Baja 5b - krijg geen brandstof / slaat niet meer aan

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door AcidKing, 24 aug 2013.

  1. AcidKing

    AcidKing Guest

    Sinds een aantal dagen heb ik een 2e hands baja 5b.
    De eerste dag heb ik even kunnen rijden, wel na flink trek werk voordat die gestart was.
    Met choke was het veel beloven, en vervolgens choke uit en was nog flink doortrekken.
    Helaas heeft die niet lang gereden.
    1x uitgevallen toen nogmaals kunnen starten.
    2x keer uitgevallen en sindsdien krijg ik 'm niet meer gestart.

    Ik heb de nodige dingen gecontroleerd:

    Zuiger/cilinder zien er goed uit, geen vreter
    Carburateur membraam + pakkingen vervangen
    Bougie vonkt

    Wat me wel opvalt is dat na revisie van de pakkingen er veel lucht retour gaat richting de tank, dit was eerder niet zo.
    Schroeven zitten allemaal goed vast, is dit normaal?
    Balletje komt niet helemaal vol te staan.

    Daarnaast vermoed ik dat er helemaal geen brandstof de cilinder in gaat.
    Na flink trekken heb ik de bougie eruit gehaald en deze is amper nat.

    Daarna nogmaals flink getrokken met de gasklep open, bougie er weer uit. Geen verschil.

    Ik heb me rot gezocht maar kan nog niet iets passends vinden.
    In de hoop dat men hier nog ideeën heeft?
     
  2. R081N

    R081N

    Lid geworden:
    19 mei 2010
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Je aanvoer en retour slangen niet verkeerd om zitten ?
    even wat benzine in je cilinder gooien en dan kijken of die aanslaat.

    GR Robin
     
  3. AcidKing

    AcidKing Guest

    Slangen zitten naar mijn idee niet verkeerd om.
    Hij heeft immers gedraaid.
    Zal eens wat benzine in de cilinder doen.
    Hoeveel is veilig zonder dat de druk te hoog wordt?
     
  4. M@rcel

    M@rcel

    Lid geworden:
    15 apr 2012
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Nieuwegein
    paar druppels is genoeg om even aan te slaan of bougie even 'dippen' in benzine, snel erin draaien (handvast is goed genoeg) en starten

    (En zet even je woonplaats bij je informatie; wellicht dat er iemand in de buurt woont waar je wat mee af kunt spreken)
     
  5. AcidKing

    AcidKing Guest

    Bij deze gedaan:p
    Zal morgen kijken wat die doet.
    Hoe fel moet de vonk bij deze motoren zijn?
    Ik ken ze van auto's maar die zijn stukken feller.
     
  6. patrickbaja

    patrickbaja

    Lid geworden:
    20 apr 2008
    Berichten:
    1.722
    Locatie:
    dicht bij HFCC
    je insulator er goed op en ook deze pakking?
    uit me hoofd het gaatje naar beneden..
     
  7. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Wat de afstand tussen de ontsteking en het vliegwiel?
     
  8. AcidKing

    AcidKing Guest

    Geen idee, vanmiddag geprobeerd de motor zoveel mogelijk te strippen, zit nog in het chassis.
    Heb dat niet kunnen zien.
    Heb de bougie al wel schoon gemaakt met de metaal borstel, deze vonkt nu iets beter.
     
  9. AcidKing

    AcidKing Guest

    Hiermee zou je me iets moeten helpen.
    Welke pakking doel je precies op?
    Krijg het met google niet zo snel duidelijk.
     
  10. AcidKing

    AcidKing Guest

    Heb het zojuist geprobeerd met wat druppels, benzine in de cilinder.
    Geen plofje, niks...

    Zou de bougie ermee stoppen onder compressie?
    Kan het me niet voorstellen maar toch.
     
  11. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    als je motortje niet aanslaat standaard dingen controleren

    1. nieuwe bougie plaatsen ALTIJD, daarna controleren of hij vonkt.
    2. benzine aanvoer controleren. dwz slangetje van de onderkant van de carburateur moet met een zware benzine filter op de bodem van de tank in de benzine liggen (aanvoer), en de slang van de bovenkant van de carburateur moet ook in de benzine tank uitkomen, maar hoeft niet in de benzine te liggen. (retour). Er zitten filtertjes in je carburateur, die moeten schoon zijn.
    3. Stand van de sproeiers. Zet die op de fabrieks instellingen, ik meen voor een baja met cy blokje de H naald 1, 1/2 en de L naald 1, 1/4 slag uitgedraaid(staat in de handleiding).
    3. Lucht aanvoer. controleer de luchtfilter of die niet helemaal vol zit met stof of zand. Zo ook de pakkingen van de isolator en de carburateur controleren of die dicht zijn en dus afsluiten.

    Allemaal gecontroleerd en goed bevonden moet hij aanslaan. Misschien niet helemaal 100% maar wel lopen.

    Omdat je motortje niet makkelijk aanslaat is er dus iets niet in orde. Als je geluk hebt zit hem dat in de bougie of de afstelling.
    Maar vaak zit hem dat in de aansluiting van de isolator naar de carburateur of cilinder, vaak is de isolator krom of is het gasstangetje wat uit de carburateur komt is versleten. Hij krijgt door allebei deze fouten valse lucht en wil daarom niet goed blijven lopen, en of moeilijk aanslaan vanwege een verkeerd brandstof mengsel. Het gasstangetje kun je controleren door aan het heveltje te voelen of er zijwaartse speling op zit. Ook aan de andere kant van de carburateur komt hij naar buiten en kun je dat dus controleren.
    Ik zeg niet bij voorbaat dat dat de oorzaak is, maar dit is het meestal.

    Oplossing....nieuwe isolator en carburateur.
     
  12. RWR

    RWR

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    53
    Locatie:
    Amsterdam
    Is het ontluchtings gaatje in de tankdop niet verstopt?

    Zoals Fast Wil al aangeeft altijd een nieuwe bougie gebruiken, ook al heb je de oude schoongemaakt is er nog een grote kans dat hij het niet goed doet.
     
  13. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Meestal is het heel simpel.

    pompen, choken, 3x trekken
    Draai de bougie er uit, die moet de bougie nat zijn en controleer of de bougie vonkt.

    Bougie niet nat: Valse lucht of zuigerveer / cilinder versleten= reviseren.
    Vonkt de bougie wel of niet, deze even met een andere testen.

    een goede motor moet in 3x trekken na primen lopen, zoniet, is er echt wat aan de hand.
     
  14. AcidKing

    AcidKing Guest

    Ik ga morgen een nieuwe plug halen.
    In heb alleen nog niet duidelijk wat er precies met de isolator bedoeld wordt?

    Ik heb de carb eraf gehad en ben bij een bedrijfje geweest voor nieuwe pakkingen.
    Die heeft het er ook gelijk opgezet, scheelt weer gepriegel:D

    Ik heb ondertussen van HPI de manuals doorgespit en ik vermoed dat er een blokje tussen de carb en de cilinderkop mist.
    Daar zit ook een verkeerde pakking als ik me het goed herinner.
    Zou wel vaag zijn aangezien die gewoon gedraaid heeft.
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Isolator zit tussen de carburateur en de cilinder. Als deze mist zou dit inderdaad wel eens je probleem kunnen zijn.
     
  16. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Ook hier weer 2takt is Geen Nitro nieuwe plug?? je bedoelt bougie.
    Wat Fast Wil aan geeft is de isolator niet krom en heb je geen speling op ge gas klep asje.
    Nieuwe pakking ja leuk als er geen gaatje inzitten voor de carterdruk gaat het niet werken. (Als het bedrijf zo maar wat gemaakt heeft.)
    Het gepriegel zoals jij het noemt hoort ook bij de hobby daarvan leer je hoe de wagen in elkaar zit en alles werkt.
    Als je jezelf er altijd zo makkelijk van af maakt zal je niet veel lol beleven aan de hobby.
    Het is niet alleen rijden onderhoud en sleutelen horen daar ook bij.
    Ga je zelf even inlezen in de hobby dat scheelt veel zoek werk en (gepriegel)
     
  17. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Oja :p:p:p:shock::shock:
     
  18. AcidKing

    AcidKing Guest

    Pff, worden gelijk weer conclusies getrokken op basis van 1 opmerking.
    Heb zo'n hekel aan dit.

    Als je goed leest heeft hij er enkel de pakkingen/membraam in de carb vervangen meer niet.
    Hij was even aan het uitzoeken welke er precies tussen moest en heeft 'm gelijk weer in elkaar gedraaid.
    Kan dan wel gaan lopen voeteren dat die dat niet moet doen maar ik vind het niet erg.

    Overige werk heb ik uit elkaar gehad en enkel weer in elkaar gezet zoals het zat.
    Dus de opmerking "(Als het bedrijf zo maar wat gemaakt heeft.)" is niet bepaald terecht. Enkel de voorgaande eigenaar kan dit verkeer hebben gedaan.
     
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Ehm, als dat bedrijfje de pakking tussen de carurateur en de motor vervangen heeft, maar niet heeft opgemerkt dat de isolator miste (als dat zo is), moet ik hedibi helaas helemaal gelijk geven.
     
  20. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Als ik de statistieken lees van de topic starter dan is dit zijn 2e wagen en is de persoon redelijk nieuw met alles.
    Maar ja ik kan dan niets anders zeggen als veel plezier met de hobby.(en ga wat lezen en eens langs bij clubs om 1-1 te leren.)
     

Deel Deze Pagina