Joesters rovan 5t.

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door joester, 22 nov 2009.

  1. joester

    joester

    Lid geworden:
    12 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    veendam
    Yup hier zit een Fg servosaver in. En geloof me dat scheelt een HOOP.
     
  2. Predator-X

    Predator-X

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Enkhuizen
    Ik hou dit even in de gaten ,want er stuurt niets zo beroerd als een stock HPI Baja ;)
     
  3. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    ik wil toch vragen om wat duidelijkheid,
    We hebben het hier over 2 dingen:
    1. het stuursysteem. Deze is, of van een baja met de 2 whipers, of van FG/Hormann met 1 whiper
    2. de servo saver.

    Bij een FG zit dat nl. in elkaar verwerkt maar bij een Baja niet.

    Je zegt een FG servo saver gebruikt te hebben. Dan heb je ook de enkele whiper van die saver gebruikt, en het hele dubbele whiper stuursysteem verwijdert toch?
    Als dat zo is, ga je er stuurtechnisch eigenlijk niet op vooruit, eerder achteruit.
    Ik heb ook deze aanpassing gemaakt op mijn baja, en nog wat andere dingen. Maar de vooruitgang die je boekt heeft alleen betrekking tot de saver, dus het gedeelte om je servo te saven werkt beter het kan wat strakker staan en is daardoor wat directer op het stuur. Maar het is jammer dat je de dubbele whipers van de baja niet meer kunt gebruiken, die sturen nl. veel beter.
    De wielen hebben beter grip op de ondergrond.
    Dat heeft te maken met het akkerman, de stand van de wielen ten opzichte van elkaar tijdens het sturen. Het is zelfs zo dat bijna alle merken de laatste jaren overgegaan zijn op dubbele whipers.
    Alleen die van een baja hebben een vervelende overbrenging naar de servohevel, en dus de saver is niet strak genoeg in te stellen zonder dat het vlug verslijt of kapot gaat.

    De beste oplossing zou zijn om de whipers te laten zoals ze zijn en de aansturing van servo hevel naar saver, en de saver zelf te vereenvoudigen zoals een FG of Hormann.
    Als je dat hebt gemaakt heb je goed gewerkt. Maar ik denk dat ook jij daar geen plaats voor hebt gevonden.

    Ik vind dat de opmerking hieronder niet klopt. Er zijn weinig auto's die zoveel grip hebben tijdens het sturen als een HPI baja.
    Maar we hebben het hier over een rovan en die savers slijten nog veel harder. Maar het stuursysteem van een HPI stuurt zo uit de doos met een strakke saver perfect. Het is alleen jammer dat je de saver eigenlijk uitschakelt of vernielt. Als je hem zo strak zet.
     
  4. Predator-X

    Predator-X

    Lid geworden:
    8 jun 2010
    Berichten:
    391
    Locatie:
    Enkhuizen
    Ik had het niet over de grip op de wielen maar de stuuroverbrenging van servosaver naar de wielen ,hier zit naar mijn inziens veel te veel verlies c.q speling in.
    Ik heb het idee dat de whipers juist de boosdoener zijn waardoor het sturen zo traag en lomp reageerd.
    Ik rij zelf HPI Baja en diverse FG´s maar ik kan de directe stuurbeweging die een FG heeft niet terug vinden in een HPI en ik heb alles al geprobeerd.
    Weer een reden temeer voor mij om toch sneller een FG uit de kast te pakken ,maar dat terzijde.
     
  5. joester

    joester

    Lid geworden:
    12 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    veendam
    Het gaat om een fg servosaver waarbij de standaard wiper nderdaad compleet vervangen word.
    En ja dat standaard zal wel super werken maar zowel mijn als de ervaring van enkele honderden andere baja rijders zijn het er toch mee eens dat het FG systeem beter werkt op een baja.
    Verder wil ik geen gigantische nutteloze duscusie over wat beter is (no offense dat je om verheldering vraagt hoor) maar dit is mijn oplossing en zo gaat het er komen. Ik vind het verder prima dat jij het standaard goed genoeg vind maar dit is gewoon een alternatief
     
  6. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    sorry jongens ik wil geen discussie opstarten, en als iemand goede ervaringen heeft met een aanpassing moet hij dat vooral aanhouden.

    Het ging mij om de bevindingen van een aantal baja rijders die ik ken en mezelf. Na de aanpassing gedaan te hebben die jij ook gedaan hebt, kregen wij het gevoel dat we het probleem met de servo saver opgelost hadden, maar dat we het dubbele whiper systeem misten.
    Bij het insturen van de bocht hebben we nu geen problemen meer. Ook stuurt hij nu veel directer en strakker op het rechte stuk. Maar midden in een wat langere doordraaier verliest hij nu grip zodat hij erg onderstuurd is geraakt. Bij het uitkomen van de bocht slaat dat de andere kant op en raakt hij erg overstuurt, waardoor je pas laat op je gas kunt omdat hij nu veel vlugger spint, en minder goed te controleren is een drift.

    @predator Ik denk dat het niet aan de whipers ligt, de snelheid van die dingen hangt af van de accu die je hebt, en hoe strak je je saver hebt staan. Tenzij je de lagers niet in orde hebt.
    Houd je stuurservo maar eens tegen en draai je wielen maar eens van links naar rechts. Je zult zien dat hij dan te makkelijk door zijn saver gaat. En dat is het probleem wat je oplost met een andere saver. Dan kun je je saver veel strakker zetten en blijft toch je servo heel. Maar helaas verlies je dan wel je dubbele whipers. Wat ik erg jammer vind.
     
  7. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    En hoe gaat het hier?
     
  8. joester

    joester

    Lid geworden:
    12 mei 2007
    Berichten:
    390
    Locatie:
    veendam
    Nog altijd heel erg goed eigelijk. Ik blijf ontzettend tevreden met de auto en hoop binnenkort weer even tijd te hebben voor wat updates in dit topic ;)
     

Deel Deze Pagina