Oceanic van Bugsier 1:50

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door hawser, 25 jun 2009.

  1. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    599
    Locatie:
    Zuid Holland
    Het wordt een nette dame.
    Mooi werk.
     
  2. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Netjes Hawser, strak spuitwerk.
     
  3. jandootjes

    jandootjes

    Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Berichten:
    1.304
    Locatie:
    Appelscha
    Uit de kunst Hawser.


    Word een echt schip zo, je bent 1 van de weinigen in de 1:50 klasse "oceanic", heb nog geen 2e in 1:50 gezien.

    Geweldige lijn, veel mooier als al die ASD'tjes bij elkaar:D


    Succes met verdere werkzaamheden.




    Jan
     
  4. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Zeer netjes. :D
     
  5. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    Monster
    Gaat ze nog in de mat, of blijft ze glanzen?
     
  6. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Nou, nou!

    Wat is er mis met een dikke lippenboot?

    Haha.

    Ze ziet er erg mooi uit Hawser.
    Je bent inderdaad een van de weinigen.
     
  7. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Mat

    Adam,
    Ik maak eerst het spuitwerk af, ik heb de benamingen besteld, boeg, kont, diepte markering en plimsoll bij Fred , en na het aanbrengen afspuiten met zijde glans lak
    Grt
    hawser
     
  8. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    De dame

    Als je zoiets hebt gedaan in het weekend en je ziet de lijnen, tja dan wordt ik weer verliefd. Ze is tijden weerbarstig geweest, met zo'n 1.80m schip word je wel eens moedeloos. Nu alles afmaken op romp en dek niveau en dan de opbouw...a piece of cake:(
    Maar we gaan door!
    grt
    Hawser
     
  9. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Hawser,

    Het wordt wel een stoer schip. Vooral de drie roeren met de dubbele schroeven.

    Even over de eindlak, zijdeglans pakt meestel te glanzend uit. Ik zou meer gaan voor mat blanke lak. Dan weet je zeker dat het goed uitpakt.

    Groeten Paul
     
  10. Novatrans

    Novatrans

    Lid geworden:
    15 mei 2008
    Berichten:
    36
    Mijn complimenten Hawser.
     
  11. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Lak

    Paul,
    ik heb zowel een bus zijde als mat dus ik ga een proefstukje maken. De Holland heb ik laatst gespoten in de zijde glans maar pakte toch behoorlijk mat uit. Het viel me wel op dat de orginele lagen weer vrij zacht werden, misschien vandaar.
    We gaan het proberen.
    grt
    Hawser
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2013
  12. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Las vanochtend dat de echte dame te koop staat, beslissing is volgende week
     
  13. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Gerüchte um den Verkauf der "Oceanic"

    BRON: DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2013 – 166
    Gerüchte um den Verkauf der "Oceanic": Entscheidung fällt nächste
    Woche

    Der ehemals größte Hochseeschlepper der Welt, die "Oceanic", steht offenbar kurz vor dem Verkauf. Das fast 90 Meter lange Schiff wird derzeit im Fischereihafen einer Taucheruntersuchung unterzogen. Wie ein Sprecher des jetzigen Eigners - der Bugsier-Reederei – bestätigte, befindet man sich derzeit in sehr konkreten Verkaufsverhandlungen. Nach Medienberichten soll es sich bei dem potenziellen Käufer um ein türkisches Unternehmen handelt. Dem wurde seitens Bugsier nicht widersprochen. Sollte es zu einem positiven Abschluss der Verhandlungen kommen, wird die "Oceanic" die Stadt bereits in der nächsten Woche verlassen. Die Taucheruntersuchung, die derzeit im Fischereihafen durchgeführt wird, konkretisiert einen unmittelbar bevorstehenden Verkauf. Es
    handelt sich dabei um eine Routineuntersuchung, die von einem möglichen
    Kaufinteressenten abschließend vor einem Verkauf verlangt wird.

    Ganz ähnlich eines Werkstattbesuches vor dem Erwerb eines Gebrauchtwagens. Der neue Eigner in spe soll das Schiff weiterhin als Schlepper betreiben wollen. Laut Bugsier ist eine Übergabe, bei Verkauf des Schiffes, bereits in der Woche vom 17. bis 21. Juni geplant. Die "Oceanic" wurde 1969 auf der Bremerhavener Schichau-Werft gebaut. Sie war seinerzeit als Hochseebergungsschlepper, zusammen mit ihrem Schwesterschiff "Arctic", der stärkste Schlepper der Welt. Das Kraftpaket verfügte zunächst über eine Maschineleistung von 17.500 PS und einen Pfahlzug von 150 Tonnen (moderne Hafenschlepper haben einen Pfahlzug von 20 bis 60 Tonnen). In den 1980er Jahren wurde die Oceanic noch mal aufgerüstet (20.000 PS und 180 Tonnen Pfahlzug). Das Schiff war in den 1970er Jahren am Kap der Guten Hoffnung vor Südafrika eingesetzt. 1979 verhinderte der Schlepper eine Ölkatastrophe in der Karibik, als sie den griechischen Tanker "Aegean Captain", der mit 200.000 Tonnen Rohöl beladen war, vor dem Untergang bewahrte. Bei der Havarie des Holzfrachters "Pallas", die 1998 ganz Deutschland in Atem hielt, war die "Oceanic" leider nicht so erfolgreich. Ihre Schlepptaue rissen. Der Frachter strandete vor der nordfriesischen Insel Amrum, wo das Wrack noch heute liegt. Am 1. Januar 2011 übernahm die "Nordic" (23.000 PS, 201 Tonnen Pfahlzug) die Aufgaben der "Oceanic". Seit dem liegt der ehemals stärkste Schlepper der Welt an der Kaje im Kaiserhafen I und ist ein beliebtes Fotomotiv für Touristen und Schiffsnostalgiker. Nach Abschluss der Untersuchungen im Fischereihafen soll sie am Freitag wieder auf ihren angestammten Liegeplatz zurückkehren. Source : Marco Butzkus
     
  14. NielsdB

    NielsdB

    Lid geworden:
    19 aug 2007
    Berichten:
    976
    Locatie:
    Kockengen
    Off topic, Interessant stukje over de opvolger van de oceanic, de nordic. Let ook eens op de kortnozzles.
     
  15. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    De dame

    Ik begrijp dat deze dame naar Turkije gaat om als sleepboot verder te dienen.
    Ik hoop dat de turken deze dame zullen appreciëren, dat is helaas daar niet altijd het geval.
    grt
    Hawser
     
  16. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    Even tussen door: Mammoet ponton

    [​IMG]

    Deze ponton heb ik in 1985 gebouwd (en altijd bewaard) maar voldeed niet meer aan de Mail line Norm. Dus schuren en plamuren!Het is een van de afzinkbare pontons die bij de Happy Hunter hoorde. Ik zie overal de sleepboot maar niet de pontons.
    Zij waren Smit voor met dit principe!

    Ik ben zelf aan boord geweest en toendertijd wat beladingtekeningen gebruikt om haar te bouwen

    [​IMG]
    Het wordt niet perfect maar de boeg ziet er goed uit, zeg maar 1 meter afstand alles OK!
    Ik maakt een los dek waarop de anker winch, boeiboorden en de afzinktoren komt die je er tijdens transport weer af kan halen.

    [​IMG]
    Ponton is ongeveer 2 meter lang, niet te transporteren dus

    [​IMG]
    Met scharnieren op te vouwen tot 1 meter lengte en weer goed in de auto te krijgen.

    Wordt vervolgt.
    Grt
    Hawser
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2013
  17. hawser

    hawser

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    568
    De dame

    Ik heb ook weer iets aan de dame gedaan

    [​IMG]
    Dit zijn de ondersteuningen voor de verschansing, je hebt er wat van nodig

    [​IMG]

    De naam staat er op, ook de romp bespoten aan de buitenkant met zijdeglans acryl lak. Mooie letters van Fred!

    [​IMG]

    Ook de achterkant staat er op. Nu het dek soppen, weg met stof en dan de verschansing steunen en bovenrand romp monteren en dan zijdeglans afspuiten.

    De boeg moet nog even wachten, ben niet tevreden over het werfwerk. Dan kan ook het tussen dek er op en ik hoop dan de laatste details van het dek te doen en dan na de zomer beginnen aan de opbouw! Maar....er zijn nog steeds zat details op dekniveau te doen, helaas...

    grt
    Hawser
     
  18. Etapje

    Etapje

    Lid geworden:
    1 nov 2010
    Berichten:
    1.308
    Locatie:
    Oldebroek, Gelderland
    Netjes:thumbsup:
     
  19. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Wat mij betreft zelfs zeer netjes.
     
  20. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.354
    Locatie:
    Julianadorp
    De Oceanic wordt een mooie sleper. Mooi detailwerk en goed uitgevoerd. Mijn interesse gaat (uiteraard) meer uit naar de Mammoet Pontons. Blijf je volgen.
     

Deel Deze Pagina