Ik wil een lijstje maken met oorzaken die leiden tot schade, of nog erger, verlies van een multicopter tijdens FPV vliegen, en hoe het voorkomen had kunnen worden (of niet). 1. Stuurfout Door een stuurfout tegen de grond/object crashen. Te weinig skills of gewoon pech. Voorkomen door - veel vlieguren te maken en te oefenen op een simulator. 2. Verlies vtx signaal en crashen omdat je niets meer ziet. Voorkomen door: - goede kwaliteit zender / ontvanger / antennes - afstand tussen jou en multicopter geleidelijk opbouwen - RTH functie activeren - osd display in de gaten houden met kwaliteit link - laatst bekende gps coordinaten opslaan voor zoektocht na verlies - ? 3. Verlies besturingssignaal Multicopter reageert niet meer en crasht. Vraag: indien je RTH hebt, kan dit in dit automatisch aan gaan in dit geval? Zijn er andere failsave mogelijkheden, zoals langzaam landen? Voorkomen door: - zie 2 4. Uitval motor. Motor / propellor begeeft het tijdens de vlucht. Kans is klein denk ik. Voorkomen door: - pre flight controle op mechanische componenten - controleren of motoren vrij draaien zonder bijgeluid 5. Uitval ESC. Hoor ik wel eens iets over. - controle solderingen. - post flight controle of ze niet overmatig heet worden of zwart kleuren 6. Aanvullingen?
Goed topic! Dit zet mij de laatste tijd ook aan het denken ;-). Wat betreft punt 3, het zachte landen, ik heb beelden gezien van parachutes die op de copter staan en deployen dmv een switch op de zender. Hier heb je het wel over een situatie waarin er dus nog een verbinding is tussen zender / ontvanger. E.e.a. word wel vrij groot op je copter en dus ook het nodige gewicht. RTH word in mijn setup automatisch uitgevoerd bij verlies signaal. Ik zou het alleen zelf nog graag zo willen dat hij kan uitrekenen hoeveel stroom er nog in de lipo zit en hij weet wanneer hij terug moet om nog 'veilig' thuis te komen. That would be awesome hahaha! Groeten, Martijn
Wat dacht je van, Storing mede vlieger ( sinds 2,4Ghz niet meer zo actueel), LiPo leeg of brand, Batterij zender leeg! Er zijn er legio
Telemetrie voor monitoring met ingestelde alarms voor boven/onderwaardes. YS-X6 heeft return to home en auto-landing op failsafe en instelbare onderspanning lipo.
Stuurfout is naar mijn mening zeker geen nummer 1 eerlijk gezegd. Over failsafe.....dat is op iedere receiver in te stellen die preset failsafe ondersteunt. Je configureert je receiver dat deze naar atti/stable mode gaat bij geen signaal en je configureert je throttle zo'n beetje onder de hover en dan komt je multi recht naar beneden met een gecontroleerde snelheid. Dat doe ik altijd namelijk. LET OP DAT DIT WEL GOED GETEST IS ZONDER PROPS, want bij verkeerde throttle instelling zal je multi wegvliegen. Stuurfout heb ik nooit gehad bij FPV, behalve bij LOS vliegen in het begin (verlies van orientatie) nou ja mijn top5 dan van 2012, aangezien ik niet meer heb gehad dan dit 1) Een takje bij het vliegen tussen de bomen die bijna onzichtbaar zijn in de goggles 2) falen van een ESC (nog steeds onverklaarbaar waarom precies, denk dat deze last had van waterschade, heeft me een paar crashes met HT-FPV gekost om hierachter te komen) 3) failsafe (alhoewel dit niet voor schade meteen moet zorgen) 4) falen van video (een keer gehad toen iemand 2.4ghz futaba tx aan had gezet op halve meter afstand, ik vlieg namelijk op 2.4ghz video) 5) lipo leeg (hier ook nooit schade aan overgehouden, behalve een lange loopje naar mijn multi)
Ik denk dat, net zoals bij autorijden, roekeloos gedrag een zeer grote rol speelt. Ga je keihard racen in manual mode, dan zul je eerder brokken maken, dan rustig vliegen in Atti of GPS mode.
wat ik al erg vaak gezien heb is gewoon heel simpel accu leeg veel menssen willen het uiterste er uit halen en dat gaat vaak fout gewoon eerst goed timen en dan gaan vliegen nooit geen probleem er mee gehad zelf op die manier
Leuke topic! Ik sluit me aan bij Garbungel. Gisterochtend vroeg eerste crash gemaakt met de disco. Beslagen fatsharks en een takje die ik niet had zien aankomen. Reden nr 2 is voor mij losschieten van een prop (2x gebeurd). Kortom tot op heden zijn eigenlijk al mijn crashes met multirotors mijn eigen schuld geweest.
Okee mijn top 4 in mijn korte loopbaan: - leren vliegen op een te klein veld (3 keer) - overmoedig worden tijdens het leren ( tig keer) - prop los (1 keer) - onverklaarbaar ( 1 keer - hier maak ik me het meest zorgen over)
O ja die afdraaiende props....heb ik ook gehad. Sindsdien zit ik aan de borgmoeren en nooit meer voorgekomen. Een zakje kun je zo bij een bouwmarkt halen voor een paar euro. Beslagen fatsharks.....yep met die kou een grote irritatie. Heb sindskort van die rubbers eromheen erafgehaald en dat gaat nu veel beter. Eigenlijk bijna geen last meer van. Dan komt er beter lucht bij. Hoop niet al teveel schade op je disco?
Nog niet veel schade gevlogen gelukkig 1x gecrashed omdat ik de orientatie verloor waarmee mn cameramount, 1 skidpipe en 1 skidpoot zijn afgebroken. Verder nog een paar harde landingen gehad waarmee ik nog een paar skidpipes gesloopt heb (3x) Hoop dat het hierbij blijft
Oorzaak van schade: Boom stond in de weg Gevolg: props kapot, verder weinig ellende. Oh wacht even... Oorzaak van schade: onkunde van piloot
daar mag die `crash door verlies beeldsignaal´ ook bij... Als je hem met het oog nog kunt sturen, hoef je alleen de bril af te doen/achter dat scherm vandaan te komen om hem terug te sturen... Vaak zijn crashes een gevolg van onachtzaamheid van de vlieger... Veel materiaalfalen is door een kritische blik en met gepast geweld voelen of alles vast zit te voorkomen
De schade voor de disco viel mee... 1 armpje en twee graupners. Vannochtend express pakketje uit spanje met nieuwe props en andere meuk binnen gehad, dus kan weer aan de bak.