Bouwverslag das Bunte Huhn. Filmpjes vanaf pagina 27

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hendrik, 1 jan 2010.

  1. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hoi Bart,

    Met een ander profiel hoef je inderdaad de bouwmal niet aan te passen, maar ik zie ook niet in waarom je een ander profiel zou moeten gebruiken. met dit profiel vliegt en termiekt hij super. Daar hoef je het niet voor te doen. En qua bouwen: je hebt de wortel en eindrib in metaal van mij, dus je kunt zo een blok schuren. Dat is het werk niet. Ook het folieen is prima te doen. Het lastigste is de tips folieen, wat ik toen nog niet wist is dat je met een verffuhn de laatste oneffenheden eruit kunt halen.

    Wat remkleppen betreft: ik heb geen idee of dit een naar terekje zal geven bij gebruik. Waar ik inmiddels wel achter ben, is dat bij een beetje wind je best snel remt. (afgelopen zondag bij de eerste vluchten een buitenlanding gemaakt, omdat ik dacht voldoende energie en hoogte hebben om binnen te komen, maar er toch niet kwam. Bij windstil weer blijft de Bunte echt goed door-zweven, maar dan kun je hem echt makkelijk remmen door up te trekken. De bunte overtrekt niet snel, dus dat wil echt prima. Het lijkt makkelijk praten omdat we in ede een groot veld hebben, maar eerder in olst met een veel kleiner veld moest ik ook ''werken'' om doellandingen te maken, maar dat lukt bijna altijd prima. Het maakt het vliegen met deze kist wel een stuk leuker om het landen op zuivere stuurkunst te doen ipv middelen als remkleppen (lees hier: ik ben vooral niet tegen remkleppen, maar in mijn optiek horen in deze vleugel (in de lucht is het net een ooievaar, en die heeft ook geen kleppen) geen remvoorzieningen).

    Advies: gewoon lekker van tekening bouwen, dan weet je zonder twijfel dat je een super goed vliegende vleugel krijgt.
    Qua motordomp: tja, das een questie van uitproberen. verstellen kan altijd.
    Ik weet niet of er een lier op jullie veld beschikbaar is, maar lieren wil ook prima. Ik was de eerste keer erg huiverig omdat men over het lieren van de Bunte niet erg positief schreef, maar als je gematigd liert, dan wil het prima.

    Volg in elk geval je eigen koppie. Wil je een ander profiel, maak het dan, maar of er beter van gaat vliegen, of dat het werkelijk makkelijker bouwen is, daar heb ik mijn twijfels over, want deze kist is prima te bouwen, hoewel er domweg gewoon veel uren in gaan zitten.

    Succes man!


    Op het moment dat ik dit schreef, poste Dirk ook zijn bericht. Wat topsnelheid betreft: de bunte vliegt super, maar je moet geen zoemertje over het veld willen maken, want dan begint ie direct te flutteren, en voor je het weet dwarrelen de ribjes als donzen veertjes naar beneden :)
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik ben er zeker niet op uit om snel te vliegen met de Bunte hoor! Ik had gewoon de indruk dat het profiel op de tekening wat gedateerd was, geen van mijn zwevers en geen van mijn vliegende vleugels heeft een hol profiel; ik denk dat als je de vleugel zou bouwen met een niet-hol profiel, hij meteen ook wat stijver zou zijn door de grotere profieldikte. Ik ben daar niet op uit hoor, ik dacht vooral het mezelf makkelijker te maken... het veld van de Gooische is omgeven met aan 2 kanten water, aan 1 kant moeras, en aan 1 kant bos. Prachtig mooi maar bij 0 wind en een zwever met een mooie glijhoek maar geen remmen soms wel eens lastig... vooral sinds ik een Flamingo met remkleppen heb gehad (de nieuwe Flamingo staat klaar in de doos maar hoeft pas volgend voorjaar klaar te zijn) en een Epsilon en een Taborca met resp. 4 en 6 kleppen weet ik hoe relaxed het kan...

    Maar, Dirk tempert mijn enthousiasme wel behoorlijk. Wat ik inderdaad niet wil is een toestel dat graag sneller wil dan het verdraagt... (ik heb ooit nog eens een Yoda gehad die zichzelf in tweeën flutterde). En van de overweging dat je dan niet weet waar het CG uitkomt (extra lastig met een plank) word ik ook niet blij. Tja misschien moet hij dan maar gewoon met het originele profiel.

    Die motor zal wel loslopen - ja ik vind het wel een beetje jammer om dit toestel met een motor uit te rusten, maar ik weet uit ervaring dat-ie dan véél vaker kan vliegen. Mijn club heeft een lier, maar die komt sporadisch in het veld. Dan vliegt de Huckepack vaker, maar ook dat is hoofdzakelijk voor clubwedstrijden (en daar heb ik volgend jaar weer een Flamingo voor).
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Dat klopt wel. Het is inderdaad een gedateerd profiel! Jaren 40-50 van de vorige eeuw ...
    Dat hij hol is komt door de grote welving. Die holle onderkant is meteen de doodsteek voor hoge snelheden. Er ontstaan al heel snel allerlei wervels en bubbles, en die remmen als de ziekte. Da's maar goed ook, want de superlichte constructie is niet in staat die krachten te verwerken. Wat dat betreft is het een doordacht ontwerp.

    Door die grote welving icm. de eveneens grote S-slag remt dat profiel fantastisch bij grote (up) uitslagen. Het roer raakt dan overtrokken. Alleen het roer, niet de vleugel, en dan nog m.n. de onderkant van het roer. Die overtrokken onderkant reduceert de werking van het roer flink, dus de toename van 'up' houdt op bij meer uitslag, maar van een 'mooi' profiel is dan geen sprake meer. Het heeft de weerstand van een prop papier ... In dit geval is dat fijn!
    Dit is heel anders dan bij een modern S-slag profiel zoals op jouw Taborca.

    Ik denk dat je dat PW1211 sm profiel idd. moet vergeten. Daarmee kan Das bunte huhn met zekerheid veel harder dan met dat CJ-profiel (maar ook iets langzamer), en in ieder geval te hard voor de construktie!
    Het moment (Cm) is flink afwijkend, dus zal het ZW-punt ook 'ergens anders' uitkomen.

    Die aangepaste 'CJ-3406 C' is qua moment redelijk overeenkomstig (dus ZW-punt waarschijnlijk ook). Bij hoge snelheden (wat is hoog bij deze kist?) is dit profiel vrijwel even beroerd als het origineel. Maar bij lage snelheden (hoge Cl) is dit aangepast profiel aanzienlijk beter. Het glijgetal/glijhoek (Cl/Cd) is veel beter bij hogere invalshoeken, ook de max. Cl ligt 10%-20% hoger.

    Kortom die 'CJ-3406 C' zou ik nog wel aandurven.
    Maar ja, je moet wel nieuwe profiel sjablonen maken, wellicht de bouwplank ....

    Veel bouwplezier,
    Dirk
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Nog even de profielen visueel vergeleken:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Met name die rare neus is verbeterd!
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Dankjewel voor de visuele versie... veel aanschouwelijker...
    Bijna alle vliegende vleugels verdommen het overigens om te stallen, ze gaan in een soort mush-mode. Maar om te landen heb je daar niet veel aan, want dicht bij de grond wil je toch wat snelheid om te kunnen reageren op eventuele turbulentie (en windgradiënt)... (Natuurlijk kan je een vliegende vleugel wel whip-stallen vanuit oversnelheid, maar als je rustig Up geeft tot maximaal is het effect doorgaans gering.

    Ik snap nog steeds niet waarom ik met een ander profiel een nieuwe bouwhelling nodig zou hebben. Maar de schablonen is natuurlijk een ander verhaal... ik had me dat nog niet gerealiseerd, omdat Hendrik vergeten was ze me erbij te geven (ik heb hem daar nu in een PB om gevraagd). Alles bij mekaar optellende (inclusief maken van nieuwe schablonen) begin ik meer en meer te neigen naar gewoon het originele profiel te gebruiken... Dirk, sorry voor het werk dat je gehad hebt, wellicht dus voor niks...
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wel gratis, niet voor niks :) Ik vind het altijd wel leuk om dit soort beschouwingen te volgen. Je hoeft er niet altijd direct iets mee te doen om er toch weer wat van geleerd te hebben. En als ik Dirk een klein beetje ken vind die dat ook nooit erg :cool:

    Over die hellingen, Hendrik heeft hellingen waar je zo op kunt bouwen. Die volgen de onderkant van de vleugel in alle vlakken, als een mal zeg maar. Als je een ander profiel gebruikt zul je dus ook andere hellingen moeten maken.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    De bouwhelling die ik van Hendrik in bruikleen heb volgt alleen de welving van root naar tip, dus zoals de liggers gebogen moeten worden; koordsgewijs is de helling vlak. Ik vermoed dat hier het misverstand zit?
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Nee, geen misverstand.....als je een ander profiel gebruikt is het maar de vraag of de punten die nu op de helling komen te liggen ook precies zo bij dat andere profiel passen. Ik denk het eerlijk gezegd niet want op dat profiel wat Dirk heeft getekend is met name het voorste deel een stuk lager, achteraan is dat verschil minder. Ik ben geen driedimensionaal wonder maar volgens mij gaat dat niet goed.
     
  9. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Als er verder geen verdraaiing in de vleugel wordt gebouwd, en de bouwhelling alleen over de spanwijdte gebogen is, zie ik weinig problemen. Ja, het voorste steunpunt zal 2 tot 5 mm meer naar achteren liggen, het achterste ligt zo op het oog op dezelfde plek.
    Maar dat levert geen raar verdraaide vleugel op.
     
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Als bv de neus van het profiel lager uitkomt, zou je de achterlijst evenveel moeten ophogen (latje er onder tijdens het bouwen) om zonder verdraaiïng uit te komen...
     
  11. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Nee, achterlijst en vleugelneus (voorste punt) moeten qua hoogte niet veranderen.

    Ik zou de achterlijst op gelijke hoogte houden.
    De uitsparing in de romp (waar de vleugel op komt te liggen) zou ik zover uitdiepen en vormen dat de vleugel er goed in past/in ligt. Ook de vleugelneus op dezelfde hoogte houden.

    Dirk
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    De vleugels worden aan weerszijden tegen de romp geschoven, de vleugel zit niet bovenop de romp bevestigd.
    Als ik van Hendrik de metalen profielmallen kan krijgen kies ik de makkelijke weg en gebruik het originele profiel.
    Hendrííík?
     
  13. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hoi Bart,

    No problem, maar had ik die al niet gegeven? Ik ga morgenvroeg even zoeken, dan stuur ik ze desnoods wel op :)
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Nee ik heb ze echt niet van je gekregen. Ik heb gisteren nog gecheckt of je ze toevallig aan de binnenkant van de bouwhelling had getaped maar nee...
     
  15. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Overstap van houtschaafje topic naar dit draadje.

     
  16. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hoi ''Knikvleugel"??

    Ik ben het draadje gestart en heb de Bunte gebouwd. Je mag hier best (zinvolle) discussies voeren hoor, als het maar een Bunte draadje blijft. Ga jij er ook een bouwen begrijp ik? Of begrijp ik niks van bovenstaand bericht???

    Wat betreft de latten buigen: niet te moeilijk denken, maar gewoon doen: keteltje water op het gasstel (en als je die niet hebt zoals ik, dan gewoon een nieuw type waterkoker, alleen deze slaat steeds af, maar wil dus prima). De lat aan de zijde die langer moet worden het meest boven het stoom houden en vervolgens steeds langzaam een stukje verder buigen.

    Groet Hendrik
     
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja ik denk, latjes natmaken en dan al dan niet geforceerd drogen. Ik denk dat ik zal beginnen met de tippen, als opwarmertje....
     
  18. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Das bunte Huhn.


    Hoi Hendrik,

    Ja, je hebt het goed begrepen!

    Ook ik ben afgelopen vliegseizoen geinfecteerd met het Huhnne virus.
    Ben nu langzaam aan de bouwhelling en onderdelen aan het maken en er meer over aan het lezen in jouw bouwverslag.:)
    Ik heb de tekeningen in Duitsland gekocht en een beetje bekeken.
    Ik denk dat ik iedere vleugelhelft uit een stuk maak, dus met de tip eraan
    vast en de torsineusbeplanking door te laten lopen tot de tip, dan lijkt het meer een geheel. Of dat een slecht idee is hoor ik wel!:)

    Groetjes, Knikvleugel
    (Gerard.)
     
  19. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Hoi Gerard,

    Leuk dat je er ook een maakt! Kunnen we volgend jaar een keer afspreken, dan zijn er een bij elkaar een stuk of 5 in Nederland. Mijn vleugel helft is ook 1 deel, maar ik heb de tip apart gebouwd en aan de vleugel verlijmd, dat is ook wat ik adviseer qua bouwen. Deze vliegende vleugel kun je zowieso niet hard vliegen, want dan gaat ie heel snel flutteren. Gewoon op de koop toenemen en lekker gaan bouwen.

    wel af en toe de resultaten laten zien he?!
     
  20. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Gemodificeerd vleugelprofiel.

    Hallo Dirk,

    Deze Winter ben ik van plan om de Bunte Huhn te gaan bouwen.
    Ik heb gezien dat je het vleugelprofiel hebt gemodificeerd in CJ-3406 C.
    Wat me erg aansprak is dat het profiel nu een mooier en natuurlijker verloop heeft.:D
    Daarbij opgetelt een betere glijhoek bij lagere snelheid.
    Ik hoop , en denk, dat het geen sneller geworden profiel is dan het orginele.
    Heb je enig idee hoe ik dit profiel schaal 1:1 op papier kan krijgen, zodat de schuurmal zo zuiver mogelijk wordt?

    Met vriendelijke groet,
    knikvleugel,
    Gerard.
     

Deel Deze Pagina