Damen 3111 tug

Discussie in 'Werkschepen' gestart door mikexraven, 10 dec 2013.

  1. mikexraven

    mikexraven

    Lid geworden:
    10 dec 2013
    Berichten:
    41
    Klaas,

    Inderdaad een goed idee ! Alleen het probleem is een beetje het moet wel in de zender liggen maar ik snap maar een heel klein beetje hoe hij werkt met handleiding erbij lukt het ook niet aangezien de zender is gemaakt voor vliegen en niet voor een modelboot met aparte bediening.

    Ik denk dat ik van de week maar even terug ga naar de winkel waar ik de elektronische spullen vandaan heb en er iemand naar laten kijken die er wel verstand van heeft.

    Groeten,
    Mike
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.457
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mike, Gebeurde met het wisselen van de regelaars aan de ontvanger het omgekeerde? Dan weet je het zeker dat je het in de zender moet zoeken. Met de moderne zenders kun je de aansturing naar je servo's of regelaars aanpassen. Geen idee of dat bij jou ook het geval is. Het zou kunnen dat bij jouw (vliegtuig)zender een van de kanalen staat ingesteld voor een motor, die alleen maar vooruit hoeft te draaien of om gas te geven voor een brandstofmotor. In zo'n geval (als dat niet elektronisch of softwarematig kan worden aangepast) zou het een optie zijn om van dat kanaal de potmeter te wisselen met het andere kanaal op dezelfde stick. Voor mijn enkelschroefs boten gebruik ik de linker knuppel om gas te geven en de rechtse te sturen. Voor mijn dubbelschroever heb ik een Futaba F-14 Navy. Werkt perfekt.
    Groeten, Klaas.
     
  3. mikexraven

    mikexraven

    Lid geworden:
    10 dec 2013
    Berichten:
    41
    Klaas,

    Ja dat snap ik dat is het mooiste en realistischer kan het bijna niet alleen met de schottels hoe ik het wil hebben heeft het alleen geen zien helaas..

    het ligt zeker weten bij mij aan de zender daar ben ik over uit.
    Alleen EXP en D/R dat soort dingen zegt mij allemaal niet zoveel.

    Vandaag met het model vaarklaar en al naar Modelbouw winkel in Bloemendeal geweest waar ik mijn zender en snelheidsregelaars gekocht had maar jammer genoeg niet behandeld geworden als klant wat wel zo had gemoeten vind ik.

    Ik legde mijn probleem uit aan de eigenaar van de Modelbouw winkel maar wou helaas niet naar mij luisteren en kwam steeds terug op de speling in de schottels en dat ik geen veertjes in mijn zender heb. Dat, dat het probleem is.
    Ik geef hem daar volkomen gelijk in er zit speling in de graupner schottels maar dat heeft niks met het probleem te maken dat links verschillend gas geeft als rechts.

    Als je namelijk allebei volluit geeft doen ze dat ook ongeveer gelijk, alleen als ik de BB schottel een klein tikje geef dan gaat hij al meteen flink toeren draaien. En SB kan ik veel beter regelen dat liet ik ook zo zien maar dat was allemaal niet zo en het lag er aan dat ik geen veertjes in mijn zender had en er veel speling in zat en dat bleef hij volhouden dus helaas ben ik daar dus niks mee opgeschoten. Graag had ik natuurlijk als een tevreden klant het pand verlaten maar helaas.

    Ik hoop echt dat ik hier mijn oplossing kan gaan vinden want bij Modelbouw winkel Bloemendeal ga ik niet meer zo snel heen wat begrijpelijk is vind ik.

    Groeten,
    Mike
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.457
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mike,
    Ik begrijp je frustraties, maar ik ben razend benieuwd wat er gebeurt als je de regelaars aan je ontvanger omplugt. Misschien heb je dat wel gedaan en toen gezien dat het "probleem" opeens aan de andere kant zat. Het zou ook kunnen dat er in één van de Schottels een zwaar punt zit wat het genoemde gedrag veroorzaakt. Dat zou je kunnen meten door een amperemeter tussen regelaar en motor te zetten. Wat voor zender gebruik je en is daar een Nederlandse handleiding bij? Soms kost het enige moeite om de zaak te doorgronden, maar des te groter is de voldoening wanneer je (eventueel met wat hulp op het forum) het "probleem" op kunt lossen.
    Ik kan me voorstellen dat niet iedere verkoper gelijk door heeft waar het lek zit. In eerste instantie zou hij de wil moeten tonen om te begrijpen wat er mis is. Tot nu toe heb ik met relatief simpele zenders gewerkt. Die zijn wat gemakkelijker te doorzien dan dan de systemen die heden ten dage te koop zijn. En de één wil (en kan) er verder induiken dan de ander. Dus geef de moed niet op, test wat dingen uit en beschrijf de bevinden zo goed mogelijk. Op die manier krijg je zelf meer inzicht en word je op het forum beter geholpen. Succes ermee, Groeten, Klaas.
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Gaat het hier om twee schottels ????????
    Als het twee dezelfde motoren zijn
    en ze moeten tegengesteld draaien !!!!!!!
    Dan is de kans groot als dat een van de twee motoren
    Minder toeren maak dan de ander
    En dat is heel normaal
    Maar dan moeten het wel borstel motoren zijn
    mvg
    Frederik
     
  6. Wim52

    Wim52

    Lid geworden:
    25 apr 2010
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lanaken (Belgie)
    Beste Mike

    Had recentelijk een vergelijkbaar probleem met een dubbelschroever, waarvan ik de schroevenon afhankelijk van elkaar bedien. In mijn geval lag het aan de vaarregelaar. maar kon het probleem verhelpen met de zenderinstellingen. Ik heb het engelse manual van jouw zender gedownload en wat zitten lezen daarin. Af fabriek zijn die zenders ingesteld om helicopters te vliegen en ben er vrij zeker van de uitgangssignalen van de linker en rechterknuppel verschillen bij om het even welke uitslag je geeft met de knuppels. In jouw geval zouden die gelijk moeten zijn, want je schottels moeten bij dezelfde uitslag even snel moeten draaien. Althans theoretisch, daar het probleem wat de heer van Gent aangaf ook nog mee speelt.

    Waar je naar moet kijken is de setting "End Point of servo travel adjustment" (E.POINT , also called EPA) op pagina 32 van het manual. Simpel gezegd moet de output 100% zijn bij volle uitslag vanaf de middenstand tot elke uiterste stand.

    Wat je vervolgens ook nog kunt doen is kijken naar "Dual/triple rates and exponential" op pagina 34. Als de setting op exponential staat, dan gaan de motoren eerst langzaam draaien tot pakweg ergens halverwege de halve uitslag van de knuppels en vervolgens gaan het toerental snel omhoog tot de maximum uitslag van de knuppel. Deze setting is handig voor manouevreren omdat je de schroeven langzaam wil laten draaien en toch een behoorlijk uitslag van de knuppels op je zender wil hebben, dat bedient allemaal wat gemakkelijker. Naar mijn idee moet je die functie ook kunnen uitschakelen of zo instellen dat er min of meer een lineair verband is tussen knuppelstand uitgangs signaal naar vaartregelaars.

    Hoop dat je hier wat mee kunt, want kan niet even langskomen om je te helpen.

    Groeten
    Wim
     
  7. mikexraven

    mikexraven

    Lid geworden:
    10 dec 2013
    Berichten:
    41
    Wim!,

    Allereerst super bedankt voor het meedenken en meekijken naar het probleem en het inlezen daarvan.

    Ik zou heel graag langs willen komen haha.

    Vandaag gekeken inderdaad naar exp, sub trim en epoint en nu ingesteld hoe ik het zou willen hebben, geprobeerd op het droge en zo lijkt het aardig gelijk te lopen maar in het water is het anders is mijn ervaring dus morgen even testen !

    Alleen bij het exp verhaal het is precies wat ik zou willen met eerst langzaam en dan naar snel alleen bij achteruit werkt het dan andersom lijkt wel dus nu maar een klein percentage aan exp beide kanalen toegevoegt zodat het wel een beetje gelijk is kijken of het beter is ! De trim loopt dan ook uit had ik al gezien.


    Groeten,
    Mike
     
  8. Wim52

    Wim52

    Lid geworden:
    25 apr 2010
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lanaken (Belgie)
    Mike

    Leuk om te zien dat er blijkbaar verbetering in zit. Wat je schrijft dat bij acheruit het minder goed werkt (lijkt zo), zou theoretisch volgens de handleiding niet moeten kunnen, daar de % instelling (moet negatief zijn) in beide richtingen hetzelfde moeten zijn.

    Wat je zegt over de trim dat zou kunnen. Dat effect wordt beschreven in de Nederlandse handleiding voor een FC 16, maar dat kon ik niet terugvinden in het manual van jouw zender. Wel wordt op pagina 39 geschreven over de trimfuncties en ook daar zou nog wat in kunnen zitten. Het manual geeft aan hoe je alle trims op neutral kunt zetten. Tevens lijkt het erop dat dit de eerste stap zou moeten zijn, voordat met je de travel en de exponentieel instelling aan de gang gaat.

    Succes met de vaart en hopelijk werkt het in het water hetzelfde als op het droge. Is dat niet het geval, dan moet je het toch zoeken in de aandrijvingen en schroeven (althans logischerwijs)

    Groet
    Wim
     
  9. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Ik vind het wel knap hoe je 4 pagina's met tekst vol krijgt zonder een enkele foto. :confused: Beetje jammer omdat er op dit forum al 1000 topics van dezelfde slepers (Smit Ned/Rotterdam) bestaan.

    Gr.
    Pim
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.457
    Locatie:
    Oostvoorne
    ..??? Pim, Probeer eens uit te leggen wat foto's aan dit verhaal toe kunnen voegen. Er staat een filmpje bij waarop een heel andere boot te zien dan die jij noemt. Het probleem dat hier wordt beschreven is moeilijk in plaatjes te vangen. En tekst is ook informatie. Kwestie van goed lezen en te begrijpen wat er wordt bedoeld. Gr. Klaas.
     
  11. mikexraven

    mikexraven

    Lid geworden:
    10 dec 2013
    Berichten:
    41
    Goedenavond allen,

    Gister een berichtje weer geplaatst maar niet aangekomen zie ik haha.

    Maar gister heb ik een poging gedaan tot varen. Binnenkort maar weer een keer proberen maar met iets betere omstandigheden maar, het is al wel stukken beter wel iets anders dan op de wal en ik denk dat ik het hierbij laat omdat ik bang ben als ik dingen ga proberen en veranderen dat ik het niet meer beter wordt.

    Ik wil jullie nogmaals super bedanken voor het antwoorden en bekijken en het meeleven van het probleem !


    Hierbij nog een keer het linkje van het filmpje Pim! Alleen hier was het probleem nog volop, dat verklaard de acute veranderingen van het vaargedrag, volgens mij wat ik gezien had gister is het beter te controleren!
    r7fZnhLejQU[/media] ASD Damen tug - YouTube


    Groeten,
    Mike
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Hoegaarden

    Hoegaarden

    Lid geworden:
    21 jan 2009
    Berichten:
    542
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Heren, ik bedoel alleen te zeggen dat het, met zo'n mooi project wat eens een keer iets anders is dan de mainstream topics die in dit subforum geplaatst worden, jammer is dat er niet meer foto's te bewonderen zijn.

    Ik snap dat de vraag van de topicstarter vrij doel gericht is maar ik zou best wat meer over het bouwen van dit model willen weten en niet alleen hoe iemand met z'n zender aan het knutselen is.

    Gr.
    Pim
     
  13. Wim52

    Wim52

    Lid geworden:
    25 apr 2010
    Berichten:
    27
    Locatie:
    Lanaken (Belgie)
    Nou Mike dat valt me nou tegen. Gewoon je huidige setttings noteren op een papiertje (gewoon met een pen :)) en dan proberen te optimaliseren. Je kunt altijd nog terug gaan naar je oude instellingen. Bovendien leer je door te experimenteren je zender ook beter kennen.

    Groeten
    Wim
     
  14. Nak

    Nak

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Schagen
    Ik denk niet dat het probleem in je zender zit, maar een combinatie van verkeerde
    zenderinstelling en je regelaars die een foute calibratie hebben.
    Zorg er eerst voor dat je zender helemaal basic staat, geen exp of andere invloeden,
    en voer daarna opnieuw de setup uit voor de regelaars.
     

Deel Deze Pagina