Moet er nu wel of geen brandstoffilter bij een nitro-motor in de slang waar de brandstof de carburateur in gaat. De een zegt "heel verstandig, zeker doen" terwijl een ander weer beweerd dat een brandstoffilter ook voor problemen kan zorgen, er kan vuil in komen en dan stagneert de nitro toevoer en valt de heli uit de lucht. Ik heb uiteraard ook een clunk in de brandstoftank liggen, en hoe vaak moet je die vervangen. Wat is wijsheid? frits
Net zoals bij alle filters is er geen "moet". 't is altijd beter om een filter te plaatsen. Wat altijd raar is met dit soort dingen is dat men hoopjes geld uitgeeft aan vaak "dure" spulletjes om een heli op te leuken, terwijl de prijs van een filtertje tov dat bedrag bijna niks is. Wanneer dan vervangen? Ligt er natuurlijk aan hoe vaak je vliegt of hoe vaak niet. Doe 't bijvoorbeeld om 't seizoen. Je kunt ze meepakken als je de slangen vervangt, alhoewel je de slangen denk ik niet zoveel hoeft te vervangen als 't filter. Slangen is duidelijker te bepalen dan een filter. Een filter slipt langzaam dicht. Op een gegeven moment kom je brandstof te kort bij hoge toeren. Tsja en dan valt hij naar beneden. Dus voorkomen is beter dan genezen. In 't onderhoud van een auto zijn hier ook intervallen voor, en dat is ook niet voor niks Ja dat is een mooie reden waarvoor je nu geen filter plaatst. Stel dat er vuil in komt......... Nou heb ik geen nitro ervaring. Een walbro (benzine) stopt er mee als er maar een ietsiepietsie vuiltje inzit.
Ik zie meer heil in een goed filter voor je brandstof pompje waarmee je de tank van je model vult, dan heb je ook geen vuil in je tank!
Geen filter, extra storingsbron, extra aansluitingen die kunnen gaan lekken. Viltclunk in de tank, en zoals Lexo hierboven schrijft filter na je brandstof pomp. Dan moet je natuurlijk niet de tanknippel in rotzooi (gras, grond, onderin startkist) laten slingeren.
Tsja en dat gebeurd natuurlijk ook nevernooitnie! Gewoon doen waar je jezelf 't beste bij voelt............
Das heel netjes die discipline, Dan hoor ik bij die halve procent van de mensen waarbij 't wel gebeurd zeker:lol::lol: Sterker nog dan ben ik de enige:lol:
Als je "gewoonte, routine en discipline uit "ieder weekend niet vliegen" bestaat, is dat ook niet verwonderlijk Effe wat anders: als je een viltclunk hebt, heb je sowieso het beste brandstoffilter te pakken wat voor geld te koop is. Walbro Clunks (te herkennen aan kleine afmetingen en het viltpropje zit met een metalen beugel bevestigd, ze worden ook door OS als "origineel OS-onderdeel verkocht) slibben binnen een a twee jaar dicht. Webra viltclunks gaan schijnbaar eeuwig mee. IN beide gevallen heb je geen filter nodig. Maar zonder viltclunk, MOET je een filter gebruiken: een sproeiernaald slibt PLOTSELING dicht, een filter langzaam. M.a.w, een brandstofgebrek door dichtzittend filter kondigt zich zonder al te veel problemen aan (motor gaat week na week steeds een klein beetje armer lopen) maar een verstopte sproeier kan letterlijk van de ene minuut op de andere de motor doen afslaan. Dan kun je beter die mogelijke lekkages (die ook zelden tot catastrofaal afslaan leiden, maar gewoon geleidelijk opkomen) voor lief nemen. Echter: ik heb daar nog nooit last mee gehad. Zelf gebruik ik Viltclunk EN filter, en dan zorg ik er altijd voor een filter te nemen wat fijnmazig is (géén metalen gaasje maar een kunststoffen "korfje") en waarvan de afdichting met een O-ring gebeurt in plaats van d.m.v. een pakking-ring. Ik verstook "home-made" brandstof, waarbij ik vaak zichtbaar vuil op de bodem van de kan heb liggen, maar ik heb al zeker 8 jaar geen last meer gehad met vuil in carburateurs. Ik verstook tussen de 100 en 200 liter per jaar, afhankelijk van hoe goed de zomer is.... De startkist vul ik via een benzine-filter voor auto's (paar lullige euro's bij de Halfords of Kwikfit, gaat eeuwig mee). Groet, Bert
+1 @Brutus: ik gebruik bij benzine en nitro filter voor de carburator, en ook de viltclunk zo als jullie dat noemen, en bij het tanken zit voor de pomp ook nog een filter, wat gebeurt: de motor krijgt binnen een paar vluchten voordat de filter helemaal dicht gaat minder vermogen en loopt niet meer rond, filter vervangen, probleem opgelost, en wat Bert al schreef, zonder filter kan het gebeuren, dat de carb verstopt en de motor meteen helemaal uitgaat, ik heb de laatsten 100 liter nog geen probleem gehad met mijn systeem. groetjes van Heli-Uwe
Ik heb een align 3weg filter erin... Links en rechts een klem Dus ik kan door de klemmen goed te gebruiken tanken via de derde aansluiting Mooie is, dat ik ook luchtbellen kan zien in het filter. Erg prettig als je eens problemen vermoed
header-tank, heb ik op mijn Gaui, heb je de eersten 8 minuten gegaranteert geen last van luchtbellen ntopic: groetjes van Heli-Uwe
Ik heb er ook een header op zitten Maar heb toch wel eens meegemaakt dat ergen een slang voortijdig lucht doorliet...
Hoi, Ik heb er ook een viltclunk in zitten (die brutus beschreef) werkt echt super. Dit zijn ook zeer goede (met dank aan tino voor het zoeken): Universele brandstoffilters: Tuin-Tools Lijken op deze (merk Arnold) uit amerika die schijnbaar echt de hele tank leegmaken en zelfs met lege tank nog een minuut vliegen omdat ze erg veel benzine opzuigen: Arnold Fuel Filters For Handheld Equipment - 490-202-0003 Ik heb in de jerrycan een filter (grof) en op de vulslang aan mijn heli een fijn filter. Dan nog de viltclunk in de tank. Gaat prima. Ik heb ook nog een bruin papieren filter en daar doe ik dan meestal in de ochtend koffie in...... Gr.Rob
Ho ho, leuk bedacht, weet ik ook wat over dat viltclunk, nooit zo geprobeerd, als het werkt ... prima groetjes, Uwe
ik heb geen filter , en een metalen klunk , ook geen headertank . 500 vluchten op mn mpxl staan geen probleem gehad . ik wou ooit eens zon vulnippel ventiel halen , tot er hier mensen waren die er alleen maar ellende mee hadden .
Hallo @ferro: ik gebruik de vulnippel, heel handig, omdat geen druppel naast gaat, maar je moet opletten, eer zijn verschillende van brandstof en benzine, en dan ook nog 2 verschillende maten, en dan nog 2 verschillende aansluitingen (bajonet met nippel en zonder) waar ik ze gebruik is het goed, bij mijn Gaui heb ik geen ruimte, en het gaat zonder, kwestie van wennen, gaat ook, alleen filter heb ik bij allen! groetjes van Heli-Uwe