fg met probleem.

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door hadege, 26 jul 2013.

  1. hadege

    hadege

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Gorredijk
    Hallo forum leden,

    Mijn naam is sjoerd en ben 13 jaar, zit al een tijdje op dit forum maar dan bij airboten.

    Ik heb nu een fg marder gekocht ( gebruikt) en deze wil niet starten.
    Heb op het forum rond gelezen en kwam daar tegen dat het de pakkingen wel konden zijn, dus allemaal nieuwe pakkingen besteld en gemonteerd.
    Nu heeft de motor wel weer even gelopen op oude benzine maar sloeg steeds weer af.
    Heb nieuwe benzine gehaald met nieuwe 2 takt olie (castrol A747) maar wil nu niet meer lopen.
    We hebben de trekstarter al stuk getrokken en mijn vader heeft al blaren van steeds aan het touwtje trekken.

    Wie o wie weet nog wat we er aan kunnen doen (behalve opbranden) misschien is er iemand in de omgeving Heerenveen/Drachten die mij kan helpen.

    mvg. Sjoerd
     
  2. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Lent
    Bij het begin beginnen, is er compressie? Heb je een vonk?
    Wat zijn de afstellingen van de carb?
     
  3. hedibi

    hedibi

    Lid geworden:
    4 jun 2004
    Berichten:
    1.228
    Locatie:
    Vleuten Hormann HT3 Futaba 4pk
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  4. hadege

    hadege

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Gorredijk
    compressie is er en er is ook vonk.
    de afstellingen bij de naalden 1,25 open geen resultaat 1,50 ook niets en 1,75 en 2,00 ook niets

    Hoe kan ik eventueel mijn compressie controleren?.

    En alvast bedankt voor de tips

    Groet Sjoerd
     
  5. hadege

    hadege

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Gorredijk
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Hallo,

    Check even of je bougie na een aantal startpogingen ook nat is geworden.

    Zo niet dan gaat het om een carburateur probleem, bijvoorbeeld verstopping door vuil, wat goed mogelijk is, ik repareer vaak tuingereedschap en in de meeste gevallen worden problemen opgelost met het demonteren en schoonmaken van de carburateur.

    Is de bougie wel nat en hoor je geen knal of plofjes bij de startpogingen dan is er een probleem met de ontsteking, misschien dat de afstand tussen vliegwiel en magneet te groot is?

    Hoor je wel knallen of plofjes dan is er waarschijnlijk of te weinig compressie (check de zuigerveren) of toch de carburateur.

    Dus waarschijnlijk dat de carburateur vies is wat heel goed mogelijk is met een tweedehandsje.

    Succes,

    Tom
     
  7. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Tja...moeilijk verhaal?
    Hoe lang heeft de moter niet gedraaid bij vorige eigenaar?
    Uitgedroogte membraam in carb.(dus lek)
    Oude benzine met bezinksels door een carburator.....kan je wachten op een verstopping.
    dopje van brandstoftank heeft ontluchtings-gaatje (kan verstopt zijn).
    Bougie die buiten de cilinder vonkt? (maar erin niet...(koop een nieuwe) is nooit weggegooid geld.
    En zoek zo maar door.

    Maar....er zullen vast wel mensen bij jou uit de buurt reageren.

    Suc6 Richard
     
  8. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht

    Methode 1 :Auto op de grond met de motor gemonteerd, daarna met 1 hand trekkoord pakken en aan het trekkoord trekken zonder de auto vast te houden, trek je de auto mee omhoog?,compressie aanwezig , trek je eerst het touw een stuk uit je trekstarter voordat de auto meekomt?, geen of weinig compressie.

    Methode twee : demonteren en binnenkant cilinder en zuiger bekijken ...


    Heb je alle tips gelezen en niks gevonden dan van de pakkingen ?:schrik: :shock: :?:
     
  9. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    een Geen natte bougie heeft niet alleen met de carb te maken, ook de lekkage's en / of een versleten zuigerveer..

    Kan je een duidelijk beeld geven wat er gebeurd....

    Wil hij wel een beetje aanslaan, helemaal niet, komt er wel een beetje rook uit de uitlaat en zie je ergens natte plekken rond om de carb, aansluitstukje en / of cilinder?

    John.
     
    Dennis 123 vindt dit leuk.
  10. hadege

    hadege

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Gorredijk
    ga proberen een duidelijk verhaal neer te zetten van hoe en wat.

    Ik heb de auto vrij goedkoop kunnen kopen van een neefje van mij, de auto heeft ongeveer een jaar niet gelopen.

    Daarom hebben wij alle pakkingen vernieuwd behalve de carter pakking dus ook alle pakkingen van de carb, en de motor heeft gelopen zelf op de oude benzine van een jaartje oud.

    Nu hebben we nieuwe benzine gehaald met nieuwe olie castrol A747 dit was goede olie volgens het forum.
    Met deze benzine heeft ie maar even gelopen maar krijg hem nu niet meer aan, soms lijkt het of de motor net tegen het aanslaan zit maar daarna ook een hele tijd niets meer laat horen.

    hoop dat het zo duidelijk is, gr. Sjoerd

    ps. de bogie word wel vet dus krijgt benzine, de ontsteking tussen spoel en vliegwiel zit op 0,3 mm
     
  11. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    Een bougie die vet wordt is geen teken dat ie het ook doet , plaats een nieuwe bougie , en proberen maar .

    Mbt het starten, bougie even onderdompelen in de benzine en erin draaien en dan starten, compressie genoeg ? Uitknopje niet vast ?
     
  12. hadege

    hadege

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Gorredijk
    de bougie hebben we al ondergedompeld in de benzine maar dan doet hij het ook niet
    het uitknopje blijft ook niet hangen
    ik heb al een nieuwe bougie gekocht
     
  13. tmdrtn

    tmdrtn

    Lid geworden:
    4 okt 2009
    Berichten:
    117
    Locatie:
    Oskarshamn
    Maar heb je de carburateur ook schoongemaakt? Er bevinden zich zeer kleine kanalen in de carburateur die verstopt kunnen raken.....
     
  14. R081N

    R081N

    Lid geworden:
    19 mei 2010
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Als je een stationair schroef gebruikt staat die dan wel hoog genoeg ? ( of je Servo als je zonder stationair schroef werkt )

    GR Robin
     
  15. hadege

    hadege

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Gorredijk
    ja deze zijn ook schoon gemaakt, bougie word vet dus krijgt volgens mij wel benzine.
     
  16. hadege

    hadege

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Gorredijk
    Misschien domme vraag, zou dit een reden kunnen hebben dat de motor niet wil aanslaan? Mocht dit zo zijn dan moet de motor toch enig teken van leven geven?
     
  17. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Je verteld dat je alle pakkingen, behalve de carterpakking hebt vervangen. Zitten de pakkingen van de carburateur en de isolator goed? Hier zit een kleine gaatje, naast het grote gat waar het mengsel doorgaat, en dat moet op lijnen met een gaatje bij de inlaat van de cilinder.
    Lastig om zo uit te leggen, maar als je de carburateur en isolator eraf haalt zul je zien wat ik bedoel.
     
  18. hadege

    hadege

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Gorredijk
    ga ik naar kijken.
     
  19. hadege

    hadege

    Lid geworden:
    22 aug 2011
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Gorredijk
    we hebben het hele motorblokje gedemonteerd, en het is even schrikken voor mij.

    Als 1e: de koppeling, er miste een voering van een van de schoentjes.
    2e: hierdoor is het lager ook stuk (speling)
    3e: boven in de cilinder zitten een aantal krasjes ongeveer 2 mm van de bovenkant van de cilinder, zuiger lijkt oke.
    4e: trekstarter aan gort getrokken.

    Dus alles met elkaar begint het volgens mij op een redelijke miskoop te lijken.
    Het nadeel is dat ik nog maar 13 jaar ben en niet veel geld heb, mijn vader heeft de pakkingen al gesponserd.

    Nu mijn vraag wat kan ik het beste gaan doen, maken of verkopen?? graag jullie ideeën hier over.

    mvg Sjoerd
     
  20. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Voor hoeveel heb je hem gekocht?

    1: Koppeling is niet zo heel duur, ook veel te vinden op marktplaats, dat is niet zo zeer het probleem.
    2: Lagers en keerringen praat je over +/- 30 euro plus een uurtje werk.
    3: Moeilijk te zeggen, heb je foto's?
    4: Vaak is je veer of kabel stuk, beide goed thuis te maken ;)
    Soms is je meenemer stuk, kost een paar euro.

    Mocht je cilinder nog goed zijn, kost het +/- 50 euro incl. verzenden, tenzij je een nieuwe pakkingset ertussen wilt steken(zou ik wel doen).
    Mocht je cilinder overleden zijn, gaat het in totaal ongeveer 120 euro kosten.

    Probleem is, verkopen is het wel zo eerlijk om te vertellen dat de Marder problemen heeft, en Marders kosten al niet zoveel, dus veel zul je er niet voor krijgen.
    Ander probleem is, als je weinig geld ervoor hebt, zullen reparaties ook moeilijker worden of upgraden.

    Mocht de marder wat geupgrade zijn, kan je hem eventueel in onderdelen verkopen.

    Beste even wat foto's erop zetten zodat we kunnen zien wat je gekocht hebt ;)
     

Deel Deze Pagina