Leuke discussie dit. In het andere topic gaat het over overkill zonder echt een goed verhaal waarom iets overkill is en hoezo.
Een grotere ESC zal elektrisch zeer waarschijnlijk (als je bij zelfde merk/type ESC blijft) efficiënter. Dit vanwege een lagere interne weerstand in de halfgeleiders (mosfets of wat dan ook) of dat er meer van dezelfde parallel staan dus ook weer een lagere weerstand. Hierdoor verlies je dus minder energie in de ESC's.
Vergeet alleen niet dat de ESC's op een multicopter zitten en dus ook de lucht in moeten. Dit gewicht is vaak een belangrijkere factor voor de efficiëntie van je platform.
Een leuk voorbeeld zijn bijvoorbeeld de F20 en F30 van HK. Is zelfde PCB met zelfde componenten alleen andere fets. Zelfde gewicht ongeveer maar lagere interne weerstand bij de F30, wel ietsje duurder. Veel ESC's van 30A zijn wel weer lichter dan de F30.
Dus bij efficiëntie vraagstukken altijd naar het totaal kijken! 1% winst op een component is leuk maar als daardoor het totaal niet beter wordt of juist slechter heeft het weinig nut.
Voor ESC's kijk naar de continue stroom van de motor en de max en kies daarbij een waarde ESC die 1.5 tot 2 boven de continue stroom van de motor zit bij gekozen prop/gewicht. Die kan je vaak uit die tabelletjes halen die bij motoren staan.