2dehands savage

Hey,
Ik ben redelijk nieuw in de hobby,
Ik kan nu een hpi savage 3.5 voor een klein prijsje krijgen.
alleen weet de eigenaar niet of die loopt want hij heeft al lang stil gestaan.
Nu heb ik gevraagd of die kon kijken of die start en dit wou die dit wekkend wel doen,
Maar is het slim om hem te kopen als die niet loopt?

Alvast bedankt,
 
Lang stilstaan kan roest betekenen en roest is killing voor een motor. OK, voor een 100 euro kan je een redelijke motor hebben maar mocht het nodig zijn lopen de kosten snel op.
 
De kans is groot dat je andermans ellende koopt.
Als hij de auto niet rijdend kan tonen krijg je vaak smoesjes als "hij moet afgesteld worden, en dat lukt mij niet" moet je nooit geloven...
 
Hier is de manual van de Savage .21, kijk voor de lol maar eens naar de prijzen van onderdelen die mogelijk slijtage hebben.
Denk aan cups, dogbones, differentiëlen en de buitenste tandwielen ervan, schokbrekers(onderdelen), gearbox, etc.
Je ziet van zelf dat de kosten heel hoog kunnen oplopen, en de hoeveelheid chopshops die goedkope parts leveren slopen geen 3.5cc maar wel een X of XL.
Uiteindelijk kost je een nieuwe net zoveel of zelfs minder, die ervaring heb ik deels gehad, plus nog meer frustratie.

Tweedehandse .21/3.5cc, kost op MP ongeveer 150 euro.
Motor zal wel zijn beste tijd gehad hebben, 100-150 euro.
Slijtage oplossen, met geluk is ie netjes, met wat pech niet, +/-100 euro?
Betekend dus dat ie ongeveer 400 euro kost, met wat geluk minder maar met wat pech meer.
Een nieuwe Savage X 4.6 kost 500 euro en de XL 575 euro, zou een makkelijke keuze voor mij zijn.
Ik heb geen starterkit erbij geteld, omdat deze bij een nieuwe ook erbij moet, kosten zijn ongeveer 75-100 euro voor zo'n kit.

Plus, waarschijnlijk heeft de 3.5 nog een zorro zender, en heb je ook een failsafe nodig, en 4x extra batterijen, maar dit zijn verder de kosten niet tenzij je 2.4ghz wilt gaan gebruiken.
 
Ik ben er zelf een keertje ingetrapt. Er werd me verteld dat ik alleen nog een aandrijfas en een tandwiel moest hebben en daarna afstellen.
De zoektocht duurde zo lang dat ik intussen een nieuwe heb gekocht. Bij toeval kwam ik onderdelen tegen, aangezien het merk en model van de auto mij onbekend waren. Vervolgens ontzettend veel werk gehad de auto goed te laten rijden.

Vaak staat een leuke gebruikte aangeboden voor 150-200 euro. Ik zou er dan 50 euro bij doen, en voor de Kyosho Inferno Neo gaan. Deze heb ik ook en is zeer geschikt voor beginners, en kan later eenvoudig worden geupgrade als je het rijden etc. onder de knie krijgt. Zo koop je geen kat in de zak! :)
 
Als je niet weet wat je koopt dan zeker niet kopen. En wat ik uit je bericht begrijp heb je er nog niet veel kaas van gegeten. Om dan een zak in de kat te voorkomen gewoon laten liggen. Aan de andere kant, wat is een klein prijsje? Voor 50 euro kan je niet echt een buil vallen maar als er veel stuk is (diffs, spur, schokbrekers, motor, accu) kan het behoorlijk oplopen. Voordeel is wel dat Savage delen goed en goedkoop verkrijgbaar zijn.
 
naar mijn mening?? gewoon wat meer geld uitgeven voor een nieuwe. dadelijk ben je uren zoniet dagen bezig om alles werkend te krijgen.
 
Misschien dat je iemand mee kunt nemen die er wel verstand van heeft.
Of als je de verkoper goed kent eerst de savage meenemen en laten nakijken voor je de beslissing neemt.
 
Oke ik ga hem niet kopen,
Ik kan ook een tamiya tt 01 drift kopen,
Voor 100euro.
Hij rijdt gewoon en ik kan hem testen.
het is nu een drifter wat me ook erg leuk lijkt.
Maar ik wil hem eigenlijk ombouwen naar een rally,
Is het slim om deze te kopen?
 
Ligt eraan welke opties ie heeft en algemene staat, ik kocht een brushed TT-01 rijklaar, met de nodige upgrades voor 75 euro maar in gebruikte staat.
 
Ombouwen naar rally wordt lastig. Rallybandjes monteren is geen probleem, maar de bodemvrijheid verhogen vergt enig dremelwerk om de veerweg te kunnen vergroten. Als rallywagen zijn er betere alternatieven. Weet ook dat er ondertussen een tt-01e is (verbeterde versie), als ook een tt-02 (opvolger), onderdelen zijn desondanks wel nog ruim verkrijgbaar. Zoek eens de eerste 10 verschillende tt-01's aangeboden op een advertentiesite, zo zul je snel een vergelijking kunnen maken qua prijzen.
 
Als je twijfelt over de kwaliteit en slijtage, vraag dan iemand mee die er verstand van heeft. Als je iemand kent in ieder geval. Die weet waneer iets aan vervanging toe is en of een motor nog goed is. Vraag ook hoeveel liter de motor gereden heeft. En of de motor al ooit gepinched is. En zelfs dan moet je je afvragen of die persoon wel of niet liegt over het aantal liters brandstof dat de motor gereden heeft.
 
Goed idee als beginner om een nieuwe te kopen. De meerprijs tegenover een tweedehandsje is de de zekerheid zeker waard.

Zoek ook eens op 'inlopen titan', het vooraf inlopen/inslijten van de koolstofborstels verhindert het vroegtijdig doorbranden, een kleintje vooraf, maar met een groot resultaat achteraf.
 
Back
Top