Dit is het verhaal van de Marklin no5, uit 1935.
Die stond dus jarenlang bij mij op de plank, als een bergje schroot. Ooit eens voor een prikkie van iemand overgekocht, deze man ''kwam er niet meer uit''. De schade was enorm, de man vond het nodig om alles maar dan ook alles uitelkaar te halen, en erger nog, los te solderen.....
zo zag het er uit.......





Omdat ik al zoveel projecten heb, waarvan enkele grote die echt meer jaren lopen, besloot ik dat het beter was als ik wat zou verkopen. Je kan ook gewoon echt teveel hebben, je kan ze tenslotte toch niet allemaal bouwen. Ik ben nog steeds de tripple expansie aan het bouwen, daar moet nog een ketel bij etc etc en dan nog een paar enorme diesels uit elkaar liggen....werk zat. Dat rijtje kneusjes moest weg, daar begon de ellende.......
Op marktplaats gezet, en op mbf. Op mbf weinig of geen reactie, op marktplaats wat meer. Paar andere stoommachines waren vlot weg, goeie prijs en weg er mee, zo gaat dat. Voor de marklin..........werd ik echt helemaal gek gebeld en gemaild. Of ik losse delen wou verkopen, of het compleet was en of het goedkoper kon..... zucht......
Een aantal mensen denkt gewoon dat de stoom hobby niets kost, dat ik voor 5 euro een werkende mooie machine bij je op de tafel kom zetten en hem nog voor je poets ook. Strikje er om? En het mooiste is, ik wou er slechts 5 tientjes voor. Ik vond dat een redelijke prijs, dacht dat ik dan iemand een lol kon doen, en baseerde die prijs op het feit ''dat het er in zat'', wat dan dat zie je zo.......
Na het zoveelste bod van 7 euro 50 ontplofte ik compleet, rukte het ding van mp af en besloot hem dan maar zelf te bouwen, ik vond het zonde van het leuke machientje en ik ga hem ook niet weggeven toch? Dit is wat het geworden is........


Het was een aardige puinhoop dus aardig wat werk aan gehad. Het originele ''zamak'' vliegwiel lag in 1000 stukjes dus ik heb die mooie 6 spaker er voor gepakt. Ooit eens gemaakt van een schijf alu om de nieuwe vertex uit te testen.... Dit grotere wiel levert een bijzonder rustige loop op, heel constant en stabiel, iets meer massa he. Dus ook gelijk maar smering op de lagers gemaakt, als je toch bezig bent... Die ga ik denk ik later nog vervangen door glazen olie potten, das wat meer werk maar dat moet ik altijd nog eens proberen. Het originele peilglas met het houdertje was pleite, en ik geef toe, dat was een probleem. Je kan zoiets ook gewoon niet zoeken, zelfs niet op ebay. Marklin rommel is zeldzaam, je vind dat niet los. Dagen lang gedacht over hoe het op te lossen, en uiteindelijk dit bedacht. De eerste versie mislukte hoor, te weinig vlees over gehouden om te boren, dus die ligt in de prullenbak en dit is versie 2. Heel eerlijk gezegd vind ik het zelf mooier dan het origineel, dat was maar een blikken dingetje he, maar hee, mijn mening he. Had het natuurlijk ook kunnen fitten met bochtjes en knellertjes etc maar dan hou je weinig glas over, al met al leek mij dit een prima oplossing.
Eind resultaat : een leuke puike machine die niet misstaat tussen z'n broertjes en zusjes in de collectie. Het lijkt wel of ze hier groeien maar ach ja je moet toch wat..... Niet meer te koop uiteraard, als ik nog eens zoiets ga doen bedenk ik me wel 3 keer. Hij loopt mooi op lucht, alleen nog hendeltjes op de kraantjes maken en een lont in de brander pielen. Als het mooi weer is, eens buiten met spiritus opstoken en echt ''stomen'', blijft toch het leukst!
Ik hoop dat jullie het leuk vinden, de foto's en om dit te lezen, ik vond het in ieder geval super leuk om hem te bouwen, leuk tussendoortje. Ik moet nu echt weer verder met de grote diesels, laatste drijfstangen monteren, nokkenas er weer in en dan blok schilderen, afmonteren. Das allemaal met sleutel 50 en groter haha, een heftruck en een lier, dat soort werk... (waar begin je aan hee.....)
Groeten MD

Die stond dus jarenlang bij mij op de plank, als een bergje schroot. Ooit eens voor een prikkie van iemand overgekocht, deze man ''kwam er niet meer uit''. De schade was enorm, de man vond het nodig om alles maar dan ook alles uitelkaar te halen, en erger nog, los te solderen.....
zo zag het er uit.......








Omdat ik al zoveel projecten heb, waarvan enkele grote die echt meer jaren lopen, besloot ik dat het beter was als ik wat zou verkopen. Je kan ook gewoon echt teveel hebben, je kan ze tenslotte toch niet allemaal bouwen. Ik ben nog steeds de tripple expansie aan het bouwen, daar moet nog een ketel bij etc etc en dan nog een paar enorme diesels uit elkaar liggen....werk zat. Dat rijtje kneusjes moest weg, daar begon de ellende.......
Op marktplaats gezet, en op mbf. Op mbf weinig of geen reactie, op marktplaats wat meer. Paar andere stoommachines waren vlot weg, goeie prijs en weg er mee, zo gaat dat. Voor de marklin..........werd ik echt helemaal gek gebeld en gemaild. Of ik losse delen wou verkopen, of het compleet was en of het goedkoper kon..... zucht......
Een aantal mensen denkt gewoon dat de stoom hobby niets kost, dat ik voor 5 euro een werkende mooie machine bij je op de tafel kom zetten en hem nog voor je poets ook. Strikje er om? En het mooiste is, ik wou er slechts 5 tientjes voor. Ik vond dat een redelijke prijs, dacht dat ik dan iemand een lol kon doen, en baseerde die prijs op het feit ''dat het er in zat'', wat dan dat zie je zo.......
Na het zoveelste bod van 7 euro 50 ontplofte ik compleet, rukte het ding van mp af en besloot hem dan maar zelf te bouwen, ik vond het zonde van het leuke machientje en ik ga hem ook niet weggeven toch? Dit is wat het geworden is........






Het was een aardige puinhoop dus aardig wat werk aan gehad. Het originele ''zamak'' vliegwiel lag in 1000 stukjes dus ik heb die mooie 6 spaker er voor gepakt. Ooit eens gemaakt van een schijf alu om de nieuwe vertex uit te testen.... Dit grotere wiel levert een bijzonder rustige loop op, heel constant en stabiel, iets meer massa he. Dus ook gelijk maar smering op de lagers gemaakt, als je toch bezig bent... Die ga ik denk ik later nog vervangen door glazen olie potten, das wat meer werk maar dat moet ik altijd nog eens proberen. Het originele peilglas met het houdertje was pleite, en ik geef toe, dat was een probleem. Je kan zoiets ook gewoon niet zoeken, zelfs niet op ebay. Marklin rommel is zeldzaam, je vind dat niet los. Dagen lang gedacht over hoe het op te lossen, en uiteindelijk dit bedacht. De eerste versie mislukte hoor, te weinig vlees over gehouden om te boren, dus die ligt in de prullenbak en dit is versie 2. Heel eerlijk gezegd vind ik het zelf mooier dan het origineel, dat was maar een blikken dingetje he, maar hee, mijn mening he. Had het natuurlijk ook kunnen fitten met bochtjes en knellertjes etc maar dan hou je weinig glas over, al met al leek mij dit een prima oplossing.
Eind resultaat : een leuke puike machine die niet misstaat tussen z'n broertjes en zusjes in de collectie. Het lijkt wel of ze hier groeien maar ach ja je moet toch wat..... Niet meer te koop uiteraard, als ik nog eens zoiets ga doen bedenk ik me wel 3 keer. Hij loopt mooi op lucht, alleen nog hendeltjes op de kraantjes maken en een lont in de brander pielen. Als het mooi weer is, eens buiten met spiritus opstoken en echt ''stomen'', blijft toch het leukst!
Ik hoop dat jullie het leuk vinden, de foto's en om dit te lezen, ik vond het in ieder geval super leuk om hem te bouwen, leuk tussendoortje. Ik moet nu echt weer verder met de grote diesels, laatste drijfstangen monteren, nokkenas er weer in en dan blok schilderen, afmonteren. Das allemaal met sleutel 50 en groter haha, een heftruck en een lier, dat soort werk... (waar begin je aan hee.....)
Groeten MD

Laatst bewerkt door een moderator: