Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Elke YGE heeft een governor. Enkel goedkope ESC's komen zonder governor lijkt me.
    En een governor hoef je niet speciaal 3D voor te vliegen hoor. Zelfs bij sportvliegen kan je toerental serieus terugvallen, je hoeft daarom geen zware 3D te doen. Met een governor werkt alles gewoon efficiënter dus is op zich geen slecht idee om governed te gaan vliegen, zelfs al heb je geen 3D ambitie.
     
  2. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Er is wel meer dan yge natuurlijk :) ze zullen wel een goede gov voor 3d hebben maar toch ook relatief duur. Een stabiel toerental is toch bij elke vliegstijl wel prettig en zonder gov lukt dat niet omdat het toerental afhankelijk is van de spanning en die daalt.
    Zelf onlangs een hobbywing 70hv vervangen door een castle creations edge 80hv en nu toch echt een mooie softstart en handige logging. Wat dat betreft heeft zoiets dan wel meerwaarde. (had de turnigy firmware er op gezet maar die softstart bleef lomp of kwam niet op gang terwijl die hobbywing op mn 500 wel oke is). Je kan op zo'n castle esc blijkbaar ook drie toerentallen instellen. Ik gebruik het niet maar schijnt goed te werken. Zou er ook wel een voor de 500 en 450 willen maar die blijven voorlopig hobbywing en turnigy ;-)

    (posted with a tablet)
     
  3. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Natuurlijk is er meer dan YGE! Moest ik geen YGE kopen zou ik best wel eens durven kijken naar een YEP (YGE kloon) voor een 450 size en anders gewoon een Hobbywing. Die laatste versies met de nieuwere software hebben een goede software en de ESC's werken stabiel. Ken een paar mensen die Hobbywings vliegen op grotere machines en die zijn er toch zeer tevreden van.

    ESC met ingebouwde BEC mag je toch niet op besparen daar er bij een onderbreking van een fractie je ganse heli de grond in ligt aangezien een FBL unit moet herinitialiseren....
     
  4. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Er is gelukkig tegenwoordig zat te koop:D

    Alleen de Hobbywings sla ik voor het moment even over
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.174
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zeg je nu....

    Maar ik durf te wedden, dat eens je met een redelijke governor gevlogen hebt, je niet meer anders wilt....

    Brengt een van de voordelen van brandstofvliegen (constant toerental of de boel nu vol of leeg is) naar het electrovliegen, maar dan met héél wat minder afstelwerk :D

    Groet, Bert
     
  6. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Zo had ik het zelfs nog niet bekeken Bert. Je hebt wel een punt. Brandstofheli's hebben doorgaans minder power dan elektro broertjes maar bij brandstof heb je wel dezelfde power tot de laatste druppel benzine/nitro ...

    Zou zo graag eens een brandstof heli kopen maar heb geen flauw idee waar ik ermee zou kunnen vliegen.
    Ben nog steeds jaloers op de Gaui NX4 van Uwe :)
     
  7. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    laat ik eerst maar eens redelijk leren te vliegen:p
     
  8. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ach je vliegt toch ook met idle up? Maakt een governor niet veel extra uit buiten meer efficiëntie dus onderschat het maar niet.

    Ben geen fan van normal mode vliegen, leer je het imho verkeerd aan aangezien de meesten lineaire (of soms exponentiële) throttle curves gaan zetten terwijl je eigenlijk gewoon moet flatlinen. Kan je de gyro gain gewoon veel strakker gaan afstellen op je toerental.

    Eenmaal je mooi kan opstijgen, hoveren en landen, gelijk de gewoonte nemen om idle up te gaan vliegen en leren op te stijgen met een softstart door de hold om te gaan flippen.

    Zorg gewoon dat je een ESC koopt met goede softstart en bij voorkeur governor. Je zal deze sneller nodig gaan hebben dan je denkt! Als je van de eerste maal de spullen koopt die je uiteindelijk nodig hebt ga je toch geld uitsparen. Kreeg vroeger ook kritiek dat ik men heli's direct te zwaar ging uitrusten met goede servo's, ESC's terwijl ik toen nog relatieve beginner was maar ik vlieg nog steeds men huidige setup terwijl ik de mensen die kritiek gaven steeds zie kopen en verkopen met verlies. Zijn ze veel duurder uit en ik heb veel meer plezier van men materiaal al gehad. Goedkoop = duurkoop!

    Dat is althans mijn mening. Wil je alleen maar tips geven uit men persoonlijke ervaring.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.174
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ben het voor één keertje met Tim eens (geintje.... ;) )

    Goedkoop is duurkoop. Je moet niet overdrijven (geen 10 kilo servo's in een 450), maar het is wel zo....

    Wat governor betreft en de zinsnede
    Mijn mening is dat er een heleboel dingen zijn (FBL electronica, Heading Hold, FlyMentors, Bail-out systemen) waar je juist MINDER van leert vliegen (je lijkt beter te vliegen maar dat komt omdat een stukkie techniek een gedeelte van de besturing van je overneemt), maar een governor is nu nét een van de dingen waarvan ik ronduit beweer, dat je daar ECHT beter van leert vliegen, want je heli reageert consistenter, zonder dat een of ander stuk electronica (een gedeelte van) de feitelijke besturing van je overneemt.

    Vergelijk het zo je wilt, met een cruise control die de snelheid van je auto constant houdt, hoe goed of slecht de motor ook draait, en een goed afgesteld injectiesysteem, wat het voor jou makkelijker maakt zélf de snelheid constant te houden omdat de motor gewoon goed loopt.

    Groet, Bert
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Tot nu gewerkt,
    dus ook niks beslommerd,

    >>> @JacobsT:
    het is wel een leuk ding die Gaui NX4,
    maar als je een brandstof-heli wil testen,
    zo is een 2. hands 600er T Rex b. v. ook niet verkeert,

    ach, wat vertel ik,
    als je maar gevlogen bent met nitro,
    en je tevreden bent met de power,
    vlieg je veel veel vaker nitro of benzine.

    Het is wel een andere vliegstyle, die je met brandstof hebt,
    maar leuk(er).

    groetjes van Uwe
     
  11. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Zoals ik al zei laat ik eerst maar eens redelijk leren te vliegen :D

    En soms doe ik het op een FB en soms op een FBL en soms op de sim:D afhankelijk hoe mijn stemming is, als ik er maar plezier in heb

    en goedkoop of duurkoop ach dat is altijd zon discussie, ga ik me niet meer in mengen.

    die governor komt er zowieso maar eerst op de Airwolf :) ff geen 26 dingen tegelijk;)
     
  12. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Vlieg de T-rex en Logo 700 met governor. De Logo 400 zonder en met een vlakke lijn. Met alles is prima te vliegen. Wat je niet wilt is een governor die niet lekker werkt en daardoor je staart teveel en onnodig belast.
     
  13. Lama

    Lama

    Lid geworden:
    5 nov 2010
    Berichten:
    4.554
    Locatie:
    venlo
    ik vlieg alle heli's zonder governor tot nu toe geen problemen , maar ik vlieg ook nog geen hard 3D :p
     
  14. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ik overweeg men Gaui X2 te verkopen: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

    Beetje met spijt in het hart maar hij ziet nog zelden het luchtruim. Dan verkoop ik hem liever en pomp ik het geld liever in mijn nieuw zomerproject ;) Desondanks twijfel ik nog wel een beetje. Ik vind het echt een geweldig ding maar is zo zonde als je er niet mee vliegt.

    Was nog iets voor jou geweest Chow!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  15. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Verkoop hem maar aan iemand die er echt wat aan heeft. Ik ben voorzien en meer dan tevreden. Zodra ik net zo goed kan vliegen als Bert Kammerer kom ik nog wel eens terug. Oeps, die heeft net een zooi demo's gegeven van de 500X, 600X en 700X. Mmm, dan maar kijken.
     
  16. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Ik zou men geld nooit aan een Blade gaan geven... Veel betere alternatieven te vinden, zeker voor die prijs. Ik vind ze veel te duur.
     
  17. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Ik niet.
     
  18. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    560 euro voor een 550X airframe met e-flite motor en e-flite esc. Daar koop je een Atom voor met YGE esc en compass motor in plaats van goedkope rommel elektronica en dan heb je nog 50 euro over om in je zak te stoppen.

    Ook zijn de Blade spares belachelijk duur en vliegt niet beter dan een Align.
    Snap niet waarom je bv geen T-rex 550 zou kopen dan. Pretty much same price, better looking, better heli, cheaper spares... Simpele rekensom toch lijkt me :)
     
  19. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Nee hoor. Ik zou bijvoorbeeld eerst een Blade 550X in het echt willen zien. Kijken hoe het is opgebouwd. Automatisch kiezen voor wat anderen doen hou ik niet zo van. Voor je het weet vliegt iedereen een Compass en dat moeten we niet willen met z'n allen. Teveel van hetzelfde zeg maar..
     
  20. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Grapjas,....

    Zoveel compass vliegt er niet.

    En komt bij dat de Atom 500 nog steeds een van de betere 500 size heli's is.

    Ik wil zon Blade heli nog niet eens voor niks :p,
     

Deel Deze Pagina