En helemaal glad is ook niet goed, dan kan er geen olie tussen. Met nieuwe cilindervoeringen in een dieselmotor ging er ook altijd de hoonborstel door om een "kruisslag" (groeven) er in te krijgen.
Krijg binnenkort een hoonborstel van mijn collega te leen. Dus dat gaat goed komen. Vandaag nog wat kunnen doen. Voor het eerst de hoek meter kunnen gebruiken. Voor het inspannen van de cilinder, heb ik een mal gemaakt om het hart van de cilinder te kunnen bepalen. Achterzijde cilinder voorzien van de nodige gaten.
De spil heb ik vorig jaar met een stuk rond 6 in de kotterkop (schuine opname van 45 graden) naar beide kanten van het bed uitgelijnd. Dus ik weet dat de spil op 90 graden staat. En uiteraard heb ik met de hoekmeter dit gecontroleerd.
Met een houten vloer wil de ene kant van de werkbank weleens anders zakken dan de andere kant, heb je aan zo'n mega waterpas ook niets.
tja logisch dat wel, maar nou niet iets waar ik meteen een koppeling mee zou maken. Weer wat geleerd vandaag
Pfffff, wat heb ik dan een mazzel met die 28 meter lange heipalen waar mijn werkbank op staat. Geen houten vloeren of werkbladen, direct dat stuk ijzer op het beton. Dat maakt die goedkope Chineze freesbank van mij gelijk een stuk beter, nauwkeuriger en natuurlijk duurder.
Mag aannemen dat jullie begrijpen dat de hoekmeter onder elke hoek genuld kan worden. Het is geen waterpas
Stoompoort onder een hoek geboord. Spindel weer haaks t.o.v. van het bed geplaatst Stoominlaat poort geboord. Al met al veel werk voor een paar gaatjes. Maar dat mag de pret niet drukken.
Noop, dat is zeker de uitlaatpoort. Anders zou de stoomdruk via deze poort de bakschuif losduwen van je spiegel. De inlaat zit straks in de stoomkast die je nog moet maken. De bakschuif ligt los op de spiegel en wordt door de stoomdruk in de stoomkast tegen de spiegel aan gedrukt en via de bakschuif loopt de uitgaande stoom naar de uitlaatpoort. Het ziet er wel netjes uit trouwens. Dat je de kop trouwens draait voor het boren van de verbinding tussen de spiegel en de cilinder. het weer opnieuw rechtzetten van de kop is drie keer meer werk dan het boren. (althans bij mij dan) Heeft een BF30 een betere nulstelling op de kop?
De nulstelling op de kop stelt niets voor. is een pal die in een gat valt met een rammelpassing. Ik zag zo snel ook niet een betrouwbare manier van opspannen. Door het op deze wijze te doen was het maatzuiver en toch ook wel weer makkelijk te doen. Ben begonnen met de eerste delen van de schuifkast te maken. Losse platen en pennetjes om ruimte te creƫren voor het solderen en de positie te houden.
Dat is wel een tijdrovende bewerking om te voorkomen dat alles wegdrijft tijdens solderen, zeker mooi gedaan.