Atlantis restauratie (met vragen )

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Helicor, 20 okt 2013.

  1. Kris Panis

    Kris Panis

    Lid geworden:
    19 mei 2006
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Antwerpen
    Cor,

    Voor (zeil)bootbeslag kan je in Nederland terecht bij Provoost in Sluis.
    Zeker voor je stagen en oogboutjes.
    Drenthe is wel een eind van Sluis maar verzending kan meevallen omdat het binnen Nederland is. Voor een beeld van het assortiment kan je best kijken op de site van Bantock (Sailsetc).
    Dan kan je via de referentienummer info vragen bij Provoost rond prijs/levertermijn.

    Groeten,
    Kris
     
  2. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Als je niet naar Sluis wil rijden kan je bij SAILSetc uitzoeken en dan om te bestellen een email sturen aan sales@sailsetc.com. Dan wordt het opgestuurd. Je hebt wel een creditcard nodig voor de betaling.
    Als je vragen hebt (Engels, Spaans, Frans! italiaans) kan je die per mail stellen. Je krijgt altijd snel bericht terug.
     
  3. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.808
    Locatie:
    Drenthe
    Kris en Wim, bedankt voor de informatie, het was even zoeken gisteravond, maar heb de site gevonden; niet echt geweldig, maar ze hebben wel alles wat ik nodig heb, dacht ik, zeker diverse soorten RVS kabel en draad; ook de stag spanners en de dekverankering, tegen betere prijzen, zeker voor die kabel!
    Ik ga daar vandaag nog even wat verder struinen.
    Op Provoost heb ik ook gezocht, maar die hebben geen website....

    Bedankt nogmaals,
    Cor
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
  5. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.808
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo zeg !!!
    Die shop kende ik best, maar daar heb ik eigenlijk nooit naar zeil spul gekeken, wel heel veel voor de motorboten, vliegtuigen en electronica.
    Zo zie je maar ;)
    Bij sailetc hebben ze 10 meter 0,45 mm RVS voor GPB 5,25 = €6,50
    en nu bij RC 20 meter voor een tientje.

    Bedankt voor de tip Ad!
    Cor
     
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.808
    Locatie:
    Drenthe
    Waterlijn bepalen

    De waterlijn bepalen:
    Op de boeg en bij de spiegel heb ik de waterlijn afgezet volgens de instructies van Robbe.

    Daarna de kale romp in de waterbak gelegd en de èchte waterlijn erop aangetekend.
    Dat was dus zonder de delen die ik al wel in bezit heb:de houten opbouwen, de motor, 2 gieken, de zeil-lier en allerlei klein spul; dat is tezamen 1100 gram. Daar komt dan later nog bij: de 2 masten, alle zeilen de stagen en het want; als ik dat heel ruim reken, dan zou dat maximaal 2000 gram zijn.

    Daarom heb ik 1 baksteen van 2200 gram op het (droge) zwaartepunt van de boot gezet, en weer de maten opgemeten, maar omdat mij dit niet realistisch leek, gezien de plaatsen waar de masten e.d. komen, heb ik dat nog eens gedaan met die zelfde steen 100 mm naar voren te plaatsen, dat is in het midden van het middelste luik; ook toen de maten opgenomen.
    Het volgende is het resultaat:
    Code:
    ......................Steven.......Boeg
    Romp leeg..............3 dieper.....21 hoger
    Steen op zwaartepunt..10 dieper.....12 hoger
    [B]Steen naar voren.......5 dieper......9 hoger[/B]
    Omdat deze laatste opstelling mij het meest realistisch lijkt, komt het er op neer, dat de boeg van het schip complete toestand 9 mm boven de waterlijn komt te liggen, en het achterschip 5 mm dieper dan de waterlijn volgens de tekening.

    Blijft nu de vraag: zet ik de waterlijn er op volgens de tekening maten, of naar wat ik verwacht, wat de èchte waterlijn gaat worden.
    In dat laatste geval zou ik dan beter kunnen wachten totdat het schip compleet is. Dat betekent dan wel weer dat het schip met allerlei kwetsbare delen (reling b.v.) onderste boven moet om gespoten te worden.

    Wat is wijsheid?

    Zeilboot bouwers meningen/commentaar verzocht!
    Cor
     
  7. ArHeJaEl

    ArHeJaEl Guest

    Atlantis restauratie: beelden van iemand die je is voor gegaan

    Hallo Cor,
    Ik las in het draadje dat je niet veel info kon vinden op het web.
    Tijdens het bouwen van mijn Atlantis heb ik regelmatig zitten kijken hoe
    ene mr. Taylor zijn atlantis heeft gebouwd en later nog eens heeft verbeterd.
    op Atlantis heeft hij daarvan heel veel detailfoto's geplaatst.
    Succes met de verdere opbouw.
     
  8. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.808
    Locatie:
    Drenthe
    Ja, die site kende ik al wel, dat is een van de eerste bij het Googelen...
    Dat is trouwens geen restauratie, maar nieuwbouw....
    Ook de blog van Steve in Engeland komt snel naar voren, en heb ik helemaal door gespit.

    Op die Amerikaanse site staan veel foto's maar weinig tekst;
    bovendien, het bouwen van het schip is niet zo'n probleem, maar het verkrijgen van de missende delen, en info hoe ik die zelf zou kunnen maken.
    Vandaar dat ik nog steeds op zoek ben naar de onderdelen lijst die bij de bouwbeschrijving hoort, omdat daar veel maten en materiaal gegevens in staan
    Ik heb Robbe al een mail gestuurd, maar geen antwoord gekregen :mad:

    Maar ééns komt het goed!
    Bedankt voor het mee-denken.
    Cor
     
  9. ArHeJaEl

    ArHeJaEl Guest

    Dat van die onderdelenlijst is goed gekomen (als de mail ten minste is aangekomen)
     
  10. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.808
    Locatie:
    Drenthe
    Ja Jan, en die wordt momenteel afgedrukt, en is al opgeslagen.

    Bedankt voor jouw hulp, dit geeft mij weer allemaal nuttige informatie.
    Cor :D
     
  11. atarie

    atarie

    Lid geworden:
    30 jan 2010
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    ballast

    beste Helicor,
    Wat betreft je vraag over de hoeveelheid ballast :
    -Hoeveel gaat je boot vermoedelijk uiteindelijk wegen met de huidige ballast en de hele RC reutemeteut erbij inbegrepen ?
    -met hoeveel zeiloppervlak , in dm2 , zou je willen gaan varen , zeg bij wind kracht 3 ?
    Ik ben zeer benieuwd ....

    groetjes,
    Atarie
     
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.808
    Locatie:
    Drenthe
    De kale romp, incl. ballast is 13,6 kg
    daarbij komt dan 1100 gram aan losse delen
    accu, servos ontvanger 350 gr
    zeilen 150 gr
    2 masten ???
    totaal 14,2 kg + gewicht 2 masten.

    Zeil oppervalk is volgens opgave 100 dm^2
    Let wel, dit is een semi-schaal boot, dus niet een stel zeilen dat 10 x zo hoog is als lang :rolleyes:

    Cor
     
  13. atarie

    atarie

    Lid geworden:
    30 jan 2010
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    Beste Helicor ,
    bedankt voor die gegevens.100 dm2 is een flinke lap en ik zou er maar niets van af- of uithalen.Besef dat menige A-class boot dat zeiloppervlak heeft bij een gewicht van ca 20-22 kg.
    Mijn boot (in een recent draadje ' oud zeilend hout...') weegt ca 13.5 kg met een loden vinkiel van 8.9 kg en voert op de foto's het volle tuig van (maar) 70 dm2.
    Succes verder, wordt vast erg mooi zo te zien!
    groet,
    atarie
     
  14. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.808
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo atarie,

    Ik gaf die zeil oppervlakte uit mijn geheugen, van wat ik ooit gelezen had, en dat klopt dus niet.
    Ik heb nu de Robbe gegevens erbij gezocht, en daarin staat dat
    de standaard 4 zeilen samen 85,5 dm^2 zijn,
    de Genua [die ik er niet op ga zetten] 114 dm^2,
    terwijl de waterverplaatsing ca. 17,5 kg is,
    waarvan de ballast 11 kg bedraagt.

    Het eerder door mij gegeven totaal gewicht is echter wel correct, want dat heb ik gewogen, alleen heb ik de masten, wand en verstaging nog niet.

    Maar daarbij blijft Uw advies waarschijnlijk ook ongewijzigd ;)

    Ik was eigenlijk ook niet erg gecharmeerd van het advies om de boot lichter te maken, en ben hier dan ook wel tevreden mee.

    Als ik Uw boot gewicht / zeil oppervlakte vergelijk met de nieuwe gegevens, dan komt dit zeil oppervlak wel dicht bij dat van U (iets minder dus):
    17,5/13,5] x 70= 90,7 dm^2, terwijl er 'maar' 85,5 dm^2 op komt te staan.

    Cor
     
  15. atarie

    atarie

    Lid geworden:
    30 jan 2010
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nieuwerkerk a/d IJssel
    beste Cor,
    In een oude Modelbouwer heeft eens een artikel gestaan over goed presterende modelzeiljachten.De auteur deelde niet het zeiloppervlak door waterverplaatsing (je deelt m2 door m3 en houdt m over) , maar deelde de wortel(zeiloppervlak) door 3e-machts wortel waterverplaatsing (Met jouw boot kom je dan op 3.65 , mijn boot 3.52 en een goede klassieke A-classer zoals de Highlander ook op 3.52 ! Kortom het lijkt erop dat je boot best wat wind kan verdragen met het gewone tuig .Dus niks aan die ballast doen !
    Ik ben benieuwd naar de proefvaart...,
    Arie
    (zeg maar 'je' ....)
     
  16. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.808
    Locatie:
    Drenthe
    3,56 ! ;) ;) een waarde lekker dicht bij de jouwe......

    Proefvaart?
    Als het weer warmer wordt, ooit.


    Ik heb nog een aantal foto's bekeken op het net van dezelfde boot, om uit te vinden hoe het nu zit met die waterlijn, en zie, dat de meesten bij weinig of geen wind/vaart, de spiegel bijna in het water hebben liggen, en de boeg ver boven het water uit steekt
    De Robbe aanbeveling is dat de boeg mm hoger boven het water ligt dan de spiegel, dus het dek niet horizontaal ligt; lijkt me ook wel logisch.
    Maar als je kijkt naar de waterstanden die ik gemeten heb, [zie post #26 ] dan is het verschil wel groter: bij mijn boot ligt de boeg nog hoger boven het water en de spiegel dieper; en dat lijkt dan wel overeen te komen met de resultaten van anderen.
    Ik blijf hierover een beetje door zeuren, omdat ik het liefst de buitenkant afmaak, voordat ik aan het dek ga beginnen.
    Ik voeg even een plaatje toe van ene Frost, van de Solent club in de UK

    [​IMG]

    Cor
     
  17. Geert Bongers

    Geert Bongers

    Lid geworden:
    6 dec 2006
    Berichten:
    163
    Locatie:
    Elst -ob-
    Cor,
    Hierbij een plaatje van mijn eerste vaardag met de Atlantis tijdens de Hobma modelbouwdagen. (er is ook een youtube dingetje van maar daarvoor moet je wellicht even zoeken (dit helpt misschien en dan bij 6min 40sec [[media=youtube]SIBA4KePKb0[/media]) Mijn Atlamtis is gewoon volgens de beschrijving gemaakt en ook de waterlijn is volgens tekening. In mijn ogen ligt ze er keurig bij en varen doet ie echt als op rails.
    Succes met je opknapper, voorlopig ziet het er beregoed uit.

    [​IMG]

    ps als je wilt heb ik digitaal foto's van alle bouw tekeningen en scans van de beschrijving en stuklijsten voor je.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.808
    Locatie:
    Drenthe
    Dat is goed te horen Geert; juist omdat ik een novice ben op dit gebied ben ik niet zo geneigd om van de plannen van een gerenommeerd merk af te wijken; maar bij je zoektocht om informatie kom je van alles tegen, ook nogal afwijkende meningen.
    Ik ga dus gewoon verder met bouwen volgens plan!

    Inmiddels heb ik ook de stuklijst ontvangen van een mede-forummer, zie hierboven, maar wat er digitaal te krijgen is, is altijd welkom.
    Ik stuur je even een PB.
    Bedankt voor het aanbod, en alle hulp van links en rechts.
    Cor
     
  19. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.808
    Locatie:
    Drenthe
    Leren zeilen, hoe schoten bedienen?

    Heren, even een principe vraag:
    Ik heb nu de zeillier geïnstalleerd en de hele omloopdraad werkend gemaakt; deze ook afgesteld op de juiste slag voor deze boot [30-33 cm] en dat werkt allemaal.
    Maar hoe hoor je dat nu op de zender aan te sluiten?

    Ik heb het als volgt gedaan:
    De zeillier is aangesloten op het gas (linker stick) van mijn Mode 2-Spectrum DX7;
    nu stel ik me voor, dat de middenstand veer er af moet, en de ratel op die stick er voor het zeilen weer op moet [net als bij heli gebruik].

    Dan stel ik me voor dat voor het aantrekken van de schoot, je de knuppel naar achteren haalt, en bij het vieren ervan, de knuppel naar voren brengt.

    Dat lijkt mij logisch, maar hoort het zo? Of juist andersom? Het moet niet zo zijn, dat als een volleerd zeiler mij eens gaat voordoen hoe je echt kunt zeilen, alles op mijn boot verkeerd-om werkt. :mad:

    Dus ik heb nu de schoten aangesloten op de linker stick voor/achter, het roer op de rechter stick links/rechts, de motor op rechts voor/achter [met een aparte schakelaar er tussen, dat hij alleen kan draaien als de motor naar beneden staat], en dan (nu) nog een reserve op linker stick, links/rechts.

    Graag zeil advies voor deze newbie ;)
    Cor
     
  20. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.957
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Zoals je het je het beschrijft is het OK Cor.

    Als je nog nooit gezeild hebt zou ik een plas kiezen waar je overal aan je schip kan.

    Zoek een plaats met de wind evenwijdig aan de wal.
    Leg het schip recht voor je met de achtersteven naar je toe.
    Het schip ligt nu dwars op de wind met de zeilen helemaal los en je roer in het midden, zeilen langzaam intrekken , je schip komt in beweging, als je de zeilen verder intrekt gaat als de ballans goed is je boeg in de richting van de wind draaien je roer een klein beetje van de wind af draaien en je bent onderweg.

    Succes
     

Deel Deze Pagina