Help!!! Throtle curves instellen/finetunen trex 600 nitro

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Brandenburg, 20 apr 2014.

  1. Brandenburg

    Brandenburg

    Lid geworden:
    12 dec 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik heb sinds kort een T-rex 600 nitro pro.
    Met een os max sx motor.
    Align 620 op de swashplate en motor.
    En 650 met de Gp780 voor de tail.
    Nu nog met de gewone align bec en 7.4 v 1900 lipo.
    De align 2 in 1 voltage Regulator komt er op.

    Nou is mijn vraag voor de throtle curves en pitch curves.
    Ik wil graag in idle up 1 en 2 een lineaire pitch curve hebben van 0 t/ m 100 en dan heb ik 11 graden negatief en positief.
    In normale mode heb ik de manual aangehouden die ik op internet vond van align.

    Hoe kom ik er achter welke throtle curves ik moet instellen?
    Ik heb nu 2 v curves gemaakt.

    Throtle curve normaal : 0-40-60-80-100
    Pitch curve normaal : 40-45-50-75-100

    Throtle curve idle 1 : 90-75-60-75-90
    Pitch curve idle 1 : 0-25-50-75-100

    Throtle curve idle 2 : 100-82-65-82-100
    Pitch curve idle 2 : 0-25-50-75-100

    Vliegstijl is toch wel zeer sportief/ 3D

    M.v.g Matthijs.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet wat je vraag n eigenlijk is....

    Volgens mij staat de boel zo ongeveer zoals je het zou willen hebben.....
    Twee V-curves waarbij in Idle 2 het toerental hoger zal liggen dan in idle 1.

    Groet, Bert
     
  3. Brandenburg

    Brandenburg

    Lid geworden:
    12 dec 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Wormerveer
    Hee Bert. Hoe weet ik of ik het maximale er uit haal??
    Als het aan mij ligt gaat ie op 100% vlak. Maar dat kan het motortje niet aan
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.170
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja, da's toch niet zo moeilijk.... als je 100% throttle bij max pitch hebt, en je toerental loopt niet al te debiel op rond midstick, zal het goed zijn....

    Daar moet je niet al te moeilijk over doen.

    Groet, Bert
     
  5. Brandenburg

    Brandenburg

    Lid geworden:
    12 dec 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Wormerveer
    Bedankt Bert.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    Een throttlecurve heeft stiekem een doel...
    En dat doel is dus niet alleen je toerental instellen...

    Hoofddoel van een throttlecurve, is het toerental gelijk te houden.
    Heb jij een v curve, en je komt met de pootjes omlaag hard naar beneden, heeft de heli geen energie nodig om de rotor op toeren te houden. Sterker, de rotor wil optoeren...
    Met een v curve, zal de motor ook op willen toeren.
    Gevolg is dat hij harder gaat draaien dan hij ooit voor gemaakt is, en er onderdelen om de oren gaan vliegen.

    Vlieg je hard 3d, heb je een v curve nodig.
    Vlieg je hard, maar wel grotendeels pootjes omlaag, heb je een sport curve nodig.. En die loopt bijvoorbeeld 30-35-45-70-95

    Of je het maximale eruit haalt merk je vanzelf. Beetje proberen. Zelf draai ik mijn heli op 2000 toeren, heeft ie voor mij genoeg vermogen. 2200 red hij ook, en dan is ie een stuk agressiever ;-) maar de tank is ook een stuk vlotter leeg
    Ff evenwicht zoeken.
    Persoonlijk ivind ik het in eerste instantie belangrijker dat de motor niet te ver optoert tijdens alle vliegkunsten.

    Trouwens. Ikzelf zit ook met een sportieve vliegstijl, ik vlieg anpf en toe een poosje inverted..
    Maar ik heb weinig zin continu te gaan schakelen tussen 2 throttlecurves...
    Een governor is dan een geweldige uitkomst..
     
  7. Brandenburg

    Brandenburg

    Lid geworden:
    12 dec 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Wormerveer
    Bedankt student. Goede uitleg.
    Die governer komt er nog wel. Net zoals upgrade naar flybarles.
    Eerst maar deze zomer zo vliegen. Kan ik rustig sparen voor de upgrades.

    M.v.g Matthijs.
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hoi Matthijs,

    als je met een governor vliegt,
    heb je dit probleem niet meer,
    wel andere problemen,
    die voor een governor bij brandstof-heli's bekent zijn,

    ik zelf vlieg met een v-curve,
    die bijna zo uit ziet als het manuaal adviseert
    (90 - 65 - 90)
    probleem is idd wat @Student: schreef,
    dat je bij 100 flat veel te hoge touren krijgt bij een snelle daling
    (inverdet en normaal !!)

    met mijn oude 600n vlieg ik licht 3D,
    als je harder wild, moet je met de touren omhoog,
    ik weet niet hoe lang je motor het zou doen,
    met flat 100 zou hij wel een of twee keer hart 3D vliegen ...

    suc6 en groetjes
    Uwe
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    hard 3d kan ook met een laag toerental..
    pitch management is de oplossing..

    pas je de pitch management correct toe, kun je met een laag vermogen een hoop.
    pas je het niet toe, kun je iedere motor bij ieder toerental over zijn nek krijgen...

    al lost vermogen veel op, het is geen noodzaak ;-)
     
  10. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    ik snap wat je bedoeld student maar met een laag toerental hard 3d.......nee dat zit er niet in, wel met een lager toerental:p
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.416
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is meer dat je niet perse een 15 cc in een 600 hoeft te stoppen ;-)

    Sommigen zijn daarvan overtuigd nl..
    Hoe vaak ik al niet uit heb moeten leggen dat een heli inverted niet meer vermogen verbruikt dan wanneer de pootjes omlaag staan..
    Er zijn er blijkbaar voldoende die er van overtuigd zijn dat je 2x zoveel vermogen nodig hebt..
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    volgens mij heb je meer vermogen nodig om recht te vliegen
    dan inverted, omdat bij recht op vliegen de luchtstroom door
    canopy en staart beïnvloed woord,
    bij inverted niet,
    en om wat gaat het hier eigenlijk,

    eerder hier geschreven zijn de curven eigenlijk in orde,
    alleen in het 0 pitch bereik is nog wat hogere toerental mogelijk,
    bij vol pitch vlieg je al met ful power ..

    Groet
    Uwe
     
  13. Brandenburg

    Brandenburg

    Lid geworden:
    12 dec 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Wormerveer
    Meer vermogen nodig voor onder andere tictocs. Inverted vlucht of normale vlucht maakt weinig uit. Ik merk dat het toerental wel aardig is. Nu nog iets meer power er uit.
    Waarschijnlijk gaat dat met andere brandstof wel lukken.
    Ik vlieg nu 15% tornado fuel. Das leuk voor sportief. Maar 3D figuren is al zeuren.
    Ik ga binnen kort 30% nitro proberen.
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hoi,

    ik ben wel erg benieuwd, wat de verschil is tussen 15 en 30 % nitro,
    wat de verschil is, zou duidelijk zijn, maar hoe het voelt bij het vliegen,

    ik zelf vlieg niet met 30 % !

    Groet
    Uwe
     

Deel Deze Pagina