Graag had ik nog enkele meningen, informatie en eventueel schema's gehoord over het gebruik van twee ontvangers in 2.4Ghz doordat het gebruik van weatronic (wat ik het liefst wou gebruiken) voor mij onmogelijk is doordat ik met een Futuba FX20 zender vlieg. Indien ik er niet uitkom zal ik noodgedwongen een andere zender aankopen. Het is namelijk voor een Bellanca Decathlon van 3.10m met volgend servogebruik. 1x aanstuuring regelaar 2x aileron 2x flap 2x stabilo 1x rudder 1x towhook ? 1x smokesystem (is nog niet zeker vandaar) ? 1x dropbox (is nog niet zeker vandaar) Ook is er een telemetriesensor voorzien in de regelaar dus eventueel telemetrieontvanger gebruiken?
Ik zie hier 9 en maximaal 11 kanalen, heeft Futaba geen 12 kanalen ontvanger? Desnoods kun je ook met een 10 kanalen ontvanger prima uit de voeten, met een losse mixermodule voor de flaps of stabilo. Gerben
jawel futuba heeft die zeker, maar vroeger op 35mhz vloog ik ook met deze toestellen al met twee ontvangers. Questie van veiligheid. vandaar ik het nu terug zou doen.
Dit gaat perfect, daar hoef je geen andere zender voor te kopen. Je koopt twee '3 kanaals' Sbus ontvangers van Futaba en een Powerbox Competition SRS PowerBox Systems Dan hoef je zelfs op de zender niets meer in te stellen want dat doe je op de Powerbox. Je hebt dan twee ontvangers en indien gewenst 2 ontvanger accus. mvg Eric
Ik heb het nog eens even bekeken en idd het lijkt een perfecte oplossing PowerBox Systems Futaba Nu nog één vraagje Kan er iemand mij een schema geven hoe dit aan te sluiten en hoe je twee ontvangers linkt op één zender tegelijk.
Twee ontvangers linken is geen probleem, de tweede ontvanger link je net zoals je dit met de eerste ontvanger doet. De handleiding van de powerbox competition SRS staat hier, http://www.powerbox-systems.de/shared/download/bedienungsanleitungen/PB_Cockpit_SRS_DE.pdf of als je liever de Engelstalige versie hebt http://www.powerbox-systems.de/shared/download/bedienungsanleitungen/PB_Cockpit_SRS_EN.pdf. Sluit de ontvangers via de serial bus aan op de powerbox (eerst op de powerbox instellen dat je futaba gebruikt), zij krijgen dan stroom via de powerbox. De functies (hoogte, richting, enz...) die je gebruikt moet je toewijzen op de powerbox en daarbij ook instellen welk zenderkanaal je voor die functie gebruikt, bv als je flaps gebruikt wijs je die op de powerbox toe aan ingang A en B en zet ze beide op hetzelfde zenderkanaal, zo kan je de beide flaps afzonderlijk instellen op de powerbox. Je kan alle instellingen zoals uitslag, midpoint, servo reverse enz instellen in de powerbox dan moet je dat niet meer in de zender doen en loop je ook niet het risico om de programmatie voor dat vliegtuig te wissen in de zender. Ik zie dat je in Dilbeek woont, ik woon in Baal dus als je eventueel hulp nodig hebt kunnen we wel eens afspreken, ik vlieg trouwens ook met slepers, dan wel met benzine motor en heb zo een powerbox in een zwever zitten. mvg Eric www.flytobiggs.com
Da's te kort door de bocht.... Je hebt twee keer zoveel kans dat er een ontvanger uitvalt.... Maar dat hoeft niet direct een probleem te zijn, want: Als de ontvangers redundant zijn, heb je 1 gedeeld door 2 keer zoveel kans dat aan de ontvangerkant de boel uitvalt En je hebt precies evenveel kans dat er met het zendsignaal iets mis gaat.... Of het daadwerkelijk veiliger wordt of niet, hangt dus helemaal van de aard van de storing af, en van hoe die powerbox met het geheel omgaat. Groet, Bert
Opgelet 2 ontvangers gebruiken Opgelet bij het gebruik van 2 verschillende ontvangers van futaba test de failsafe want in de meeste gevallen loopt dit mis filmpje volgt later. Had een R6303SB gekocht en een R6308SBT en blijkbaar volgens iemand dat er ook wat van kent gaat de failsafe rare dingen doen. Gelijk dan maar de R6303 teruggestuurd en een R 6308SBT bijbesteld omdat ik telemetrie ga gebruiken
Idd dat probleem hebben wij ook gehad. Dit was ik bij de vorige info vergeten te vermelden. Steeds 2 dezelfde ontvangers gebruiken als je een powerbox SRS competition gebruikt.
Hey eric ja ik heb ervan gehoord twas evert dat het mij vertelde toen ik hem belde. Hij vertelde me ook van steeds twee batterijen op de powerbox te hangen ook al is het maar om even wat te testen want anders krijg je ook een foutmelding op de powerbox P.S. ik had je nog een pm gestuurd. grts danny
hmm... zal pm eens nakijken.... Dat van die accu's klopt ook, dat heb ik zelf meegemaakt, daardoor dacht ik dat de powerbox stuk was en heb hem ter reparatie teruggestuurd naar Duitsland. Toen ie terug kwam koppelde ik terug slechts 1 accu aan om te testen (omdat ik het toen nog niet doorhad) en dacht ik dat de powerbox niet hersteld was. Daarna toch maar ne keer 2 accu's aangehangen en de foutmelding was weg! mvg Eric
zoals belooft het filmpje dit is echt om schrik van te krijgen dit wil je niet meemaken in de lucht!!!! Futaba rx6208SB+6203SB - YouTube
Heb je al geluisterd bij Weatronic of je geen adapter van bv een FX30 kan gebruiken? Ik vlieg met Wea op een Graupner MC32, hier heeft Weatronic tot nu toe ook nog geen adapter voor. Werkt perfect, alleen zelf een steuntje moeten maken voor de zendmodule. Groeten, Bart.
nee kheb daar niet naar gehoord maar ondertussen heb ik al ander materiaal gekocht nl een powerbox competition srs met twee telemetrieontvangers futuba R6308SBT