Gaui NX 4

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Heli-Uwe, 19 feb 2013.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Gaui NX4

    Ja, dames en heren,

    ik begin een nieuw draadje in bouwverslagen,
    vandaag alleen unboxing,
    en morgen beginnen met bouwen,

    als de vogel dan vliegt, gaat dit draadje weer verder,
    is meer overzicht, als iemand bv bouwverslagen zoekt.

    Dan tot morgen
    groetjes van Heli-Uwe
     
  2. Punie

    Punie

    Lid geworden:
    31 mei 2012
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Limburg, België
    Het wachten is beloond.

    Proficiat met je nieuwe aanwinst. Ik ga zeker je bouwdraadje ook volgen.
     
  3. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.759
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    ik zeg feli............

    nice en nu lekker bouwen
    ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn

    greetz
    jeroen
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    De Gaui NX4 heeft zijn maiden gehad,

    nu hoop op goed vliegweer,
    ik wil toch graag vertellen, hoe die NX4 voelt bij het vliegen,

    groetjes , Uwe
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.537
    Locatie:
    Heerenveen
    Gefeliciteerd! Dat jij überhaupt hebt kunnen vliegen, hier waait het als een dolle :-(
     
  7. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Hier sneeuwt het er nog eens bij! In 1 maand 3 keer switchen tussen t-shirts, zonnebril en een terrasje doen met handschoenen, sneeuwballen & glijden door de bochten in de auto
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Bedankt jongens,

    ook hier waait alles weg!

    als je dat filmpje ziet, zie je ook,
    dat ik onder een car-port stond,
    iets uit de wind,
    later ben ik toch op het open veld gegaan,
    maar vliegen lijkt als oefenen
    van een beginneling met een 250er,
    maar zonder crash (gelukkig).

    groetjes van Uwe
     
  9. Rob Tweak

    Rob Tweak

    Lid geworden:
    9 dec 2010
    Berichten:
    149
    Locatie:
    South west Netherlands
    Hoi uwe,

    Je hebt in ieder geval nog gevlogen. Dat is beter dan binnen zitten.
    Hopenlijk na pasen beter weer en dan gaat er weer wat de lucht in.

    Gr.Rob
     
  10. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    dankje Rob,

    ik heb het in 'beslommering...' geschreven,
    bij ons verwacht 3 en 4 april 2013 vliegweer ,,

    tot gauw, groetjes
    uwe
     
  11. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    vergeet niet te filmen :)
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Yes @crash1000:

    ik zou veel vast plakken met mijn GoPro

    groetjes,
    Heli-Uwe
     
  13. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    ik heb nooit een nitro gehad, misschien dat ik met de zomer ook eentje bouw, het is wel gaaf om af en toe met een nitro te gaan vliegen. Ben benieuwd wat je ervan gaat vinden, zit te twijfelen tussen nx4 of meteen een 700size nitro.
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Dat is een 600er,
    was moeilijk te filmen,
    maar die vliegt ook super goed,



    groetjes van Uwe
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    governor

    Heeft iemand ervaring met governor voor nitro helis??

    Ik heb in mijn futaba 7c governor op de idle schakelaar (E) in:
    up = 0 %
    ct = 72 %
    dn = 78 %

    dat betekend volgens boek 2200 en 2400 RPM in idle 1 en idle 2
    en geen governor in N,
    maar die gaat toch aan in N,
    kurve in N = linear van 0 tot 100

    iemand een idee, wat verkeerd is,
    doe ik de gov op een schakelaar, staat in het menue alleen nog
    0 en 78 en die gaat dan ook in N niet aan.

    groetjes van Heli-Uwe
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    probleem gevonden GOVERNOR

    Ik denk, dat ik het probleem heb opgelost,

    ik wil het bijna niet geloven, maar:
    kanaal 3 (throttle ) staat revers,
    dus bij het trainen van de governor ziet hij 0 als 100 throttle en anders om,
    dus kan ik hem anders trainen,
    of kanaal 7 voor de governor ook revers zetten,

    gedaan, en tenminste die lampjes gaan nu goed,

    morgen weer naar buiten !!

    Jonge jonge, wat een ingewikkeld ding,

    groetjes,
    Heli-Uwe:p
     
  17. ferro

    ferro

    Lid geworden:
    4 nov 2005
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    emst
    uwe , heb je bewust voor een gouvenor gekozen of zat hij bij de kit ?
    ik vlieg ook nog steeds nitro , en ik heb ooit een govenor op een heli gahad , maar ik kan het nut er niet van in zien . ik heb dan ook nooit meer 1 gemonteerd gehad .
    en crash1000 , als nitro je aanspreekt , dan zeker doen ! ik ben er nog steeds aan verknocht , en daarbij is een 50 size nitro op 15% nog steeds een powerfull en vrij goedkope heli .
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    +1 @ferro:

    bij de kit was de governor daarbij,
    >> anders vlieg ik 4 benzine en nitro heli's zonder governor met groot succes,
    nu wil ik toch eens kijken, hoe een governor werkt bij nitro,
    is toch niet te vergelijken met elektro,

    >> ik voel nu al, dat die throttle curve in N idle 1 en 2 de motor
    goed op zijn RPM houden,
    en ik zie dus ook geen groot voordeel van een gov.

    een ervaring en een gemak,
    (je moet geen goede curve in idle instellen,
    en je hebt geen probleem bij inverted of bij snel dalen
    met de motor RPM)

    maar toch vind ik het nog een gevaarlijk speel,
    bv. de motor loopt niet goed en de gov. geeft throttle
    tot het niet meer verder gaat.

    Jullie horen het nog.

    @Crash1000:
    het enige wat goed moet zijn, is de motor afstelling,
    ik heb de ervaring, als 'n motortje maar zo zijn 5 !! gallon nitro
    (of ook benzine)
    door heeft, dan loopt die rond,

    mijn Rex bv. kan ik heel lang laten staan,
    naar buiten,
    2 seconden draaien,
    en die loopt,
    maar die staat niet lang binnen, ha ha

    ...en bij the way, bedankt voor alles ...

    groetjes van Heli-Uwe
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    eerste vluchten Gaui NX4

    Hoi,

    vandaag toch alle warme kleren aan getrokken en naar buiten gegaan:

    5 tankjes leeg gevlogen met de brand-nieuwe Gaui NX4.

    En hoe voelt dat bij slechts 4 graden en wind van rond 4 bft?

    De heli lijkt als een heel grote 450er,
    maar in de lucht hangen doet die als een 700er,
    eerst als je de rondjes en achten vliegt,
    merk je de kleine verschil, maar vliegt echt zo als een SIM heli.

    Het hek wiebelt nog iets, maar dat heeft te maken met de nieuwe motor
    en de heli is natuurlijk ook nog niet ingevlogen.

    Die v-bar functioneert perfect,
    meteen ook Expo terug -gedraaid en voor het hek op 0 gedaan.

    Breaking in toch maar begonnen met naald op 2,5
    maar dat is te veel,
    dus 2 tankjes met 2,0 (met kleine pausen)
    en dan nog 2 tankjes met 1,5 ...

    De motor loopt bij elk tank iets beter, maar rookt nog als 'n gek, ha ha
    en geluid, .. geen 600er lawaai, maar bij hogere touren ook niet stil.

    Met de break in vloog die zo maar 5 minuten op 1 tank,
    met de huidige instelling komt die met header op 9,5.

    Mij lijkt het, dat ik met een headspeed van 2200 RPM en 12 graden pitch
    net licht 3 D kan vliegen zoals loops en rolls.
    Dat is ook wat ik wil:
    kleine 10 minuten door de lucht donderen met 10 % nitro, ha ha.

    Een is dan toch gebeurt, bij sterke wind van de zijkant is
    de heli bij de start iets naar rechts gekanteld en ik heb die
    hekvleugel iets ingekort.
    Bij naarder bekijken, zitten die echt ondanks de hek-fin behoorlijk laag,
    dus ook bij start en landen in graas opletten.

    Thuis die tandwielen bekeken van de hek-aandrijving,
    maar lijkt alles goed te zijn.
    Het gaat wel nog vliegen met de vleugels,
    maar nieuwe worden morgen ingevlogen en gemonteerd.

    En de Governor, ha ha
    je moet echt niet nadenken, dat ding gaat perfect,
    touren blijven constant bij omhoog, omlaag en bij stal turns,
    de loop heb ik bewaard voor beter weer, maar zou geen probleem zijn.

    Rondom:
    alles werkt zo als geplant,
    kleiner vogel met grote manieren.

    groetjes van Heli-Uwe
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    nieuwe hekvleugels

    Nieuwe vleugels al gemonteerd
    en de heli staat klaar voor de volgenden vluchten:

    [​IMG]

    groetjes van Heli-Uwe
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina