nova rossi kurkas

Hallo mede forum leden ik was een paar dagen geleden de zuiger stang vervangen (die was gespleten. Nu zit ik met het probleem dat de krukas niet meer recht is ik heb nog een nieuwe liggen maar nu is de vraag hoe krijg ik de zuigerstang van de kurkas af. ik heb het geprobeert maar het lukte niet het kan niet. op de manier waarmee ik de zuiger stang er van af heb gehaald ( die was zo ver kapot getrokken dat ik hem er af kon schuiven) Dus bij deze de vraag hoe krijg ik de zuigerstang makkelijk van her kurk as af?
 
Doe eerst maar eens wat fotootjes van je oude drijfstang (niet zuigerstang, dat heb je alleen bij kruishoofd-motoren) en je kromme krukas, en de situatie waardoor je het zaakje niet uit elkaar krijgt.

En gebruik eens punten, en komma's, want je vraag is volstrekt onleesbaar.

Ik begrijp er in elk geval niets van, want je beweert die stang vervangen te hebben (dus: oude er uit, nieuwe er in) en nu krijg je de boel opeens niet meer los?

Daarnaast, vreemd dat je niet direct ook die nieuwe krukas (niet kurkas) geplaatst hebt, toen je de motor toch uit elkaar had liggen.

En als laatste, ben ik toch heel benieuwd hoe een gespleten drijfstang er uit ziet.... normaal worden die dingen niet van geloogd eikenhout gemaakt, dus splijten ze ook niet zo vaak....

Maar goed: eerst maar eens foto's, want hoewel ik wel ongeveer begrijp dat je een probleem met je motor hebt, is het me behoorlijk onduidelijk WAT nu eigenlijk dat probleem is....

Groet, Bert
 
Je hebt die nieuwe drijfstang er toch ook in gekregen?

Ik begrijp je probleem dus niet: as je hem er in krijgt, moet je hem er ook weer uit kunnen halen...

Ik kan me voorstellen, dat die kapotte drijfstang er zo uit wilde, maar je vraagt hoe je die nieuwe drijfstang weer los krijgt, en dan kan ik, gezien het feit dat je die motor al weer in elkaar had zitten, alleen maar zeggen: op precies dezelfde manier uit elkaar, als dat je hem in elkaar hebt gekregen....

Vermoedelijk moet je eerst de cylindervoering er uit halen, en daarna pas zuiger plus drijfstang, maar je had hem zonder de voering er uit te halen ook nooit zo ver weer in elkaar gekregen....

Dus: wat is nu precies je probleem?

Groet, Bert

PS: je foto's mogen wel wat scherper, en vooral: neem eens een foto van het probleem... d.w.z. een foto van wáár nu precies die drijfstang klem loopt, of wat het ook is wat je niet lukt....
 
Het probleem is dat ik het niet van elkaar af krijg. en toen ik de zuiger stang er met moeite op zonder de cylinder voering. en als ik die los kreeg was het zo gebeurt maar dat lukt niet.
 
Je uitleg is nog steeds onduidelijk, maar ik begin langzaam te vermoeden dat je mogelijk de drijfstang achterstevoren gemonteerd hebt en de boel een beetje geforceerd hebt om hem er tóch op te krijgen. Dát, of er zit ergens een vuiltje tussen (die krukas en lagers zien er namelijk niet erg schoon uit.... :( )

Tsja, dan zit er weinig anders op, dan de voering er weer uit te pulken, de kruk in top te zetten (anders haakt hij in de groef in het carter) en dan voorzichtig met een haakje, of met een dun touwtje om de drijfstang, de drijfstang naar achteren trekken terwijl je de krukas heel lichtjes heen en weer draait. Meestal komt hij dan wel los.

Succes....

Groet, Bert
 
Sterker nog, ziet eruit als een beetje roest..

Je hebt toch een aantal kennissen in een vliegclub?
Kun je de motor daar niet een keer langs brengen, kunnen ze er ff naar kijken

Het werkelijk probleem ontgaat me idd een beetje, als iets in elkaat gaat, moet het ook uit elkaar kunnen..
 
Typies geval van een leerling die zonder back-up van chirurg zijn eerste open-hart transplantatie wil gaan doen.

De eerste klant is overleden, maar hij heeft nog wel een tweede setje.........
Zal het hem lukken?
Om zijn eerste klant toch weer tot leven te brengen?

frankenstein-fefer?

zoek hulp bij je cluppie!

Mvg. Richard
 
Het is niet iets dat weer moet werken de motor was al een tijd vervangen door een o.s werkt perfect.
Het was gewoon kijken of ik hem weer aan de praat kreeg. en ik heb nog zo'n zelfde motor die heb ik ok uit elkaar gehaald voor de zuiger stang.
 
Inderdaad duidelijker omschrijven.

1. Heb je de eerste keer de voering los gehad ?
2. Krijg je de voering nu nog los ?
3. Hoeveel kracht / geweld (schroeven draaiers, tangen, hamer) heb je gebruikt om de stang erop te krijgen?
Graag antwoord op de vragen met nummer erbij?
 
Het is niet iets dat weer moet werken de motor was al een tijd vervangen door een o.s werkt perfect.
Het was gewoon kijken of ik hem weer aan de praat kreeg. en ik heb nog zo'n zelfde motor die heb ik ok uit elkaar gehaald voor de zuiger stang.

Kijk.... nu is het opeens een heel ander verhaal: een oude motor waarmee je aan het experimenteren bent....

Tsja, eerlijk is eerlijk, zo heb ik het ook geleerd, en ik was toen ook 12 jaar.... Alleen de motortjes waar ik het mee moest leren waren geen NovaRossi's.... En er was ook geen internet (dus ik moest gewoon net zo lang doorgaan tot het lukte...).

Groet, Bert
 
@nspierbundel hij heeft alleen een behoorlijke klap gehad toen hij stuk ging van vol vermogen naar 0
@richard rc ik vlieg al 5-6 jaar vliegtuigen en 2 jaar heli
 
Het is niet gelukt na wat kennis van mijn vader kwam ik er achter dat het nooit gelukt was einde verhaal helaas.
 
Laatst bewerkt:
Tja...Ik weet niet wat voor achtergrond je vader heeft met betrekking tot rc nitro-motortjes?

Maar: op de vliegclub hebben ze die achtergrond wel!(hoop ik)

Want als ze in de fabriek een motor in-elkaar zetten, kan ie er in omgekeerde volgorde ook weer uit-elkaar!

En daar gebruiken ze echt geen schroevendraaier als een koevoet om het in elkaar te zetten.

De Nova Rossi`s horen bij het TOP-segment van de rc-motoren als Ferrari in de automotoren.

Ga ermee om alsof het een ferrari is.
Dus gebruik geen koevoet(Lees schroevendraaier)om de drijfstang van de kruk-as te krijgen.

Mvg. Richard
 
Back
Top