Sig 4star 40 - electro

Ik heb dit weekend niet veel verder gedaan, een kwart vleugel bespannen maar momenteel even geen zin meer. (moeilijk werkje)

Tot mijn spijt heb ik ontdekt dat de oracover geel die ik heb, toch een beetje doorschijnt. Dus je ziet wat ribben... maar ook inkt opdruk van een balsaplaat die ik extra had gekocht.

het staartwiel heb ik ook niet veel vertrouwen in, want bij een harde landing komt er toch wel wat kracht op het roer. Ik heb al een ander setje liggen waar alle kracht op de romp komt.

Het onderstel... wel ik denk dat ik daar ook wat moet aan veranderen, de prop gaat wellicht toch groter worden en ik wil niet het gras afdoen op de piste. Zeker niet als het landingsgestel gaat doorbuigen. Ik zie dat ook bij mijn funcub.

Ik weet nog niet hoe of hoeveel, eerst de romp bespannen, motor monteren en kijken hoe het eruit zien.

ik zet wel wat foto's online.

Patrick
 
Zelf ben ik een jaar bezig om hem af te krijgen omdat ik altijd andere mooiere projekten heb waar ik liever aan werk. Heb meerdere keren overwogen hem in ruwbouw te verkopen maar als je alle spullen heb liggen van een vorig model en dure akkus die er ook niet beter van worden door stil te liggen zonder alternatief waar ze in kunnen, is het dan ook dom om hem niet af te maken. Zeker omdat deze kit het meest omgebouwde brandstofkist naar elektro is en dan ook een prima elke dag kissie.

voor folien van de vleugel heb ik 2 stukken gebruikt dus minimum aan naden.

Je moet gewoon even door de zure appel heenbijten. niet wegleggen.

succes en laat de plaatjes maar komen!
 
ik heb zoiets eronder zitten: 4RC ( For Radio Control modelbouw)

idd ook weinig vertrouwen in de originele constructie.

Mijn landingsgestel is ook wat hoger dan origineel, met een 11x7 prop had ik in landingsaanvlucht krap 1 cm grondspeling...
dan even meetellen dat je landingsgestel veert, en ons veld nogal hobbelig is

Qua bespannen, dat zijn idd de minder fijne klussen
mooi werk om op terug te kijken, maar voor het er eenmaal op zit..
Maar ga nou maar in 1 keer door, des te langer je er mee bezig bent, de meer handigheid je er in krijgt
stop je iedere keer een maand, moet je dus ook iedere keer weer ff de handigheid krijgen

ik was ook aan het schelden op de fs ivm bespannen...
nu ben ik een gee bee aan het bespannen, en kom er nu achter dat de fs eigenlijk een piece of cake was :mrgreen:

constructie van de romp bij het landingsgestel zijn de meningen een beetje over verdeeld.
ALS het misgaat, wil ik wel dat dat ene plaatje er netjes uitkomt, en de rest relatief onbeschadigt laat
maar hij moet er ook weer niet voortijdig uitkomen

verder over je doorschijnende folie, als ie straks met 50 km/u voorbijkomt in rugvlucht zie je dat soort dingen allemaal niet meer ;-)
of je moet zin hebben de folie er nog even vanaf te trekken, en er even een schuurpapiertje langs te halen
 
trouwens, heb je al gekeken hoe je jouw staartwiel aan de romp gaat zetten?
ik heb bij de mijne een streep hout parallel aan de onderkant uit de romp gezaagd, ong 1 cm boven de onderkant romp
binnenkant opgevuld met hout
gaten van het staartwiel afgetekend, gaten geboord, en inslagmoeren erin
beetje bijgevijlt tot deze aan de zijkanten netjes in de romp vielen
beetje balsa om weer op te vullen
en het zit zo vast als een huis
 
ik ging er van uit dat als het staartwiel origineel in balsa rust, het gewoon op de triplex onderaan/achteraan de staart ook wel kan. Inslagmoeren lijken me nogal overkill in dit geval.

Maar neen, ik had er nog niet in detail naar gekeken. Ik weet ook nog niet of ik het hoofd landingsgestel ga vervangen om gewoon wat naar binnen ga plooien en verstevigen. Zelf een draadlandingsgestel maken is ook een optie.

Ik heb wat ideeën over gebruik van schokdempers erin maar moet er nog eens over denken.

ivm bespannen, het zal wel lukken zeker. Op het gemakje aan, straks nog wat verder doen.

Het volgende toestel ga ik eens proberen met glasvezel in te dekken.

Patrick
 
Triplex onderaan de staart?
het roer zelf bedoel je?
of bedoel je de achterkant van de romp?

Ik heb die inslagmoeren gebruikt, omdat ik geen nette en sterke manier kon verzinnen om m3 bouten in hout vast te zetten.
Zwaar overkill, maar het zit wel vast :mrgreen:

Vleugels in de glasvezel is ergens makkelijker dan folie. je mist het gepruts van hoekjes die net dubbel schieten, of kreukels die weer s aan elkaar plakken ipv er netjes uit te krimpen.
Maar vergis je niet in de uitdagingen die dit weer met zich meebrengt
ook doek heeft de neiging een tikkie door te hangen tussen de ribben, dus daar zul je geen zicht/sterkte voordeel halen
ook moeten de vlakken beter afgemeten en voorgeknipt zijn, eenmaal op de vleugel wordt het een grote kliederboel als je dan pas bij gaat knippen
wachten tot het is opgedroogt geeft vaak weer de uitdaging dat je rare hobbels overhoud
Ik weet niet wat voor voordelen je verwacht van glasvezel?
 
aan het einde van de romp heb ik aan de onderkant 1.5mm verenstaal als sleper erin gelijmd. Is een stuk lichter. je moet toch alles naar voren schuiven voor CG goed te krijgen. Mijn hoogte en richtingroer servos heb ik aan de onderkant van het akkuplankje bevestigd in de tankruimte. De servo hevels staan zo ver uit elkaar dat een 3s5000mah pakket er tussen past. vanaf de neuslijst naar achteren zit dus alleen maar een rolroerservo.

Glasmatje is zeker niet sneller of makkelijker als folien hoor. Daar komt ook schuren,plamuren en spuiten bij en als je niet oplet is het een stuk zwaarder ook nog eens. als je dit goed kan glassen is het ook zonde om hem in kleur te spuiten. Bij verschillende modellen heb ik die ook blank gehouden.

Mij rest nog rolroeren aansluiten, aandriijving erin en kapje erop.
 
het volgend model (tenzij ik dit direct in frut vlieg) gaat een schaalmodel worden vanop plan, en dan denk ik alles eerst in balsa in te dekken en daarna te glassen. Dus doorhangen tussen de ribben kan niet. Maar da's allemaal nog verre toekomstmuziek.

en inderdaad, het staartwieltje moet op het einde dan de romp zelf komen. Het kan zijn dat ik het plaatselijk nog versterk met een stukje glasmat... je hebt me een beetje laten twijfelen.

Patrick
 
ik ben op mijn gemakje aan nog wat aan het bespannen geweest.
voor vandaag is het genoeg

11032013_IMG_5542.jpg


Morgen is de vleugel af, dan begin ik aan de rolroeren.
De uiteindelijke montage en scharnieren is voor als de romp gedaan is en ik aan de RC elementen begin.

Ik denk ergens nog een schaakpatroon in Z/W te zetten onderaan de vleugel, maar ik weet nog niet waar. Eerst eens het hele toestel bespannen bekijken voor ik met stickers ed begin.

Patrick
 
alles behalve het richtingsroer is bespannen. Dat stukje moet ik eerst eens passen als de stabilo etc op het toestel zit. In de stabilo ga ik trouwens een aantal carbon pennen lijmen om steviger te staan.

En een piloot heb ik ondertussen ook (uit een geschrapte ARF), die komt er zeker in.

Motor bevestiging, met draadstaven door een aantal blokjes waar ik een gat in geboord heb. Het lijkt redelijk stevig te zijn, met

19032013_IMG_5569.jpg


De eerste stikkers zijn erop.

19032013_IMG_5571.jpg


nu moet ik eerst wat van die 'CA scharnieren' inbouwen, dat heb ik nog nooit gedaan. Altijd in het verleden echte scharnieren gebruikt.

Over het landingsgestel ben ik nog aan het nadenken. Het zit vast met 2 plastic bouten, dus die breken eerst indien nodig. Maar met een 12*8 prop momenteel is er weinig plaats over...

Ik vraag me af of ik het alu gewoon wat hoger zou kunnen plooien?

Patrick
 
nu moet ik eerst wat van die 'CA scharnieren' inbouwen, dat heb ik nog nooit gedaan. Altijd in het verleden echte scharnieren gebruikt.

Weet niet of je het weet, maar in de gleuven van de CA-scharnieren eerst klein gaatje boren.
Zodat de lijm er goed in kan lopen

Over het landingsgestel ben ik nog aan het nadenken. Het zit vast met 2 plastic bouten, dus die breken eerst indien nodig. Maar met een 12*8 prop momenteel is er weinig plaats over...

Ik vraag me af of ik het alu gewoon wat hoger zou kunnen plooien?

Patrick

Dat zou je kunnen doen, moet op zich geen probleem op leveren.
 
ik heb last om diep genoeg in het hout te snijden voor die scharnieren. Na 10 min prutsen is het niet zo een nestjes gat meer, en meer een gerafelde sleuf in het balsa.

Ik vrees dat het te breed is op sommige plekken. Ik had zo een gereedschap (scalpel met gevorkt mes) maar dat doet niet erg veel.

en ja - ik zal een klein gaatje boren.

Patrick
 
Over het landingsgestel ben ik nog aan het nadenken. Het zit vast met 2 plastic bouten, dus die breken eerst indien nodig. Maar met een 12*8 prop momenteel is er weinig plaats over...

Ik vraag me af of ik het alu gewoon wat hoger zou kunnen plooien?

Patrick

Is hoog genoeg voor 12x6 bij mijn 4*.Met 250W is hij ook binnen 15 meter los. Mijn wielen lijken ook even groot als op foto. Wel heb ik de uiteinden naar binnen gebogen voor beter sporen. de wielen staan anders naar buiten en remmen af.
 
ach, omdat ik dit nu heb liggen. Ik heb het ondertussen een beetje geplooid.
Ik wil nu ook niet te moeilijk doen. Als het niet voldoet, kan ik zelf ook met verenstaal iets maken. (ik knutsel graag)

de scharnieren zijn niet zo goed gelukt, ik moet nota nemen de volgende keer de slots uit te snijden VOOR ik bespan. Nu is er wat balsa naar boven gedrukt en mijn mooie bespanning heeft wat rimpels.

Patrick
 
landings gestel is gewoon zwakjes van oregine...zal ook nog wat zakken naar verloop van tijd (mijn ervaring)

gave kleur stelling hoor:) toch maar gekozen voor 1 servo in de vleugel? perfecte keuze want dat werkt gewoon prima.

mijn fourstar gaat binnekort de restauratie in dus mocht er intressen zijn in een verslagje..........

groetjes,
stephan
 
en we zijn weer iets verder

Landingsgestel staat er definitief onder, assen afgeslepen op maat en alles gezekerd.

Het staartwiel (niet van de kit), gewoon in de triplex geschroefd. Ik denk dat dit vast genoeg zit, het veert goed en als het loskomt ... zien we wel.

24032013_IMG_5582.jpg


Het kielvlak zou je normaal gewoon met epoxy moeten lijmen, en indien gewenst met stukjes balsa aan de zijkant verstevigen. Maar dat vond ik niets, dus eerste even een paar staafjes carbon erin, en dan lijmen. Staat nu muurvast en elegant.

22032013_IMG_5577.jpg


Gisteren de spinner erop gezet, met een 12x8 prop om eens te testen. Ruimte genoeg denk ik, zeker met het landingsgestel iets hoger. Ik durfde niet meer dan 80W door de motor te jagen omdat alles ging vliegen op de hobbykamer. Zender en regelaar geprogrammeerd.

De besturing -die plastic kabelbomen - vind ik ook niets. Te veel wrijving naar mijn zin in de staart waar de buizen naar buiten plooien. De buitenste buisjes steken al in het model, maar ik denk de binnenbuisjes te vervangen door 2mm carbon staafjes. Ook soepel maar veel minder wrijving. En minder gepruts met staafjes in buisjes te lijmen.

Hoogteroer zit er al op, nu ben ik bezig aan het richtingsroer.

Zoals je al merkt, ik bouwen hier met horten en stoten, en soms ook gewoon waar ik zin in heb. De bouwhandleiding ligt niet erg vaak open.

Patrick
 
Alles is redelijk -bijna- af.

De besturing is toch met de originele buisjes gedaan, het lukte best.

De scharnieren ben ik niet echt tevreden over, de sig CA scharnieren hebben een doekje om de CA lijm te laten absorberen, maar dat doekje is daarna hard en durft 'opfrommelen' als je het scharnier plaatst. Dus dat is niet voor herhaling vatbaar.

Ook het gebruik van een vorkachtig scalpel voor scharnieren uit te snijden was geen succes, een gewoon scalpel is makkelijker, geeft minder schade aan het balsa en is beter in het midden. Ach.. heb ik ontdekt tegen het einde, we leren bij... spijtig dat het hier en daar wat minder goed is uitgedraaid.

het gewicht zonder batterij is nu 1600 gr tegen de 2150 gr vliegklaar volgens Sig. Een flesje water van rond de 300gr voor het landingsgestel, brengt het toestel in evenwicht op de hoofdspar.

Dus ik denk een 4000mah - 3s1p batterij te kunnen gebruiken, kom ik mooi uit op het normale vlieggewicht. De prop gaat voor de eerste test toch een 12x6 worden denk ik, alhoewel 13x6 ook zou lukken.

02042013_IMG_5594.jpg


nu eerst een batterij kopen, dan batterijbakje maken en toestel laten keuren op de club. Vliegen zal voor later op het seizoen zijn, eerst nog wat ervaring met de funcup opdoen

Patrick
 
Back
Top