Stuart victoria bouwverslag

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Wouterc, 27 mei 2012.

  1. Wouterc

    Wouterc

    Lid geworden:
    5 apr 2009
    Berichten:
    83
    A Catechism of the Steam Engine

    Echt moeilijk te vinden die armen...

    In dit document hebben ze het over het kruishoofd, waar 2 armen aan vast zitten, de pomparmen.

    Zie in het document:

    Vraag 648
    Net boven fig. 53

    Nu dacht ik, ik heb het! Maar het plaatje van deze arm komt totaal niet overeen van hoe ik denk dat het eruit ziet?

    Dacht dat ik altijd al wel creatief was met zoeken, maar zal nog meer proberen :)
     
  2. Wouterc

    Wouterc

    Lid geworden:
    5 apr 2009
    Berichten:
    83
    Hen zo een zin in volgende week.. Heb deze week totaal geen tijd voor de machine.. Maar volgende week wordt het feesten achter de draaibank :)
     
  3. Wouterc

    Wouterc

    Lid geworden:
    5 apr 2009
    Berichten:
    83
    hallo

    heb alweer een paar uurtjes gefreesd.. gisteren bij het Heim in Hengelo geweest voor inspiratie :) werkte goed!


    maar nu ik weer achter de freesbank sta doet hij raar..

    wanneer ik aan het frezen ben, en ik wil het recht hebben, dan speelt de frees met de speling uit het bed, wat dus een klapperende kruistafel geeft... daardoor is het dus alles behalve recht, en ik heb dit probleem nog nooit gehad! echt raar!

    wordt er echt gek van... ik kan wel iedere keer de speling vastzetten maar de freesbank moet het ook gewoon zonder kunnen.....

    weet iemand wat ik fout doe??

    ik neem in de hoogte per keer een stap van 0.2 mm. lijkt me klein zat..

    ik kan echt niet verder voordat ik dit heb opgelost..
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik denk dat je meelopend freest, probeer eens aan de andere kant te beginnen.(tegenlopend frezen)

    zie het maar dat de grond je werkstuk is en dat een hond een gat gaat graven, dan gaat met brokken de grond onder hem door.
    Probeer je met een graafmachine met bak vooruit rijdend een gat te graven, krijg je niet dat er hele brokken voor hem uit vliegen.
    omdat je dan dun begint en dan dieper gaat.


    [​IMG]
    Bij tegenlopend frezen drukt de reactiekracht uit de frees de ruimte op de spindel weg.
     
  5. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Dat is het ,of je geleidingen moeten afgesteld worden. Dat kan ook nog. Wel vervelend. Heb je net zo'n zin.
     
  6. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Knap waardeloos is dat als het even niet lukt.
    Het museum in Heim staat op de verlanglijst om er ook eens heen te gaan.
     
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.254
    Locatie:
    Geldrop
    om terug te komen op die armen langs de machine, niemand die weet wat het is ??

    corliss kranen !

    Zoek daar maar eens op, corliss engine, of corliss valves.

    als je goed kijkt zie je in het begin van het filmpje achteraan een soort tuimelaar vrij snel dicht vallen, wordt geopend, en valt ineens weer terug.
    Dat is de cuttoff van de machine.
    Dat gebeurt alleen op de inlaat kranen, daardoor wordt er optimaal gebruik gemaakt van de expansie van de stoom, de inlaat sluit heel snel waardoor smoor en knijpverliezen worden vermeden.
    plaatje:
    [​IMG]

    de regulateur bepaalt wanneer de cutoff plaatsvindt, meer vulling bij op toeren komen of weinig vermogens vraag, minder vulling bij bedrijftoerental.
    [​IMG]
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Niet waar John.
    Die kleppen worden bedient met excentrieken op de krukas.
    Volgens mij gaat het om de armen die verticaal staan tussen het kruishoofd en de cilinder en door tussenarmen aan het kruishoofd worden bedient.
     
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.254
    Locatie:
    Geldrop
    oh sh*t..... ik heb het filmpje nu even tot op het goede moment doorgekeken...
    Ik zie nu wat er bedoelt wordt...... en ik weet ook niet wat het is.

    Het lijkt eenzelfde slaglengte te maken als het kruishoofd, wellicht dus toch iets van pomp aandrijving voor koelwater, condensaat etc... ?

    de machine zelf is wel voorzien van corliss kranen, dat dan weer wel.
     
  10. Wouterc

    Wouterc

    Lid geworden:
    5 apr 2009
    Berichten:
    83
    wow dankjewel voor al jullie tips! ik zal eens kijken of ik van de andere kant kan frezen, zodat hij tegenloopt. volgensmij heeft het te maken met dat de frees de speling van de spindle de verkeerde kant op drukt en zichzelf dus ingraaft.. dat is dan het verhaal van de graafmachine met tegenlopend frezen denk ik?

    john33 dankjewel dat je meedenkt, maar het is echt een zoektocht :) binnenkort maar even een mailtje sturen naar engeland denk ik :)
    ik denk ook dat het een soort pompbeweging is..

    mijn pa is 2 dagen weg voor werk, dus ik ga nu echt niet met de speling van de freesbank klooien.. voor je het weet maak je het alleen maar erger...

    en het Heim, PRACHTIG!! er is een zaal die vol staat met grote stoom en diesel machines, maar zorg er wel voor dat je op een doe en draaidag komt. dan laten ze de machines ook daadwerkelijk draaien.. veel leuker! het is 1x per maand dacht ik.. gisteren was er ook eentje..

    het heim is echt leuk, en op de 3e verdieping hebben ze ook nog eens 10+ schaalmodellen van stoommachines, waaronder de stuart victoria twin :) heb hem gisteren voor het eerst in het echt gezien !

    al wordt mijn model dan geen twin..
     
  11. rweust

    rweust

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    93
    Locatie:
    Enschede
    Techniek museum 't Heim

    Techniek museum 't Heim in Hengelo.

    Erg leuk museum, voor een hele schappelijke prijs (entree iets van EUR 4,50). Het is gevestigd in de oude Wilhelmina School (vroeger de bedrijfsopleiding van Stork in Hengelo). Toen ik meer 10 jaar geleden nog bij Stork werkte, heb ik meegemaakt dat alle vutters in hun eigen tijd samen bezig waren dit oude schoolgebouw op te knappen om het museum naar toe te verhuizen. Ze kwamen toen altijd bij ons in de werkplaats koffie drinken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er toen niet zo'n voortgang in zag, maar dit bleek echt een misrekening. Het is prachtig geworden. Bij mij is het om de hoek, maar het is zeker een verdere reis waard. Kinderen vinden het ook erg leuk (veel knoppen om op te drukken, zoals vroeger het NINT in Amsterdam was).

    Het begint op de begane grond met de vroegere (textiel) industrie, om vervolgens door te lopen in de zaal met stoommachines, turbines en dieselmotoren van Stork. Hierna volgt de elektrotechniek (motoren, groot schakelmateriaal en generatoren van Heemaf en Holec).

    Op de eerste verdieping ga je verder in de afdeling telecommunicatie met werkende oude telefooncentrales en schakelborden met uitleg van de Twensche Kabel (mijn zoontje kende overigens geen telefooncel meer). Hierna volgt de afdeling radar en detectie (apparatuur van Hollandse Signaalapparaten). Veel herkenning bij mijn vader die hier jaren heeft gewerkt. De verdieping sluit af met een stuk over procestechniek (voornamelijk zoutchemie van de Akzo).

    Op de bovenste verdieping is een educatiecentrum met doe-lokalen, wat stoommachine modellen en een heleboel vitrines met natuurkundige proefopstellingen en knoppen om op te drukken. Erg leuk is ook de grote marine periscoop die door het dak steekt en over Hengelo uitkijkt.

    Ik vind het altijd leuk om hier naar toe te gaan, steun de vrijwilligers en vutters die dit opgezet hebben en draaiend houden van harte. Zelfs als je niet in techniek bent geïnteresseerd is alleen het prachtige industrieel opgezette schoolgebouw al de moeite waard. Ik kan het iedereen aanraden. Het enige minpuntje is dat ik altijd wat melancholisch wordt, als ik bedenk hoe weinig van deze (toen toch grote en toonaangevende) industrie nog over is in en rond Hengelo.
     
  12. Wouterc

    Wouterc

    Lid geworden:
    5 apr 2009
    Berichten:
    83
    update tijd!!

    het probleem van de frees is opgelost... was een foutje van mij (natuurlijk)
    we hebben thuis een clarkson opspan kop in de freesbank.. werkt perfect en heel fijn, als je de frees er goed instopt.
    nu had ik de frees er zo ingestopt dat er speling in zat.. dat verklaart een hoop natuurlijk :oops:

    maarja, hier wat foto's van hoe het frame er nu bij ligt..

    heerst even een foto van wat de klapperende frees achter heeft gelaten.. gelukkig maakt het niet zo veel uit omdat het toch nog schuin wordt afgevlakt met een ronde frees
    [​IMG]
    [​IMG]

    nu heb ik de ronde frees er in gezet, om deze (toch niet helemaal) haakse hoeken mooi rond af te laten lopen.
    [​IMG]



    een ander deel van het frame, hier komt de cylinder uiteindelijk te liggen..
    ziet er natuurlijk ook vreselijk uit door de klapperende frees :)
    [​IMG]


    zo ziet de werkplaats er nu uit :rolleyes:
    [​IMG]

    zometeen maar weer eens opruimen
     
  13. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Ik weet niet of het uitmaakt als je het frame 2/10de dunner maakt? Dan zou je natuurlijk nog een keer na kunnen frezen met de frees goed vast in de opname. Anders denk ik dat de verf het ergste wel verbergt straks hoor.

    Ik vermoed dat je de frees iets te diep ingestoken had staan. Dan kunnen ze inderdaad nog wel eens gaan klapperen. Vandaar dat er een freesdoorn is uitgevonden natuurlijk. Ik heb het ook wel eens gehad trouwens
    Voor de rest ga je lekker zo!
     
  14. Wouterc

    Wouterc

    Lid geworden:
    5 apr 2009
    Berichten:
    83
    omdat ik alles nog schuin afwerk maakt het klapperen van de frees helemaal niet uit. dit was alleen maar de ruwe voorbereiding voor de ronde frees.

    en dankje! ik had gedacht dat ik deze vakantie lekker veel onderdelen kon maken, maar ben nou al een kleine week bezig met alleen het frame :)

    en aan het eind smeer ik er gewoon plamuur overheen, om alles echt goed strak te krijgen.. dan zie je helemaal niks meer van de walshuid die er nou nog overheen zit.
     
  15. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    woutertje......

    dr staat een hele mooie vic op ebay uk, dingetje lijkt mij keurig gebouwd en is in een waanzinnig mooie kleur blauw, kost maar 100 pond, dus reken ongeveer 150 euri heb je m op je tafel staan. Ik zal ook ff foto;s maken bij mn pa voor jou, daar staat ook nog een supermooie vic. Als jij vragen of hulp nodig hebt, kan je altijd mailen!
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    En wat moet Wouter dan gaan doen?
     
  17. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Wat blijft het stil bij je Wouter?

    Is er nog wat te melden?
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ziek of een zomerstop denk ik
    mvg
    Frederik
     
  19. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    779
    Locatie:
    Swifterbant
    Zomerstop?
    Waar is het zomer dan of heb ik iets gemist:(
    Gr. Norwin
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    met een beetje pech morgen ijsbreken.
     

Deel Deze Pagina