RBC Micro P51

Een favoriet van mij de de standaard indoormotor de 19g 2204 kv1400.
Op een 50cm freeair epp mustang had ik een kleine roxy zitten met gunter. Zoiets als de 1510.
Indoor ok, maar buiten niet door een looping te krijgen.

Toen een 2204 erop.
Buiten:
2s 360 of 450 met 7x6 gws prop. Geweldig zelfs windkracht 4.
Nog beter:
3s 360 met gunter (eigenlijk de 5x4 apc wideblade). Heb de vleugel moeten versterken :-)

Indoor:
2s 180 met 7x6 (te snel) of de 5x4 gunterkloon.

Voordeel ook met inbouw, of eigenlijk opbouw. De motor is zo plat dat het gewoon voorop kan.

Vergelijkbaar met de 3-3d als sp400 vervanger wat Erik al noemde.

freeair.cz/ENGLISH/micro Dago Red-AJ.html
www.rctechnics.com/2204-14-brushless-outrunner-1400kv-19-gram
 
Laatst bewerkt:
Hihi, de keuze is reuze ;)

Net weer de specs van de 3-3d bekeken en met 1800kV een stuk heter als jouw favorietje:
High-End Technology RC, HET-RC

Nu heb ik deze nog steeds op de rbc delta400 zitten dus zal eens meten en vliegen wat hij doet met guhnter. heb er nu een 4.75x4.75 op zitten en is me te snel voor de MWB.
ook is deze motor geschikt voor 8x4 waar Ton erg van is gecharmeerd.

Met de MWB is het niet de bedoeling om er een sp400 pylonracer van te maken. kortbij vliegen en goed klimmen lijkt me beter te passen. Wel ongelofelijk dat een sp400 setup nu in een MW past!

verslag snel ;)
 
Ik heb de mijne nooit lekker vliegend gekregen, ik kon niet onder de 200 gram blijven en had ze compleet in de prak voordat ik ook maar enige controle had. Maar ze blijven boeien en overweeg toch nog een keer de P51, ik heb de setup nog steeds dus daar hoef ik het niet voor te laten
 
Hmmm, mis een ontvangertje dus ff statisch getest, niet vliegen.
9.6V,6.2A met 3-3d, guhnter en 3s1000mAh die niet bijgeladen is dus al 60W en gaat hij wel goed mee klimmen :)
Heb toch nog een nieuwe 3-3d liggen dus deze maar toepassen voorlopig en maar leren niet volgas te vliegen LOL!!
 
Hoi Justus!

Mijn bearcatje vliegt echt super makkelijk, echter had ik wel een kromme vleugel en moest ik nastrijken. aan de ene kant had ik negatieve tipverdraaiing en heb die positief gemaakt dus heb nu aan beide zijden behoorlijk wat positieve tipverdraaiing. Wil echt niet overtrekken of wegvallen zo stabiel! Hierdoor hebben mijn brede rolroeren wel wat down bijgekregen dus nog wat meer lift als welfkleppen.

Echt een leuk kissie voor erbij!

Vanmiddag ook weer eens mijn Doosje vliegen. lang geleden ;) nu met 1 pusher.
 
Heej grappig. Ik had jaren geleden een p51 WB met astro 010... wel iets te zwaar, 230 gram) maar zolang er gas was was het een leuk ding. Ging als een speer. Twee inieminie gws gyro's erin, op rol en hoogte. En iedereen zich maar afvragen waarom dat ding zo knetterstrak vloog bij 5 bft :-) :-)

IK ga er maar weer eens een bouwen denk ik :-)

a104356-111-dscn0124.jpg
 
  • Like
Reactions: AER
Harold,

De 2204 zal zeker ook een optie kunnen zijn maar de motor voorop de neus vind ik geen gezicht, de 1510 past perfect op de 24mm brede motorspant met zelfs ruimte voldoende om de motor met de parkertjes te monteren.


Erik,

Ben benieuwd wat een 3-3D doet maar volgens mij is die ook veel te groot.


Justus,

Jammer om dat te horen had je het model origineel of ook aangepast met rolroeren. Welke motor had je erop mogelijk dat de tork te veel was voor het rudder om tegen te sturen. Welke kant ging die op met de crash, denk niet dat het gewicht de rede was van de crash. Lag het zwaartepunt goed, oeps toch wel veel vragen.


Ton
 
Ik had de p51 origineel met de 3s setup en die wilde niet linksom. Vol rudder en wachten wachten wachten....daarnaast bij iets meer gas meteen neus verschrikkelijk omhoog. Dus wellicht ook nog eens niet genoeg domping.
Die was na 5 minuten total-loss.
De zero vervolgens met rolroeren uitgevoerd, full-strip, en zat op 230 gram. Rollen deed hij goed maar ook die kreeg ik maar niet lekker op hoogte. Met CG gespeeld maar het bleef een gevecht om hem rechtuit te laten gaan. Ik zal heus ergens iets verkeerd gebouwd hebben maar hij lag al in 2-en voordat ik dat goed en wel heb kunnen controlleren. Ik heb de setup toen op een 60cm hellingkistje (Limit EX limit-ex-3 onderaan de pagina) gezet en die vliegt er nu nog steeds mee, maar ik blijf verliefd op die P51 en lees toch veel positieve dingen dus misschien dat ik het toch nog een keertje ga proberen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erik



Maar het kan nog beter heb nu de Mustang en FW190 vernieuwd en voorzien van rolroeren in de vleugel een kleiner stabilo en de hoogteroer servo in de romp. Opbouw vleugel is nu beter en gemakkelijker te bouwen door dikkere achterlijst waardoor bespannen ook gemakkelijker is geworden. Heb erin de motor die Rob op zijn site had voor de MWbirds de kleine Suppo A1510 met een 2S lipo 360ma RHino (tevens me Xerces indoor accu) en een Gunther propje. Testvlucht was met een 3S lipo maar dat ging veel te wild wel goed voor de vliegduur met gas terug. De 2S lipo is 20gram maar wil naar een 40 gram accu vanwege het zwaartepunt die ik eigenlijk altijd iets te ver achterlijk had en dat met windkracht 5 wat lastig is vliegt dan niet lekker strak. Vliegklaar gewicht is nu 165 gram en zal naar de 185gram gan met de iets grotere accu. Viegduur is nu ongeveer 7min maar zeker niet met rustig vliegen ben constant aan het scheuren, dus met rustig vliegen is 10 zeker haalbaar.

Hier een plaatje van de nieuwe FW190 en P51

402320.jpg


Ton

Hoi Ton,

Heb je deze motor ook eens met 2s en 7x3.5 gevlogen ipv guhnter? Zou hij volgens de specs die wolken in moeten schieten maar de snelheid niet overdreven snel:
151022 151022 Brushless Outrunner (2200Kv) (16 gram) RCtechnics Modelbouw winkel

Je zou het motorspantje en voorzijde van de romp met triplex af kunnen werken om iets meer gewicht in de neus te kunnen krijgen of het neusje ietsiepietsie langer maken en richtingroerservotje voorin erbij zetten ;)

heb het idee dat mijn 2s1350 pakketje niet zo fit meer is dus zal moeten shoppen of mijn 3s350mah gaan gebruiken. Dus dan wordt de motor van Harold (1400kV) ook een goede optie (2sx2200/3s=1466kV).Moet ook even naar wat goede servotjes kijken. Ben niet meer zo goed thuis in dit kleine spul dus suggesties zijn welkom als ze maar nauwkeurig aansturen (Geen HS55 heb ik een hekel aan) mss even naar de shockflyers spieken.
 
9 gram servo'tjes?
Volgens mij de HXT900, gebruik zelf hier een aantal van en een aantal clubgenoten zijn er ook tevreden mee.
 
Ik heb in de FW190 zo'n zelfde 1510/22 motortje zitten en met een 2S360 accu lukt het wel om het zwaartepunt goed te krijgen. De elevator servo zit ongeveer op het zwaartepunt en de rolservo zit voor de hoofdligger. Vlieggewicht rond de 160 gram.

Ook heb ik nog een 3S450 accu liggen om uit te proberen. Wilde eigenlijk zaterdag gaan vliegen, maar het waaide toch iets te hard voor een maiden. Volgende keer beter.
 
  • Like
Reactions: AER
Maiden? Leuk!

Had zaterdag en zondag mijn Bearcatje gevlogen met sp280, 2s= 4A. Heb het niet geprobeerd maar denk dat als ik hem op mijn hand leg dat hij niet eens weg wil als ik gas geef lui ding. Toch kan je hem makkelijk in de lucht schuiven, gooien kan ik het niet noemen. Uittrimmen kan je met storm wel vergeten. Geloof dat ik die van mij ook met 4+ heb ik gevlogen. Viel erg mee.

Laat maar horen hoe je motortje bevalt. Trekt hij zijn gewicht mee omhoog en wat voor prop+ regelaartje heb je? Regelaartje is interesant om te weten want niet alle regelaars sturen een buitenlopertje netjes aan dus twijfel om een Jeti te nemen (ben ik altijd blij mee) leun nu ook op deze motor met een 2s450 of 550 pakketje. is goedkoper als gedacht. Viel me wel op dat deze niet altijd een balanceerstekker hebben (???).

@ Ked,
voor 9gr servos gebruikte ik vaak de C2081 of C261 voor 70mm edf jets. zijn lekker robust van tandwielen maar beginnen toch te kraken na een paar jaar dus ben overgestapt maar 292mg (net zo groot, 2.5kgm) . Voor dit modelletje leek me 9gr iets overkill maar hebben wel een goede nulstelling en kleine stappen. Geen idee of 6gr motoren ook deze kwaliteit hebben maar denk niet dat 2x3gr een wereld van verschil geeft. mss 9gr goed zat en toch nog modulair.
 
Laatst bewerkt:
Erik / ked

Voor de wat grotere modellen gebruik ik de HXT900, voor de MicroWarbird is de HXT500 meer dan voldoende.


Jitze,

Wat is dat nou,:( weer geen maiden:rolleyes: heb je toch laten zien dat wind sterkte niets uitmaakt en dat je de FW190 altijd kunt vliegen.


Ton
 
Mijn FW190

k zit net eens rond te kijken in dit topic en kan niet eens foto's van mijn FW190 vinden, terwijl die toch al een tijd in mn album stonden.

Bij deze!

Stapeltje hout:
full


Nog meer hout:
full


Hout + lijm:
full


(bijna) klaar:
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: AER
Is dit de laatste versie met originele rolroeren?
Hoe is daar de rolroeraansturing bedacht? Servo's in de vleugel of een centrale met torsiestangen o.i.d.?

Groeten

Justus
 
Is dit de laatste versie met originele rolroeren?
Hoe is daar de rolroeraansturing bedacht? Servo's in de vleugel of een centrale met torsiestangen o.i.d.?

Groeten

Justus

Als ik zo op de foto's kijk zie ik kabels naar de rolroeren lopen.
Dus servo centraal, zie ik.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: AER
Dit is een prototype van de nieuwe FW190 van Ton van Munsteren. Als je goed kijkt naar de derde foto zie je daar een transparant buisje ingelijmd zitten. Tussen de middelste 2 ribben zit hij een beetje versprongen. Ik heb hier een 0,5mm staaldraadje doorgedaan en daar in het midden een Z-bocht in gemaakt met de servohoorn.
Dit is mijn eigen interpretatie en is op dit moment nog niet in het design vastgelegd. Het is in ieder geval een simpele oplossing, echter heb je niet de mogelijkheid om de roeren ten op zichte van elkaar te verstellen/trimmen omdat alles op 1 stuurstang zit.


Gisteren tijdens het opruimen van mn bouwhok kwam ik ook het prototype van de nieuwe P51 tegen. Eerst de FW190 maar eens invliegen en dan de P51 bouwen.
 
Back
Top