stationair probleem bij nieuwe dle111

Beste allemaal,

Ik ben in het bezit van een nieuwe dle111.
Vandaag heeft hij gedraaid, vol gas en alles daar tussen gaat goed. Behalve stationair. Bij dat toerental valt hij uit en start niet meer zonder het gebruik van de choke en wat extra gas. Het leek er dus op dat hij in lage toeren nier aanzuigt. Nu heb ik inmiddels alles eens uitgebouwd en ontdekt dat hij met gas op stationair stand niet aanzuigt zonder choke. Zie onderstaande video.

[media=youtube]-fpD-KHOlsA[/media]

Hier is duidelijk zichtbaar dat de brandstof stil blijft staan. Pas met choke stroomt de brandstof de carburateur in. Dit resulteerd bij draaiende motor in een afvallen. Bij het laagste toerental nu draait hij genoeg toeren om circuits te vliegen.

Wie heeft een verklaring?

Groeten,

Niels
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn eerste idee is valse lucht(lucht die NA de carburateur wordt aangezogen)
Dit kan komen door slechte pakkingen of een slechte passing tussen de carburateur en de motor.
 
Hmm pakking is gecontroleerd. Dat lijkt mij prima.

Johan,

Naalden stonden oo fabrieksinstelling. Een ervaren clublid heeft er naar gekeken.
De l naald is rijker gesteld. Opzich loopt hij keurig in hogere toeren.
 
Bijde naalden hebben grote invloed op elkaar en een benziner mag je niet rijk afstellen .

Als bijde juist zijn ingesteld loopt hij bij elk toerental goed .

Mvg Johan
 
Dan krijgt hij valse lucht ergens en werkt de impulsdruk niet correkt .

Ook gehat bij een oudere gebruikte 3W60 , was ook niet goed af te stellen op stationair en ging regelmatig uit .

Maar je verwacht zoiets niet bij een nieuwe motor.;)

Mvg Johan
 
Maar op je filmpje is ook niet duidelijk iets te zien .

De motor loopt niet en van hand moet je al de carb. kompleet dicht houden met de hand wil hij aanzuigen.

En de choke klep zit een gaatje en hij zuigt dan alleen aan als er al benzine in de carb zit , de lucht krijgt hij niet snel uit de slang gezogen.

Benzin pegel in de slang mag ook niet meer terug lopen als de motor uit is .
Ook daar kan een scheurtje zitten en dan zuigt hij lucht in plaats van benzine.

Mvg Johan
 
OKej, dus inprinciepe zou hij niet aanzuigen als hij uit staat. De benzine zakt niet terug in de slang.

De reden dat ik denk dat hij niet goed aanzuigt is omdat hij stationair "droog" valt. Hij heeft dan gewoon GEEN benzine en start alleen door middel van de choke.
 
Dat is vrij normaal dat je choke moet gebruiken om hem eerst te laten aanspringen .;)
Hij gaat dan direkt weer uit omdat je hem op dat moment verzuipt (te weinig lucht en teveel benzine)

Daarna zou hij met choke open en gas op stationair direkt aanspringen na een paar maal aangooien.

Naalden moeten bijde afgesteld worden op de belasting (prop) van de motor .
Fabrieksinstellingen zijn er allen voor om hem te kunnen laten starten.

Mvg Johan
 
Volgens mij draai je hem op de video helemaal niet door de compressie heen?

Als hij bij lage toeren uitvalt, zou ik toch serieus eens gaan draaien aan de L-naald. Je bent anders van harte welkom om hem een keer mee te nemen naar Rozenburg, ik wil er best een keer naar kijken.
 
Hoi Niels, zelfde link als bij draadje over niet startende 45CC:

Walbro Carburetors - So how does this thing work - HeliFreak

Kijk even naar post #7

In post #7 Fuel flow path zie je het verschil van werking carburateur (met gesloten gasklep) tijdens choke closed (engine prime) en engine idle.

Met choke bediend krijg je van "beide" poorten brandstof, zonder choke alleen via stationaire poort!!!!!!!!!!

Hiermee is denk ik je vraag uit je openingspost beantwoord waarom je motor wel brandstof krijgt met gesloten choke.

Het lijkt mij dat stationaire poort geen brandstof geeft, controleren: 1:motor starten 2: motor zo langzaam mogelijk laten draaien. 3: stationaire naald open/ dicht draaien
4: als toerental hier niet op reageerd geeft stationaire poort geen brandstof.

Groet Hans
 
@johan.

Dat start ritueel is me uiteraard duidelijk. Maar als je mijn eerste post goed leest zie je het probleem. Zonder choke doet hij het niet. Ook niet bij opgewarmde motor en dergelijke.

@hans.

Goede tip! Lijkt hetzelfde probleem. Ik heb in ieder geval al wel ontdekt dat er valse lucht werd aangezogen. De zitting van de stationairnaald zal ik ook eens controleren. Hij lijkt inderdaad pas goed te willen draaien vanaf toeren waar de H naald normaliter inspringt.
 
Dat start ritueel is me uiteraard duidelijk. Maar als je mijn eerste post goed leest zie je het probleem. Zonder choke doet hij het niet. Ook niet bij opgewarmde motor en dergelijke.
Huh? Zoals plotterwelt hierboven ook vraagt: Je zegt dat de motor volgas wel loopt, dus je hebt hem draaiend gehad zonder choke? Hoe doe je dat dan? Op zich is het geen ramp dat een 'warme' motor ook even gechoked moet worden voordat ie 'plof' zegt. Als ie daarna maar aanspringt zonder choke en met een klein streepje gas. Of geef je dan half-gas (of meer) zonder choke om hem gestart te krijgen? (oeh. koude rillingen bij het idee.)


Goede tip! Lijkt hetzelfde probleem. Ik heb in ieder geval al wel ontdekt dat er valse lucht werd aangezogen. De zitting van de stationairnaald zal ik ook eens controleren. Hij lijkt inderdaad pas goed te willen draaien vanaf toeren waar de H naald normaliter inspringt.

Waar werd valse lucht aangezogen en hoe heb je dat ontdekt? Er zit een pakking tussen de carburateur en de motor. Als die pakking niet aan flarden is gescheurd en de carburateur niet los van de motor rammelt kan hij nergens valse lucht aanzuigen volgens mij? En ook als ie wel een beetje valse lucht aanzuigt zou ie gewoon moeten lopen. Dan had je namelijk de L-naald verder open gedraaid om dat te compenseren. Goed, dan krijg je de motor niet lekker afgesteld en misschien het stationair toerental niet perfect, maar lopen doet ie wel.

Jou symptomen lijken erop alsof de L-naald veel te ver dicht staat en de H-naald te ver open. Dan loopt ie niet stationair, maar van half-gas tot vol-gas loopt ie wel.

Draai die L naald voor de gein gewoon eens een halve slag open. Als dat niet helpt nog een halve slag. Dan zal ie best beroerd lopen als de H-naald mee gaat doen, maar gewoon niet meer dan half gas geven. Eerst zorgen dat hij stationair goed loopt en dan pas zorgen dat ie bij hoge toeren goed loopt.
 
Met choke doet hij het wel. Maar zonder de choke lijkt hij niet goed brandstof aan te pompen. De L naald was al flink verdraaid. Als ik nu nog verder ga draaien komt hij bijna een slag verder open. Ik begrijp dat de fabrieksinstelling niet heilig is. Maar ik zie niet in waarom deze motor "spontaan" de L naald zoveel verder open wil hebben.

Het lijkt mij overigens dat voor een aantal die hier reageren de klacht niet helemaal duidelijk is. Morgen zal ik op het veld eens proberen om de L-naald nog verder open te draaien. Resultaten zal ik hier vermelden.

groeten,

Niels

Bij gas stationair of liever gezegd, onder een kwart gas, zuigt hij niet meer zelfstandig brandstof aan.
 
niels, ik denk dat je het moet zoeken in je carb, de dle carb is een niet al te beste kopie van een tillotson, (geen Walbro)
en deze willen nogal eens smerig zijn.
als je met je l naald al meer als een hele slag moet verdraaien en dan nog geen resultaat hebt, dan mag je er van uit gaan dat hij verstopt zit.

zodra jij je choke gebruikt, trek je de brandstof via een ander kanaal naar je venturi, en deze staat los van het stationair kanaal.

ik heb het zelfde gehad met mijn eerste dle en hiervan de carb meermaals uit elkaar gehaald en doorgespoeld/geblazen.
uiteindelijk heb ik hem vervangen voor een tillotson HS carb.


je zou dus de carb eens helemaal uit elkaar kunnen halen, deze flink uitspoelen en dan doorblazen met perslucht, als je met perslucht dit doet, blaas dan wel vanuit de venturi kant terug zodat je eventueel vuil niet nog vaster blaast maar terug tegen de flow richting in.
 
Ik kom even goed nieuws melden:

Het probleem lijkt verholpen.
Het volgende heb ik aangepast:

Kelk geplaatst
Pakkingen gecontroleerd
Brandstofslangen gecontroleerd (overigens geen mankementen)
L-naald verwijderd en schacht schoon gemaakt.

Nu loopt de DLE erg netjes en betrouwbaar!
Het stationair toerental ligt nog wel wat hoog maar dat komt misschien na een aantal liter nog. Als ik het toerental nog lager plaats loopt hij niet betrouwbaar genoeg. Hij "hikt" dan af en toe.

Ik heb er nu na 2 tankjes zonder problemen ( 2 liter) voldoende vertrouwen in.

Bedankt voor alle hulp!
 
Back
Top