Tunen zweverts.....

Ik zou ook graag een linkje willen, of de naam van de DVD.

Bedankt, Erwin


Erwin,

Dit draadje ben ik gestart na het zien van deze video van radio carbon art , kost 8 euro download...en dat is wat mij betreft een koopje. Ik vlieg al 30 jaar en heb echt wel ervaring met instelhoeken en zwaartepunten enzo...maar een video als deze zette mij toch ook weer aan het denken.... Ze hebben overigens nog meer goeie video's.

Performance Tuning For Gliders training Digital Download for R/C soaring pilots

En los van wat iedereen vind over wel of niet uitgangspunt 0-0 of tis allemaal niet zo nodig, ik vond de boodschap van de video erg verhelderend....ff los wat we er mee gaan doen in de toekomst. Wij zitten in het proces van zweverts leren begrijpen....instelhoek, zw punt, profielen etc etc etc...en dan is het goed je te realiseren dat bij zweverts zaken toch wat extra aandacht verdienen ! Dan, als bij motorkisten......

als en dan, dan als...aargh.. gelukkig geeft Prof. Dr. Kipping duidelijkheid:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb een zelf gemaakte instelhoek meter . op de vlakke schuifrei leg ik dan mijn telefoon waarop ik een digitale waterpas heb zitten .
hiermee zet ik het zwikkie ongeveer in de buurt samen met het zwaartepunt.
Daarna ga ik vliegen en daar bepaal ik alles gevoelsmatig .

maar meestal doe ik met pendelroer alle instelhoeken 1 op een oog .als het vliegt trim ik het hoogte roer ,kijk naar het vliegbeeld en snelheid .draai wat bochten en doe een duikproef .
na de landing controleer ik de stand van het hoogteroer op het oog en bepaal dan of het zwaartepunt met de vluchtgegevens nog aangepast dient te worden .

numbercrunching zegt niet alles over het vliegbeeld .

Het boekje van peter wessels (f3a piloot) heeft mij hiervoor aardig op weg geholpen .
 
Voordat ik dit ook koop, merken jullie een verschil bij het vliegen? Vliegt het toestel daadwerkelijk beter of is dit puur voor het idee dat je alles goed hebt?
 
Nou ik heb de video gister gezien...dus neej ik merk er nog nix van. Mar ja waar de video om gaat is dat je over een aantal zaken nog es ff goed met nadenken / heb je er wel goed over nagedacht :-)
 
En ik heb nog NOOIT een gebruikte zwever met hetzelfde zwaartepunt gevlogen als een vorige eigenaar. Het is héél persoonlijk wat je prettig vindt.

Erg bekend! Ik heb kisten van mijn vader over genomen waar hij vol overtuiging vertelde dat hij dagen bezig is geweest met het zwaartepunt goed krijgen. Dat had hij dan met schroefjes of stift of verf aangegeven en ik kon niet anders dan het na de 1ste trimvlucht al aan passen.

Ik ben er wel achter dat ik op de helling altijd op een voorlijker cg uitkom dan op een veldje. Anders gezegd......ik vlieg vrijwel altijd mijn zwevers in op de helling, als ik er dan mee op een veld ga vliegen kan ik het toch weer aanpassen en is dan vrijwel altijd naar achteren.

Justus
 
Voordat ik dit ook koop, merken jullie een verschil bij het vliegen? Vliegt het toestel daadwerkelijk beter of is dit puur voor het idee dat je alles goed hebt?

Stef,

Het gaat om en bewustwording, en ja ik merkte wel degelijk verschil met vliegen. Voordat ik de DVD's had gezien vloog ik gewoon rond, en na het kijken van meerdere DVD's (zowel het afstellen als ook de 2 delen thermiek) werd het duidelijk dat ik voor die tijd maar wat rondjes vloog.

Nu begin ik met de basis, en dat is een goed afgesteld toestel waar je mee wil vliegen. Voorheen had ik twijfels, nu niet meer. Simplweg omdat ik weet dat mijn toestel goed gebouwd/afgesteld is/word. En ja het toestel gaat beter vliegen als alle waarden goed zijn. En dat is niet alleen het instelhoekverschil!

Ik merk dat ik veel minder tijd kwijt ben om mijn toestel af te stellen aan mijn eigen behoefte. Dat is voor iedereen anders, het is maar hoe snel je de dingen op kan pikken/aan kan voelen. Voorheen was ik er dagen mee bezig, nu pik ik een goede dag uit en ben ik in het ergste geval een paar uur kwijt. Als het heel snel gaat in een uurtje. Voor mij waren (en eigenlijk nog steeds) de DVD's een welkome aanvulling aan kennis die je op kan doen.

De thermiek DVD's bekijk ik zo nu en dan nog steeds, er komen meer dingen aan bod die ik in eerste instantie niet zag. Af en toe je geheugen opfrissen kan geen kwaad. Bedenk wel voordat je het thermiekvliegen echt onder de knie hebt je wel een jaartje verder bent. Het hele leerproces is erg leuk, maar na een jaar begint de fun pas echt...

Ik ben er wel achter dat ik op de helling altijd op een voorlijker cg uitkom dan op een veldje. Anders gezegd......ik vlieg vrijwel altijd mijn zwevers in op de helling, als ik er dan mee op een veld ga vliegen kan ik het toch weer aanpassen en is dan vrijwel altijd naar achteren.

En om de verschillen maar eens aan te geven. Bij mij is het net andersom...
 
Ik ben er wel achter dat ik op de helling altijd op een voorlijker cg uitkom dan op een veldje. Anders gezegd......ik vlieg vrijwel altijd mijn zwevers in op de helling, als ik er dan mee op een veld ga vliegen kan ik het toch weer aanpassen en is dan vrijwel altijd naar achteren.

Justus
Ja, dat had ik vroeger ook.
Maar als je eenmaal een kist goed hebt ingevlogen op een ZW-punt dat zover naar achteren ligt dat jij er nog confortabel mee kunt vliegen (en geloof me, dat punt schuift met de ervaring gedurende de eerste 5 jaren steeds verder naar achteren), dan maakt het niet meer uit aan de helling of hier.

Bedenk wel voordat je het thermiekvliegen echt onder de knie hebt je wel een jaartje verder bent. Het hele leerproces is erg leuk, maar na een jaar begint de fun pas echt...
Ik ben er wel achter dat ik op de helling altijd op een voorlijker cg uitkom dan op een veldje. Anders gezegd......ik vlieg vrijwel altijd mijn zwevers in op de helling, als ik er dan mee op een veld ga vliegen kan ik het toch weer aanpassen en is dan vrijwel altijd naar achteren.

En om de verschillen maar eens aan te geven. Bij mij is het net andersom...
Idd. duurt het een aantal jaren voor je de thermiek ziet en 'voelt'. Dat komt voor een groot deel omdat een kist met een vrij ver naar achteren liggend ZW-punt veel duidelijker reageert. Maar om met zo'n ZW-punt te kunnen vliegen heb je domweg ervaring nodig. En dat kost tijd.

Heb je dat eenmaal te pakken, dan vlieg je bij elke wind en vliegsnelheid met het zelfde ZW-punt. En als je goed oplet, zul je merken dat de glijhoek bij een vrij achterlijk ZW-punt tijdens hoge(re) snelheid (steken) ook een stuk beter is dan met een voorlijker ZW-punt.

Dirk
 
Uiteindelijk heb ik op de afstel-board de roodkapje nu helemaal perfect afgesteld...wat overigens niet wil zeggen dat ze zo goed vliegt :D Alle speling is uit de roeren, let de speling op de sevos, daar kan ik nu ff nix mee. Stabilo - vleugel ligt op 1 graad, en op de trim kan ik nu +/- 2 graden max uittrimmen. Zwaartepunt ligt nu op 36% vanaf LE . Ik heb 2 extra gewichtjes gemaakt die het zw punt per stuk 5% naar voren/achter leggen. Laten we maar zsm gaan proberen ?

Vanmiddag gaat de asw op de bank.
 
Laatst bewerkt:
Zwaartepunt ligt nu op 36% vanaf LE . Ik heb 2 extra gewichtjes gemaakt die het zw punt per stuk 5% naar voren/achter leggen. Laten we maar zsm gaan proberen ?

Vanmiddag gaat de asw op de bank.
Dus 5% van de wortelkoorde als ik je goed begrijp.
Dat lijkt me rijkelijk veel. Dat is een cm op een vleugel met een wortelkoorde van 20 cm.
Ik zou het eerder in stapjes van 2,5 mm zoeken.
 
Klopt, helemaal gelijk dirk, de gewichtjes plak ik op de staart bij het roer voor 5%.....mocht het teveel zijn dan kan ik de gewichtjes halverwege de staart plakken en dan zit ik op 2,5% = ca 4mm. halverwege van halverwege is dan 2,5% = ca 2mm. Leuk niet? Ik heb nog nooit kunnen zeggen dat het verschuiven van 10 gram lood op de staart op 10 cm een effect had van 2 mm op het zwaartepunt...kek toch ?

Wortelkoorde is overigens 180 mm
 
Dat is een goede methode. Zo heb ik het ooit ook gedaan met mijn F3J. Uiteindelijk zat er met een stukje tape 1 stukje van 0,25cm2 lood vlak voor de V-staart. Dat heeft er jaren gezeten omdat ik eenmaal thuis het vergat te compenseren aan het neuslood. :rolleyes:
 
Ik heb nu naast mn robart analoge instelhoekmeter en waterpasje ook de digitale instelhoekmeter van Huey (tot een1/10e nauwkeurig) EN een app op mn iphone, tot 1 honderste nauwkeurig. Ik heb de chip eens opgezocht die in de Iphone wordt gebruikt, en die kan echt tot 1/100e nauwkeurig meten.

1/10 e nauwkeurig is meer dan voldoende is mijn ervaring...als (of dan) je de voordeur hard dichtgooit of hard moet
niesen zit je al op een tiende afwijking.

Roodkapje is nu uitgetrimd op 36 % zw punt. Loodje erin is 33%, loodje eruit is 40%. Hoogteroer staat op 0-0 . Bereik stick is +6 graden up, -8 graden down. (dat kan minder mgoed)

Trim is vol up 2,0 graad, down idem. Speling/slop in de hele combinatie (stabilo) is 0.3 graad (double neutral) , 0,2 graad is due to goedkope servo.

@arjan....ik kan met de trim het stabilo + of - 2 graad instellen....dus per klik trim (10 up en 10 down) heb ik 0,2 graad. Komt overigens dicht bij de resolutie van de servo's die is 0.1 graad max!!! weet ik nu.... HA !....(ik wist niet eens dat resolutie van een servo bestond..mgoed)

Zaterdagmiddag ga ik met slijm op afc gorinchem slepen, we zien wel wat dit alles aan cijfergedoe ons brengt.

mijn ervaringen kort :
*Iphone instelhoekmeterapp is leuk, maar een iphone is wel erg zwaar....staart buigt door
*waterpasje werkt prima, weegt nix, met oefenen nauwkeurig genoeg
*Huey instelhoekemeter is ok...licht en genoeg hoge resolutie
*robart instelhoekmeter werkt gewoon prima.
*geen HK goedkope servo's meer gebruiken voor H-roer (zeker in geval van pendel)
 
Laatst bewerkt:
VAnmiddag de hele middag lopen testen en proberen met de asw aan het elastiek...uiteindelijk is/was voor deze kist (en voor "todays" condities) 1,5 graad positief op de vleugel en zw punt op 34% de beste setting. Gevoelig op thermiek (vleugels li/re en kont omhoog/omlaag), en prima te sturen.

Overigens was het met deze afstelling en de 4 bft perfect elastieken...echt bijzonder dat eind dat je omhoog komt.
 
Heb je de 0 graden losgelaten?
Blijkbaar heb je dezelfde conclusie getrokken als veel anderen die in dit draadje gereageerd hebben. Ik ben wel benieuwd om in jouw woorden te horen waarom. Je bent er immers volkomen blanco aan begonnen. Dus - vertel!
 
Nou ja, na 30 jaar modelvliegen heb ik het nog niet echt meegemaakt dat een kist met 0-0 wordt afgeregeld, maar dat houd niet in dat je met 0-0 kan beginnen ? Ik heb bewust even mn eigen ervaring en meningen los gelaten en ben blanco begonnen zoals je zegt. En los van de 0-0 ....het tunen van zwevers is meer dan alleen instelhoek, en alles is wel zo'n beetje de revue gepasseerd de afgelopen dagen in de "shop" (ook veel van de DVD) Dus...all in all zijn we er nu zelf achter gekomen wat perfecte setup is voor deze zwever, misschien is het een beetje van jezelf opnieuw uitvinden :D ?

We hebben zo'n beetje alle stappen doorlopen ...inclusie balanceren / speling wegwerken / digitaal een kist op je zender uittrimmen / modelstand fabrieken en gebruiken net als een nieuwe balanceerstand (nu errrrug handig te belanceren) en nog wat dingetjes als servo / kwiklink speling...ect.
 
Laatst bewerkt:
Maar hoe vloog het voor jou dan, nadat je het had afgesteld zoals de DVD suggereert?
Overigens duurt bij mij het afstellen veel langer. Als ik het zwaartepunt verleg duurt het even voordat ik gewend ben aan hoe het dan vliegt. vooral tijdens het thermieken verandert het samenspel tussen hoogte- en richting/rol nogal, en moet ik ook de uitslagen op die assen veranderen om het naar mijn zin te krijgen. Ik kan ook net zo makkelijk een paar uur later alles weer terug zetten omdat ik er toch niet aan kan wennen of het minder prettig vliegt.
 
Wij kregen de ASW met 0-0 en zwaartepunt varieerrend van 30% tot 40% procent niet normaal vliegend. De kist bleef sterk duiken. We hebben per instelhoekwijziging (dus steeds een beetje meer instelhoek) gespeeld met het zwaartepunt tussen 30 en 40% totdat we een voor ons goed vliegende kist hadden...dwz de juiste balans in gedrag van de zwever in de omstandigheden van vandaag. Overigens we zijn hier de hele middag / 4 uur mee bezig geweest...dus even snel was het niet :D En ik voorspel je nu al dat we as. donderdag in Belgie weer verder gaan experimenteren...
 
voor het ballanceren gebruik ik heel simpel een constructie waarin ik het toestel ophang met touwtjes .Hierin zie ik gelijk of het zwaartepunt klopt en of het toestel wel in langsrichting ook in evenwicht is .
Kort gezegd hangt het toestel in vliegpositie (vleugel profiel koorde waterpas)met de twee vleugels in 2 lussen (e;lke vleugel een lus ) die boven in met een ronde staf verbonden zijn met een onderlinge afstand van 50cm .
in het midden van de staf zit 1 touw omhoog aan een plafondhaak .ook zit daar op de staf een touwtje omlaag met schuifknoop ,waar onderaan een stalen pen hangt .en die pen geeft dan boven op de vleugel/romp het exacte zwaartepunt aan .
als ik er aan denk zal ik deze 2 juni meenemen .
speling moet je zowieso wegwerken uit alle overbrengingen .
ook je roerspleten wegwerken .met het folien van je vleugels kun je gelijk je roeren in folien zodat ze scharnieren .wil ik je 2 juni ook uitleggen hoe dat gaat .dit maakt je roeren veel effectiever en geeft je minder verstoring als je rolroeren moet gebruiken en dus minder lift verlies en minder hoogte verlies .ook scheelt het om de vrije spleet onder de rolroeren af te dekken . deze spleet zorgt voor turbulentie en dus weerstand en dus een slechtere daalhoek.
wil je nog verder gaan ,zorg je dat er zo min mogelijk stuurhevel buiten je toestel uitsteekt .Maar daar ben ik gestopt . hoe korter de hevel op je roeren des te groter wordt je servo speling zichtbaar.
uiteindelijk vlieg ik liever zo zuinig mogelijk met uitslagen .

Het is leuker om te leren waar thermiek ontstaat ,waar het loskomt . en waar de slurf(continu aanvoer van warme lucht) of bel (pulserende loslaat van warme lucht) heengaat in verhouding met de wind .dan heb je globaal in je hoofd een kansgebied voor thermiek .
Ook is het een aanrader om eens een investering te doen in een vario ,hoeft niet .maar daar zie je duidelijk op waar wat gebeurt en leer je te centreren in een bel . als je toestel goed is uitgetrimd doet je toestel dit zelf (vraag aan de vrije vlucht jongens rustig de oren van hun hoofd ) en hoef je het toestel enkelt wat bij te sturen om hem zo netjes mogelijk te laten cirkelen .Regelmatig zit je te knuppelen en lukt het niet om netjes te vliegen ,geeft niks ,dan is de lucht dermate turbulent dat je toestel slecht op zijn roeren reageert , toch gaan cirkelen of eieren , je gaat omhoog .Ik weet ook niet alles ,maar heb al wel een hoop kunnen leren .
wat ook leerzaam is is een dagje bij een f3j wedstrijd te gaan kijken .die jongens hebben zowat een tweede natuur voor thermiek .let op hun taktieken ,waar ze vliegen ,onthoud de weersituaties .Ik mag graag naar anderen kijken ook naar buizerds of soort verwante thermiek vliegende klapwiekmodellen .Zoals ik eerder zei de natuur vertelt je een hoop. En vooral in het voorjaar zijn de signalen sterk .

Zweven is meer dan rondjes vliegen .Het is voor mij een uitdaging die ik elke keer met plezier aan ga. f5j is eender f3j qua vliegen .
in september is er een f3j wedstrijd op de hei hier in ede ,kom eens kijken .
 
Back
Top