Bewijzen? Dat is natuurlijk heel moeilijk zowel het voor als het tegen bewijs. Waar ik op af ga zijn de gegevens van de fabrikanten. De grafieken en lab proeven.
Baat het niet het schaadt ook niet, dat is juist maar denk nu eens zelf een klein beetje logies na? Waarom zou je de accu tot 4,1V of 4,15 V per cel opladen. De winst die je daarmee kan halen (als dat überhaupt klopt) zal zo gering zijn dat je het nooit zal merken.
Zaken die wel helpen, zoals rustig laden, zorgen dat de temperatuur zo constant mogelijk rond de 25°C blijft, de accu rustig ontladen, doen wij niet. Beter gezegd kunnen we niet doen. Wij willen kunnen vliegen met een LiPo. We kunnen daar geen grote zware accu voor gebruiken. Daarom MOET het benodigde vermogen uit eigenlijk een te kleine accu komen. Hetzelfde geldt voor de speedboten en de autootjes.
Hoewel het veel beter is voor de levensduur van de accu om maar maximaal 1C aan stroom eruit te trekken gaan wij met een gerust hart tot wel 50C!!!! De accu gaat daar niet kapot van maar de levensduur gaat er met sprongen door achteruit. En dan maar tot 4,10V laden "om de levensduur te vergroten"? Probeer het gerust, neem de moeite om je lader om te bouwen of opnieuw in te stellen op 4,10V. Wie weet heb je er iets winst van maar je zal het nooit merken omdat zeer gering zal zijn.
Nog een voorbeeldje, je eigen auto. We weten allemaal dat de meeste auto's het zuinigst rijden bij ongeveer 90km/uur in de hoogste versnelling. Toch rijden we allemaal 120, 130 of zelfs nog sneller.

En dan gaan we het merk logo van de motorkap halen omdat iemand heeft uitgevonden dat zo de luchtweerstand verminderd en de auto zuiniger rijdt?
