Eigenaardig begin Hacker A60-24S

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Helron, 26 mrt 2014.

  1. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hallo,

    Heb net een Hacker A60-24S aangeschaft(2e-hands) en bij het proefdraaien op de kist, begint hij bij het gasgeven, altijd met een eigenaardig hard geluid, waarbij hij wat meer schudt!
    Eenmaal op toeren loopt ie veel beter! Heeft het dus enkel aan het begin van het gasgeven!

    Op internet ben ik een vraag tegengekomen van iemand die dit omschreef als een "klunky" geluid! De vraag was of dit normaal was, maar helaas geen antwoord(en) erop...

    Kent iemand dit verschijnsel en hoe te verhelpen?

    Bvd, Ron
     
  2. e-speed buff

    e-speed buff

    Lid geworden:
    12 jul 2010
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Nieuw Vennep
    Kijk even (voelen) of er axiale speling op de as is, dan schiuft tijdens het opstarten de klok heen en weer.
    Dit kan dat geluid veroorzaken. Oplossing is met een stelring de speling eruit stellen.

    Gr Rene
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.616
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Klopt de timing van de regelaar wel?
    Vaak staat de instelling van de regelaar fout.
    Vraag me niet hoe hij moet staan want ik vraag het ook altijd aan de geleerden hier op het forum.;)
     
  4. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    e-speed. Wat bedoel je met "klok"?
    Ik heb de as alle kanten opgetrokken, maar geen speling! (jammergenoeg)

    Bertus. zou best weleens kunnen. Hij heeft in het begin heel wat piepen gegeven, maar nu nog maar 1! Moet dus nagaan hoe dat zit met de regelaar. Het is een Jeti Spin 99 opto.
    Wachten op een "geleerde'" dus...
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.616
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik stel mijn vragen vaak aan Gerben hier op het forum actief maar er zijn er natuurlijk meer die er verstand van hebben.
    Heb je trouwens wel een apparaatje waar je je regelaar mee in kan stellen?
    Zelf heb ik altijd begrepen dat als je motor niet lekker loopt je de regelaar op kan blazen dus doe voorzichtig.

    verstuurd met mijn smartphone
     
  6. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Neen, geen app. om m in te stellen!

    Thanks! Ik zal nu extra voorzichtig zijn!(ben dat toch al van nature)

    Heb trouwens de instelmogelijkheid via de zender gevonden van de Jeti regelaar! ( 1 toon is voor "Inrunners"...)
    Moet het nog ff bestuderen en uitvoeren.
    Ik denk dat ik er dan uit ben!!! Duimen...
     
  7. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Heb hem afgesteld (op 2 biepen zoals voorgeschreven)!
    Heb t idee dat het iets minder is!
    Maar bij heel goed observeren denk ik gezien te hebben dat hij, als hij dat heeft, eerst (heel kort) de andere kant opdraait en dan met een schok de goede...

    Weet niet hoe ik Gerben moet bereiken???
     
  8. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Ik denk dat het veranderen van draairichting een mogelijke aanwijzing moet/kan zijn?

    Zou ook standaard bij Hacker kunnen horen???
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij opstarten weet een regelaar de positie en snelheid van de rotor nog niet. Maar om die gegevens te krijgen, moet de motor lopen (regelaar meet de gegenereerde spanning). Daarom moet regelaar in het begin even in den blinde aan kl*ten. 90% van de software in regelaar is voor opstarten.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.616
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Even tussen twee haakjes de prop zit er toch wel op?

    Gerben reageert vanzelf denk ik.
    Misschien je titel wat wijzigingen. ;)

    verstuurd met mijn smartphone
     
  11. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Iemand op de club naar gekeken en die dacht dat het in de "timing" lag.

    Bertus, de prop ligt er niet op! Doe ik eigenlijk nooit bij het afstellen.
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.616
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De prop moet er nu juist wel op met afstellen de kans dat je de motor kapot draait is redelijk aanwezig.
    Er is een kans dat hij dan gelijk normaal draait.
    Anders moet je het inderdaad in de timing zoeken zoals ik al eerder aangaf.


    Misschien staat je antwoord in het onderstaand linkje.
    hacker-a60-24s-lijkt-sync-te-verliezen-bij-volle-accu
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. StarLite

    StarLite

    Lid geworden:
    29 jul 2013
    Berichten:
    10
    Ik heb eenzelfde 'probleem' met mijn T2M Explorer.
    Als ik na het inpluggen van een nieuwe accu snel gas geef heb ik het vreemde geluid ( [media=youtube]zBDdhygDaL8[/media] ).

    Dit komt omdat de ESC (regelaar) de juiste timing van de motor nog moet bepalen.
    De oplossing is voor mij gewoon elke keer na het inpluggen van een nieuwe accu de 1e keer het gas langzaam aan te openen ipv snel. Na 2-3 seconden heeft de ESC door wat de beste timing voor de motor is en doet ie het perfect tot de stroom er af gaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    OK, weer een stapje verder... maar ben er nog niet!

    Gisteren alles nog eens afgeregeld! Het probleem zit eigenlijk in het feit dat er geen oude handleidingen te vinden zijn van de Hacker A60 24S!!!
    Heb Hacker aangeschreven maar die komen met gegevens van de V2 versie! En dat is deze niet!
    De opgaves zijn 28 polen en timing 20/25*(graden) van de V2 versie!
    De oude versie heeft denk ik 14 polen(weet ik dus niet zeker)
    Heb 'm ingesteld op 18 polen en timing 18*

    Nu kan ik geen vol gas geven! Want vlak daarvoor valt hij weg!!!

    Waar zou het aan kunnen liggen?????
     
  15. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Bertus, ik las bij de door jou aangegeven draadje:
    Hacker a60-24s lijkt sync te verliezen bij volle accu

    Het antwoord van Gerben: te grote prop!
    Is gisteren ook geopperd, maar ik heb me gehouden aan de prop gegevens die Hacker opgaf: 20,5 x 12 voor deze Hacker A60-24S

    Kan het dan nog te groot zijn?
     
  16. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Zou het aan de Jeti Esc. kunnen liggen? (vlgs. Martin_L)
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat gaat over vol gas, in jouw geval gaat het over opstarten, daar speelt prop-grootte/belasting geen rol. Behalve misschien als massa-traagheid van de prop te groot is. Hout, carbon, glas?

    Heeft de motor veel/weinig cogging? (motor loskoppelen en connectoren elkaar niet laten raken). Als het een 24s/28m motor is, verwacht ik nauwelijks cogging. Maar als motor veel cogging heeft, kost het veel stroom om motor over die eerste magnetische hobbeltjes te krijgen. Wanneer de motor draait,speelt dat niet meer omdat massatraagheid dan de hobbeltjes glad strijkt.

    Verse accu geprobeerd?
    Filmpje?
     
  18. Murdock

    Murdock

    Lid geworden:
    14 sep 2007
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Heb ook problemen gehad met een ander type Hacker motor. De oplossing was om de regelaar op auto timing te zetten. Misschien heeft die Jeti ook zo'n mogelijkheid?
     
  19. Helron

    Helron

    Lid geworden:
    29 nov 2012
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Bergen op Zoom
    Hallo Ron,

    Jouw eerste antwoord klopt volgens mij! Het schijnt idd. bij alle motoren voor te komen dat ze eerst "aarzelen/ zoeken"!

    Nu is t zo dat hij bij(voor) volgas afslaat!

    Maar voel me niet te oud om wat te leren, dus: Wat is "cogging" eigenlijk?
    Het is een 24S maar ben niet zeker van het aantal polen! ( 18 of 28 (V2))

    Verse accu's gebruikt! Maar elders ook gelezen dat juist bij verse accu's hij "vreemd" doet!

    Ga kijken of het me lukt een filmpje te maken en te uploaden...

    Mvg, Ron
     
  20. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.616
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Test je ondertussen met de prop op de motor?
     

Deel Deze Pagina