Beste forumvrienden, Ik heb al sinds een jaar of 2 een tucano van een grote 3M spanwijdte liggen die ik graag eens vliegklaar zou krijgen. Hij ligt al zo lang op de plank omdat ik blijf twijfelen over de aandrijving. Op zo een toestel hoort in principe een turboprop, maar het hallucinante bedrag dat zo een aandrijving nieuw kost heb ik niet, en mocht ik het hebben zou ik het er niet voor over hebben. Mijn tweede optie was electro, hier heb ik veel ervaring in en dit geeft hetzelfde geluid als een turboprop. Het grote obstakel hier is dat ik op een gewicht van ongeveer 10 kg zou komen voor de setup alleen al en hiermee dan ongeveer 4 minuten zou kunnen vliegen. Je hoort mij dus al komen, de optie die ik nu overweeg is om er een 150cc of meer 2 cilinder in lijn 2stroke erin te monteren. Dit zou mij een aandrijvingsgewicht geven van minder dan 5kg. Het enige wat voor mij een obstakel zou kunnen zijn is het geluid dat deze aandrijving zou maken. Zijn er dempers die het uitlaatgeluid zodanig kunnen reduceren dat het geluid van de propeller primeert? Ik weet dat er ook een heel deel van het geluid uit de carburator komt, maar dit is makkelijk te dempen met een zachte luchtfilter. De vraag is dus, kan ik een benzinemotor meer laten klinken als een turboprop? Grtz A
Als een turbo prop laten klinken zal niet echt lukken. Maar je kan beginnen met zo'n groot mogelijke uitlaten te nemen, luchtfilter(s) op de carburator(s) en motor op rubbers monteren. Eventueel nog geluiddempend materiaal aanbrengen in de motorkap. Na het onderdrukken van het motorgeluid nog een (net) te kleine prop nemen om het prop geluid te laten overheersen. Zal nog niet klinken als een turbo prop maar dan zien we hem tenminste eens vliegen.
Dank je Charlie, ik heb hem warschijnlijk al 20 keer in mijn handen gehad om te kijken wat ik in de neus ga steken. Ik heb het gewoon niet zo voor 2-takt herrie. Betekent een zo groot mogelijke uitlaat één die voorzien is voor meer cilinderinhoud dan de motor in kwestie eigenlijk heeft? Grtz A
Een poging om u toch te overtuigen voor een turboprop: GWpuwNmJ4FM[/media] Largest Model Turboprop! - NEW Jetcat SPT-15RX - - YouTube En ik had gedacht om volgend seizoen samen rond te sjeezen. Groeten, Bart.
de groote van de uitlaat is niet belangerijk je kunt niet simpolweg een demper van een 150 cc motor op een 100 cc gaan gebruiken 2 takt motoren hebben tegendruk nodig anders gaan ze overspoelen Dat houd in dat je veel meer brandstof gaat verbruiken en dat een deel past verbrand in de demper die daardoor veel heter word dan normaal zelf een demper maken van bv limonadeflessen kan je moet 1 voorbeeld demper hebben en dan de tegendruk meten je kunt dan een demper maken met 5 kamers standaart is 2 of 3 zolang je de tegendruk gelijk houd verandert er niks in de prestaties van de motor ook de uitgang van de demper bepaald geluid een klijne doorgan geefd een hoog geluid een grote een laag geluid
Ja, zo'n groot mogelijk demper volume is nodig. Een demper voor een grotere motor zal minder tegendruk geven, dit kan geen kwaad. De tegendruk kan je desnoods terug verhogen door de uitlaat achteraan wat te knijpen, dit helpt dan nog extra tegen het geluid; enkel zorgen dat je niet teveel tegendruk opbouwt en de motor daardoor vermogen verliest of te warm gaat draaien. Grtz, Sven
even dit draadje oprakelen. ik zou graag mn gilmore wat stiller krijgen. ik vlieg met een dl50 met 22x10 prop en pitts style uitlaat(niet de standaard maar al een stillere) nu kan ik nog een kelk en filter van 3w op de inlaat zetten, maar ik heb die vroeger eens geprobeerd en dan draaide mn motor niet goed, is dit mogelijk??? de binnenkant van de motorkap ga ik met een soort vilt proberen te bekleden. een andere uitlaat in de romp kan niet, omwille van de plaatsing van de vleugel wat er eventueel wel mogelijk is is zoiets( zelf draaien en frezen?) iemand hier al ervaring mee?
Tja... Chris... zet er maar meteen een 'kerkorgelpijp op'... Lijken me buisjes van verschillende lengtes en diameters? Wat ik begrepen heb is ook de koelfactor van de uitgaande emissie aan de orde voor geluidreductie. Hoe koeler de damp wordt, des te minder snel de atomen rammelen... Verder heb ik ook wel eens gekeken naar pistooldempers op de een af andere site. Een lange buis met daarbinnen een reeks ringen. (daar moet het projectiel doorlangs). De figuur die de bouw beschreef had een lucht druk pistool als case geval. Zijn vrouw had last van het geplop in huis, en het moest dus stiller (het geluid verstoorde mogelijk het kijkgenot van moeders de vrouw bij GTST...). Gebruikte blijkbaar de woonkamer als schietbaan. (Dat kan... als je huis diep genoeg is... de Wedgewood servieskast aan het uiteinde van de kamer staat...) In de demper had hij ook ringen toegepast, daarnaast krulspelden als inserts tussen de ringen. Dat werkte blijkbaar goed, zijn huwelijksleven verbeterde aanzienlijk... Interessant om zo geheel om eens toe te passen,te testen in een uitlaatdemper. Wel heb ik zo... er blijft een hoop olie en troep in die spelden zitten, dus regelmatig spoelen zal dan nodig zijn. Verder mag de demper niet te heet worden, anders smelten de nylon spelden weg. Zijn er RVS krulspelden te vinden. Krulspelden = buisje met gaas met stekeltjes... Jeroen... hoe meet je die 'iets' tegendruk? Want die tegendruk moet je instellen... berekenen... etc. Gr Bas
haha idd krulspelden... wat ik ooit gedaan heb was op de uitlaatpijpjes teflon verlengstukjes gezet, en dit "leek" ook wat te helpen, of het effectief ook zo was weet ik niet. heb nu toch nog eens de kelk en filter op de carbu gezet ook.
Kijk eens bij "Simon Modell" Duitsland. Deze man heeft verstand van druk golven, pulsen tuning, dempen met vermogen behoud,prop maakte meer herrie dan uit en inlaat opgeteld.Ik heb een gewldige demper van hem. Praat met hem, wellicht heeft ie de sleutel?
hallo, eens rondgekeken, toevallig heeft hij een demper gemaakt voor de dle55(nieuwere versie van mijn dl50) die passend is voor in de gilmore. echter vind ik de prijs van 200euro wel wat veel om te beginnen. Ik zal eerst de rest eens aanpassen,en kijken wat het doet. maar idd wel een mooie oplossing zo te zien. http://www.simon-modell.de/shopping/product_info.php?products_id=42
Een knappe demper die lijkt op zo'n demper op een vuurwapen; een geperforeerde binnenbuis in een overmaatse buitenbuis. Uiteinden buitenbuis afdichten. In de ruimte tussen de buizen staalwol. Is er ook in rvs of aluminium. Vanwege brandgevaar geen magnesium en liever ook geen alu.De tegendruk door een vernauwing regelen. (Binnenbuisje).Door de snelle afkoeling van het gas tegen de grote hoeveelheid dempingsmateriaal ontstaat een implosie van het gasvolume en dempt extra.
Mooi ding die banaan De buitenkast maken zou voor mij een makkie zijn om te maken (de buislaser doet zijn werk wel) het dempende gedeelte wat er in zit zal een beetje gokken worden. als er intresse in is ,en iemand heeft een goed binnenontwerp,kan en wil ik me hier wel in verdiepen om het betaalbaar te maken.. laat maar weten Tonie
Antony: eerst heb je het over een 2 Takt dan over een 4 Takt, geef eerst eens aan wat je wil, het verschil tussen beide motoren is enorm ook wat geluid betreft
Staalwol wil ook branden... en hoe! Zal niet zo snel gebeuren in een demper. Wat ik wel heb... metaalwollen dicht in de buurt van modelbotoren... de deeltjes kunnen breken, loskomen en zich gaan verplaatsen (metaalmoeheid bij trillingen etc...) Bij een 4-takt wellicht wat minder snel aan de orde, maar bij tweetakt kan er nog veel gemakkelijk rommel in de motor terecht komen via terugslag van de emissie, uitlaatgasstromingen.... ik moet er niet aan denken... staal flos langs de zuigerveer...! Dan is het zo over en uit met het gekoesterde blokje... ??