Hallo, Ik ben even voor lipos aan het kijken, 2200mAh, en nu heb ik een vraagje. Wat is voor normaal vliegen en lichte 3d na verloop van tijd een goede ontladingswaarde.. meeste zijn 20 a 25c continu discharge maar de ene heeft 30c als piek en de andere 50 of soms wel 70. Wat is nou verstandig voor waar ik mijn 450 voor ga gebruiken. De Lipo die ik nu wil kopen zullen niet lang genoeg leven voor ik aan harde 3d toe ben ik denk dat ze hoogstens een paar flipjes mee zullen maken en daarom denk ik dat die 20c-30c peak wel voldoende is al weet ik het niet zeker. Er staat ook niks over in de align manual enkel dat het tussen de 2000mAh en 2500mAh moet zijn. Alvast bedankt.
Ik gebruik in mijn Trex een 40c pakketje, nog nooit problemen mee gehad. Als je het echt wilt weten wat voldoende is zou je het moeten meten hoeveel watt/Ampere je motor verbruikt, daar zijn WATT-meters voor die je tussen je regelaar en lipo kunt zetten, dan weet je wat je nodig hebt.
Doorgaans past een 2200 mah het beste. 2500 is vaak net onhandig, past net niet lekker in de kap. Kan wel, maar niet altijd. en als het kan, vaak een hoop gepriegel om de kap erop te krijgen. 20-30c PIEK is veel te weinig. voor een 450 moet je kijken naar 30 a 35C continu. hoger is beter, maar dan wordt het prijzig Wat de piekwaarde dan doet, maakt even niet zo gek veel uit. Nu kun je zeggen dat een 450 maar ongeveer 25 ampere trekt. en dat dat heel grof dus gelijk staat aan 10 C. Dat klopt. Dat zou inderdaad kunnen. Maar dan presteerd die accu ook meteen op zijn maximale kunnen. en lipo's verouderen gewoon, wat je gaat merken aan steeds slechter wordende prestaties. Een 10C kan zo makkelijk in 2 weken total loss zijn, terwijl een 20C het een half jaar vol houd. een 20C van een goed merk, en een meevaller (soms heb je wel eens een "foute", en soms juist een "goede") kan dan misschien 1,5 jaar meegaan voor je iets merkt. Mijn persoonlijke ervaring is dat een accu van 30C continu +/- 1,5 jaar mee gaat in de heli. Daarna kan hij nog gebruikt worden, maar de heli trekt gewoon teveel amperes voor de accu. Dus stop je ze in een starter, startbox, zendertentverwarming, klein vliegtuigje oid.
Die heb ik ook voor m'n 450 sport. Werken perfect, tot nu toe nog geen problemen ermee. Ik heb ze nu nog niet zo heel erg lang, enkele maanden. Ik heb ook zippy flightmax lipos van 2800mAh, maar das zoals student zegt nogal prutsen om de canopy erop te krijgen, maar het lukt wel. met de nanotechs hover ik 6 minuten. Met de zippy's kan ik tot 8 min gaan. Das wel enkel bij hoveren (meer kan ik nog niet met de 450)
6 minuten maar? ik kan op mn rustige vliegstand gewoon 7 minuten halen met een 2200 mah.. en mijn rustige stand is nog relatief enthousiast Misschien je toerental eens checken.. Ik draai 3500 rpm.. op de minder rustige stand, dan ben ik in 5:30 minuten door mn accu heen. Je moet voor de grap even zoeken op reviews of commentaren. Ik dacht dat nanotechs wat discutabel waren, de een zweert er bij, de ander absoluut niet.
Ik hoor veel verhalen dat de life-cycle van nano-tech lipo's wel relatief kort is (zelfs bij correct gebruik). En zelf heb ik met nano-techs ook geen geweldige ervaringen (wel enkel met 1S lipo's en 2S LiFe's). Aanvankelijk doen ze hun job goed, maar al snel gaan ze opzwellen, en gaan hun prestaties snel achteruit. Dus niet echt kost-efficient op termijn. Momenteel ben ik fan van GensAce lipo's, en ik hoor er ook van anderen bijna enkel positieve ervaringen over. Maar ze zijn nog wel meer merken met een goede reputatie. Voor een 450PRO moet je niet onder 25C gaan, liever zelfs 35C. Batterijen die (ruim) onder hun max gebruikt worden, gaan typisch ook langer mee (bij correct gebruik en opslag). Verschillende merken hebben onderling soms wel nogal uiteenlopende interpretaties van C-waardes, goedkope(re) merken durven hun C-rates wel eens te overschatten. De timer op mijn 450PRO staat op 4min10... en dan gaat er nadien 1800mAh in bij het laden... enthousiaste vliegstijl zeker ;-).
moet je toch je toerental eens terugrekenen.. Maar misschien is dat meer een discussie om in het heli beslommeringen topic te doen ;-) op een gegeven moment heb je nl een soort omslagpunt, en gaan een paar toeren extra verschrikkelijk veel vermogen kosten..
Heb de nano-tech's al besteld maar bedankt voor de info, heb ook al nano techs voor de mcpx en werken perfect. Ik zie het wel zal volgende keer is naar gens ace kijken mocht ik problemen krijgen met die turnigy's al begrijp ik wel dat hier vaak geldt hoe duurder hoe beter al is er weinig te vinden op het net.. zag wat over Kong lipos maar die kon ik nergens vinden maar goed, heb ze besteld. -Heb ook een lipo buzzer besteld met lcd. Om vluchttijd te testen moet ik dan met die buzzer in mijn ballanceerstekker vliegen of moet dat altijd/nooit? - Mijn mcpx lipos vlieg ik leeg tot 3,7v onbelast neem aan dat dit bij die nano techs ook moet, tot 3,7 per cel dus 11,1v of zit ik dan te laag in spanning? Bij de mcpx gaat hij onder de 3,7v in de low voltage begrenzing o.i.d. en gaat de led knipperen. - Op mijn esc zit een xt60 aansluiting en op de lipos ook, al lees ik her en der dat "bepaalde mensen" er meteen deans(o.i.d.) opzetten, is dat beter dan xt60 of maakt dat niks uit? Alvast bedankt, Groetjes Serge
Er staat bij mij ook ergens in de manual dacht ik dat hij 3500 toeren draait, onbelast, is dit in mijn zender dan 100%? Dus 80% zou dan 2800 toeren zijn? Wil ik zonder gov. het toerental redelijk gelijk houden op bijv 2800rpm dan moet ik, volgens de manual of het forum weet ff niet waar ik het gelezen heb, dan 90%85%80%85%90% als throttle curve instellen? Als je nu een 12t pinion neemt dan zou je minder toeren draaien op hetzelfde motortoerental dus bijv 2800 ipv 3500rpm bij 100% throttle. Dan verbruik je toch, in mijn beginnersogen, toch even veel stroom? Wat in mijn ogen dus onvoordeliger qua vliegtijd is want bij 80% throttle gebruik je toch minder? Waarom is het dan andersom als wat ik zeg? Sorry als dit een domme vraag is maar ik durf hem te stellen. Meet je je headspeed met een tachometer?
Ik gebruik altijd mijn timer en kijk dan op de lader hoeveel mAh hij er terug instopt. Dat moet dan 80% zijn van de capaciteit van de lipo.
Die c waarde is niet een bepaalde standaard, in feite kunnen ze er maar wat op zetten. Zeker met die waardes als 60C kan de bekabeling/soldering of connector die stroom waarschijnlijk niet eens aan en ik vraag me af of de lipo dat lang vol zou houden. Als je kijkt naar een bepaald merk en type zal de 40c meestal beter zijn dan de 25. Misschien kun je beter kijken naar de c rating voor het laden. Bij goede lipo's zal dat meestal 5c of meer zijn.
Dik 4000rpm en 14° pitch! Owyeah - Buzzer, kan. Maar de Align ESC heeft ook een soft cut-off als je onder een bepaalde drempel gaat. Verder, als je een timer hebt op je TX (is toch standaard?), dan weet je na een tijdje wel hoe je die moet instellen om je lipo's niet te leeg te trekken (want je checkt elke keer bij het opladen hoeveel er weer ingaat). - 3.7V is OK. Dan zit je allicht rond de 20-25%. Minder moet het niet worden. - Het amperage dat een 450 trekt is niet van die aard dat je geweldig dikke connectors nodig hebt. Xt60, Deans, 4mm bullets.... whatever. Die 3500 zal dan inderdaad onbelast (dus eigenlijk zonder blades) bij 100% zijn. Zodra je er de blades opzet, en zeker al je gaat hoveren, belast je de motor, en zal het al direct wat minder rpm zijn. De ESC werk efficiënter bij hogere % dus als je hetzelfde toerental haalt met een 12T pinion bij 100% dan is dat in principe efficiënter (meer V, minder A), maar veel zal het niet schelen.
Heb ik, werk ik ook mee. Haal 6 min hooveren met nanotechs op mcpx, die meet ik voor het parallel laden altijd even door voor de zekerheid en wilde gewoon weten hoe lang je ongeveer met je Lipo kan vliegen zonder de Lipo te slopen Dus dan kan ik beter even een 12t erbij bestellen. Hoe meet je je rpm nou? Met tachometer? Zijn er berekeningen voor wat je met een 12t draait? Of een 13t of 14t? Ook wanneer wat rendabel is?
Je hebt echt de algemene kennis topic nog niet gelezen ;-) Daar staat het hele verhaal in over toerentallen ... Die handleiding moet je op dat vlak echt wegdoen. Leuk om mee te bouwen, maar met afstellen brengen ze je eerder van de wijs dan dat het beter wordt. Je weet een paar dingen.. - voltage lipo - kv van de motor, kv is toeren per volt - aantal tanden van je hoofdtandwiel -Aantal tanden op je motor - % gas wat je hebt ingestel gooi daar een rendement van 80 a 90 % overheen.. Dus x0,9, en je hebt je toerental. Gewoon een rekensommetje, en dat klopt aardig. Rendement van een aandrijving zit regelmatig rond die 80 a 90 %, dus houdt dat een beetje aan. Wil je het echte sommetje? Kijk even door de algemene kennis topic heen. Is een hoop tekst, ik weet het, maar er staat een heel verhaal over met voorbeeld. Wil je trouwens het toerental echt meten, moet je idd naar een tachometer kijken. Meestal in de webshops bij vliegtuigspullen, je meet er nl ook toerentallen van propellors mee.
Capacity(mAh) 2200 Config(s) 3 Discharge(c) 35 Weight(g) 199 Max Charge Rate (C) 8 Length-A(mm) 115 Height-B(mm) 35 Width-C(mm) 27 prima dus! ja, nou, heb het allemaal gelezen... op mijn werk. dus een en ander is wel blijven hangen maar dat ik het geleerd heb... nee.. ik ga het dus nog maar een aantal keren rustig doornemen want had alweer wat vragen beantwoord hahaha Heb ik, zat toevallig bij de kit van wie ik hem kocht. moet nog even uitvogelen hoe het werkt. komt wel goed. Nou de nano-techs zijn inmiddels onderweg en zullen donderdag aanstaande aankomen, hopelijk, dan kan ik verder. De servo'tjes goed instellen en verder bouwen. bedankt!
tachometer: meestal knopje indrukken, gaat ie aan de gang. zit meestal een optische sensor op, die voorbijgaande dingen registreerd. op de heli heb je meestal 2 man nodig. je zet de tachometer zodanig neer, dat de sensor richting de hoofdbladen wijst. ik doe dit vaak door hem tegen een schroevedraaier te zetten. je toert de heli op. Als het lukt blijf je gewoon laag boven de meter hooveren. lukt dat niet, gewoon optoeren en op de plek blijven staan. de tweede persoon leest de meter af. Opletten, soms komt het voor dat de meter het niet ziet. Donkere lucht bv, dan ziet de meter geen verschil tussen de achtergrond en de bladen die voorbij komen. ga je er te hoog boven hangen, doet ie het ook niet.
Voor een 450 zijn de ROXXY Evo 3-2200 30C prima lipo's. Laat je niet gek maken door idioot hoge C-rates zoals die van de NanoTechs.