Balanceren Graupner E-props zonder de opdruk te verwijderen

Discussie in 'Multicopters' gestart door ptrtjee, 10 mei 2013.

  1. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Hoi Allen,

    Helaas wist ik niet zo snel onder welk forumgedeelte ik dit het beste zou kunnen vermelden. Vandaar dat ik dat dan maar hier heb gedaan omdat het gaat om props voor mijn quadcopter.
    Mocht het fout zijn geplaatst kan dit bericht uiteraard gewoon verplaatst worden door een mod. :)

    Ik wil mijn 4-tal Graupner E-props gaan balanceren. Balanceren lukt me uitstekend, zowel de bladen als de hubs maar ik zit toch met een probleem.
    De opdruk van de props vind ik er leuk uitzien. Balanceren kan op 2 manieren: Door gewicht toe te voegen aan de lichte kant of materiaal te verwijderen aan de zwaardere kant.

    Ik ga liever voor het laatste omdat dit permanent is. Plakband gebruiken vind ik zo rommelig.
    Door te schuren kan materiaal weggehaald worden maar daarmee verpest ik dus de mooie opdruk!

    De onbalans is niet super erg maar toch niet acceptabel.

    Wie heeft al eens Graupner E-props gebalanceerd en hoe?
     
  2. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Props nooit aan de bolle kant schuren, altijd aan de holle achterkant!

    Zo verander je het minste aan het profiel van de prop.
     
  3. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik dacht juist dat de holle kant onaangetast moest blijven omdat de luchtstroom daar de lift creëert. Al mijn andere props zijn gebalanceerd door aan de bovenkant (bolle kant) materiaal weg te schuren.
    Het profiel is nimmer extreem veranderd omdat materiaal over het gehele oppervlak is verwijderd.
     
  4. markjuhh

    markjuhh Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    7.294
    Locatie:
    Gilze
    Ga maar eens wat lezen over vleugelprofielen ;)
     
  5. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Nou ik doe het als volgt.

    Graupner E-Props hebben zeer minimale balancering nodig. Daarom schuur ik deze ook en vaak gaat het om zeer kleine hoeveelheden materiaal wat ik verwijder. Dit doe ik aan de onderkant dus :D, omdat het soms om even 2 keer scheuren gaat.

    Ik vind het opvallend dat jij ook hubs hebt moeten balanceren bij graupner e-prop, want dat heb ik zelf nooit moeten doen. Misschien die oude batch dan toch?

    Gemfan props doe ik altijd met de tape, omdat je dan wel even kan schuren :D. De hubs doe ik dan met wat hotglue, want ik ben niet van plan om een uur te schuren :D
     
  6. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik moet denk ik toch even mezelf wat beter inlezen over thrust en vleugelprofielen haha. Inderdaad, er dient materiaal worden verwijderd aan de onderkant. Stom zeg. :D

    Ik weet nog niet of de hubs in onbalans zijn om heel eerlijk te zijn. Zo op het eerste gezicht lijken alleen de bladen in lichte onbalans. Ik kan de hubs pas goed testen nadat de bladen in balans zijn.

    Ga meteen aan de slag en laat het wel weten hoe de hubs zijn. :)
     
  7. Corné

    Corné

    Lid geworden:
    1 sep 2003
    Berichten:
    1.412
    Locatie:
    Made
    Even een kort lesje over vleugels:

    Lift wordt niet zoals veel mensen denken, gecreëerd door de druk die aan de onderkant van een vleugel ontstaat doordat deze een hoek in de lucht aanneemt.

    Lift wordt wel gecreëerd doordat het vleugelprofiel en de hoek van de vleugel ervoor zorgen dat de lucht aan de bovenkant van de vleugel sneller gaat, waardoor een soort vacuum onstaat aan de bovenkant van de vleugel.
    Vandaar ook dat veel vleugels een vlakke onderkant hebben en een bolle bovenkant.....dus lucht moet dan een langere weg afleggen aan de bovenkant van de vleugel, waardoor een hogere luchtsnelheid ontstaat boven de vleugel.

    De bovenkant ruw maken heeft dus eerder het effect de lift te verminderen, doordat de lucht aan de bovenkant meer weerstand heeft.

    Tot zover een hele korte en beknopte les over vleugelprofielen en dus ook bladen van props...

    Natuurlijk ligt alles niet zo simpel als ik het nu schets, maar in grote lijnen is dat wat er gebeurt.....
     
  8. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Zelfs dat maakt niet uit.....props voor 3D kunnen aan beide kanten lift creeren :D. Kijk hier hoe warthox zijn props totaal uit de shape boven haalt en toch vliegt :D

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    En daarom vliegen sommige vleugelpofielen beter op hun kop dan andere..
     
  10. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Thanks voor de info allen! Ik heb de props gebalanceerd door aan de onderkant wat materiaal te verwijderen.

    Voor de "oude" batch Graupner props moet ik zeggen dat deze verassend goed gebalanceerd zijn! Ik hoefde enkel van 3 van de 8 bladen wat materiaal te verwijderen. 3 tot 4 keer schuren en ze waren in balans.
    Van slechts 1 prop was de hub erg slecht gebalanceerd en moest er flink wat materiaal verwijderd worden. Gelukkig zijn de hubs dik en heeft dat nagenoeg geen effect straks.

    Al met al erg tevreden. :) De props zijn nu perfect in balans (althans zeer binnen de norm). De voorkant met de bedrukking is netjes intact gebleven.
    Bedankt voor de hulp! :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina