flybarless of niet

@brutus:
Normaal als een heli op snelheid zijn neus omhoog gaat gooien, is de oorzaak toch te vinden in een te lichte flybarpaddles/te korte flybar?

Zijn toch rigid/fbl zonder stabilisatie eigenschappen, die naar mijn mening alleen voor kunnen komen wanneer de flybar niet voldoende overwicht op het model heeft.
Je ziet deze klacht ook wel eens bij mensen die hun model te langzaam vonden op de aileron/elevator as, en de flybar lichter gemaakt hebben, of ingekort.

Of zit ik verkeerd te denken?

@heliboy1611
Ron heeft een punt, het kan er makkelijk zijn om je leeftijd aan te zetten, en naar waarheid in te vullen.

Qua wel of niet de flybar in ere houden: alles wat je wilt kan ook met een flybar.
Ook snoeihard 3d.

Alleen zorgt die flybar voor drag, dus nutteloze weerstand. Dus meer energie nodig om de kop rond te draaien = korte vliegtijden en minder vermogen.
ik heb wel eens begrepen dat de drag tot 30% op kon lopen in gekke gevallen.

Alleen moet er aardig wat versleuteld worden om hem fbl te krijgen.
- kop moet vervangen worden. Je moet nl langere armen aan de bladhouders hebben om de geometrie goed te krijgen. Zonder kan ook, alleen sloop je dan de servo's voortijdig, en er bestaat een kans dat het nooit lekker vliegt.

- stabilisatie is een keuze, hoeft niet perse. alleen doen de meesten het wel, omdat een non estab heli wat bijzondere eigenschappen heeft waar je verschrikkelijk aan moet wennen, en echt rekening mee moet houden.

- stroomvoorziening: servo's trekken meer stroom, daar moet het spul wel op berekend zijn

- servo's, deze moeten digitaal (meeste estabs vinden dat fijner) en wat zwaarder zijn. in veel hedendaagse nieuwe heli's zijn de servo's al zwaar overbemeten, dus kan dit er makkelijk bij. maar dat is niet altijd zo..

Ga er voor de snelle rekensom van uit dat je zo een 300 a 400 eur verder bent..
kop en estab, nog geen servo's gerekend.
Aan de andere kant geeft men de align 3g's bijna weg tegenwoordig, dus voor 100 a 150 zal het ook vast wel lukken ;-)
 
De neus omhoog gooien is een eigenschap van de hoofdrotor (zonder flybar), net als een lichte rol naar links. Die beide neigingen worden groter als de heli zwaarder is, en kleiner als de heli lichter is.

De flybar gaat dat tegen, en wat er over is is marginaal, zou eigenlijk niet of nauwelijks merkbaar moeten zijn.
Zwaardere flybar gaat het beter tegen, maar stuurt trager. Grotere paddles die ook zwaarder zijn, behouden stuurrespons en gaan het nagenoeg volledig tegen. Er valt ook nog wat te verbeteren met dikkere of dunnere paddel-profielen. Dunnere paddels sturen scherper, dikkere wat sponziger, en het is maar net waar jij het beste mee vliegt....

Doordat een heli op hogere snelheden voorover hangt, geeft dat het zelfde effect alsof de paddels negatief staan, en "negatief" op de paddel gaat actief het opbomen tegen. Dikkere of dunnere paddels, langere of kortere paddelstang kun je gebruiken om dit zo goed mogelijk weg te tunen, waarbij je waarschijnlijk meer effect vind in andere paddels, dan in langere of kortere paddelstang.

Hoe dan ook: ik heb het effect wel eens licht gemerkt bij zware schaalheli's met een paddelstang, bij lichtere trainers heb ik het effect eigenlijk nooit vast kunnen stellen, al heb ik natuurlijk weinig ervaring met snelheden van 200 km/u...

Het enige punt waar ik bij een paddelstang merk dat de heli duidelijk achterover komt, is bij een landingsaanvlucht (heli horizontaal, gemiddelde snelheid, dalend onder een hoek van 30-45 graden) maar dat is nu net een manouvre die je in 3D weinig uitvoert....

Normaal gesproken zou je het effect niet of nauwelijks moeten merken met een lichte 3D heli (ik vlieg wel geen 3D, maar ik heb echt wel eens hard rondgejakkerd met een T-rex 600 of Raptor 90), en dus ben ik eerder geneigd, te zeggen dat er iets niet lekker uit gelijnd staat: als je paddels bijvoorbeeld licht positief staan, word de heli behoorlijk onhandelbaar op hoge snelheden, als je de paddels 2 graden negatief zet, steekt hij domweg de neus naar beneden, en hou je het ding ook nauwelijks in de hand.

Met FBL ben je er volledig vanaf, dat is een feit.
Maar het is (zelfs als je mijn aversie tegen FBL buiten beschouwing laat) dusdanig weinig, dat het naar mijn mening de investering niet waard is, als het puur en alleen om het neus omhoog effect gaat.... Dat kun je ook op andere manieren wegwerken.

Die manieren kosten nagenoeg allemaal, eerlijk is eerlijk, wel een tikkie vermogen t.o.v. FBL.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Fbl KUN je er volledig vanaf zijn ;-)
Ik heb ook wel eens slecht afgestelde estab heli's rond zien vliegen...

En dan krijg je ook een kop omhoog reactie bij snel vliegen. Alleen ziet de estab dat, en gaat de heli zonder correctie van jouw kant "dolfijnen"
Zowieso vliegt een slecht of verkeerd afgestelde stabilisatie echt heel erg raar...
 
Ron dit is mijn leeftijd ik wil alleen beleefd tegen mensen blijven en ik vlieg al 3jaar vliegtuig en 2 jaar heli
 
Laatst bewerkt:
Student over stabilisatie als ik het toch doe komt er eenv bar of een beastx in en op de club zijn er meedere mensen die daar veel verstand van hebben
 
Als je toch voor FBL gaat vind ik een met governor functie wel een aanrader. O.a msh brain, skookum en vbar hebben dat (beastx bv niet, is verder ook wat oudere techniek; wel zonder computer in te stellen). Je kan in de software dan je toerentallen instellen en die zal de fbl-gyro dan proactief proberen aan te houden. Meestal werkt dat beter dan de governor functie op de esc.
 
Wie tilt je heli, en wat voor zender kun je met vingers van een 11 jarige bedienen ?
Ik wil mijn neefje ook wel de heli laten crashen, alleen zn handen zijn te klein voor de DX6i.
 
Ik ben er uit na een paar pb tjes ga ik na de eerst volgende crash (nog geen ) flybarless maken
Bedankt voor alle hulp
Kunnen jullie mij nu helpen met een goede flybarless gyro te vinden
Groeten lars
 
Laatst bewerkt:
Lars. Je lijkt budget te hebben....mini v-bar, zit je meteen goed (liever fullsize indien iets meer budget). Voor beiden geldt: makkelijk te installeren en betrouwbaar. Wel ffe inlezen, FBL is andere materie dan FB (niet zozeer ingewikkeld maar 'anders'). Succes en hou m voorlopig heel !
 
Waarom een upje, je geeft zelf al aan dat je flybarless gaat. De meeste reacties hier geven aan dat het onnodig is, maar dat maakt kennelijk niet uit. Wat wil je nog graag horen??
 
Back
Top