Alweer een defecte servo??

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door djmarqo, 1 nov 2013.

  1. djmarqo

    djmarqo

    Lid geworden:
    23 okt 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Emmen
    Hallo,

    Ik heb vorige week een Kyosho Inferno Neo gekocht.
    Een aantal dagen geleden begaf de servo van het sturen het.
    Terug naar de winkel, waar me verteld werd dat het mijn eigen schuld was omdat de stuuruitslag te groot was (En dat op een door de fabriek afgestelde RTR).
    Nou goed, dit voor lief genomen en een HPI SF-50WP geplaatst. Beslist geen goedkope maar het is niet anders.
    Nu ben ik vandaag aan het rijden geweest, houdt ineens de gas-servo ermee op. Gecheckt op de aansluiting van het sturen, maar inderdaad een servo probleem.
    Deze heeft op de controller voor zowel rem als gas niet meer dan 50% uitslag gekregen, en bij gas is volledig nodig om de carburateur volledig te kunnen openen.
    Moet ik nu alwéér naar de winkel om een nieuwe te kopen?
    Ik wordt hier zo langzamerhand toch echt zat van.

    Ik heb overigens een 5cell 6v 1600mAh accupack, deze is volledig opgeladen (Met Delta Peak lader).

    Groeten
     
  2. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    De servo's van Kyosho hebben de naam dat het niet de besten zijn, maar dit is wel erg snel.


    Edit: zit net ff te googlen op die hpi servo, dat is een 12kg servo.

    1 hij is duur,
    2 rap op gas/rem zetten en een 20 kg voor het sturen kopen.

    Bijv. Een savox sc 1256 tg voor gas en een sc1258 tg voor stuur.
     
  3. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    Schots en Scheef , omgekeerd dacht ik ;)
     
  4. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Rem moet je niet op 100 of 50% zetten, maar op het punt dat ie niet verder kan/wilt onder vol remmen.
    Dus remmen erop en de uitslag terug draaien tot ie de rem iets ontspant, dan weer omhoog draaien tot de servo net maar vol remkracht geeft maar niet meer dan dat, hetzelfde voor je gas.
    Mocht je uitslag te hoog staan, zal je servo proberen dat punt toch te bereiken, meer weerstand betekend meer stroom trekken en dat betekend meer hitte en dat betekend dat ie veelal doorfikt.

    Je accu pack, is na het opladen meer dan 6 volt, dit zit zelfs voorbij de 7 volt, sommige servo's kunnen het hebben, sommige ook niet.
    Je accu laten rusten of iets op aansluiten zodat de piek spanning weg komt is de oplossing, anders een volt limiter ertussen.

    Al weten velen het niet, maar een RtR moet nog steeds gecontroleerd worden, soms mist hier wat loctite, daar is iets niet aangedraaid of in je eigen geval was iemand enthousiast bezig met de knopjes(of juist niet).
     
  5. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    20 kg op het stuur van een buggy ???
    ik stuur een savage met 10 kg.

    en loctite moet je gewoon nooit aan beginnen.
    is totaal niet nodig voor een buggy. tenzij je zo'n prutser bent die alles kapot draait
     
  6. oldy

    oldy

    Lid geworden:
    20 dec 2009
    Berichten:
    92
    Locatie:
    merelbeke(belgië)
    dacht dat wedstrijdrijders hier met 20kg op het stuur reden , waarom moet je 20kg op het gas/rem hebben , ik rij daarop met 10kg en hetzelfde op het stuur . Goedkope servo's en ze gaan ook lange tijd mee , maar ben geen wedstrijdrijder .
     
  7. hvonk

    hvonk

    Lid geworden:
    21 sep 2011
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik rij zeer zeker wel met 20 kg op het stuur.. met 10 kg word het niet wat.. ik weet niet waar jullie op rijden met een 10kg op het stuur.. maar voor mij is het zeker te weinig ! Als je op een wedstrijd baan zowel kunstgras of zand rijdt kan je beter iets teveel kracht hebben dan als een vrachtauto over de baan te moeten..

    Maar even te reageren op het toppic.. rtr servo's van welk merk dan ook zijn kwalitatief niet super om het maar netjes te zeggen.. allemaal plastic tandwielen en die zijn dus met een beetje rijden zo weg. Hoeft maar keer verkeerd terecht te komen of noem het maar op.. zijn ze gewoon kapot.

    De volgende servo's die je op je auto zet dus even goed uittrimmen zoals eerder is beschreven.. om een voorbeeld te geven rij ik zelf met 12 kg op het gas en die staan op 45 % op gas en 48 % op rem.. dus die hoeven niet 100 % te geven.. je moet ze uittrimmen naar wat de auto nodig heeft..

    Zoals eerder dus is genoemt.. gooi je hpi servo naar het gas en kijk eens naar savox 20kg ( zijn het beste betaalbaar als je kijkt naar prijs kwaliteits verhouding )
    en gooi die op het stuur. Kost wat heb je wat.. :)
     
  8. hvonk

    hvonk

    Lid geworden:
    21 sep 2011
    Berichten:
    125
    Locatie:
    Hoogeveen
    In sommige auto's zal je wel locktite moeten gebruiken..
    Als je maar weet waar je het moet gebruiken en waar niet ! Sommige auto's zal je de aandrijfing vast moeten zetten met locktite. Anders kan je om de 2 minuten sleutelen !
     
  9. Stewie

    Stewie

    Lid geworden:
    23 mei 2010
    Berichten:
    2.296
    Locatie:
    Koersel
    Rij met 25kg op stuur en 21kg op gas/rem, zowel buggy als truggy. Op gas/rem gaat het dan vooral om de snelheid van de servo want heel hard hoeft die niet te werken.

    Een sterke servo op het stuur heeft als voordeel dat je de servosaver een tikje straffer kan zetten en bijgevolg de auto zeer direct stuurt. Niets zo vervelend als een slecht sturende auto :).

    Idd wel de eindpunten goed zetten of het gaat allemaal snel stuk.

    Locktite gebruiken waar het hoort en de juiste sterkte.
    Ik locktite de aandrijving en de buisjes tussen de spoilersteun omdat je anders na elke run aan het sleutelen bent.
    ik vermijd het dan weer in de stuurinrichting omdat je die nooit meer loskrijgt :).

    Locktite is juist niet voor een prutser :).
     
  10. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    dit wordt waarschijnlijk weer een welles nietes discussie maar goed, dat moet dan maar.
    ik rij nu enige jaren nitro en hier komt geen locktite in huis.
    heb wel eens een paar auto's hier gehad waar locktite op gebruikt was. was mooi knudde.
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.808
    Locatie:
    Sassenheim
    Om simpel te zijn.... Loctite moet je alleen gebruiken waar de schroeven in metalen delen geschroefd worden, in kunstof is het niet nodig en denk je dat het daarbij wel nodig is kan je beter het kunstof onderdeel vervangen.
    En als je loctite gebruikt dan wel 1 van de lichtste soorten want het moet alleen de schroef op zijn plek houden en niet vast lijmen.

    Over servo's wordt er steeds meer overdreven. Ik wil niet zeggen dat opa vertelt maar nog maar 10 jaar geleden waren de 8kg servo's veel gebruikt en zelfs vandaag de dag voldoen de 10 tot 12kg servo's prima. Ik rij 1:8 onroad met 10kg servo's en neem van mij aan dat we met die foambanden behandeld met gripmiddelen beel belasting op de stuurservo zetten.

    Zeker met digitale servo's is het belangrijk dat de servo op volle uitslag niet mechanisch geblokkeerd wordt, dat zal de servo zeker slopen. Bij het sturen goed de endpoint zoeken als ook op het gas. Een rem moet nooit zo strak staan dat alle wielen geblokkeerd worden, een rem moet afremmen en dat gaat het beste als de wielen niet in een slip raken want dat verlengt de remweg en maakt de auto onstabiel.
     
  12. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    nou ik ben weer aan het genieten.

    de vorige eigenaar van mijn huidige auto was ook lid van de " lijm het maar vast " club. en natuurlijk breekt dat af.

    FIJN.
     
  13. djmarqo

    djmarqo

    Lid geworden:
    23 okt 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Emmen
    Wauw wat een reacties.

    Allemaal alvast erg bedankt, ik word zo veel wijzer in het leed dat goedkope servo's heet.
    Ik zal de HPI servo op het gas aansluiten, en dan voor het sturen een 20kg (om er maar zeker van te zijn).

    Wat betreft het sturen, ik heb een sevo saver (ook RTR), maar deze heeft blijkbaar niet de servo gered.

    Is het mogelijk dat mijn accupack vol opgeladen op de multimeter ruim 7 volt aangeeft? Als dit zo is, lijkt het me logisch dat de ontvanger ook teveel stroom aan de servo's doorstuurt en ze misschien daardoor ook stuk kunnen?

    Wie kan mij een link geven van een Savox ca 20kg servo die ook snel is? De HPI servo doet slechts 0.18sec / 60 graden.

    Groeten
     
  14. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    De savox 1256 doet 0.15/60 graden dacht ik dus dat is best snel. Deze is overigens 20kg
    Zelf gebruik ik de ace ds1015. 0,11/60 graden en 14,5kg

    Ik gebruik locktite vooral aan de onderkant van het chassis. Maar dan alleen op de schroeven die in staal of aluminium gaan(zoals roelof al had gezegt).
     
  15. djmarqo

    djmarqo

    Lid geworden:
    23 okt 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Emmen
    Goedemorgen allemaal,

    Ik heb mijn ontvanger doorgemeten met de multimeter en meet 7 volt omdat mijn NIMH 5 cell volgeladen is. Volgens de winkel ben ik het wederom zelf schuld dat de servo stuk is, terwijl ik deze niet overbelast heb. De vorige overigens ook niet echt.

    Ik begin nu te denken dat de accu die mij is aanbevolen (zonder limiter dus), mijn servo's opvreet met zijn 7 volt in volle toestand.

    Iemand suggesties?

    Heb nu een oude Robbe servo van 5kg voor nood op mn gas (en lekker laag belast ingesteld). Ben benieuwd of mijn nieuwe HPI servo ook de geest gaat geven door de te hoge spanning van de accu. Of misschien zelfs de ontvanger.
    Als dat de oorzaak is moet ik toch eens serieus gaan praten met de winkel, die mij het geheel verkocht heeft met accu zonder limiter..
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2013
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.808
    Locatie:
    Sassenheim
    Als servo's zo makkelijk kapot gaan reed iedereen wel op 4 cellen of met limiters. Die 7volt zakt direct terug naar 6 als de servo's een paar keer heen en weer bewegen.
     
  17. marc 2

    marc 2

    Lid geworden:
    15 jul 2009
    Berichten:
    3.899
    Locatie:
    tussen breda en eindhoven
    maakt er iets een piepend geluid als je alles aanzet ?
     
  18. Rickystarter

    Rickystarter

    Lid geworden:
    23 aug 2013
    Berichten:
    30
    Kijk , daarom vind ik een forum zo interessant . Hier ook een servo stuk van de Ansmann Terrier . Eerst vraag je je af hoe het zou kunnen , maar hier komen al weer dingen omhoog waar we op moeten letten.

    Thnks forumleden !!:)
     
  19. djmarqo

    djmarqo

    Lid geworden:
    23 okt 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Emmen
    Heren,

    Bij doormeten na 5 minuten rijden had ik nog steeds 6,9 volt uit de ontvanger (ook voor de ontvanger niet bevorderlijk lijkt me, want die leid af en toe zijn eigen leven met volle accu).
    Na de volgende 5 minuten wederom een servo stuk, ditmaal de splinternieuw gekochte HPI SF-50WP. De stuuruitslag stond minimaal, dit om te voorkomen dat door mijn toedoen de servo zou doordraaien.
    Heb voor het gas een oude uit de schuur getoverd van Robbe, slechts 5kg maar deze houdt het (nog) vol.

    Ik zit dus nu met 2 kapotte RTR servo's van Kyosho, en een 10minuten oude HPI servo. Ik zit met de handen in het haar, want de gas-servo en nu de HPI zijn niet kapot gegaan doordat de uitslag te ver stond. Vol gas/remmen of helemaal sturen heb ik sinds het overlijden van mijn eerste servo niet behaald.

    Lijkt mij dat het hoge voltage voor problemen zorgt, en ik vrees nu ook voor mijn ontvanger. Had de winkel mij niet gewoon een goede limiter erbij moeten verkopen, en was ik dan niet gewoon klaar geweest?

    Thnx
     
  20. djmarqo

    djmarqo

    Lid geworden:
    23 okt 2013
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Emmen
    Ja, maar eenmaal het stuur of de gashendel bewogen is dit over.
     

Deel Deze Pagina