Boulton Paul P111, EDF model

Pas geleden is er op een duits forum een draadje gestart.
Daar is een ontwerp geplaatst van een Boulton Paul P111. Mogelijk meldt de ontwerper zich nog hier. Ik heb het draadje in het duits (zo goed als mogelijk) vervolgt, maar vind het ook wel leuk om hem ook in het nederlands te starten. Ondanks dat het lijkt dat hier minder interesse is in EDF.

Het ontwerp is bedoelt voor een verkleinde wemotec minifan. Origineel zijn deze 70mm, maar wordt nu verkleint naar 60mm.
attachment.php


Het ontwerp trok me zeer aan. Ook met de gedachte dat het een schaal model is. De tekening verkregen op aanvraag. Enkele aanpassingen gedaan, maar dit waren geen constructieve wijzigingen, maar gewoon om het voor mij makkkelijk te maken met bouwen. Of toch 1 contructieve wijziging. Ik heb het aangepast, dat ik de start eraf kan halen. Origineel is dit niet. Je monteert dan de fan, deze kan je dan niet zomaar verwijderen. Dit had niet mijn voorkeur en heb ik aangepast. Het neemt iets extra gewicht, maar dat moet ik dan accepteren. Mijn bouw skills zijn niet zoals ik hier op het forum vaker zie. Vervolgens heb ik de spanten laten frezen bij RBC. Na snelle levering kon ik aan de gang.
attachment.php


Het makkelijkste was om te starten met de staart. Deze is opgebouwd uit 0.4mm triplex. Dus alle onderdelen van 0.4mm uitgesneden. Dit zijn de inlaat, uitlaat en buitenconus
attachment.php


Het eerste plak werk van dit model, dit is de staart van het model.
attachment.php


Hier zie je mijn aanpassingen goed, ten opzichte van de originele tekeningen. Ik heb de steunen aan de onderzijde eraan gemaakt. Zo kan ik hem op een aluminium staaf monteren. De romp wordt hiermee ook recht. De romp is rond/ovaal. Wat mij niet de makkelijkste romp leek. Daarom heb ik het me zo makkelijk mogelijk gemaakt.
attachment.php


Een vergelijking gemaakt met een jepe pyranha. Let wel, de pyranha is 70mm fan, de P111 is voor 60m fan
attachment.php


De uitlaten liggen gelijk. En het voorste spantje op de aluminium staaf is het eerste spantje. Er komt nog een stukje inlaat van een paar mm voor. Dus veel langer wordt hij niet.
attachment.php


Nadat alle spanten uitgericht waren en verlijmd met de aluminium staaf. Kon de inlaat erin gemaakt worden. Hier lekker de tijd voor genomen, want het moet wel goed passen natuurlijk
attachment.php


Hoe de inlaat er van binnen uitziet. Je ziet dat de spanten goed aansluiten op de inlaat. Want je ziet ze afgebeeld aan de binnenkant van de inlaat
attachment.php


Nu zal de update niet zo snel gaan als bovenstaande. Ik ben begonnen met beplanken. Voor mij is dit de eerste keer dat ik dit doe. Daar neem ik lekker de tijd voor. Alles wat nu beter past, zorgt dat ik straks geen plamuur werk hoef te doen. Uiteindelijk zal dit zorgen voor een lichtere romp, maar contructief ook sterker dan dat hij met plamuur in elkaar hangt. Zal mogelijk straks een plaatje plaatsen hoe het er nu uitziet.
 
Heb de eerste beplanking erop. Denk nu tussen de 33% en 50% erop te hebben.
Het is de eerste keer, valt me op zich nog mee om het netjes erop te krijgen.

attachment.php
 
Ziet er goed uit Paul!

Probeer met stripplanken alleen op de binnenste rand van de strip lijm te leggen. Hierdoor heb je minder last van de harde lijmrand als je hem in vorm gaat schuren. Dat er tussen de strippen niet voldoende lijm zit is niet erg want de epoxy voeit hier wel in met glassen ;)

probeer ook goed de Cg in de gaten te houden. een delta vleugel heeft van nature al meer gewicht achter Cg (roeren, servos) dus is het niet verkeerd om ook de vleugels een heel eind klaar te hebben zodat je met je componenten kan schuiven als dit nodig is.

Had niet verwacht dat hij een heel stuk kleiner zou zijn als een Piranha. Gelukkig is de vleugeloppervlak wat groter en heeft wat meer lift.

Volgens mijn kan je de steunen er al weer af halen. De inlaat is erg stijf zo.
Niet vergeten een blokje voor een bungheehaakje erin te lijmen!

succes!
erik
 
De romp is zover beplankt, dat hij van zijn aluminium steun verwijdert kan worden, om de onderzijde te beplanken. Doch voordat ik dit ga doen, wil ik eerst de staart verlijmen aan het spant.
Nu de romp nog op de aluminium steun is uitgelijnd, is het zeer makkelijk om het staart stuk in 1 lijn te verkrijgen. Als ik de romp nu zou verwijderen, dan wordt het straks alleen maar lastiger om de romp 100% recht te verlijmen. Dus dat nu maar eerst gedaan en ligt nu te drogen.

Hiermee had ik vooraf rekening gehouden. En een extra spantje laten meefrezen voor juiste uitrichting. Origineel zat dit spantje niet bij de tekening

attachment.php


attachment.php
 
Leuk toestel en netjes gebouwd !! Wel een vreemde keuze om een 70mm fan aan te passen naar 60mm. Waarom niet iets groter bouwen en de 70mm erin. Scheelt een berg werk lijkt me zo.
Succes met de bouw verder, ik ga dit volgen.
 
Leuk toestel en netjes gebouwd !! Wel een vreemde keuze om een 70mm fan aan te passen naar 60mm. Waarom niet iets groter bouwen en de 70mm erin. Scheelt een berg werk lijkt me zo.
Succes met de bouw verder, ik ga dit volgen.

Je kan de files ook zelf verschalen naar 70mm. Is zo gebeurt. Het aanpassen naar 60mm is overigens geen berg werk. Valt erg mee. Er zijn verschillende redenen om voor dit formaat:

1)afstand pols-oor is ca 32cm dus 65cm span ideaal voor handlaunch
2)breedte romp is goed voor krachtig gooien. Bij 70mm (75cmspan) is hij breder als een Twister dus net te breed.
3) minder triplex nodig=lichter
4)stijgt ook op zonder stiek
5)hogere uitstroomsnelheden.
6)hoger rendement van de motoren
7)vermogensbereik 250-1200+watts
8) kleiner frontaal oppervlak
9)motorkeuze gaat van LV(3-4s) naar LV/HV(4-6s) dus stromen zijn lager, regelaars kleiner,goedkoper,lichter en worden benut waar ze voor ontworpen zijn (tot 6s dus).
10) orginele spanwijdte van de Dittmar Boulton prototypen.
11) makkelijker vleugels snijden. grote deltas willen makkelijker inbranden.
12)klein genoeg voor elke dag edf jet
13)wolf in AMX foamy shoapvelletje formaat. Moet zeer heftig vooruit gaan.
14)75span vind ik te groot voor dit ontwerp om het vermogen om te zetten in prestaties.
15) redelijk makkelijk te bouwen voor mensen met rbc kit ervaring.
16) een redelijk goed alternatief voor de Uriah-BU die velen willen nabouwen. vandaag ook weer een verzoek voor de plannen binnengekregen. die is niet shareware, deze wel. Is een doorontwikkeling naar een nieuw Uriah concept want met 70mm,90 en 120 kom je niet over de 200mph barriere. Zijn ze al 10 jaar aan het proberen op rcgrpz. Ik verwacht ook voor acceptabel budget en normale, goede onderdelen dus wel te kunnen.

geef me 15 redenen om voor 70mm edf te gaan ;)
 
Vandaag weer verder gegaan met de romp.
Inmiddels is de romp van de aluminium ondersteuning verwijdert.
Verder met de beplanking. Heb nu zo'n 75% erop zitten. Maar het wordt steeds lastig om de beplanking van binnenuit vast te zetten. Doch gaat het niet zeer snel. Nog een beetje lerende wat de beste manier is, om de laatste stripjes vast te zetten.
Daarna kan de romp geschuurd word, dat gat nu makkelijk dan als straks de bovenbouw erop zit (of vleugels eraan)

Als je het trouwens niet ziet zitten om een 70mm fan te verkleinen. Er zijn ook diverse 60mm fan's te verkrijgen op de markt.

attachment.php

attachment.php
 
Als ik mooie rondingen moet schuren pak ik meestal een lange strip schuurpapier met aan beide korte kanten een houten strip erop gelijmd. Daarmee kun je de strip goed vasthouden en over het model heentrekken. Geeft fraaie ronde vormen.
 
Je kan de files ook zelf verschalen naar 70mm. Is zo gebeurt. Het aanpassen naar 60mm is overigens geen berg werk. Valt erg mee. Er zijn verschillende redenen om voor dit formaat:

1)afstand pols-oor is ca 32cm dus 65cm span ideaal voor handlaunch
2)breedte romp is goed voor krachtig gooien. Bij 70mm (75cmspan) is hij breder als een Twister dus net te breed.
3) minder triplex nodig=lichter
4)stijgt ook op zonder stiek
5)hogere uitstroomsnelheden.
6)hoger rendement van de motoren
7)vermogensbereik 250-1200+watts
8) kleiner frontaal oppervlak
9)motorkeuze gaat van LV(3-4s) naar LV/HV(4-6s) dus stromen zijn lager, regelaars kleiner,goedkoper,lichter en worden benut waar ze voor ontworpen zijn (tot 6s dus).
10) orginele spanwijdte van de Dittmar Boulton prototypen.
11) makkelijker vleugels snijden. grote deltas willen makkelijker inbranden.
12)klein genoeg voor elke dag edf jet
13)wolf in AMX foamy shoapvelletje formaat. Moet zeer heftig vooruit gaan.
14)75span vind ik te groot voor dit ontwerp om het vermogen om te zetten in prestaties.
15) redelijk makkelijk te bouwen voor mensen met rbc kit ervaring.
16) een redelijk goed alternatief voor de Uriah-BU die velen willen nabouwen. vandaag ook weer een verzoek voor de plannen binnengekregen. die is niet shareware, deze wel. Is een doorontwikkeling naar een nieuw Uriah concept want met 70mm,90 en 120 kom je niet over de 200mph barriere. Zijn ze al 10 jaar aan het proberen op rcgrpz. Ik verwacht ook voor acceptabel budget en normale, goede onderdelen dus wel te kunnen.

geef me 15 redenen om voor 70mm edf te gaan ;)

Een reden, big is beautiful ! Size does matter. Bovendien vind ik een stiek niet vervelend.
 
Offshore heeft ook een turbineversie. mischien iets voor jou?
Zoals eerder gezegd kan je de tekening gewoon verschalen naar eigen wens dus kan je snel beginnen ;)
 
Vandaag weer verder gegaan met de romp.
Inmiddels is de romp van de aluminium ondersteuning verwijdert.
Verder met de beplanking. Heb nu zo'n 75% erop zitten. Maar het wordt steeds lastig om de beplanking van binnenuit vast te zetten. Doch gaat het niet zeer snel. Nog een beetje lerende wat de beste manier is, om de laatste stripjes vast te zetten.
Daarna kan de romp geschuurd word, dat gat nu makkelijk dan als straks de bovenbouw erop zit (of vleugels eraan)

Als je het trouwens niet ziet zitten om een 70mm fan te verkleinen. Er zijn ook diverse 60mm fan's te verkrijgen op de markt.

Wacht nog even met afschuren. als hij helemaal glad is is de beplanking ook iets dunner en deukjes zijn wat lastiger weg te krijgen.

Welk setupje heb je in de planning?

Mijn 16edf is nog niet binnen dus nog geen test gedaan op 6s. toerental met een 2w20 schijnt al angtaanjagend hoog te zijn dus ben benieuwd. Denk ergens tegen de 60000-65000rpm uit te komen.na de test kan ik pas de andere onderdelen bestellen en mischien wel keramische lagers erin zetten. Mischien dat ik de fan zelfs nog iets moet verkleinen om het vermogen te drukken. Als testbank gebruik ik dan een mdf plaat waar ik een 0.4mm buis in lijm en even met een bovenfrees een inlaatradius in frees dus relatief snel gemaakt en knalhard in de bankschroef te klemmen.

grtz,
erik
 
De romp is vanochtend geheel beplankt.
Ligt nu te drogen, daarna de overlengte netjes terug schuren.

Voor een setup wil ik een verkleinde minifan gebruiken. Als motor een 2W20.
Regelaar is een robbe roxxy 80A. Accu heb ik van dualsky 4s1P 2600.
Als het gewicht achterin te veel is, dan zou het kunnen zijn dat ik nog over een 2W na ga denken. Maar dan niet van HetRC maar een echte mega i.v.m. betere weerstandswaarden. De 2W is 15 gram lichter.
 
Mijn beginnetje is er ook. dacht eerst dat ik hem te klein had geschaald maar de vleugeloppervlak lijkt in de marge voor 70mm edf jets maar dan Robbe AMX jet formaat.

PICT0577_zps9334b9a9.jpg


PICT0579_zps49818953.jpg
 
Back
Top