stel je tourwagen heeft interne ratio 1.9 en je wil 4.5 FDR bereiken. Je kan dit met de volgende combis SPUR/PINION (op 0.01 na..) doen: 90/38 83/35 76/32 69/29 64/27 Is er een voordeel om meer of minder tandjes te gebruiken om je FDR te halen?
In theorie zou je een zo licht mogelijke combinatie willen hebben waardoor je snel kunt accelereren. Dan kies je dus voor de 64-27 combi. Daarentegen is er ook iets te zeggen voor de grootste combinatie 90-38 omdat die (ook in theorie) efficienter is. In de praktijk zal het belangrijker zijn of een van de combinaties ook daadwerkelijk in je auto past. En daarbij welke tandwielen je al hebt en welke goed leverbaar zijn.
Hoi ik probeer altijd zo'n groot mogelijke spur te rijden, dan rolt je auto het best. het gaat ook erom of je de tandwielen kwijt kan ivm afstand spur en pinion, motor heeft maar beperkte speelruimte. mvg hans
brave jongen, de verhouding is steeds dezelfde !! dus niks te maken met efficientie enz;;;;; wat een bla-bla ! de mensen willen wel een nuttige uitleg, denk ik ?
Hoe groter de spur des te groter het gyroscopisch effect...... Verder hoe kleiner de pinion/spur des te verder de motor naar voren geschoven wordt (gewicht).
Er is een hoop theorie aan te knopen. Wat Roelof zegt, je spur is groter, en daarmee 'zwaarder' dus zal langer er over doen om op te toeren, en moeilijker af te remmen zijn. Ook het gyroscopisch effect zal groter zijn, maar veel spur's zijn slechts enkele grammen, dus ook dit is verwaarloosbaar. Ook zegt men dat hoe groter je spur hoe soepeler je auto loopt omdat er per tand minder wrijving zou zijn. Allemaal heel leuk maar ik heb het zelf nog nooit gemerkt, en ook nog nooit mensen gehoord die het merkten. Wat merk je dan wel? Nou je motor is het op één na zwaarste onderdeel van je auto. Door de verschillende tandwielen te gebruiken verschuif je de motor voor- of achterin je auto terwijl je de zelfde ratio behoud. Daar merk je wel degelijk iets van! Probeer dus een combinatie te vinden waarbij je auto een goede balans heeft. Heb je geen idee? Dan lekker ergens in het midden gaan zitten Groet Robert
Volgens mij naar achter toch? Juist met een groot spur en groot pinion (zelfde ratio) schuift het geheel naar voren. Groet Robert
En er schijnt iets te zijn dat tandwielen op hogere toeren een lager rendement krijgen en snaren daartegen op hogere toeren een beter rendement.
Als het niets met efficiëntie te maken had, dan was er maar 1 soort gear-box..bla-bla-bla..!!! Helaas is het verhaal te complex om uitteleggen, vooral omdat bijna alle rijders hier, in “tandjes tellen denkt”, wat meteen al verkeerd is. Het verklaard op een “simpele manier” een bep verhouding wbt omwentelingen input en output van een gearbox. Naast het omzetten van omwentelingen, moet er ook nog kracht omgezet worden, en liefst naar een plaats waar je het nuttig acht. Gearing volgens het hefboomprincipe zijn oa de gears die een verhouding hebben van 1:1 maar met verschillende diameters, denk aan rotor/anker > pinion, spur > pulley, differentieel > band...!!! Alle 1:1 op de as, maar als je de onderlinge diameters bekijk, dan zie je meteen dat er een onderlinge “andere verhouding”, heerst…hefboomprincipe…!!! Het omzetten van kracht werkt oa volgens het “hefboomprincipe”, wanneer je in het bezit ben van een fiets met verschillende bladen, zowel voor als achter, dan moet je maar eens de verschillende combinaties uitproberen, met dezelfde overbrenging verhouding. Je zal er snel achter komen welke combinatie het best bij jou past, en welke minder geschikt zijn voor iemand van jou gewicht/kracht/snelheid/lengte, hetzelfde geldt dus ook voor je motor in je modelauto. De gearbox van een TC is volgens vele hier: pinion > spur > diameter/omtrek/loopafstand band, was het maar zo simpel…!!! Gearing TC (bij benadering) vanaf de motor: diameter/omtrek rotor/anker > pinion, pinion > spur, spur > pulley, pulley > differentieel, differentieel > band (zelfs het ballonneren van een band, is een “variabele gear"..), dit wordt allemaal in mm uitgedrukt om het goed te kunnen berekenen, niks tandjes!!! Kortom, het loont echt wel de moeite om verschillende combinaties eens uit te proberen, elke motor heeft zijn eigen karakter, en om deze zo efficiënt mogelijk over te brengen naar het wegdek, is soms veel testen vereist. Veel huidige modelauto’s zijn nog steeds niet goed geprepareerd op de komst van brushless motoren, het karakter van een brushless motor is totaal anders als van een brushed motor, ondanks het toerental misschien hetzelfde is, dus de kans dat je een verkeerde combinatie rijdt is best groot..en soms ook door beperkingen van het niet goed mechanisch kunnen combineren..!!! Bij off-road kunnen de verliezen van de oneffen ondergrond, ook goed ondervangen worden door verschillende combinaties uit te proberen...!!!
Ik denk niet dat je in de praktijk zoveel keuze hebt. De meeste toerwagens hebben lichte fijne tandwielen. En niet voor niets denk ik. Je wilt een smal en licht tandwiel. Dat betekent dat je dus fijne tandjes moet hebben zodat je net even meerdere tandjes hebt die tegelijk voor de overbrenging zorgen. Als je naar de pitch van je tandwielen kijkt zul je zien dat er niet zoveel keus per model auto is. Je kunt best een andere verhouding willen maken maar dan kom je soms in heel andere pitches uit. En een spur met bijv. 60 tanden in .60 pitch is veel kleiner dan een .8 pitch met 60 tanden. Zie dus maar eens een qua diameter passend setje te vinden in een verhouding die je wilt. Ik heb hetzelfde gehad toen ik met slechts 2 tandwielen 2.3 op 1 wilde maken. Ik kwam uit bij een traxxas spur op een team asso motormount. Ik wilde persee deze verhouding en toch grove vertanding om al dat geweld te kunnen weerstaan.
Joh stop er gewoon een gearing in dat je FDR klopt met wat er gevraagd word of wat nodig is om te rijden en gaan met die banaan Zolang je niet op 1 tiende je rondjes kan rijden maakt het met uitzondering van het verplaatsen van je gewicht naar voor of achteren zoals Robert en Roelof al aangaven allemaal geen bal uit.. Zeker niet als je alleen al de verschillen in Lipo accu's in acht neemt.
wow! wat een info!!! Nou ik begin wel een beter idee te krijgen, waarvoor dank aan allen.. Nu effe checken of het klopt. Dus, als ik de verhouding constant houd dan heb ik alsnog de keuze in pitch. Dus 76/32 in 48dp geeft zelfde FDR als 76/32 in 64dp alleen is deze laatste kleiner en fijner, toch?
Klopt, maar belangrijk te weten is dat de tandwielen niet even groot zijn! de 48DP tandwielen met de zelfde hoeveelheid tandjes, zullen een grotere omtrek hebben, dan de 64DP tandwielen met de zelfde hoeveelheid tandjes. Groet Robert