koppelingschoenen. Baja 5b ss

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door RVL, 20 aug 2013.

  1. RVL

    RVL

    Lid geworden:
    17 mrt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Lisse
    Ik rij met een Baja 5b ss.
    Nu is bij mij de schroef van het koppelingshuis afgebroken.(kom vaker voor hoor ik).
    Nu zag ik dat de koppelingsschoenen versleten zijn.
    Is dit normaal na zo een 3 liter verreden te hebben.
    Wat ik ook vreemd vond is dat de slijtage van de schoenen niet gelijkmatig is van de gene die het meest versleten is is op de achterzijde een stukje al helemaal weg.
    Kan ik nu het beste weer de standaard koppeling kopen of is er een beter alternatief.
    Zijn de schoenen niet los te kopen of moet je telkens een complete koppeling kopen.
    Zijn er nog meer onderdelen die vaak slijten zodat het verstandig is om in huis te hebben of is dat voor iedereen anders.
     
  2. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Teflon koppeling....

    Van de standaard koppelingen is bekend dat ze met een paar liter op kunnen zijn.

    Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5
     
  3. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    teflon is ook niet alles... bij een losi draaide we 3 teflons er doorheen in 12 liter :)
     
  4. savage .26 picco

    savage .26 picco Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    8.471
    Locatie:
    Hoek van Holland
    Voor een Baja voldoen ze wel Fuzzy....

    Bij 4wd's moet je inderdaad wel opletten , te veel slip (wat je door de 4wd sneller hebt als bij een 2wd) sloopt zo een teflon koppeling...

    Vooral niet te hoog in toeren afstellen en de slip die van nature aanwezig is bij teflon gebruiken om de motor op te laten spoelen.

    Verzonden vanaf Tam-Tam V1.2.5
     
  5. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Normaal voldoen ze wel... deze motor heeft een beetje erg veel power... er moet een 26 tandwiel op om de motor uit de overtoeren te krijgen :)
     
  6. RVL

    RVL

    Lid geworden:
    17 mrt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Lisse
    Hebben jullie ook een type nummer van zo een teflon koppeling.
    Is er ook een andere koppelingsklok voor nodig.
     
  7. wilbert de wit

    wilbert de wit

    Lid geworden:
    31 okt 2010
    Berichten:
    519
    Locatie:
    nieuwegein
    Teflon koppeling kan je overal kopen, ik ben er erg te spreken over.
    Kijk wel ff goed je koppelings klok na of die niet erg is ingesleten of scherpe randen in zitten.
    Dit sloopt je koppeling.
     
  8. mikefireblade

    mikefireblade

    Lid geworden:
    27 apr 2009
    Berichten:
    181
    Toen ik met mijn baja reed had ik altijd een elcon koppeling.
    Deze ging meestal een stuk langer als een jaar mee, en dan kon je de schoentjes los vervangen.
    Link is ook meteen waar je hem kan kopen, snelle service!!!
     
  9. M@rcel

    M@rcel

    Lid geworden:
    15 apr 2012
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Nieuwegein
    Is je koppelingsklokhouder nog van kunststof of al van metaal? Dat laatste is een absolute must!
     
  10. RVL

    RVL

    Lid geworden:
    17 mrt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Lisse
    De koppelingsklok is een dichte van staal dus dat zit wel goed alvast.
     
  11. patrickbaja

    patrickbaja

    Lid geworden:
    20 apr 2008
    Berichten:
    1.722
    Locatie:
    dicht bij HFCC
    een geventileerde is beter(bijv vertigo) en zeken een houder van alu is aan te raden.
     
  12. RVL

    RVL

    Lid geworden:
    17 mrt 2010
    Berichten:
    42
    Locatie:
    Lisse
    Ik rij eigenlijk altijd in het zand kan een open koppelingsklok dan geen kwaad.
     
  13. patrickbaja

    patrickbaja

    Lid geworden:
    20 apr 2008
    Berichten:
    1.722
    Locatie:
    dicht bij HFCC
    juist niet die slingert het zand er juist uit ipv dat het je koppeling opvreet.
     
  14. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    dichte of open koppelingsklokhouder maakt niks uit. Ik zou een open kopen, maar als er een dichte op zit, ook geen probleem. En inderdaad ik heb ook jaren gereden met een elcon koppeling, prijzig maar zeer slijtvast, en nog af te stellen ook.
     
  15. M@rcel

    M@rcel

    Lid geworden:
    15 apr 2012
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Nieuwegein
    Voordeel van een open koppelingsklok is dat je 'm hoort 'bellen' als je koppeling is versleten (metaal op metaal geeft een ander geluid dan nog met voering op je koppeling) en daarmee voorkom je verdere (duurdere) reparaties.
     
  16. man961

    man961

    Lid geworden:
    2 aug 2011
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zeist
    ik heb dat probleem na een paar uur rijden kopelingbel kapot
    bij pitstop een nieuwe imitatie gehaald kompleet met de houder van alu nu al een jaar geen probleem meer dus koop imitatie is beter dan de orgineel
     

Deel Deze Pagina