Jodell Robin

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door serge pot, 14 apr 2014.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.910
    Locatie:
    Ede
    Voor een aantal maanden terug van een vliegcollega een zenoah 20cc benzine motor gekregen waarvan de klacht was dat deze niet bleef lopen .of ik hem wilde hebben .Nou deze motor dus opgevangen .
    Motor had geen compressie meer en de bougie was van een chinese makelij. Bougiedraad was totaal niet meer aanwezig .dit is opgelost door een busje te maken met uitwendig 14mm draad en inwendig 10x1 draad . dit busje is in de cylinder geplaatst en gebrogd met 2 pennetjes in gaatjes tussen het schroefdraad .de afdichting is verzorgd door ouderwets inklinken van metaal . als bougie een Champion Y82 . Nu heeft de motor weer compressie en was het dus afwachten op een doel voor deze motor .

    Die kwam heel toevallig een maandje terug .Van onze Penningmeester kreeg ik een Jodell Robin van graupner van 160cm span .Hier was ik zeer blij mee . Een eigenzinnig toestel en passend voor de motor.
    Graupner Jodel Robin

    Dit is de versie dus .

    Toestel was al wat jaartjes oud ,maar de servo's zijn perfect in orde en worden dus gebruikt .
    Echter in de romp was de servoplaat in rubbers opgehangen en de roeren aangestuurd met stuurstangen waarin knikken zaten . het stuurwiel werd via via mbv hefbomen aangestuurd .dit heb ik 10 seconden bekeken en eruit gehaald .
    Een compleet nieuwe servo plaat gemaakt waaronder de bekabeling weggewerkt zit zodat deze niet klem in de servohevels kan komen te zitten .tevens een becvoeding geplaatst van 5 volt (oudere servo's) .

    [​IMG]

    motor moest wel 18mm naar voren gehaald worden .
    Dit is dus gedaan door 2x 9mm populieren op elkaar te verlijmen en een motorbok van gemaakt .dit is dus met 24uurs epoxy aan de romp verlijmd en geschroefd . achter in de motorbok zitten intrekmoeren m4 voor bevestiging van de motor .

    De motorkap mocht dus even kennis maken met dremel en freeskop .


    [​IMG]

    Motor paste er mooi in .
    Op de motor zit nu een apc 15x8 aangezien er niet groter oppast ivm grondspeling . de motor zal nu wel wat meer toeren maken .we gaan het beleven . In de tank alvast benzine gedaan en door gevoerd naar de carburateur zodat de membranen weer nat en soepel worden (anders sta ik op het veld zo ellendig veel tegen die prop te hijsen )
    In de romp ook een toegangsgat gemaakt om de sleepkoppeling te kunnen plaatsten .wat er achter kan ? Ik weet het niet .toestel is 5,6kg vliegklaar .

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De bedoeling is woensdag avond invliegen als deze in mijn fiets kar past achter de snorfiets .
     
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.910
    Locatie:
    Ede
    Motor heeft vanmiddag voor het eerst weer gelopen .de paar kleine modificaties die ik gedaan heb ,laten zich goed merken .trekkracht is er genoeg aanwezig .oppakken is perfect ,geen aarzel moment .stationair is een beetje schommelend ,maar niet storend . zwaarte punt is op 76mm vanaf de voorlijst gelegd .
    Tank heeft een inhoud van 250cc (groter kon er niet kwijt op het zwaarte punt ).
    officieel zou je een uur met een liter brandstof moeten kunnen doen volgens de gegevens op de site van toniclark .Ik ben blij met 10 minuten op een volle tank .

    Morgen ga ik hem invliegen .En zaterdag misschien zijn eerste sleepje als er gegadigden zijn en ik me er lekker bij voel .
     
  3. looping

    looping

    Lid geworden:
    5 mei 2005
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Best
    Nou dan wens ik jou veel succes en veel sleep plezier met deze kist.

    mvg
     
  4. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Jammer dat ik morgen al iets heb, anders was ik komen kijken. Succes met invliegen.
     
  5. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.910
    Locatie:
    Ede
    Hartelijk dank ,we gaan het beleven .
    Kan Wes zijn oude motor weer horen en zien .
     
  6. wes

    wes

    Lid geworden:
    25 okt 2005
    Berichten:
    205
    Locatie:
    lunteren
    Yoehoe ful gasz
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.910
    Locatie:
    Ede
    Hij heeft gevlogen . niet geheel probleem vrij .de prop 15x8 is net te groot ,ik maai het gras van het veld . spoed van de prop is te laag , rol snelheid op de grond is net tegen vliegsnelheid aan .
    motor sloeg af in een strakke linker bocht bij stationair .
    Probleem nummer 2 was de reden dat ik de motor kreeg .technisch had en heb ik alles in orde aan de motor . enigste wat ik niet heb kunnen controleren was de cdi .
    op de grond de motor een 10 minuten halfgas laten lopen . dit ging zonder problemen of hikken .
    Ik ben toch terug gegaan naar de carburateur .het druk niveleergaatje van het membraan zat vrij dicht bij de motorkap .wat dus bij een linkerbocht betekent onderdruk aan de rechterzijde van de romp en dus de kelk in de overdruk zijde en niveleer gaatje in de onderdruk zijde wat dan een arm mengsel oplevert .
    Ik heb het plaatje een kwartslag verdraait zodat het gaatje aan de inlaatkant van de carburateur zit en dus maximaal naar buiten .probleem opgelost ,motor draait weer als een tiet .

    propellor was wel prim a qua trekkracht en vliegsnelheid in de lucht (stijghoek van een graad of 70 en doorgaan in rap tempo )

    nu zit ik in dubio het is centimeter werk wat prop betreft . een drieblads doe ik niet dat is efficientie weggooien .een 14x10 is eventueel een goede 2e of een 15x9 samen met een groter neuswiel .,dan pak ik 2 problemen weg . een stukje rolweerstand en meer vliegsnelheid . trekkracht is er genoeg van de motor .
     
  8. looping

    looping

    Lid geworden:
    5 mei 2005
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Best
    Ik zou voor grotere prop en wielen gaan.Ik heb er zelf 150mm wielen eronder staan, het voordeel is dat t gras lang mag zijn en minder snel uitbreekt omdat de wiellekes niet aanlopen in 't gras of als je in een kuil rijd.

    mvg
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.910
    Locatie:
    Ede
  10. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.910
    Locatie:
    Ede
    groter neuswiel is geplaatst ,nu staat het toestel ook beter op zijn wielen .waardoor ik niet zoveel up hoef te geven bij het starten .De motor wat meer sidethrust gegeven .Op het membraandeksel een pijpje gesoldeerd die vlak bij de kelk uitkomt zodat aflsaan door drukverschil tussen membraan en inlaat niet meer mogelijk is .
    nu nog de prop .
     
  11. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    goed bezig man, mooie kist!
     
  12. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.429
    Locatie:
    Ermelo
    Mooie vintage motorkist Serge.

    Veel plezier met testen en vliegen.

    groet


    Terence
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    super. Ik vind al vanaf mijn kinderjaren de Robin DR-400 een geweldig mooi vliegtuig. Ooit in een boekje zien staan toen ik net kon lezen, gelijk verkocht.

    Komt er bij mij vast ooit ook nog wel.
     
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.910
    Locatie:
    Ede
    Gisteren gevlogen ,alles klopt nu . alleen de prop nog niet .met de 15x8 was er bere trekracht .alleen geen genoeg vrije ruimte .met het grotere neuswiel is de ruimte genoeg . Echter heb ik deze door tipbeschadigingen in moeten korten .
    Goed ik weet dat de verbeteringen werken .er is 50 gram uit de neus gehaald .groter neuswiel .pijpje op het membraandeksel gesoldeerd tot aan de kelk .grotere flap uitslagen .motor helemaal nagesteld . gasservo vervangen (potmeter stuk waardoor jutter gedrag en niet goed reageren ).
    stationair is n u perfect .
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Eerste sleepjes zijn een feit. Er is nog wat werk te doen maar het ging prima.
    Mooie Vintage combinatie, een Graupner Cirrus achter een oude Graupner Jodel Robin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bewegende beelden komen later :)
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.910
    Locatie:
    Ede
    Was gaaf. Jammer dat het ontstoringsweerstandje in de bougie kabel stuk ging.
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.910
    Locatie:
    Ede
    was gaaf .
     
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.910
    Locatie:
    Ede
    gezien de ruimte met een boenkeboenk landing geen 15 inch lat dus .een 14 inch met hogere spoed levert wel meer vliegsnelheid aan de prop ,maar niet aan het toestel .
    Dus toch maar voor een 14x8 gegaan in drieblad .
     
  20. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    is het niet mogelijk om de pootjes achter wat in te korten ? of naar achteren weg te buigen zodat de neus iets meer omhoog wijst ?
     

Deel Deze Pagina