welke soort baja?

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door thedevilsdriver, 19 apr 2013.

  1. Fuzzy

    Fuzzy

    Lid geworden:
    31 jul 2005
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Rhoon
    Als je de draagarmen bekijkt, zitten deze delen aan elkaar met stelbouten....
    Dezen gaan werken en krijg je enorme speling en uiteindelijk moet je ze ze of met tywraps aan elkaar houden.
    Remmen die even werken
    Lagers van de aandrijving die regelmatig er uit lopen
    Diff die stuk loopt
    etc.

    Nu is de FG veel goedkoper dan een HPI en kan je mijn inziens ook minder verwachten.
    De HPI kost ruim 1000 euro en zou ik meer van verwachten.

    Nu heeft elke wagen wel iets, dat is niet nieuws.. maar voordat een wagen goed is, moet je toch in de buidel tasten, en dat is wat ik met en Losi vele maal minder vind.
     
  2. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    Hmm.. Draagarmen heb ik nooit gezeur mee gehad, Geen speling.. ik vind ze juist handig omdat als je een harde klap maakt vliegt je kogelkop los.. Hoef je hem alleen maar vast te maken..

    Lagers blijven er bij mij inzitten..
    Diff blijft heel met een RVS huls van 10 eurotjes
    Met de remmen ben ik het eens, Die zijn echt slecht.. bagger slecht

    Ik ben het eens dat standaard FG's niet veel voorstellen vergeleken met de hpi baja's..
    Maar als je een FG helemaal veranderd.. '' Zoals ik heb gedaan ''
    is het bijna vergelijkbaar met een hormann het rij gedrag..

    Mijn FG is even breed als een hpi baja.. en bijna even lang

    Als ik moet kiezen tussen FG of HPI zal ik zelf voor de FG gaan.. wel een geupgrade versie natuurlijk ;)
     
  3. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    @ Fuzzy, als je met L*llen rijk kon worden was jij nu multimiljardair. Wat een gezwam schrijf jij allemaal op.
    Ik heb het al zo vaak geschreven, alleen een alu. koppelingklokhouder hoeft er maar op, daarna kun je lekker gassen. Alle andere zogenaamde punten is pure klets.
    Zeker nog nooit van de HPI baja chalenge gehoord? Nee vast niet, ik heb je er al diverse keren over geschreven, maar het is makkelijk om nooit ergens op te reageren en daarvoor in de plaats alles af te kraken.
    Jij denkt met alles af te kraken, dat je meer zieltjes wint en dat mensen je een stuk slimmer vinden.
    Ik heb ooit eens vernomen dat jij zelf een auto aan het ontwikkelen was....of was het een motor. Je had er toen ook al een naam voor. Zeker al lang op de markt, hoeft niet zo lang te duren toch....... Want alle bestaande motoren zijn helemaaaaaaal niks waard alles rammelt en de maten zijn niet goed, ook de lagers niet. En de mensen die ze ontwikkeld hebben wisten er al helemaal niks van.

    En inderdaad het is moeilijk om dingen te onthouden, of lees je überhaupt wel ooit berichten die aan je gericht zijn. IK HEB NIKS MET HPI, ik rijd er al jaren niet meer mee. Maar als je post op een topic wat gaat over baja's , met de vergelijking naar een Losi.......jah dan zakt mijn broek af. Zeker als je ook nog onzin uitkraamt. Er was niet gevraagd om mening over een Losi

    Ik heb diverse wedstrijden gezien met losi's, schitterende auto's.....maar helaas ze blijven niet heel. Enne alle baja's wel, ook die van FG.

    @Etinogard, hij kraakt alles af, behalve de auto's waar hij op dit moment zelf mee aan het knutselen is. Hij, of zijn kennissen kring rijden nu rond met Losi, dus is dat de beste auto op dit moment. iedereen kan van alles verzinnen over ieder merk, en dat kan dus ook over FG.

    Sorry Fuzy, dat ik wat persoonlijk ben, maar zo denk ik erover.
     
  4. rcnitrolover

    rcnitrolover

    Lid geworden:
    2 sep 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Ede
    gefeliciteerd met je aankoop;)
    maare waar zijn de foto's?:D
     
  5. thedevilsdriver

    thedevilsdriver

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    83
    Locatie:
    rotterdam zuid
    Voor foto's ben ik even niet in de stemming... Heb weer ff flink wat €€€ aan schade gemaakt. Stuurservo kapot, die wordt vervangen met een savox dus dat is €85. De versnellingsbak schakelt niet meer naar de 2e versnelling( iemand misschien hier ervaring mee?) maar ik krijg hem niet uit elkaar omdat de vorige eigenaar overal graag groene loctite op deed. waarschijnlijk ook weer €135. De velg is gescheurd en ga zo maar door. GRRRRRRR
     
  6. fastrockets

    fastrockets

    Lid geworden:
    28 okt 2011
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    <(^^,)>
    2 bak kan je er best afhalen.. Das geen probleem, Maakt niet heel veel uit voor '' offroad ''
     
  7. thedevilsdriver

    thedevilsdriver

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    83
    Locatie:
    rotterdam zuid
    Ik had erover na zitten denken om de 2 bak eraf te halen en die te vervangen met snaar-aandrijving, maar het oversckakelen van de 2 bak geeft mij echt een kick en dat gevoel wil ik eigenlijk niet kwijt. Offroad hoor je het schakelen bijna niet dus als ik alleen offroad had gereden had ik hem vervangen maar onroad rijden doe ik ook heel veel.
     
  8. RCstylzz

    RCstylzz

    Lid geworden:
    8 jun 2012
    Berichten:
    250
    Locatie:
    Belgie; Oost-Vlaanderen; Aalst
    Die loctite kan je eraf smelten met een soldeerbout :D
     
  9. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.384
    Locatie:
    Zwolle
    Locktite ( of het metaal iig ) inderdaad even goed heet maken, met een soldeerbout, aansteker, klein gasbrandertje oid.
    Dan gaat het makkelijker los.
    En GOED gereedschap, helpt ook :)
    Een Savox in duurder, maar daar heb je plezier van/mee :)
    Ik zou hem in Nederland kopen, ALS hij dan wel stuk gaat kan je altijd nog naar garantie kijken.


    Hopelijk kan je er wat mee!

    Ruud
     
  10. corecrusher

    corecrusher

    Lid geworden:
    28 jul 2007
    Berichten:
    72
    met recht +1
     
  11. thedevilsdriver

    thedevilsdriver

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    83
    Locatie:
    rotterdam zuid
    Die servo ga ik gewoon in nederland kopen, bij pkracing in dordt. Dat met die soldeerbout ga ik zeker even proberen. Wie weet ga ik wel gewoon voor dubbele savox stuurservo's just to be sure. Maar dat moet ik eerst aan mijn portemonee vragen. Even nog een vraag tussendoor: hoe kan ik het aantal cc's van een zenoah aan de buitenkant vaststellen?

    Steven
     
  12. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.384
    Locatie:
    Zwolle
    Volgens mij staat dat op de zijkant van de cilinder.
     
  13. thedevilsdriver

    thedevilsdriver

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    83
    Locatie:
    rotterdam zuid
    GRRRRRRRR Ik wordt echt gek van die 2 bak! Dat een mens iets zo vast kan draaien! Ik heb hem warmgestookt tot 60 graden maar het mocht niet baten. Nu ga ik er een overmaatse torx sleutel in slaan en dan hopen op het beste. En als dat niet lukt dan ga ik hem maar uitboren met het risico iets kapot te maken.
     
  14. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Aan je trekstart zijde aan de achterkant zit een sticker, bv G230, dit is er een 23cc, G260=26cc.
    Als je een vier bouts motor hebt, is 23cc G240, 26cc G270 en 29cc G290.

    Als de sticker weg is, moet de motor open wil je erachter komen.
    23cc heeft een zuiger diameter van 32mm, 26cc 34mm en 29cc 36mm.

    Soms kan het zijn dat er een 'stroker' in zit, dit is een krukas met 2mm langere slag, dan heb je iets meer cc's.
    23cc wordt dan 24,1cc, 26cc wordt dan 27,2cc en 29cc wordt dan 30,5cc.

    Hoogst waarschijnlijk zit er een 2-bouts 23 of 26cc op, dit zijn meestal de meeste voorkomende motoren in combinatie met de standaard krukas.
     
  15. thedevilsdriver

    thedevilsdriver

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    83
    Locatie:
    rotterdam zuid
    @Etinogard Bedankt voor de uitleg, als ik zin heb ga ik eens kijken wat ik heb.

    Nou,het is gelukt. Ik heb de 2 bak opengekregen en ben er waarschijnlijk achter waarom hij niet meer schakelt. In het rechter achterste tandwiel zit een instelbare centrifugaalkoppeling die bij het ingestelde toerental aangrijpt. Nou zit daar bij mij geen voering op. Ik weet niet of hier ooit voering op heeft gezeten, want als ik naar de exploded view kijk zie ik ook niet iets op de koppeling zitten wat op voering lijkt. Maar metaal op metaal is glad dus dan zou hij geen grip genoeg moeten hebben om goed aan te grijpen. Ik weet het iedergeval niet meer, misschien een van jullie wel?
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2013
  16. WonderTiger

    WonderTiger

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    3.718
    Locatie:
    Zaandam
    Locktite doet ook niks met 60 graden, smelt punt ligt een stukje hoger. Bij ongeveer 85 graden wil het misschien een beetje los laten.
     
  17. Etinogard

    Etinogard

    Lid geworden:
    27 mei 2012
    Berichten:
    608
    Locatie:
    Blerick-Limburg-Nederland
    Bij mijn nitro twee bak, zit in de kom waar de koppeling in zit een obstakel waar de arm tegenkomt en dus schakelt.
    Ook geen voering dus.

    Beste zet je de bak op fabrieksinstellingen en controleer je of de veer en arm en kom nog in orde zijn.
     
  18. thedevilsdriver

    thedevilsdriver

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    83
    Locatie:
    rotterdam zuid
    A-ha nogmaals bedankt Etinogard, bij mij zat er ook een obstakel in de vorm van een pennetje maar die is afgebroken. Het is nu dus een kwestie van nieuw pennetje erin en hij werkt weer.
     
  19. thedevilsdriver

    thedevilsdriver

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    83
    Locatie:
    rotterdam zuid
    Nou zojuist het pennetje vervangen en de savox servo en het volgende probleem meld zich alweer aan, hij stuurt heel slecht. Als de wagen stilstaat stuurt hij gewoon niet en hij gaat pas echt goed sturen als er een serieuze vaart in de wagen zit. Het kan eigenlijk niet aan de servo liggen want die is echt net nieuw en het is een van de sterkste bigscale servo's die er is namelijk deze: big scale-Jumbo servo het is de onderste op de site. Het is een high voltage servo dus hij KAN op 7.4 volt gebruikt worden maar ik rij met een 7.2 volt nimh stickpack dus dan zou hij alsnog serieus sterk moeten zijn maar dat is hij dus niet. pfffffff om gek van te worden
     
  20. fast wil

    fast wil

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    288
    Het zou de servo saver kunnen zijn.Dat is een mechaniekje met een veer die ervoor zorgt dat als je iets met je voorwielen raakt en ze slaan om dat dan niet meteen je servo kapot is. Die servo saver kan je afstellen, strakker en losser zetten. Bij jou zit hij volgens mij dus wat te los. Er zit hoogst waarschijnlijk een moer op die je aan kunt draaien waardoor de veer ingedrukt word en dus de saver strakker komt te zitten.

    je kunt het testen, als je de kap eraf haalt en goed naar de stuur inrichting kijkt zie je wat er gebeurd. Als je met 2 man bent gaat dat het beste. 1 persoon houd de voorwielen tegen, zodat ze niet kunnen sturen. In jou geval zou je daar dus niet zo heel veel kracht voor hoeven te zetten. En de andere stuurt met de zender naar links of rechts. Nu opletten wat er gebeurd. Je servo zal wel sturen en dus je wielen niet. Waar dat probleem bij elkaar komt zit je servo saver.
    Die kun je dus op de een of andere manier aandraaien, strakker zetten.

    De kans is groot dat dit je porbleem is.
     

Deel Deze Pagina