4takt ipv 2 takt

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door c de groot, 7 nov 2013.

  1. c de groot

    c de groot

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    wassenaar
    Hallo,

    Ik heb een raptor 60 gekocht met een .61 webra 2 takt.
    Heeft iemand ervaring met het vervangen van en 2 takt voor een 4 takt, dit idee heb ik om de geluidsnorm van onze club te behalen.
    Kan het uberhaupt wel?

    bvd
    Chris
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.420
    Locatie:
    Rotterdam
    alles kan.

    je zal alleen vermogenstechnisch ff moeten kijken hoe dat uitpakt. 4 takt heeft meestal wat minder power dan 2 takt.
    en een 4takt wil andere toerentallen draaien dan een 4 takt, dus je tandwielverhouding zal aangepast moeten worden. Dus ff checken of ze die uberhaupt wel hebben ergens.

    Kun je niet beter naar een andere uitlaat kijken?
    die van mij is niet gemeten, maar klinkt erg netjes..
    OS 55 in een trex 600, soort zimmerman achtige pijp zit erop.

    Motor scheelt wel heel erg hierin, een collega vlieger had dezelfde pijp op een thunder tiger .50, en die klonk echt een stuk harder.
     
  3. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    Het kan zeker, maar idd wel even kijken of je die tandwielverhouding goed kan krijgen. Je heb in ieder geval een 15 CC nodig.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ernst Grundmann - MBF

    Of elektro?


     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.420
    Locatie:
    Rotterdam
    Ron, ga je mond spoelen...

    van nitro electro maken..
    hoe verzint hij het :D
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat ik samen met Ernst een van de heel weinigen ben die een viertakt in een heli hebben hangen. Sowiso denk ik dat er verder geen schaalheli's rondpruttelen met een viertakt.

    Met een Raptor zal het erg lastig worden, in verband met de overbrengingsverhouding, zoals anderen ook al opmerkten.
    Ander punt van aandacht, is dat de koppeling voor de meeste heli's ontworpen is voor het toerental van de tweetaktmotoren, en dus zul je hier per se ook aanpassingen moeten doen, de meeste standaardkoppelingen kunnen namelijk het benodigde vermogen niet overbrengen bij het lagere toerental, zelfs al heeft zo'n 15 cc viertakt beduidend minder vermogen dan een 10 cc tweetakt.

    Maar zelfs dan, maak je geen illusies: een viertakt moet ook stevig gedempt worden, want met het standaard viertaktpijpje is het geluid in een heli onacceptabel luid (mijn Bell vliegt met zo'n standaard OS-dopje, en het geluid zit op korte afstand bijna tegen de pijngrens).

    Daarnaast kom je nog wat vervelende zaken tegen zoals koeling (een viertakt raak je met geen mogelijkheid een vergrootte koelkop op kwijt) en je moet ook afwijkende brandstoffen gaan gebruiken (ik stookte 10% Nitro en 10% olie, na een heel specifieke en langdurige inloop-procedure, Ernst stookt geloof ik 17% maar met een speciale olie).

    En als alles lukt, ga je er spectaculair in vermogen op achteruit.

    Als het puur om het geluid gaat, valt er bij een tweetakt alleen wat te winnen, als je manieren weet te verzinnen om tandwielgeruis en het geluid van de koeling te reduceren, want het pure uitlaatgeluid van een tweetakt is eigenlijk best bescheiden. Dat bleek wel toen ik mijn X-treme (tandriem-aandrijving) ombouwde naar waterkoeling en het geluid van de koelfan dus ook wegviel: die heli was absoluut aangenaam stil opeens.
    Maar waterkoeling heeft ook weer aparte en niet altijd even prettige nadelen (grote radiator, zonder pomp geen inverted, expansievaatje, etc etc).

    Ik zou eerst eens beginnen met wat geluidwerend schuim rondom de tandwielen, een luchtfilter, een mooie Zimmermann uitlaat, en het laagste toerental waarbij de heli nog goed vliegt naar jouw smaak.... dat lijkt mij veel effectiever dan een viertakt.
    Eventueel, kun je als je het lef hebt om de vijl in de motor te zetten, de uitlaatpoorten aan de bovenkant heel lichtjes afronden, dan gaan de scherpe kantjes ook wat van het geluid af.

    Groet, Bert
     
  7. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.536
    Locatie:
    Heerenveen
    Een zimmermann doet al veel, mijn ervaring daarmee op een trex 700N was zeer positief. Geluid was erg aangenaam doordat die hoge jankende tonen erg goed gedempt worden.
     
  8. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.814
    Locatie:
    Woerden
    Het is jammer dat er zo weinig heli's zijn met een 4takt motor. Met de juiste uitlaat zijn ze duidelijk stiller dan de meeste tweetakt heli's en, voor mij ook belangrijk, het geluid is realistischer. Hierdoor klinkt het ook veel aangenamer.

    De voorwaarden waaraan je heli moet voldoen zijn al door Bert (brutus) genoemd. Vooral het zwaardere vliegwiel/koppeling is heel belangrijk. Mijn eerste heli met een 4takt had een gewone 2takt vliegwiel/koppeling. De motor liep beroerd op lage toeren en de één richting (vrijloop) koppeling op de rotor as zat heel vaak vast! Nu hoor ik jullie denken "wat heeft dat er nu mee te maken?" Wel meer dan je denkt.
    In het begin wist ik echt niet waardoor die koppeling steeds vast zat. Ik heb er zelfs een nieuwe voor gekocht maar dat hielp niets, de eerste vlucht zat hij al vast. Het heeft een heel poosje geduurd voor ik samen met clubgenoten een idee kreeg. De motor loopt op lage toeren heel beroerd en schokkerig. Die schokken kwamen ook op die koppeling, die is daar niet op gemaakt en veroorzaakte het vastslaan van de één richting koppeling.

    Op de beurs in Dortmund zag ik toen de Vario Skyfox staan geschikt voor een 4takt motor! Direct kopen kon toen niet, ik moest er eerst voor sparen maar ik heb die heli gekocht en er heel erg veel mee gevlogen. Ik heb hem nog steeds maar eigenlijk durf ik er niet meer mee te vliegen. Het frame is op een aantal plaatsen gescheurd. De koeltunnel is kapot en lekt zo veel dat de koeling niet meer optimaal is. De tandwielkast voor de staartaandrijving vertoond kuren en zal waarschijnlijk vervangen moeten worden. Als ik de heli echt uit elkaar gaat halen komt er misschien nog wel meer tevoorschijn.

    Heel jammer dat er geen nieuwe meer te koop is. Ook onderdelen voor de 4takt versie zoals de koeltunnel zijn niet meer te koop. Het frame is een oud frame en onderdelen van het moderne frame passen niet! Een nieuw frame kopen en dat aanpassen voor de 4takt? Ik zal eerst moeten bekijken of dat wel een haalbare kaart is.
    Dit alles zal er voor zorgen dat het wel even zal duren voor mijn 4takt Skyfox weer het luchtruim zal kiezen. Jammer, hij vliegt zo fijn en met weinig maar wel een realistisch geluid.
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2013
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat probleem herken ik, ik heb ook viertakt helies gevlogen, eentje met een uni mechaniek, en een Schluter. Beiden kregen koppelingproblemen.
    Waarom ? Het stationair toerental van een viertakt ligt wat hoger en hij hamert op de aandrijving zoals Ernst al omschreef . Een Vario kan dit nog prima hebben, maar een Raptor heeft standaard al een zwakke koppeling.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat die koppeling betreft: Mijn viertakt heeft altijd netjes (maar wel bokkerig uiteraard) stationair gelopen, maar voor de aardigheid heb ik dat vorig jaar eens gemeten, en met zo'n vliegwiel (i.p.v. een propeller) komt die viertakt nauwelijks onder de 5000 RPM stationair. Maar het klinkt véééél lager....

    Ernst, maak je geen zorgen: De koeltunnel van de standaard SkyFox geeft betere resultaten dan de originele koeltunnel: er kan meer lucht langs de motor, en hij koelt beduidend beter. Je moet een kleine opening voor het kleppendeksel wegsnijden, en een "stickertje" over het uitlaatgat voor de uitlaatbocht plakken, maar dat is v.w.b. de koeling dan ook alles.
    Die viertakt koeltunnel van destijds, was duidelijk een van de kleine misrekeningen van Vario....

    Wat er aan het frame anders is bij jou weet ik niet: de mijne is namelijk ook een officiële viertakt SkyFox, maar die is qua frame etc volkomen identiek aan een gewone skyfox, en je kunt (als je het vliegwiel, koppelingsklok, tandwiel en motordragers nog hebt) héél simpel een standaard skyfox ombouwen naar viertakt.
    Ik weet 100% zeker dat dat kan, ik heb het gedaan met een nagelnieuwe SkyFox Cub.... (heeft nooit gevlogen i.v.m. wijziging van plannen, maar het mechaniek heeft draaiklaar en inbouwgereed gestaan).
    Je moet een heel klein randje wegslijpen uit het deksel van de gearbox, om de carterontluchting een beetje ruimte te geven, maar meer ook niet

    Als ik jou was, zou ik gewoon een leuke tweedehandse SkyFox opkopen (kosten soms verrassend weinig) en je motor en tandwielen overzetten.
    (nogmaals, geloof me vrij, dat kan, ik heb dat gedaan met een SkyFox Cub ooit....)

    Je viertakt hoeft niet aan de grond te staan.

    Mocht je versleten tandwielen hebben: laat de krukas afdraaien naar 8 mm, en monteer een 24 tands koppeling en 53 tands hoofdtandwiel. Je toerental zakt iets, maar nog voldoende om gewoon mee te kunnen vliegen, en desnoods ga je naar 160 cm rotor om dat lagere toerental wat te compenseren.
    Ik vlieg in die schaalheli met 23 tands koppeling en 54 tands hoofdtandwiel (viertakt "standaard" was 28 om 49), op een 164 cm rotor met asymetrische bladen, en een vlieggewicht van bijna 6.5 kilo....

    Mogelijkheden zat, om die kist nog lange tijd in de lucht te houden....

    Groet, Bert
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2013
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Super info over 2 takt / 4 takt heli,

    4-takt-heli was ook in mijn hoofd (realistisch geluid),
    maar is toch ingewikkelder dan verwacht,
    nog 'n keer: bedankt voor de super info

    en suc6, voor die die een 4 takt vliegen

    Groet, Uwe
     
  12. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Heb je de .60 al laten meten Chris? Hoeveel Db had je toen?

    Ik denk dat je het idee van een viertakt beter kan laten varen, dit past niet bij je vliegstijl.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gewoon er los over nadenkend: Als een heli er speciaal voor ontworpen is, dan lijkt mij dat het geen enkel probleem hoeft te zijn om een .60-achtige heli te bouwen rondom een 20 cc viertakt, en nog steeds plenty power te hebben.

    Maar je zult dan een heel nieuwe aandrijflijn moeten ontwerpen, en een behoorlijk efficiente koeling, en het grootste probleem bij dergelijke hoge vermogens is een effectief, maar vooral ZEER hittebestendig uitlaatsysteem.

    Want dat wordt ERG heet als er continue met vol vermogen gedraaid wordt: Het uitlaatsysteem van de Vario SkyFox viertakt bleef alleen heel door de combinatie van "niet continue volgas" en " een beetje koeling van de rotorwash". In mijn Bell 47G was die hitte in de uitlaat nog het grootste probleem, de RVS ribbelslang brandde gewoon door en een aluminium demper zakt van de hitte langzaam in elkaar, want die motor draait WEL continue nagenoeg volgas....

    Maar een speciaal ontworpen heli, dan moet het gewoon mogelijk zijn...
    Een Raptor ombouwen, nog afgezien van wat Laurens zegt, is vermoedelijk niet haalbaar, of komt hooguit tot het stadium " het vliegt, maar met problemen"....

    Groet, Bert
     
  14. c de groot

    c de groot

    Lid geworden:
    1 dec 2008
    Berichten:
    61
    Locatie:
    wassenaar
    2/4takt heli

    Heren,

    Dank voor de reacties, ik denk dat het inderdaad een hele hoop werk is voor een marginale meeropbrengst.
    Zodoende zal het voor wat mij betreft dan ook bij een idee blijven denk ik.
    Ik ga de raptor eerst eens laten keuren. de heli is al uitgevoerd met een zimmerman, maar vrees toch dat deze niet de norm zal gaan halen.


    mvrgr
    Chris
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dingen die je eventueel nog kunt doen, zijn zelfklevend schuim aan de binnenkant van de canopy plakken, een luchtfilter plaatsen, en eventueel proberen een geluidsscherm langs de aanzuig van de koelfan, want zo'n fan maakt nog een hoop meer herrie dan je denkt. Maar dat laatste kan behoorlijk lastig zijn.

    Verder kan, als die mogelijkheid bestaat (ken de Raptor niet zo goed) het optimaal instellen van tandwielspeling ook nog een paar procentjes opleveren.

    Maar alle bovenstaande is redelijk marginaal, het levert je mischien een halve tot 1 dB winst op.

    Wat soms heel veel kan schelen, is een bochtje aan het eind van de uitlaatpijp, wat verticaal naar beneden wijst: de heli maakt absoluut evenveel geluid als voorheen, alleen de dB meter pikt het niet op omdat het op het gras gericht is (bij mijn viertakt wijst de uitlaat dwars naar rechts; van linksaf klinkt hij superbeschaafd, van rechtsaf zit hij tegen de pijngrens....)

    Groet, Bert
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hoi Chris,

    ik denk je vliegt op Valkenburg,
    da heb ik wat verhalen gehoord,
    om de RPM (iets) lager te zetten,
    een 2 takt motor gaat behoooorlijk rustiger met lagere RPM

    mijn kleine Gaui NX4 (wel 2 takt nitro)
    hoor je bijna niet in idle,
    bij vol gas houd je de oren dicht

    en die 2 takt zenoah in mijn trainer is ook bijna niet te horen in idle

    suc6, Uwe
     
  17. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    trouwens heb ik ook een Zimmerman aan de T Rex 600,
    bij goede touren boven 2000 maakt die behoorlijk lawaai!

    Groet, Uwe
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.169
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Beetje mosterd na de maaltijd, maar toevallig had ik van de week de tachometer er bij, en wat blijkt????

    De Viertakt loopt 5000 RPM (heel klein tikkie meer, 5100~5200 ongeveer) maar de tweetakten blijken domweg 7000 minimaal te draaien....
    En je kunt het geloven of niet, maar het is ECHT zo....
    Ze klinken als een stationair draaiende brommer, ze klinken als hooguit 1500 RPM,. in werkelijkheid dus vééééél meer....

    Groet, Bert
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.045
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoe heb je dat gemeten ? want dit verbaast mij wel.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.420
    Locatie:
    Rotterdam
    mij ook eigenlijk...
    Op mn vliegtuig meet ik toch wat anders..
     

Deel Deze Pagina