Tragisch rc heli ongeval in Zwitserland

JUIST "fly by wire" is niet rechtsstreeks..... F16 was een van de eersten die fly by wire toepaste,

Ik bedoelde ook net wat anders en bedoelde meer als het besturen van een boot met stuur met draadje en wieltjes die de motor recht of links doen gaan met rechtstreeks.;)

En inderdaad wat er gebeurd is weten we niet en het moet zijn gegaan de laatste tel, inderdaad moet verschrikkelijk zijn geweest, mogen we de verschillende fora geloven was de piloot een ervaren FIA/F3C piloot, dus niet het extreme hardcore. Maar ja of het nu pilot error, mechanisch of electronisch falen is geweest het is gewoon een verschrikkelijk bericht.
 

Hier vliegen ze ook met helmpjes.
Eerst zaten we erom te lachen, na dit verhaal vind ik het zo gek nog niet.

Wat er hier werkelijk gebeurd is, zullen we vast nooit te weten komen,

Ik hoop dat ze het tot op de bodem uitzoeken, en door mensen uit de heli scene laten bekijken, etc etc.

Edit : dat is ook een opmerking van niets van mij, daar kom je niet achter, vooral nadat de heli is uitgeweest.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg nieuws,

die helikopters zijn tegenwoordig niet met flybar meer te leveren, ook deze X7.
eerlijk gezecht vertrouw ik geen 3 assen gyro, helemaal niet met zo een monster.

Met flybar is een geruststelling voor mijn eigen veiligheid.
Je legt je leven wel een beetje in handen van de programmeur van die 3 assen gyro, Fubar of niet.

Wat lul je weer als een kip zonder kop zeg sjonge sjonge....

En dan wel gaan vliegen met el fucking cheapo servo's op je flybar heli.......



Maar het is idd erg nieuws en een reminder dat onze geliefde hobby in een split second fataal kan zijn.....

Ik vlieg met regelmaat ook alleen en ik ben me van de gevaren bewust en heb dan ook een hele andere vliegstijl. Verder van me af zeker al met opstijgen en landen en een beheerster vlieg beeld ( al valt het dan niet mee me in te houden....:p).
 
Blindelings vertrouwen lijkt meer op een kip zonder kop.
Of een struisvogel die zn hoofd in het zand steekt.

En iedereen weet zelf : met de rudder verandert de heli niet van richting,
gyro problemen, geen probleem.
3assen gyro problemen ?, groot probleem.

En ik zeg niet dat die persoon hierdoor overleden is als je dat denk, lol David.
Het is gewoon een risicofactor van 400 % volgens mij.
Hoewel menselijk falen, ( oftewel brainfart ? ) meer reeel klinkt als oorzaak bij deze,
dat laat niet een risicofactorstijging als je flybarless vliegt van 400% weg.
 
Triest verhaal maar er lopen hier nog veel meer trieste verhalen rond, prutsers!
Zie jij maar een heli in bedwang te houden waarvan de gyro of de tail er mee kapt.....
flybar, fbl of non estab is allemaal net zo gevaarlijk als die rotorbladen dichtbij komen.

de groeten
 
Blindelings vertrouwen lijkt meer op een kip zonder kop.
Of een struisvogel die zn hoofd in het zand steekt.

En iedereen weet zelf : met de rudder verandert de heli niet van richting,
gyro problemen, geen probleem.
3assen gyro problemen ?, groot probleem.

En ik zeg niet dat die persoon hierdoor overleden is als je dat denk, lol David.
Het is gewoon een risicofactor van 400 % volgens mij.
Hoewel menselijk falen, ( oftewel brainfart ? ) meer reeel klinkt als oorzaak bij deze,
dat laat niet een risicofactorstijging als je flybarless vliegt van 400% weg.

Met alle respect Molen....blijf van die paddo's af als je hier aan het posten bent!
 
Ik vlieg zelf ca. 25 jaar met modelhelicopters en wat mij steeds meer verbaasd is dat de leeftijd van met name 3D piloten steeds lager wordt. Zelf denk ik dat een minimum leeftijd zo'n 16 jaar moet zijn. Een knaapje van 13 jaar kan misschien goed vliegen wat hij met name op de computer heeft geleerd maar heeft bitter weinig verantwoordelijkheids gevoel, laat staan een kereltje van 8 jaar. Sowieso moeten deze zeer jonge vliegers nooit alleen mogen vliegen, op een brommer moet je nou eenmaal ook 16 jaar zijn en dat is niet voor niets. Niet om te betuttelen maar het is gewoon gevaarlijk voor zo'n jonge vlieger en ook voor het publiek. Er is gewoonweg gebrek aan ervaring en inschatting van gevaar. Daarnaast staat het in mij beleving ook niet echt in verhouding en modelhelivliegen is gewoon professioneel "speelgoed" voor volwassenen.

ik vind dat leeftijd er helemaal niks mee te maken heeft, kan me niet voorstellen dat jij nooit jongens van tussen de 16 en weet ik veel welke leeftijd wheelies ziet maken op brommers.... verantwoordelijkheidsgevoel komt niet met leeftijd, het is gewoon gezond verstand gebruiken, ik weet heel zeker dat heel veel mensen van mijn leeftijd verantwoordelijker en verstandiger kunnen zijn met dit soort dingen dan mannen tussen de 20 en 60.

Blindelings vertrouwen lijkt meer op een kip zonder kop.
Of een struisvogel die zn hoofd in het zand steekt.

En iedereen weet zelf : met de rudder verandert de heli niet van richting,
gyro problemen, geen probleem.
3assen gyro problemen ?, groot probleem.

En ik zeg niet dat die persoon hierdoor overleden is als je dat denk, lol David.
Het is gewoon een risicofactor van 400 % volgens mij.
Hoewel menselijk falen, ( oftewel brainfart ? ) meer reeel klinkt als oorzaak bij deze,
dat laat niet een risicofactorstijging als je flybarless vliegt van 400% weg.
en hoeveel ongelukken denk jij dat er komen door brainfarts en hoeveel denk jij dat er komen door een gyro error? ik durf erom te wedden dat meer dan 99% door een brainfart komt
 
Met alle respect Molen....blijf van die paddo's af als je hier aan het posten bent!

ROFLMAO :p:p:p:p:p

images
 
Jesper, lees jij zelf wel eens terug wat je schrijft?

ik vind dat leeftijd er helemaal niks mee te maken heeft....

Daar wil ik nog wel een kléin beetje in mee gaan

kan me niet voorstellen dat jij nooit jongens van tussen de 16 en weet ik veel welke leeftijd wheelies ziet maken op brommers....

U zegt???? En jij hebt het over verantwoordelijkheidsgevoel
Hoeveel volwassen kerels zie jij wheelies maken op brommers????

Juist ja, die hebben daar over het algemeen teveel verantwoordelijkheidsgevoel voor....

verantwoordelijkheidsgevoel komt niet met leeftijd, het is gewoon gezond verstand gebruiken

NEE.... Dat komt WEL met leeftijd, omdat gezond verstand met leeftijd komt....

ik weet heel zeker dat heel veel mensen van mijn leeftijd verantwoordelijker en verstandiger kunnen zijn met dit soort dingen dan mannen tussen de 20 en 60.

En ik geef vliegles, ook aan jochies van jouw leeftijd, en ik kan je hartgrondig verzekeren, dat dat NIET het geval is....

Er zijn altijd uitzonderingen, zowel positief bij jonge gastjes, als negatief bij volwassenen, maar 99 van de 100 keer is een kereltje van 14 of 16 NIET in staat het gevaar reëel in te schatten, en DUS niet in staat zijn gezond verstand ten volle te benutten. Want om je gezond verstand te gebruiken met betrekking tot een risico, moet je eerst weten wat dat risico is....

Voorbeeldje? Wheelies! Weet je wel wat voor afschuwelijke gevolgen dat kan hebben? Te beginnen met een wheelie die de goede kant uit gaat (voorwiel weer aan de grond): Macht over het stuur kwijt raken en frontaal tegen een boom: Dwarslaesie, zware verwonderingen.
Gaat het minder ernstig fout, dan kun je nog steeds met je bakkes op het stuur klappen, en al je voortanden kwijt zijn.

Ga je de andere kant uit, en je klapt ruggelings op het wegdek, tsja.... een verbrijzelde schedel heb je zomaar. Daarvoor kun je een helm dragen, maar die beschermt je weer niet tegen een hersenschudding....
Hersenletsel aan de achterkant van je hoofd kan tot blindheid leiden.
Een helm beschermt je ook niet tegen nekletsel....
Nekletsel kan je je hele leven achtervolgen
Ruggemerg letsel, gebroken rug, etc, en je bent de rest van je leven arbeidsongeschikt... Mag de rest van nederland de rest van jouw leven opdraaien voor jouw ene stoere wheelie....

En jij praat over verantwoordelijkeheidsgevoel?

Toch nog maar even nadenken voor je weer eens je brommertje op het achterwiel zet....

Groet, Bert
 
ik heb inderdaad niet helemaal opgelet maar ik raak meestal een beetje opgefokt als mensen weer eens leeftijdsbeperkingen gaan opleggen.

En ik geef vliegles, ook aan jochies van jouw leeftijd, en ik kan je hartgrondig verzekeren, dat dat NIET het geval is....

Er zijn altijd uitzonderingen, zowel positief bij jonge gastjes, als negatief bij volwassenen, maar 99 van de 100 keer is een kereltje van 14 of 16 NIET in staat het gevaar reëel in te schatten, en DUS niet in staat zijn gezond verstand ten volle te benutten. Want om je gezond verstand te gebruiken met betrekking tot een risico, moet je eerst weten wat dat risico is....
ik zeg niet dat iedereen dat kan maar wel heel veel.

Voorbeeldje? Wheelies! Weet je wel wat voor afschuwelijke gevolgen dat kan hebben? Te beginnen met een wheelie die de goede kant uit gaat (voorwiel weer aan de grond): Macht over het stuur kwijt raken en frontaal tegen een boom: Dwarslaesie, zware verwonderingen.
Gaat het minder ernstig fout, dan kun je nog steeds met je bakkes op het stuur klappen, en al je voortanden kwijt zijn.

Ga je de andere kant uit, en je klapt ruggelings op het wegdek, tsja.... een verbrijzelde schedel heb je zomaar. Daarvoor kun je een helm dragen, maar die beschermt je weer niet tegen een hersenschudding....
Hersenletsel aan de achterkant van je hoofd kan tot blindheid leiden.
Een helm beschermt je ook niet tegen nekletsel....
Nekletsel kan je je hele leven achtervolgen
Ruggemerg letsel, gebroken rug, etc, en je bent de rest van je leven arbeidsongeschikt... Mag de rest van nederland de rest van jouw leven opdraaien voor jouw ene stoere wheelie....

En jij praat over verantwoordelijkeheidsgevoel?

Toch nog maar even nadenken voor je weer eens je brommertje op het achterwiel zet....
ik had dit als tegenargument, niet dat ik dit zelf doe (ik mag nog niet eens op de brommer) er werd hier een voorbeeld gegeven van dat je niet voor niks pas als je 16 bent op de brommer mag omdat je dan pas "verantwoordelijkheidsgevoel" hebt. ik zie dit regelmatig mensen tussen de 16 en 25 doen, dus volwassenen. ook op het veld waar ik vlieg racen regelmatig VOLWASSENEN met 150 over een openbaar stuk terrein, ook driften ze hier gewoon dus ook hier weer een voorbeeld dat niet iedere volwassene verantwoordelijkheidsgevoel heeft.
daarom vind ik dat leeftijdsbeperkingen nooit helemaal kloppen, het is veel belangrijker om naar de persoon te kijken dan naar de leeftijd...
en ja, ik denk wel na als ik op een brommer mag, ik zou er veilig mee omgaan en zorgen dat er geen ongelukken van komen, net zoals ik met mijn heli's doe.
 
Las net op helifreak
«G. was always a very cautious pilot»

He died practising his favorite hobby: The rotors of his model helicopter of the type Gaui X7 hit the 41-year-old Reto G. (name withheld) and inflicted serious injuries on his head and arm - a walker found his body on Wednesday in the area of ​​moss in Mauensee LU. The model helicopter was beside his body.

Peter Germann, president of the Swiss Association of Flight Model (SMV) is shocked by the disaster: "We have lost a highly valued comrade."

G., who lived in the canton of Nidwalden in SMV was active for years and had successfully participated in Model Helicopter competitions at home and abroad. G. was also a member of the Association of a technical group for model helicopters.


«When it comes to safety, he was a role model»

At the RC model club Rigi, whose president G was, they are in chock. Member Mark Goss Weiler says: "It is a drama for us and we need to process this loss." Negligence as a cause he excludes:. "He was always a very cautious pilot" With regard to the safety, G was a role model for the whole model club. What caused the accident, is now investigated by the Sursee police.

http://www.20min.ch/schweiz/zentralschweiz/story/-G--war-immer-ein-sehr-vorsichtiger-Pilot--26835430

/Bo S

(posted with a tablet)
 
En om eerlijk te zijn, ik krijg kippevel als ik er aan denk wat voor een hel die man zijn laatste seconden moeten zijn geweest....

Groet, Bert

Dat was ook mijn eerste gedachte. Gretverdekkes nog aan toe, echt ik voelde het van mijn grote teen tot mijn kruin toen ik dit las (Bert Kammerer maakte melding op Facebook). En ik voel wel mee met je betoog. Het zet mij wel aan het denken.
 
Ik zou eens willen zien wat voor schade zo'n helicopter aanbrengt op het karkas van een varken, ik denk dat iedereen zijn ogen zou opentrekken.

Ik heb eenmaal de fout gemaakt om in hoge toeren uit paniek (mijn eigen stomme kut fout in mijn beginperiode) de rotorbladen vast te grijpen, mijn vingers zagen niet uit de komende dagen, opgezwollen, rood, haast niet te gebruiken.
 
Wel weer typisch dat de beste man altijd überveilig bezig was. ( Maar vliegt wel alleen op een schijnbaar redelijk afgelegen locatie? ) Maakt het er niet minder erg om maar het word er naar mijn idee net even iets te dik benadrukt.

Aan de andere kant, zoals bijvoorbeeld bij parachutespringen gebeuren de meeste ( dodelijke) ongelukken met de meest ervaren mensen..

Zoals gezegt zullen we de toedracht van dit drama waarschijnlijk nooit weten.. En kunnen we er alleen maar wat van leren en eventueel wijzer van worden.
 
Alles kan gebeuren... Maak eens een achtje, met de neus twee keer naar je toe.
Op high speed

Een linkje los, een bec die er mee stopt met ontvanger reset, dat soort dingen en die heli gaat rechtdoor op je af..
Krijg je mensen slecht uitgelegd, omdat het echt heel weinig gebeurt richting de piloot

Dat hij in zijn eentje stond was niet handig, maar geeft wel aan dat ook een man met een dergelijk hoog veiligheidsbewustzijn ook wel eens slachtoffer is van de statistiek..
Kleine kans, wel aanwezig..

Laten we trouwens de discussie over veilig en niet veilig ff ergens anders voeren
Sfeer wordt er grimmig van, doet dit topic geen eer aan.
 
Niemand weet hoe dit gebeurd is, het enige wat misschien geholpen had was als de man waarover het gaat niet alleen vloog, en degene waarmee hij vloog ook nog wat van EHBO afwist.

Je kan jezelf afvragen of je zelf veilig bent:
- Moet alles zo goedkoop mogelijk, of investeer je liever in wat spul van hogere kwaliteit?
- Vlieg je met vrienden of liever alleen?
- Vlieg je een normale headspeed (Ja, meer headspeed = meer stress op alle draaiende onderdelen.)
- Neem je veel risisco's als je nieuwe figuren probeert, of weet je van ten voren al wat je uitweg is als je een stuurfout maakt
- Vlieg je dichtbij andere mensen, of tussen jezelf en andere mensen?
 
Back
Top