vraag os .10 la

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Kaypeters, 8 jan 2013.

  1. Kaypeters

    Kaypeters

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Den Haag
    Hoi!

    Ik probeer mijn kersverse os .10 la aan de praat te krijgen welke ik laatst voor weinig op marktplaats nieuw heb overgenomen!

    Nu kijk ik in de manual, en deze geeft aan dat om te beginnen de carburateur 4 slagen open gedraait moet worden. Maar nu is de vraag, 4 hele slagen? Halve?

    4 "turns" lijkt mij wat veel op zo'n klein motortje. Ik ben ook gewend om met mijn motors zonder electrische starter aan de praat te krijgen, is het ook zo dat kleinere motoren moeilijker te starten zijn?

    http://manuals.hobbico.com/osm/10-15-25-25la-manual.pdf

    Alvast bedankt! En tips zijn welkom ;)
     
  2. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.853
    probeer 3 heele rondes open
    motor vlink aanzuigen en dan tegen de draai richting aanslaan
    er moet echt voldoende brandstof in de motor zitten

    geen startmotor gebruiken
    dit kan voral bij een niet ingelopen motor
    en voral zo een kleine de krukas verwoesten
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.927
    Locatie:
    Barneveld
    4 turns = 4 hele slagen voor de LA .10. er zullen vast niet voor niks verschillende instructies voor de LA .10, .15 en .25 in de manual staan.
    Ik zou het eerst maar eens een flinke poos zonder elektrische starter proberen. Zeker bij zo'n klein motortje. Wie weet start hij wel meteen als je hem eerst met je vinger op de inlaat een aantal malen ronddraait (zonder gloei stroom) om een beetje extra brandstof in het carter gezogen te krijgen.
    succes!
     
  4. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.826
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Bij een LA geen starter gebruiken!
    Krukas is gelagerd in een bronzen bus, axiale speling wordt opgevangen door een shim tussen carter en propmeenemer.
    Deze zal inslijten, de axiale speling neemt toe, en de krukas gaat aanlopen tegen het achterdeksel.

    gr, Nico
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Je hebt toch toevallig niet een extra uitlaat liggen?
    Ik heb nog een gloednieuwe os .10 liggen, recht uit de doos, alleen heeft de vorige eigenaar ooit de uitlaat kwijt gemaakt

    Ding is misschien 10 a 20 jaar oud, maar heeft nog nooit gelopen...
     
  6. Kaypeters

    Kaypeters

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Den Haag
    Nee helaas! Maar 1 uitlaat ;)

    Zal vanmiddag weer is proberen met 3 slagen. Mocht dit niet willen steeds 2 tandjes rijker, dan moet hij een keer gaan lopen!
    Op 2 slagen sloeg hij gisteren wel kort even aan voor hooguit 2 seconden, maar dat is dan flink te arm geweest ;)
     
  7. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.547
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik heb ook zo'n motortje en het is een lastige starter. Verzuipt snel en zeker als ie warm is gaat hij niet makkelijk lopen. Beetje brandstof direct ingespoten dat hielp nog wel eens.
     
  8. Kaypeters

    Kaypeters

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Den Haag
    Heb het prbleem gevonden!

    De zuiger liep wat aan aan dicht bij de koelkop deksel. Deze was niet netjes recht vast geschroefd, waardoor hij dus aanliep. Alles keurig netjes vastgezet, en hoet voelde gelijk een stuk soepeler.

    Tank gevuld, geprimed, en na 2 slagen liep ie! Op 4 turns zoals besschreven in de handleiding.

    Heb er nu 400ml brandstof doorheen gejaagd, op een te rijke afstelling volgas, is dat genoeg voor het inlopen van dit kleine motortje? Ik voel nu al duidelijk verschil met voor de 400 ml in iedergeval!
     
  9. Kaypeters

    Kaypeters

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Den Haag
    Zijn nieuwe baasje! Veel volgas vliegen zal het wel niet worden ;)

    [​IMG]
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.301
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De LA serie heeft een ABN unit (zuiger/cilinderset), Aluminium, Brons, Nikkel.

    Vereenvoudigd voorgesteld: een aluminium zuiger die loopt in een bronzen cilinder, waarvan de binnenzijde met een laagje nikkel is bedekt.

    Doordat de uitzettingscoefficienten van zuiger en cilinder zo dicht bij elkaar liggen kan zo'n combinatie veel minder makkelijk vastlopen dan de vroeger gebruikte gietijzer/staal. of aluminium met gietijzeren zuigerveer/staal.

    Omdat zuiger/cilindercombinaties altijd met een krappe passing worden afgeleverd, moeten we deze voor het normale gebruik eerst passend slijpen (Inlopen).
    De oudere materialen konden daarbij maar weinig hitte verdragen en de oppervlakken moesten tijdens dat proces overvloedig gekoeld worden. Vandaar dat rijke lopen.
    Als je de naald voorzichtig dichtdraaide en de motor pakte even toeren op om daarna duidelijk moeilijker te gaan lopen, dan moest de naald meteen weer open. Anders liep de boel vast en was je unit naar de eeuwige vliegvelden.

    Met de komst van de ABC (Alu, Brons, Chroom), AAC (alu, alu, Chroom) en ABN units was dat vastloopgevaar nagenoeg verdwenen.
    Ook maakt men dit soort units licht conisch zodat bovenin, bij de hoogste druk, de afdichting maximaal is.

    Zulke units maken daar soms een akelig piepend geluid en lopen dan heel zwaar.
    Dat moet met inlopen worden geoptimaliseerd.
    Omdat dat we de passing bij bedrijfstemperatuur goed willen hebben, moeten we het inslijten ook bij die temperatuur laten verlopen.

    Dit type motor wordt dus heel anders ingelopen:

    Starten, even op temperatuur laten komen, dan bijna op toptoerental afstellen, zodanig dat als je in de brandstofslang knijpt, er nog een lichte verhoging merkbaar is.
    Carburateur staat dus vol open
    Na 30 seconden brandstofslang dichtknijpen tot de motor stopt.
    Motor helemaal laten afkoelen, tot deze nog maar lauwwarm is.

    Opnieuw starten, zelfde procedure, 15 seconden er bij: 45 seconden laten lopen. Weer helemaal laten afkoelen.

    Daarna 1 minuut, 1 m 15, 1m 30, 2 min, 2m 30, 3 min, 3 min 30, enz.

    Als je de motor nu op zijn top instelt moet deze het -zonder inzakken- 5 minuten vol kunnen houden.

    Stel dan het stationair toerental en het oppakken bij gasgeven goed in en ga er mee vliegen. De eerste vluchten nog niet gaan prophangen.
    (liever helemaal niet :nooo:, maar dat is mijn persoonlijke smaak ;) )
     
  11. JungleMonkey

    JungleMonkey

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    297
    Kan je dit even goed uitleggen voor de wat minder gevorderde ?
    Ik heb nog een oud vliegtuigje staan (Graupner Amateur) met een OS la 15
    dat motortje loop niet tot nauwelijks.
    hij geeft wel eens eeen "Vrrmmm"etje maar daar blijft het bij. (Na 3x1.5 uur aan zo'n ding sjoemelen ben je het wel een beetje zat) .

    Het zou kunnen dat hij te arm staat afgesteld, hoewel, ALS (ALS!!) hij loopt (SOMS LUKT HET!) Dan heeft hij goed veel brandstof nodig om niet in te kakken als je gas geeft, maar hierdoor loopt hij toch niet lekker en valt vaak weer uit. Het dingetje start inderdaad niet als hij warm is. En verder eigenlijk ook niet.

    Iemand tips? Zit bijna te denken om een Saito 30S aan te schaffen (maar is weer stuk groter..)
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.301
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Meestal is het carterdeksel de schuldige.

    Die kunststof uitvoering was geen gelukkige greep van OS.
    Vaak lekken ze lucht (dus zuigt je motor geen brandstof meer aan) en soms scheurt de ophanging van de 'remote needle' er af.
    Maar soms, als je geluk hebt, kun je met slechts het aandraaien van de 4 schroeven wonderen verrichten.

    Ik weet dat er in de USA bij de lijnbesturingsvliegers een paar modificaties voor de LA serie waren.
    Onder meer vervanging van het carterdeksel door een alu exemplaar (met papieren pakking!), zonder 'remote needle'. Zou alleen niet weten waar die te krijgen zijn...
    Het vervangen van de carburateur door een vaste venturi met sproeier.
    Vervanging van de OS plug door een ENYA 3.

    Daarna schijnen het voorbeeldige motoren te zijn...

    Een 2,5 cc op een Amateur is al 60% overkill, laat staan een .30 viertakt. Zinloos, niet doen.
    Je moet dat kistje licht houden (700-800 gram vlieggewicht) en het niet in vermogen zoeken, wordt het een geleid projectiel(tje) van.
    Maar dan eentje met nukken en kuren, als je met 2,5 tot 4cc hard en strak wilt, moet je iets heel anders bouwen.....
     
  13. JungleMonkey

    JungleMonkey

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    297
    Ja, hij is al best zwaar,
    Op de onze calmato sport zit ook een OS la. 40 (kan deze nergens terugvinden)
    Die na een brandstof filtertje redelijk goed liep.
    Ik zal hem eens nakijken
    Er zitten nu wel rol roeren op
    Wil iemand misschien even lijstje met wat ik er aan zou kunnen doen?
    Dus
    -schroefjes aandraaien
    -?

    Dat zou mij geweldig helpen :D
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    afstellen...

    Ik heb laatst een nieuwe OS .46 in laten lopen, deze wilde de eerste tankjes met de beste wil van de wereld niet boven kwartgas uit. Dan sloeg ie af
    Na een tankje of 4 begon ie toch een beetje los te komen
    na het 5e en 6e tankje begon hij gewoon netjes door te lopen, en liet hij zich ook tot volgas goed bedienen.
    nu zit ie in het vliegtuig, en moet ik ff weer opnieuw kijken of ie een beetje wil lopen. Tankhoogte op mn bok is anders dan in het vliegtuig, en heb geen zin om op het veld 3 kwartier te moeten rommelen voor ie start

    Laatst ook een 10 cc webra ergens uit 1970 (heb het bonnetje erbij van de winkel...) in laten lopen. gloednieuw!
    Deze heb ik echt compleet tot het laatste schroefje moeten strippen, omdat het foam, waar deze in verpakt zat (af fabriek..) verweerd was, en in alle hoeken en gaten gelopen was.
    dus de carb was finaal van slag
    deze wilde ook niet lekker lopen, tot ik na een tankje of wat de mengselschroef af ging stellen.
    Toen deze in de buurt van goed kwam, werd het ding opeens een beest ;-)

    Naast de schroefjes..
    Probeer daar ook eens naar te kijken
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.301
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    OK, hier is de beginners-guide:

    Op een .09/.10 een 7x4~7x6 prop, op een .15 een 8x4 ~ 8x6.

    1. Carterdeksel vastzetten

    2. Tankhoogte controleren en aanpassen: Bovenkant tank op dezelfde hoogte als de sproeieropening. Clunk leiding naar motor. Dan is het pijpje wat bovenin de tank uitkomt je overloop/ontluchting. Alle andere aansluitingen afsluiten (stukje brandstofslang met een M3 boutje)

    3. GEEN uitlaatdruk gebruiken, is vaak een extra bron van fouten, kan later altijd nog.

    4. Prop zodanig vastzetten dat, als de zuiger op zijn laagste punt staat, de prop verticaal staat.

    5. Tank vullen.

    6. Carburateur helemaal open zetten, anders wordt de controle over het mengsel te gecompliceerd

    7. Gloeiplug nog niet aansluiten.

    8. Vinger op de luchtinlaat, prop -tegen de klok in!- tegen de compressie aan draaien. Vinger optillen, prop loslaten. Herhalen. Je zult zien dat de brandstof steeds verder naar de sproeier gezogen wordt. Nog even (2~3x) doorgaan zodat er wat brandstof in de motor komt.

    9. Als je de motor nu snel wordt doorgedraaid (startbeweging), moet je duidelijk het verschil horen met een droge motor. Er is een licht gesis hoorbaar.

    10. Sluit de gloeiplug aan op de accu. Draai de prop voorzichtig door de compressie, maar houd deze goed vast. Je hebt een tik te pakken voor je het weet....
    Je voelt dat de motor 'bokt'. Zo ja, starten dat ding. Zo niet, gloeiplug afkoppelen, de motor nog een paar keer doorslaan, terug naar 10. En als dat niet helpt, meer brandstof aanzuigen dan terug naar 9.

    Kijk met die kleine motoren 1,5 -2,5 cc wel uit dat je de hele handel niet verzuipt, er staat, voor je het weet, een laag vloeibare brandstof onder in het carter.
    Als die in 1 keer naar boven wordt getransporteerd, heb je of een hydraulic lock, of je gloeiplug wordt gedoofd.
    In beide gevallen start de motor zeker niet.

    11. Slaat de motor aan, maar maakt geen toeren, om daarna kokhalzend en brandstof sputterend tot stilstand te komen, dan staat je naald te ver open.
    Toert de motor flink op en zakt daarna weer in, dan staat je naald te ver dicht.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2013
  16. JungleMonkey

    JungleMonkey

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    297
    Mmm 1, 2, 3 en de laatste waren zeker handig.
    Hij heeft een filtertje, kan dit voor problemen zorgen?
    Maar bij de laatste doet hij geen van beide.
    Op m'n Amp metertje geeft hij meestal 2 a 3 a aan, ( bij de gloeiplug)
    M'n pa zegt dat ik veeeel te weinig is en veel uitmaakt
    Maar m'n Saito 100 en os la 40 starten met minder?
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.301
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik zie niet in waarom ik jou de zaken die ik van anderen geleerd en ook wel zelf ontdekt heb, niet zal doorvertellen. Toch?
    Het helpt natuurlijk als je, zoals ik, al jong in een wedstrijdklasse bent gestapt waar het snel starten van een motor extra punten oplevert. Dan kun je daar beter erg snel heel handig in worden.....

    Wat voor filter en waar zit het? Foto?
    Maak sowieso eens een paar foto's van je proefopstelling, kan een hoop duidelijk maken.
    Beschrijf ook eens hoe je precies te werk gaat, wellicht zit daar een aanwijzing in.
    Zie je de brandstof teruglopen in de leiding?
    Je motor slaat aan, verzuipt niet en loopt niet droog? Wat is dan je probleem?
    Even een nieuwe ENYA3 gloeiplug er in schroeven (de grote meerderheid van de nederlandse modelvliegtuigmotoren heeft een te koude plug) en aansluiten op een 2 Volt (=lood) accu, met tussen de accu en de gloeiplugknijper een meter gewoon netsnoer (2x 0,75 kwadraat).
     
  18. Kaypeters

    Kaypeters

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Den Haag
    Het was bij mij de carterdeksel. Deze was niet juist even vastgedraait waardoor de zuigerkop licht aanliep, den de motor ook niet startte. Deze losgeschroeft, en op de juiste manier recht vasgezet en hij liep als een zonnetje!
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.301
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    De bovenkant zuiger die het carterdeksel raakt?:confused:
    Dat is dan vast een nieuw type motor, want het carterdeksel zit altijd onder de zuiger en hoort daar, zolang er niets kapot gaat, ook te blijven.
    Denk toch echt dat je in de war bent met iets anders....
     
  20. Kaypeters

    Kaypeters

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Den Haag
    Ik doel inderdaad op het dekseltje waar je ook de gloeiplug in draait ;)
     

Deel Deze Pagina