RC heli blijft draaien

Hallo,

Ik ben net nieuw @ modelbouwforum :), maar ik heb een probleem: heb sinds afgelopen zondag een RC helicopter (Double Horse 9053G), heb er in huis wat beetje mee geoefend..was nie gemakkelijk..knalde paar keer zachtjes tegen een muurtje op.

De heli was nog amper van de grond, en de landing was niet zacht..maar paar centimeter van de grond af en toen liet ik de heli in 1x zakken dat de heli stuiterde. Maar toen we bij mijn ouders waren ging de heli 1x beetje de lucht in en liet hem snel zakken en toen wou ik de heli nog een keer de lucht in doen maar nu draait de heli alleen maar rondjes als ik stick van het gas geven naar voren duw.

Wat kan hier het probleem van wezen? ( er zit geen trim control op de controller)
 
Als een coax heli begint te tollen ligt dit meest aan verschil in aandrijvingskracht van de twee rotors (die in tegengestelde richting draaien). Check even of beide motortjes het nog doen, en of ook telkens de tandwieloverbrenging naar de twee assen nog goed zijn.
 
Als een coax heli begint te tollen ligt dit meest aan verschil in aandrijvingskracht van de twee rotors (die in tegengestelde richting draaien). Check even of beide motortjes het nog doen, en of ook telkens de tandwieloverbrenging naar de twee assen nog goed zijn.

Ah ok..dan kijk ik morgen even er naar..beide moeten ze gaan draaien?
 
Ik heb zonet gekeken..de tandwielen draaien even snel, alleen de onderste rotorbladen draaien niet even snel als de bovenste rotorbladen.

Kan dat het probleem wezen dat de heli tolt (draait)?
 
Hallo Sjoerd dan is de borging van de as op tandwiel niet goed, als je het tandwiel tegen houd met de hand mag de rotor niet draaien.
Meestal zijn ze geborgd met een schroefje maar er zijn ook die een borging in het tandwiel hebben, dan moet je een nieuw tandwiel hebben.
Het tandwiel slipt dus over de as waar door hij geen genoeg snelheid krijgt.

M.V.G André
 
Hallo André,

Hoe kom ik dan bij de tandwiel? heli open schroeven? en wat houdt borging in?
Zal ik anders vandaag foto maken van de heli zelf?
 
Je as hoort vast te zitten in het tandwiel, die zit nu los zodat het tandwiel over de as glijd, meestal zit er een schroefje bij het tandwiel om je as vast te draaien aan het tand wiel.
Zit er een schroefje dan moet je deze even aan draaien, zit er geen schroefje dan zit de borging in het tandwiel, dan is tandwiel en as aan een stuk.
Maar hoe je dat moet vervangen dat verschilt nog al van heli, de ene heli gaat dat makkelijk en de andere heli moet je helemaal uit elkaar halen.
Als ik het zo zie is het tandwiel en as aan een stuk.
voorbeeld
Double Horse 9053 | MiniHelicopters . nl
 
Ja ik heb het zelfde gehad met een skyking dat ging ook niet makkelijk maar is ook gelukt.
Volgende keer nooit het gas helemaal dicht gooien want dan stort hij als een baksteen neer.
Suc6 André
 
Inprincipe kan ik er wel bij?? aangezien dat je bij de 9053 stuk gemakkelijker bij kan dan de 9053g versie en blijf het vreemd vinden dat ik geen trim control op mijn controller heb
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of het hier al is verteld maar het kan ook zijn dat de bovenste rotor slipt op de as. De bovenste rotor wordt bij dit soort modellen meestal geborgd met twee schroefjes die in gaatjes in de holle buitenas moeten vallen. Dus kijk even of de rotor slipt op de as. Als dit zo is dan moet je schroefjes aandraaien en/of zorgen dat ze in de eventeel aanwezige gaatjes zitten.
 
Ik weet niet of het hier al is verteld maar het kan ook zijn dat de bovenste rotor slipt op de as. De bovenste rotor wordt bij dit soort modellen meestal geborgd met twee schroefjes die in gaatjes in de holle buitenas moeten vallen. Dus kijk even of de rotor slipt op de as. Als dit zo is dan moet je schroefjes aandraaien en/of zorgen dat ze in de eventeel aanwezige gaatjes zitten.

De onderste Rotor draait niet even snel mee als de bovenste en daar door draait ie elke keer rondjes denk ik.
Bij de 9053 kun je er gemakkelijker bij dan bij de 9053G versie
 
blijf het vreemd vinden dat ik geen trim control op mijn controller heb
Als het goed is, zit er een gyro (gyroscoop) in je heli die de staart op zijn plaats houdt (door het snelheidsverschil van de twee rotors continu bij te regelen), dan heb je inderdaad geen trim nodig als dat deftig werkt. Maar als de aandrijving ergens slipt, zal die gyro-functie ook niet meer kunnen helpen uiteraard...

Een trim voor de vooruit/achteruit functie zou wél handig kunnen zijn, want in die richting zit allicht géén gyro. Anderzijds is een coax heli relatief zelf-stabiliserend in die richting, tenzij het zwaartepunt héél ver van de rotor-as af ligt (volgens ik lees zijn die 9053g helis vaak tail-heavy).

Lees ook even mijn input over de besturings-mode van zo'n 3ch heli op [201704] syma-s36
 
Laatst bewerkt door een moderator:
aan de zijkant van de controller zit wel een wieltje waar je aan kan draaien, maarja ik moet eerst maar het draai probleem oplossen :), want anders is het wel een dure aankoop geweest
 
Back
Top