Hoe warm mag alles worden ? Motor,regelaar en accu. (lipo, nimh)

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Psygho (Emil), 16 aug 2009.

  1. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.047
    Locatie:
    meppel drenthe
    grotere pinion, zet er maar gerust de 28 op, de word er bij geleverd toch?
    gebruik ook google maar eens. de rustler is genoeg over te vinden
    60 / 70 graden is nog net acceptabel
     
  2. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    oke, zal ik doen.
    waarschijnlijk kwam ik op die 36 omdat ik aan het twijfelen was of de spur 83 of 86 was.
     
  3. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.047
    Locatie:
    meppel drenthe
    ok dan, succes
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Is die chopping frequentie echt zo hoog bij die brushless regelaars? Bij brushed is 1 kHz al hoog als PWM frequentie, soms zie je 1.5 kHz of 3 kHz, maar dan houdt het wel op. Verbaast me dat het dan bij brushless begint bij 8kHz, een stuk hoger.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ja, en soms staat ook nog 24kHz in het rijtje. 24 en 32kHz zijn voor motoren zonder stator, luchtspoelen. Die hebben een veel lagere zelfinductie en hogere Kv. Hogere chopping-schakelfrequentie nodig vanwege het hogere toerental en om stroom nog een beetje vlak te houden, met kleine ripple.

    Zie
    G2 Consulting - Motor Design and Power Electronics
    -> course
    -> chapter 9

    [​IMG]
     
  6. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Lijkt toch een beetje algemeen verhaal, gelden die frequenties dan gegarandeerd ook voor motor en regelaars die puur voor de modelbouw zijn ontwikkeld, en waar budget mogelijk meer een rol speelt dan bij industriële toepassingen? Ik kan me zo voorstellen dat ze bij modelbouw sneller genoegen nemen met een iets goedkopere oplossing en dat een lagere frequentie en daardoor iets minder gelijkmatige spanning naar de motor dan op de koop toe genomen wordt.

    Wat ik dan niet snap is waarom een tijd terug een pwm frequentie van 1kHz bij brushed al blijkbaar genoeg is om een mooie gladde spanning te krijgen (was vaak een verkoopargument bij oudere regelaars, "hoge" frequentie, motor loopt beter, koeler, etc) Dat er dan bij brushless, waarbij het enige verschil is dat de commutatie elektronisch gebeurt, maar je verder nog steeds afwisselend spoelen onder stroom zet, daar ineens een veel hogere frequentie voor nodig zou zijn, tot wel ruim 30 keer zo hoog.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De link is inderdaad algemeen, ter leringhe ende vermaek. Maar kijk eens bij de specs van Plettenberg, YGE, Neu/CastleCreations, Kontronik etc. regelaars voor hun chopping-frequenties. Kijk ook eens naar Kv van de slotless Kontronik Tango motoren, veel hoger dan gewone motoren.

    Ik weet niet waarop de frequenties bij borstelmotoren waren gebaseerd. Kostenoverwegingen? Toen hogere zelfinductie t.g.v. meer windingen t.g.v. toenmalige zwakkere magneten? Toen ferriet-magneten, nu neodymium.

    Ripple op stroom zorgt voor verliezen vanwege P=I²xR. Zoals het meer benzine kost om met wisselende snelheid een bepaalde afstand af te leggen i.p.v.met constante snelheid.
     
  8. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Gemeten met je vinger? Hoe weet je dan dat ie 60-70 graden is... Kan net zo goed minder of meer zijn. Voor goede metingen gebruik je een tempgun.
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Praat je wel over de duurdere motoren/regelaars, ik kan me zo voorstellen dat een regelaar van een paar tientjes uit Hong Kong iets of zelfs flink wat lagere specs erop na zal houden qua frequenties, kunnen ze wat goedkopere transistoren gebruiken, en de extra warmte voeren ze dan wel af met een fannetje op het koelblok. En als die goedkope regelaars inderdaad lagere frequentie hebben, is de verhouding tussen extra warmte ontwikkeling door hoger motortoerental (commutatie-frequentie), en de warmte die altijd al wordt ontwikkeld door de chopping frequentie anders en speelt deze mogelijk meer een rol.
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stroom-ripple zorgt ook voor meer warmte in motor.
     
  11. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg

    het is gemeten met een temp gun.
    zo kwam ik erachter dat hij altijd rond de 60-70 graden is.
    maar als ik hem heb gemeten en hij is 70 graden en dan mn vinger erop leg,dan haal ik hem er snel weer af.
     
  12. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Als je dat meet, waarom zou je dan je vinger erop leggen :confused:??? Als je weet dat ie 60-70 graden is dan leg je je vinger er toch niet op?
     
  13. jarno1997

    jarno1997

    Lid geworden:
    27 dec 2011
    Berichten:
    1.212
    Locatie:
    Born Limburg
    omdat ik niet elke keer de tempgun bij me heb.
    dan heb ik vergelijkings materiaal.
     
  14. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Ligt misschien aan mij maar zie het nut er niet van in... Als je de temp eenmaal weet nadat je een accu leeg heb gereden is het de volgende keer net zo en hoef je het echt niet meer te checken hoor.

    Rijdt je ineens op een dag dat het heel warm buiten is, dan moet je gewoon je tempgun meenemen om zeker te zijn van de temperaturen.
     
  15. bryan417

    bryan417

    Lid geworden:
    14 jul 2010
    Berichten:
    2.589
    Locatie:
    Zaandam
    Met de vinger meten heb je niets aan. Je voelt misschien het verschilt tussen 30 en 70, maar tussen 70 en 80 graden zal je echt geen verschil voelen.
     
  16. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.047
    Locatie:
    meppel drenthe
    fijn hoor daar krijg je vuurvaste fingers van maaar...

    schei maar uut met vingeren, je kan beter met de vingers ergens anders in zittn.
    temparaturen doe je met een thermometer
    zolang je wagen niet in de temp beveiliging slaat is het goed toch?

    mijn rc wagens lopen op rook wist je dat wel..? helaas is het wel gedaan met de pret als de rook eruit komt...

    have fun
     
  17. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Leuk dat de temp beveiliging alleen geld voor regelaren :p.
     
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    En je motor kan al kapot zijn voordat je rook gaat zien, als die te heet wordt, raken de magneten hun kracht kwijt, en is de fut er snel uit, maar kan de motor er nog perfect uitzien.
     
  19. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.047
    Locatie:
    meppel drenthe
    gaat dit over brushed of brushless?
    Is my Motor/Speed Controller/Battery Pack Too Hot? - 02.01.2006, 09:41 AM 2006 ....?
     
  20. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.047
    Locatie:
    meppel drenthe
    waarom is max-temp-motor deze gesloten?
    beetje jammer

    ik zeg dat de volgende 3 regels redelijk kloppen maar dat gaat dan over mijn

    LRP BLAST BX2
    26t pinion
    sidewinder v2 4600
    redelijk losse slipper

    De motor blijft handwarm +-45graden met de 26t pinion in tegenstelling tot de 25t pinion +- 80 graden

    Although not always true, a rule of thumb is:

    Hot motor, cool controller, cool batteries = undergeared
    Cool motor, hot controller, hot batteries = overgeared
    Warm motor, warm controller, warm batteries = happy components
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina