Mugen GT 1/8

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door DJLeonardo, 16 jun 2013.

  1. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Hier het begin van mijn topicje over mijn MBX6 -> onroad conversie.
    Ik noem 'm voor het gemak maar MBGT8

    Het begon natuurlijk met de conversie van de MBX6 naar SC truck. Ik raakte daarna geinteresseerd in de rally look. In Zuid Amerika (Puerto Rico e.d.) worden echte kampioenschappen gereden op prachtige 1/8 onroad banen. Maar ook in europa (b.v. Frankrijk) schijnt dit aardig populair te zijn. Er wordt daar ook veel zelf gebouwd vanaf buggie chassis. De Mugen ombouw was ik echter in de topics nog niet tegen gekomen dus ik besloot het gewoon te proberen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    De basis is een MBX6 brandstof chassis van BCE met een RC monster ombouw. Ik moest het brandstof chassis gebruiken omdat deze korter is dan de ECO en 6R. Dit kortere chassis heeft dezelfde wielbasis als de meeste onroad kappen die verkrijgbaar zijn. Deze kap is een Ofna Porsche kap met een exra brede spoorbreedte, ik heb er Associated RC8 Truggy assen op gezet om de juiste spoorbreedte te krijgen voor de body.

    De opbouw is verder een stel extra korte carbon shocktowers speciaal gemaakt voor de Mugen MBX6 door SNR. Voor en achter de voor-schokbrekers van de MBX. De voorbumper is van een Ofna GTP2 (geloof ik) en de achterdiffuser van een Ofna DM1. De voor body posts (Tower Hobbies) weet ik niet meer maar de achter posts zijn de voorposts van een Slash.
    De wieltjes/bandjes zijn de Ipanema belted slicks (alleen in de Noord en Zuid Amerika te krijgen)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2013
  3. Kimo

    Kimo

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    123
    Locatie:
    Beerse
    Mooi projectje :)
     
  4. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Op de mach in Heemstede zijn nu 6 1/8 serpents actief. Misschien leuk om daar eens te rijden?
     
  5. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Ja ik weet dat er inmiddels serpents rijden op MACH. Ik dacht dat dat alleen voor schoolkinderen was en verder geen 1/8 waren toegestaan? Maar ik zou daar graag eens rijden. ik was laatst eventjes op RACO (met regen) en dat gaf al wel een idee van de lol die je met dit ding kan beleven.
     
  6. HobbyRC

    HobbyRC

    Lid geworden:
    12 mrt 2013
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Asperen (Gelderland)
    Dank voor het opstarten van deze Topic en ik ben blij dat het rijden op een circuit bevallen is (al was het maar een paar rondjes). Zoals je weet ben ik er zeer enthousiast over en aan het twijfelen over mijn eigen conversie. Het zal dan puur een MBX6ECO zijn welke ik ga ombouwen dan. Met minimale veranderingen (Bumpers, body, banden, diffolie en pinion). Qua body zal ik dan uitkomen op een 325 x 300 body, welke dan onder de GT1 valt. Ik zal eens in een goed gesorteerde winkel gaan kijken en is wat gaan passen met wat ze in de schappen hebben. Qua banden kan ik dan bij jou aankloppen DJLeonardo? Qua achterassen smaller ivm bredere banden achter?
    Ik ga deze topic goed volgen en ik hoop gauw wat mensen tegen te komen hier op het forum welke enthousiast raken en graag eens wat rondjes op een circuit komen rijden.
     
  7. bricks

    bricks

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    3.569
    Locatie:
    Rijsenhout
    Mach buiten is een echte 1:8 baan.
     
  8. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Ah, binnekort maar eens kijken daar dan.
    @Hobby, de achterwieltjes hebben een iets hogere offset dus de buitenkant valt even ver naar buiten. Ke kan eens kijken naar een body voor de traxxas rally auto. Die zou wielbasis 325 moeten hebben. Hij is wel mogelijk te smal. De Ofna kap DM1 kap zou ook moeten passen met een wielbasis van 324 mm. Het gekke is dat mijn Porsche kap ook op de DM1 lijkt te passen terwijl mijn chassis iets korter is.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2013
  9. HobbyRC

    HobbyRC

    Lid geworden:
    12 mrt 2013
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Asperen (Gelderland)
    Zijn er nog ontwikkelingen? Al weer gereden op een circuit?
     
  10. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
    Wat zijn de ervaringen tot nu toe? Heb je nog iets gedaan met de diffen (olie), veren, schokbreker enz...

    Ben nu bezig met een winter project(je) een XB9E, naar Rally voor op een beton ondergrond (niet helemaal glad en daarom rally).
     
  11. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Ik heb nu een spoilerset van de XO1 van Traxxas binnen. Dat wordt nog een projectje maaar de winter duurt lang ;)
    Als het mooi weer is op zondag wilde ik nog gaan rijden op MACH. Tot nu toe onbreekt de combinatie tijd/ mooi weer.....
     
  12. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
    Bedoel je de voorspoiler, of de vleugel achter? Ben benieuwd naar de samenstelling en afmetingen.

    Ik heb voor de XB9 een voorspoiler gebruikt van de Losi en deze pas gemaakt. Ik gebruik de originele wingmount in combinatie met de Losi bodymount voor achter. Mijn wielen zijn gisteren binnen gekomen en nu kan ik de kap/auto pas maken.

    Ik zal foto's plaatsen van het geheel, hopelijk in de loop van de week.
     
  13. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Ik bedoel de hele set. Dus voorvleugel met winglets, sideskirts (met de luchtpijp naar de motor toe) en de achterdiffuser. De sideskirts zijn natuurlijk veel te lang dus er moet flink gedremeld worden. Helaas is mijn budgetdremel net overleden dus ben even aan het kijken naar een echte (maar welk type he?)
     
  14. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
  15. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Vandaag een paar rondjes mogen rijden op MACH. Dat was erg leuk! Het viel me zeker niet tegen. de auto is goed te controleren en versnelt lekker op het rechte stuk. Ik ben zelf natuurlijk erg onervaren dus het zou nog wel aardig wat trainingsrondjes kosten om uberhaupt mee te komen met de andere 1/8's maar dat zijn er maar een paar hoorde ik...

    De rest wat daar rijdt is 1/10 en wat kunnen die hard zeg! OMG.
     
  16. gdw1963

    gdw1963

    Lid geworden:
    6 jun 2011
    Berichten:
    262
    Locatie:
    Helmond
    Ik heb gisteren ook een paar rondjes gereden, toevallig ook bij MACH, maar dan MACH One :) We hebben een "winter baan" uitgezet op een betonnen vloer, niet zo heel groot, maar wel heel leuk.

    Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen in de setup. Hoe heb je de differentiëlen en schokbrekers bijvoorbeeld gevuld. Wat heb je gedaan met het roll-center, camber, caster enzovoort.

    Ik ben uitgegaan van mijn buggy setup, diff's 10k-10k-5k en schokbrekers heel zacht. Voor en achter wat dikkere stabi's. De auto heb ik een heel stuk dichter bij de grond gelegd.

    Ik wil nog een dikker middendiff proberen, dikkere olie in de schokbrekers, dikkere stabi's en wat experimenteren met rollcenter, kickup en antisquad.

    En de kap moet nog pas gemaakt worden, ik rijd nu nog met de buggy kap.
     
  17. DJLeonardo

    DJLeonardo

    Lid geworden:
    24 jun 2009
    Berichten:
    2.210
    Locatie:
    Bollenstreek
    Ik heb nog niet zoveel veranded aan de setup. Nog geen kans voor gehad. Ik heb voor en achter voorschokbrekers van de MBX6. Achter zijn ze dus korter dan normaal. De custom CF towers zijn ook lager dus alls komt meer onder spanning. Rijhoogte is eens stuk lager. Dat is alles. Olie in diffs en shocks is standaard en ik moet zeggen dat ik niet het idee heb dat ie slecht op de baan ligt. Sterker nog, de klacht die ik hoorde over de Serpent die daar ook wel rijdt is dat ie tailhappy is. Dat had ik bij de mijne niet, alleen toen de banden nat waren doordat ik door het gras was geweest brak hij uit, verder niet.
     

Deel Deze Pagina