fg met probleem.

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door hadege, 26 jul 2013.

  1. hadege

    hadege

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Gorredijk
    hier wat foto's van mijn marder

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    mvg. Sjoerd
     
  2. R081N

    R081N

    Lid geworden:
    19 mei 2010
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Je zij : Met deze benzine heeft ie maar even gelopen maar krijg hem nu niet meer aan, soms lijkt het of de motor net tegen het aanslaan zit maar daarna ook een hele tijd niets meer laat horen.

    Misschien is door trillingen is je stationair schroef gaan verdraaien. ( ik heb ze wel eens gezien waar dat bij was doordat ze bijvoorbeeld de veer waren vergeten na het schoon maken. )

    Als je stationair te laag staat krijgt de motor te weinig lucht om goed station te lopen.

    Over je foto's, er zit redelijk tot veel allu op en zo te zien goede servo's, als reviseren niet te duur wordt voor je zou ik dat zeker doen !

    GR Robin
     
  3. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Koppeling 15 euro cilinder met zuiger en zuigerveer rond de 60 euro.
    Pakkingen enz rond de 10 euro krukaslagers 18 setje en keringen 8 euro.
    Cilinder ziet er niet slecht uit Mischien nieuwe zuigerveer.
    Trekstarter is vaak nog te repareren.
    En natuurlijk een beetje werk maar dan zal het toch goed moeten komen.
    Wagen ziet er niet slecht uit dus ik zou lekker repareren.
    zitten de slangen van de carburateur goed ?
    Zet alles een op de fabrieks instellingen.
     
  4. mikei

    mikei

    Lid geworden:
    7 jun 2013
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik het zo zie ziet de cilinder er niet slecht uit, voel je de krasjes of niet? zo niet alleen een nieuw zuigerveertje of zuiger.
    mike.
     
  5. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Kijk even boven in de cilinder tegen de kop / bovenkant, zie je daar een rand van ong. 2 a 3mm, dan is het over en uit met de cilinder.
     
  6. Gert van Holten

    Gert van Holten

    Lid geworden:
    12 sep 2005
    Berichten:
    198
    Locatie:
    Apeldoorn
    Zit er een choke op carberatuur. Zoja, staat die wel goed.

    Koude start, choke er op, starten, wil de motor bijna aanslaan, choke eraf. 1x trekken en de motor zou moeten aanslaan.

    Mogelijk is het de choke, daar er gezegt word dat hij bijna aanslaat.

    Suc6 gr Gert
     
  7. hadege

    hadege

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Gorredijk
    @ Gert van Holten: de choke staat open er kan gewoon lucht in komen.

    De plannen zijn:
    2 nieuwe lagers en keringen voor de krukas
    nieuwe zuigerveer
    veer voor trekstarter vervangen
    nieuwe koppeling.

    Hierna maar weer kijken of de motor het doet, als laatste optie is een nieuwe cilinder.
    Dit wil ik nog even uitstellen omdat de motor toch nog wel gelopen heeft.

    mvg. Sjoerd.
     
  8. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Hoe starten jullie hem eigenlijk?

    Goede volgorde is:
    Benzine in tank
    Zender en ontvanger aan, eventueel trim iets hoger zetten(meer gas)
    Bolletje op carb indrukken tot ie 3/4de vol is
    Choke dicht(hendel diagonaal)
    Aantrekken tot ie een seconde heeft gelopen
    Choke open(hendel horizontaal)
    Aantrekken tot ie loopt
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2013
  9. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Zender en ontvanger aan is niet noodzakelijk om de motor te starten.
    Of je moet er een killswitch op hebben zitten.
    Als de motor goed afgesteld staat is gas geven niet nodig.
    Als je geen choke hebt kan je ook het lucht filter dicht houden werkt dan het zelfde.
     
  10. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Ik raad het dus wel aan om de zender en ontvanger aan te zetten, zo staat je gas dus altijd (bijna)dicht tenzij iemand met de reverse heeft zitten kloten.
    Lullig om je wagen te starten na zoveel pogingen en hem dan oncontroleerbaar weg te laten rijden en wachten tot ie ergens tegenaan rijdt.

    Daarnaast is er blijkbaar al dingen geprobeerd zoals fabrieksinstellingen etc. dus een beetje extra gas zal hem meestal makkelijker laten aanslaan.
    Op een goed afgestelde wagen is dit niet nodig, maar dat is zijn wagen dus niet.

    En choke of je luchtfilter dichthouden hoeft ook niet, maar het wel doen zal de motor makkelijker en sneller laten starten.
     
  11. hadege

    hadege

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Gorredijk
    top voor alle reactie's !!.

    Nu nog een vraag:
    De koppeling is dus stuk er mist van de ene kant de gehele voering en daar door is hij uit onbalans en heeft het krukaslager vernield, deze word ook vervangen. Maar nu zag ik op een site voor onderdelen dat er meerdere soorten koppelingsveren zijn, zelf hebben we de rode deze pakt bij 8.000rpm en een zwarte veer 5.000rpm. Welke veer kan ik nu het beste gebruiken??

    mvg Sjoerd.

    Ps. we houden jullie op de hoogte van onze vorderingen.
     
  12. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    @ hadege kijk maar wat je met de info doet ik heb zelf niet zo veel ervaring met bigscale wagens :p:eek:
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.400
    Ach ja, je hebt nu eenmaal altijd baas boven baas...
     
  14. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Hedibi, begin nu niet weer zo, telkens als iemand iets aanvult reageer je zo.
    Ik probeer hem te helpen, jij ook toch?
    Zoja, reageer dan met wat argumenten waarom mijn tips fout zouden zijn, met zo'n opmerking help je hem niet, mij niet, en jezelf ook niet.

    Die jongen sleutelt samen met zijn pa, althans zo lijkt het, wat als iemand de servo hevel verdraait en bij het starten denken 'oh ja, Hedibi zei dat de zender+ontvanger niet aan hoeven' en dat ding aantrekken tot de verbazing komt dat ie wegrijdt.
    Je kunt lullen wat je wilt, maar de rekening ga jij niet betalen desondanks dat ze jouw tips gebruiken.
    Als jij je wagen start zonder zender en ontvanger(wat mij zou verbazen), dan let jij vast op details zoals de servo hevel, maar verwacht niet dat iemand hetzelfde doet die net een paar dagen een rc benzine wagen heeft.

    Er zijn meerdere wegen naar Rome, de beste manier ontdekken we zelf en wat we zelf verstandig vinden.
    Meningen verschillen hierdoor, maar respecteer het ook als een ander een andere mening heeft en ga dan niet zo lullig reageren.

    Mijn tip is, zet je zender en ontvanger aan, twee schakelaartjes op 'ON' kunnen je een hoop gezeik voorkomen.
     
  15. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Zoals ik al aan gaf kan hij zelf kijken wat hij met de info doet.
    Ik geef alleen aan dat je de motor ook kan starten zonder zender aan te zetten.
    Ja alles na kijken voor dat je wat doet is toch een normale gang van zaken.
    En er staan toch wel 2 smiley's achter de tekst of had je die niet gezien.
     
  16. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Jawel, ik had ze gezien en snap best dat het deels sarcastisch is, maar het stoorde mij meer dat dit vaker voorkomt.

    Alleen weet ik van mezelf, dat ik door het graag willen/nieuwigheid dat ik soms dingetjes over het hoofd zie en daardoor andere zo ook inschat.
    Misschien niet goed, maar het is in mijn ogen een basis regel(zender+ontvanger aanzetten voor starten) dus vandaar dat ik het zo benadruk.

    Zo heb ik ook eens bijna een nitro wagen laten crashen uit adrenaline(een van de eerste keer rijden ;) ) door eerst de ontvanger uit te zetten terwijl de motor nog liep en toen volgas weg reed maar kon hem net nog vast grijpen want anders zat ie in een 1:1 wagen.

    Daardoor pak ik het vooral bij beginners liever voorzichtig aan en geef liever extra tips om juist zulke fouten te laten voorkomen.
    Ondertussen ook ervaring opgebouwd dat ik met een gerust hart mijn FG durf te starten zonder de ontvanger aan omdat ik nu weet waar ik op moet letten en waar ik als eerste na kijk, maar ervaring komt met de tijd en niemand is geboren met ervaring dus liever 'better safe than sorry' idee ;)

    Dus om het zo te brengen, ik probeer niet te verbeteren om betweterig te zijn, maar om te helpen ;)

    Om dit berichtje toch nog enigszins nuttig te maken, er zijn meen ik 3 soorten koppelingsveren.
    De 5000rpm, 6000rpm en de 8000rpm, wat het beste is ligt aan je situatie.

    5000rpm voordelen:
    Weinig slijtage aan je aandrijving, je motor maakt op zo'n toerental amper koppel en slaat dus minder hard door.
    Nadelen:
    Motor komt niet makkelijk op gang,

    6000rpm voordelen:
    Motor komt best goed op gang
    Slijtage aan aandrijf delen valt reuze mee
    Goede tractie
    Nadelen:
    Koppel begint net pas met opbouwen, je voelt een kleine dip maar zodra ie koppel bouwt trekt ie goed door.

    8000rpm voordelen:
    Koppel vanaf het begin, trekt hard
    Nadelen:
    Aandrijving krijgt het aardig te voorduren, kogelaandrijving en een alu diff zijn handig.
    Koppeling slijt harder
    Tractie zoeken kan een probleem zijn op asfalt
    Veel gas geven voordat ie koppelt

    Persoonlijke mening zou ik voor 6000rpm gaan, misschien wat tammer dan de 8000rpm veer maar beter controleerbaar en zodra je een leuke uitlaat monteert vervalt de dip in het begin ook voor een groot gedeelte.

    Zelf heb ik een verstelbare koppeling die aangrijpt op +/- 6700rpm, vandaar dat als ik een originele koppeling zou hebben eerder voor een 6000rpm zou gaan.
     
  17. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Volgens mij heb je ook 6500 dat is helemaal perfect.
     
  18. hadege

    hadege

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Gorredijk
    oke maar op de site waar ik hem bestel die heeft alleen maar 5000 en 8000
     
  19. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    kijk even bij rntuning.nl
     
  20. chris1144

    chris1144

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    322
    Locatie:
    Almelo

Deel Deze Pagina