was overigens schadevrij, maar de keer daarvoor, in 1992, die ging wel helemaal fout...

    Groet, Bert
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    wat de voordeel van jou is, Bert,

    je denkt bij het vliegen altijd een stapje vooruit,
    waar gaat de heli heen, en wat gaat hij doen,

    en bij de uitval van de motor was het een situatie,
    war je wist, dat je snel reageren moest, en dat heb je gedaan,

    hetzelfde als remmen, als "een bal over de straat rolt"

    ervaring en oefenen telt
     

Deel Deze Pagina