Dat zijn kegeltandwielen modull 0,3 en zijn 4,2mm in doorsnede. http://nl.wikipedia.org/wiki/Modulus_(tandwielen) Ik denk dat je bij een gerenomeerd tandwielenbedrijf dit soort tandwieltjes gewoon kan kopen als je maar weet waar naar je moet vragen en dat is nu opgelost Ik zal mijn netwerk van informanten eens aan het werk zetten, daaronder zitten ook klokkenmakers. Volgens mij hebben die kleine race auto'tjes, mini-Z, een sper differantieel en die is ook opgebouwd met kegeltandwieltjes. Waarom de holle naaf, voor de waterkoeling ?
Meen je nou serieus dat je 5-600 watt motorvermogen op tandwieltjes van modull 0,3 en 4,2mm doorsnee wilt loslaten .. ??? (of dat soort maten?)
Ik reageer op Brutus zijn motoren, hij geeft aan dat hij dat soort vertanding in zijn motoren heeft zitten. Module 0,5 = 7mm en module 0,7 = 10mm doorsnede, dus als je meer vermogen wilt gebruiken zal je een module hoger moeten gaan. Waarbij ik bedenk dat die veertjes in de KB staart ook niet al te dik / sterk zijn. Ik draaide een 5mm flex-as met een normale Zenoah na een paar rondje in snot en dan hebben we het maar over 2,7pk en bij een toerental van 10 a 15.000 rpm.
@Boris100 -> schaalsnelheid 1:10 wordt in de modelbouwsnelheid niet vertaald met snelheid delen door 10. Er is wel over geschreven op het modelbouwforum, dus eventjes zoeken en je weet het.
Dat ding had ik al eens ergens anders gezien. Is kunststof, dus electro, en daarmee in elk geval voor mij niet interessant. Wel een héél mooi ding, dat dan weer wel Jij neemt wel heel veel aan zonder iets te weten.... Ik heb het ding nu in handen, en het is van geen kanten moduul 0.3. Zoals ik al zei, het lijkt op een kruiskop schroevendraaier, maar dan met 6 in plaats van vier tanden. Het blijkt 6 mm diameter te zijn, en daarmee zit je eerder op moduul 1 dan op moduul 0.8, laat staan nog kleiner. Ik denk het dus niet.... het is vrijwel letterlijk onmogelijk aan reserve delen te komen voor de Fuji. Als dergelijke tandwielen te koop waren, was daar via de verzamelaars allang iets van bekend geweest. Daarbij: zo'n Mini-Z heeft hoeveel vermogen? 50 Watt? Die stokouwe Fuji draait al 180 Watt.... dat gaan die diff-tandwieltjes echt niet verdragen hoor.... Grotere kegeltandwielen gaat (in elk geval voor de Fuji) niet; er is domweg geen ruimte in de tailcase. Het LIJKT alsof de tailcase van de Fuji afneembaar is, maar ben niet zeker, en bij de eerste motor zat helaas geen enkele documentatie. Wachten met demonteren tot nummer twee of drie binnen is, daar zou alle papierwerk nog bij moeten zijn. Nee. In het ontwerp wat ik voor ogen heb, worden net als bij veel echte aanhangmotoren de uitlaatgassen via de naaf afgevoerd. Dat dient twee doelen: De staart van binnen én watervrij, én baggervet houden, en het geluid van de snerpende tweetakt te minimaliseren, zodat je niet overal weggestuurd word en tóch brandstof kunt varen. Daarvoor heb je wel een redelijk dikke naaf en tailcase nodig, en dat maakt het gebruik van bijvoorbeeld hekrotortandwielen van Helicopters haalbaar, maar het ontwerp zodanig uitdenken dat het ook voor mijn beperkte middelen maakbaar is, is behoorlijk lastig. De eerste Fuji die ik nu binnen heb (en die totaal geen verzamelaarswaarde heeft) is het tamelijk simpel om een andere motor op te zetten, maar het gietstuk van de staart is volkomen ongeschikt om de uitlaatgassen langs af te voeren. Maar wie weet kunnen we er wat mee. Van de week maar eens kijken of het ding lopen wil. Groet, Bert
Wikipedia geeft helaas niet de juiste pagina weer want het modelbouwforum wist het laatste haakje van de URL Modulus (tandwielen) - Wikipedia In het overzicht beginnen ze met 12 tanden, maar het kunnen er natuurlijk ook 6 zijn die aan het einde van de 6 mm dikke as (module 0,5) zijn geslepen. Mijn SEA FURY INBOARD .049 heeft de zelfde constructie, ook daar zijn in de motor-as de tandjes geslepen. Ga je wel een van de motoren achter zo'n BB-racer hangen ?
Ik ben machinist.... Ik weet hoe tandwielen en module van tandgroottes werken.... Heb ik Wiki niet voor nodig Als de diameter 6 is en het aantal tanden is ook zes, dan is de module 1.... Het bootje zal nog gebouwd moeten worden, maar het was wel de bedoeling om ermee te gaan varen. Ik heb alle zoektermen ingetikt die ik kon vinden, en op dat hele vermaledijde Joeptjoep niet één filmpje van een draaiende, laat staan van een várende Fuji gezien. Dus het leek me wel leuk om dat eerst eens te gaan regelen . Probleem nummer 1 is het vinden van een geschikte waterbak om het ding in proef te draaien. Probleem 2 is dat de originele carburateur van dit ding verdwenen is dus ik moet proberen een carb van een OS .15 er op te prutsen. Helaas moet ik daarvoor een extra gat in de kap maken. Nou ja, dit is toch een motor zonder verzamelwaarde, en zoals gezegd, ik had de vorige eigenaar beloofd dat het ding hoe dan ook weer zou gaan lopen. Het bootje bouwen komt op plaats 3.... De pa van de vorige eigenaar was toch wel een handig mannetje, er zit een eigengemaakte schroef op (originele schroef zat er ook bij maar die heeft minder spoed en grotere bladen) Groet, Bert
Maar daarmee blijven de schaalregels gewoon gelden qua omrekenen van snelheid en bijvoorbeeld vermogen: modelberekeningen-gewicht-snelheid-vermogen
Lex, ik bedoel eigenlijk dat het niet erom gaat om een zo schaal mogelijke snelheid te varen, maar om binnen de "Yardstick" regels zo hard mogelijk te gaan in een race, maar dan met een boot met schaal-uiterlijk.
Dear vintage outboard friends, some of you are already members of 152VO - Vintage Outboard Racing im Maßstab 1:5,2, but we didn't have an own forum until today. Our members were separated in many different forums and the communication wasn't very effective. This changed today: now we have a special forum on the 152VO-website, where more than 200 vintage outboard racing friends from 5 different contries come together. Hope to meet you! Liebe Vintage-Outboard-Freunde, einige von euch sind ja bereits Mitglieder auf 152VO - Vintage Outboard Racing im Maßstab 1:5,2, aber bisher hatten wir kein eigenes Forum. Unsere Mitglieder waren verteilt auf viele verschiedene Foren, alle bauten isoliert für sich selbst und die Kommunikation mit den anderen Interessierten war nicht besonders effektiv. Das hat sich heute geändert: wir haben ein spezielles Forum auf der 152VO-Website eingerichtet. Dort sind über 200 Vintage-Outboard-Racing-Freunde aus 5 Ländern versammelt (Niederlande, Deutschland, Schweiz, Österreich, Belgien). Ich hoffe, wir treffen uns dort und lernen und bald kennen! Viele Grüsse, Jo
Voor iedereen die op deze motor zat te wachten, goed en slecht nieuws. Hij is weer op voorraad, met een kapje erbij zelfs (zolang de voorraad strekt) MAAR de verzendkosten zijn opeens $64,70!!!!! Ik heb een mailtje gestuurd met de vraag hoe dit kan, zodra ik meer weet laat ik het weten. Jasper
das wel jammer zeg , ik heb er gelukkig al een , maar had er nog wel een gewild , maar e64 is wel erg duur , vanuit hier naar de usa is het maar e25 ,proberen de bron van die motor op te zoeken en zelf importeren
e25 is €25,00 neem ik aan? (Houdt de 'control' en 'alt' toets ingedrukt en druk dan op de 5). Groeten, Jan.
Voor een outboard hoef je niet zo ver van huis te zoeken, ook in NL te verkrijgen: Outboard drive, Brushless (New model) - RCimport.NL ~ Speedboot onderdelen & Hardware voor Powerboats Of het de juiste afmeting is zul je even moeten kijken
Bedankt voor de link, is erg handig voor iedereen die niet in het buitenland wil bestellen. Is volgens mij dezelfde motor maar $100,= (ongeveer €75 a €80,=) of €126,70 is natuurlijk wel weer een groot verschil qua prijs.
Goed nieuws!!! Als je de kap niet wilt dan is de motor veel goedkoper te verschepen, lees hieronder: Antwoord van OSE: "Shipping has gone up because of the outboard cover. The outboard cover can break and needs to be shipped by box. If you do not want the cover we can put it in a envelop for shipping. Steven Vaccaro Offshore Electrics Inc. www.OffshoreElectrics.com" LET OP met de code "oversea" krijg je $5,= korting op het verzenden. Dit staat op de home pagina van OSE !!!! Groeten Jasper