Ik heb sinds kort een T-rex 600 nitro pro. Met een os max sx motor. Align 620 op de swashplate en motor. En 650 met de Gp780 voor de tail. Nu nog met de gewone align bec en 7.4 v 1900 lipo. De align 2 in 1 voltage Regulator komt er op. Nou is mijn vraag voor de throtle curves en pitch curves. Ik wil graag in idle up 1 en 2 een lineaire pitch curve hebben van 0 t/ m 100 en dan heb ik 11 graden negatief en positief. In normale mode heb ik de manual aangehouden die ik op internet vond van align. Hoe kom ik er achter welke throtle curves ik moet instellen? Ik heb nu 2 v curves gemaakt. Throtle curve normaal : 0-40-60-80-100 Pitch curve normaal : 40-45-50-75-100 Throtle curve idle 1 : 90-75-60-75-90 Pitch curve idle 1 : 0-25-50-75-100 Throtle curve idle 2 : 100-82-65-82-100 Pitch curve idle 2 : 0-25-50-75-100 Vliegstijl is toch wel zeer sportief/ 3D M.v.g Matthijs.
Ik weet niet wat je vraag n eigenlijk is.... Volgens mij staat de boel zo ongeveer zoals je het zou willen hebben..... Twee V-curves waarbij in Idle 2 het toerental hoger zal liggen dan in idle 1. Groet, Bert
Hee Bert. Hoe weet ik of ik het maximale er uit haal?? Als het aan mij ligt gaat ie op 100% vlak. Maar dat kan het motortje niet aan
Nou ja, da's toch niet zo moeilijk.... als je 100% throttle bij max pitch hebt, en je toerental loopt niet al te debiel op rond midstick, zal het goed zijn.... Daar moet je niet al te moeilijk over doen. Groet, Bert
Een throttlecurve heeft stiekem een doel... En dat doel is dus niet alleen je toerental instellen... Hoofddoel van een throttlecurve, is het toerental gelijk te houden. Heb jij een v curve, en je komt met de pootjes omlaag hard naar beneden, heeft de heli geen energie nodig om de rotor op toeren te houden. Sterker, de rotor wil optoeren... Met een v curve, zal de motor ook op willen toeren. Gevolg is dat hij harder gaat draaien dan hij ooit voor gemaakt is, en er onderdelen om de oren gaan vliegen. Vlieg je hard 3d, heb je een v curve nodig. Vlieg je hard, maar wel grotendeels pootjes omlaag, heb je een sport curve nodig.. En die loopt bijvoorbeeld 30-35-45-70-95 Of je het maximale eruit haalt merk je vanzelf. Beetje proberen. Zelf draai ik mijn heli op 2000 toeren, heeft ie voor mij genoeg vermogen. 2200 red hij ook, en dan is ie een stuk agressiever ;-) maar de tank is ook een stuk vlotter leeg Ff evenwicht zoeken. Persoonlijk ivind ik het in eerste instantie belangrijker dat de motor niet te ver optoert tijdens alle vliegkunsten. Trouwens. Ikzelf zit ook met een sportieve vliegstijl, ik vlieg anpf en toe een poosje inverted.. Maar ik heb weinig zin continu te gaan schakelen tussen 2 throttlecurves... Een governor is dan een geweldige uitkomst..
Bedankt student. Goede uitleg. Die governer komt er nog wel. Net zoals upgrade naar flybarles. Eerst maar deze zomer zo vliegen. Kan ik rustig sparen voor de upgrades. M.v.g Matthijs.
Hoi Matthijs, als je met een governor vliegt, heb je dit probleem niet meer, wel andere problemen, die voor een governor bij brandstof-heli's bekent zijn, ik zelf vlieg met een v-curve, die bijna zo uit ziet als het manuaal adviseert (90 - 65 - 90) probleem is idd wat @Student: schreef, dat je bij 100 flat veel te hoge touren krijgt bij een snelle daling (inverdet en normaal !!) met mijn oude 600n vlieg ik licht 3D, als je harder wild, moet je met de touren omhoog, ik weet niet hoe lang je motor het zou doen, met flat 100 zou hij wel een of twee keer hart 3D vliegen ... suc6 en groetjes Uwe
hard 3d kan ook met een laag toerental.. pitch management is de oplossing.. pas je de pitch management correct toe, kun je met een laag vermogen een hoop. pas je het niet toe, kun je iedere motor bij ieder toerental over zijn nek krijgen... al lost vermogen veel op, het is geen noodzaak ;-)
ik snap wat je bedoeld student maar met een laag toerental hard 3d.......nee dat zit er niet in, wel met een lager toerental
Het is meer dat je niet perse een 15 cc in een 600 hoeft te stoppen ;-) Sommigen zijn daarvan overtuigd nl.. Hoe vaak ik al niet uit heb moeten leggen dat een heli inverted niet meer vermogen verbruikt dan wanneer de pootjes omlaag staan.. Er zijn er blijkbaar voldoende die er van overtuigd zijn dat je 2x zoveel vermogen nodig hebt..
volgens mij heb je meer vermogen nodig om recht te vliegen dan inverted, omdat bij recht op vliegen de luchtstroom door canopy en staart beïnvloed woord, bij inverted niet, en om wat gaat het hier eigenlijk, eerder hier geschreven zijn de curven eigenlijk in orde, alleen in het 0 pitch bereik is nog wat hogere toerental mogelijk, bij vol pitch vlieg je al met ful power .. Groet Uwe
Meer vermogen nodig voor onder andere tictocs. Inverted vlucht of normale vlucht maakt weinig uit. Ik merk dat het toerental wel aardig is. Nu nog iets meer power er uit. Waarschijnlijk gaat dat met andere brandstof wel lukken. Ik vlieg nu 15% tornado fuel. Das leuk voor sportief. Maar 3D figuren is al zeuren. Ik ga binnen kort 30% nitro proberen.
Hoi, ik ben wel erg benieuwd, wat de verschil is tussen 15 en 30 % nitro, wat de verschil is, zou duidelijk zijn, maar hoe het voelt bij het vliegen, ik zelf vlieg niet met 30 % ! Groet Uwe