Glitch/Crash T-REX 450L DOMINATOR 3s + AR7200BX 7CH DSMX Flybarless Control System

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Yves, 21 apr 2014.

  1. Yves

    Yves

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Zwijndrecht (België)
    Hallo

    Gisteren gaan vliegen met mijn nieuwe T-REX 450L DOMINATOR 3s + AR7200BX 7CH DSMX Flybarless Control System. Alles ging goed tot ik wou landen, opeens ging de heli hard naar beneden (alsof er een windstoot langsging maar er was geen wind) ik stuurde bij door harder pitch te geven, terug op en neer om terug controle te krijgen ... en toen ging de heli hard naar rechts, een roll die zo hard was dat ie opeens inverted kwam 1 meter boven de grond .... crash het gras in !

    Wat is hier aan de hand ? Ik kan mij niet voorstellen dat ik zo hard roll rechst input gaf
    Wie heeft dit nog meegemaakt ?
    Wat kan de oorzaak zijn ?

    (Eerste 2 keer dat ik met een flybarless vlieg, komende van flybar voelt het allemaal zeer artificieel ...)

    bedankt voor jullie feedback !

    Yves

    Op runryder : http://rc.runryder.com/helicopter/t731290p1/
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Vaag.
    klote van de heli..
    Wel te hopen dat je het vind..

    Storing geloof ik niet meteen in, op 2,4 is eigenlijk alles of niets.. Werkt of werkt niet
    Een reset van de ontvanger (als de ontvangerspanning te laag wordt) duurt een paar tellen, waarin je 0 controle hebt.
    Die twee zijn het niet, in mijn optiek.

    Klinkt alsof er in de hardware misschien iets losschoot.. Jezusbout gebroken?
    Hoofdas omhoog is ook minder pitch
    Misschien linkje eraf verklaard de harde rechtsaffer

    Of de stanilisatie ging van slag door een aparte trilling, andere frequentie dan eerder.
    Misschien net naar een andere vliegmode geschakeld?
    Maar dat zou de rechtsaffer verklaren, niet de pitch down..
     
  3. Yves

    Yves

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Zwijndrecht (België)
    bedankt voor je reactie

    Het hoofdstuk "statische elektriciteit" ook eens bekijken, ik las hierover op runryder, eventueel in die hoek zoeken.

    Achja ... reparen en voorzichtig terug wat lipo's leeg hoveren ... we zien dan wel.

    Blijft toch zuur dat na uren met raptor 30 nitro zonder problemen gevlogen te hebben nu na 1,5 vlucht de heli al in de grond steekt ...

    groeten !

    Yves
     
  4. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    Goeden morgen,
    wil er niet mee bemoeien maar "statische elektriciteit" heb je toch niet bij een TT aandrijving.:confused:
    Dit komt toch voor bij een riem aandrijving,op mijn 450 sport moest ik de tail aarden omdat er een glitch voorkwam.Nadat ik dat gedaan had was het euvel voorbij.
    Ik kan het ook verkeerd hebben maar dit is wat ik er altijd van hebt begrepen
    Zou het niet aan je ontvangst zelf kunnen liggen.....range check uitvoeren misschien.
    Op een aantal filmpjes kom je inderdaad met een ar7200bx deze glitches tegen.

    phil
     
  5. Yves

    Yves

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Zwijndrecht (België)
    Ok, dat is dan al goed nieuws ... de heli heeft inderdaad een harde staartaandrijving, ik las erover op runryder, iemand met een vergelijkbaar probleem maar die had een 450 met riem.
     
  6. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    Verbeter me als ik het fout hebt graag,ik wil geen verkeerd info geven.
    Op me 600 epro heb ik nooit een glitch gehad met een beast(ook TT aandrijving)
    Zou toch kijken naar je ontvangst of in elk geval controleren
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Een torque tube staart heeft geen last van statische electriciteit..
    Glitches zou niet voor mogen komen, of er moet iets raars aan de hand zijn..
    Een kapotte ontvanger zou dan een optie zijn, maar zou ff niet weten hoe je dat uitsluit.

    Feit dat je ging landen geeft aan dat je dichtbij zat, en dat het bereik tijdens de rest van de vlucht voldoende was. Zou raar zijn als hij dan dichtbij opeens alsnog problemen ontwikkeld.

    Kon je tijdens de "glitch" wel sturen?
    Of was het een fractie van een tel die glitch, om daarna weer normaal verder te gaan?

    Nu zijn er met een tt wel gevallen bekend dat een stabilisatie van slag ging, omdat hij bovenop de tt tandwielen was geplaatst..
    Maar dan vind ik nog steeds die pitch down zo vaag
     
  8. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    Ik vlieg al enkele jaren met AR7200BX op al mijn heli's (TREX 450/550/700), en heb zo'n probleem nog nooit meegemaakt.
    De AR7200BX staat algemeen ook bekend als een zeer betrouwbare controller. Ik zou het probleem daarom eerder zoeken in de stroom-toevoer. Lipo connector losgetrild? Zwakke soldeer-connectie? Servo of esc stekker losgetrild van de controller?

    Trillingen kunnen mogelijks ook aanleiding geven tot rare effecten met gelijk welke fbl controllers, hoewel de AR7200BX ook daar niet super gevoelig voor is. Om trillingen in te schatten, kan je de heli laten optoeren zonder (main en tail) blades, en zien of de swash niet zwaar drift bij bepaalde toerentallen.

    Bij TT aandrijvingen is er in principe geen probleem met statische electriciteit.
     
  9. phil65

    phil65

    Lid geworden:
    5 mei 2009
    Berichten:
    327
    Locatie:
    middelburg
    Zou het een "brown out" (zo noem je dat toch)geweest kunnen zijn waardoor je heel even de controle kwijt raakt.
    net iets teveel vragen van je systeem(ik stuurde bij door harder pitch te geven, terug op en neer om terug controle te krijgen ... ) waardoor even van slag is
    Misschien een los contact,klein breuk in een kabel die door trillingen even verlies van controle op levert.
    Ik denk maar hard op he;) blijft lastig zulke problemen maar leuk om er achter te komen wat de oorzaak kan zijn.....mooi hobby houdt je goed bezig
     
  10. Yves

    Yves

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Zwijndrecht (België)
    Het was een nieuwe lipo waar ik net de EC3 connectoren had aangesoldeerd ... maar alles zit goed vast, nadien de lipo nog geladen zonder problemen

    Stel dat alle stroom uitvalt, waarom valt ie dan gewoon niet uit de lucht ? ... het is die harde roll rechts die mij stoort ... als de stroom wordt onderbroken moet ie gewoon in failsafe gaan en uit de lucht vallen, NIET beslissen om opeens 3D op zichzelf te gaan doen !!

    oelewapper van een heli

    :)
     
  11. Yves

    Yves

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Zwijndrecht (België)
    @ student ... ik bleef sturen, hover landing pitch controle was ok ... toen opeens die hard roll right, het was in een fractie van een seconde gebeurt ... ik stond erbij en keek ernaar.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja, maar je had het ook over een pitch down, die je zelf niet stuurde. En geen wind...
    Daarna een harde pitch up van jezelf, gevolgd door een niet door jou gestuurde harde rechtsaf.

    Doorgaans als een stabilisatie last heeft van trilling, willen ze gaan driften. Of ze worden een beetje overactief, zeer agressief gevoel in de sticks.
    Maar dat is al vanaf het eerste moment het geval, en niet opeens spontaan ergens tijdens de vlucht.

    Over de stroomvoorziening, jij hebt het over je hoofdaccu.
    Maar die voed je ontvanger niet rechtstreeks, anders zou er 12 volt op je servo's staan.
    De regelaar heeft een bec, die bec haalt de hoofdspanning omlaag tot een 6 volt (of wat jij hebt ingesteld)
    Als die bec het niet bijhoudt, zakt de spanning te laag, en valt de ontvanger kortstondig uit.
    Die periode is een reset, kan varieren van 1 tot 3 sec of langer.
    Dit kan ook het probleem zijn geweest..

    Maar in de periode kort voor of na de glitch zou je dan geen controle kunnen hebben..
    Vandaar mn vraag
     
  13. PeterS

    PeterS

    Lid geworden:
    25 aug 2003
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Almere
    Wat voor zender gebruik je, toch niet toevallig een DX6i he ?

    Peter
     
  14. Rob Peters

    Rob Peters

    Lid geworden:
    15 feb 2011
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Hoorn
    Glitch, statische electriciteit uitgesloten.
    Ik denk eerder aan een los zittend stekkertje of een slechte voeding.
     
  15. Yves

    Yves

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Zwijndrecht (België)
    dx6i
     
  16. Yves

    Yves

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Zwijndrecht (België)
    @rob : de stekkers op de ar7200 zaten nog altijd muurvast
    de lipo was net nieuw, volledig opgeladen en met een ec3 stekker op gesoldeerd die je er niet af krijgt (gemonteerd met de klik in de stekker ... )

    ik vind trouwens dat ie in failsafe moet gaan als de stroom uitvalt niet inverted gaan vliegen ...
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    als de stroom uitvalt, gaat de ontvanger uit. dus kan hij ook niet in failsafe.

    en die EC3 maakt nog steeds geen fluit uit.
    die lipo ook niet. je had vermogen, dus dat kan het niet zijn.

    de hoofdmotor pakt een 20 ampere weg van de lipo, de besturing op zijn hoogst een ampere of 2.
    als de lipo 20 aankan, kan hij zeker die 2 erbij hebben.

    het gaat hier even om de regelaar. in de regelaar zit een bec, die alles naar 6 volt sleutelt voor de ontvanger. Als die BEC er mee stopt, stopt je ontvanger ook.
    als hij overbelast is, zakt het voltage in elkaar, en gaat de ontvanger in reset, en heb je een paar tellen geen enkele controle over het model.

    Let op: de BEC is dus niet iets wat je kunt zien of aan kunt solderen!
    gewoon een onderdeel van de regelaar. Vandaar dat ik persoonlijk van mening ben dat die lipo en zijn stekker NIET het probleem is.

    Als de Bec er mee is gestopt, is dit op de grond redelijk makkelijk te reproduceren.
    motordraden los, stroom op de regelaar, beetje gewicht op de swash zetten (niet duwen... gewoon genoeg om een beetje weerstand te maken) en roeren met de sticks.
    houdt ie dat een minuut en langer vol, is die goed.
    wel goed roeren.. flink vlot, over alle kanalen. in de lucht moet er ook goed geroerd worden om hem in de lucht te houden, dat moet je in je achterhoofd houden

    is wel de vraag wat het dan wel was.
    of de stabilisatie, of de zender.
    als je die zender vaak gebruikt, ook voor andere modellen, en dit is nog nooit gebeurt en naderhand ook niet meer voorgekomen, zou alleen de stabilisatie overblijven.

    zender kun je een beetje checken door in het monitor menu te kijken. als je rond midstick alles loslaat, moeten alle waardes ook stil blijven staan.
    staan die een beetje te dansen, terwijl je je vingers niet aan de zender hebt, kunnen de potmeters in de zender kapot zijn.
     
  18. PeterS

    PeterS

    Lid geworden:
    25 aug 2003
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Almere
    Yves,

    Ik vroeg niet voor niets of je een dx6i hebt gebruikt, en dat heb je bevestigd. Dit type zender heeft potentiometers die duidelijk van slechte kwaliteit zijn. Ik wil het merk absoluut niet bashen, ik gebruik zelf een dx9. Maar persoonlijk vindt ik het ronduit gevaarlijk om met een dx6i, iets groters dan een 450 te vliegen. Contoleer eens in je servomonitor of de bewegingen sprongen maken, in jouw geval met name je collective, als hij niet goed werkt zie je het vrij snel. Het hoeft het niet te zijn, maar realiseer je in iedergeval dat problemen met deze zender van het een op het ander moment kan optreden. Ik heb twee exemplaren fout zien gaan, waaronder in van mij, gelukkig met een blade nano cp, ik moet er niet aan denken dat dit met mijn 600 zou zijn gebeurd.

    Groet,

    Peter
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.180
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry voor het flauwe grapje, maar....

    :banana:Lang leve de Nitro en de Flybar:banana:



    Zonder dollen: ik hoop dat je de oorzaak vind, en ik hoop dat je daarna weer met vertrouwen kunt vliegen....

    Groet, Bert
     
  20. Yves

    Yves

    Lid geworden:
    27 nov 2002
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Zwijndrecht (België)
    @Student > Deze week zal de heli gerepareerd worden en gaan we enkel wat hoveren, na verschillende clubleden gesproken te hebben denken we dat het een defect aan de roll servo is ... men sprak over gekende problemen met align servo's in die reeks, er was bij het bouwen ook al één stuk die direct vervangen is...

    @PeterS > Ik heb de servomonitor bekeken en alles verloopt goed, bedankt voor de tip, ik hou de dx6i wel voor het kleine grut en pak mijn futaba 9c voor de 500+ machines

    @Brutus > :) ... je hebt gelijk ... beproefde technologie die flybar !
     

Deel Deze Pagina