Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    ja ja @CHOW:
    dat snap ik ook,
    en ook, dat het met de zelfde heli is,
    maar ik vlieg hier verschillenen e-helis, en nooit zo iets gehad.
    ?? gr. Uwe
     
  2. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
    Misschien toch ergens sluiting ofzo. Vind het maar vreemd ;)
     
  3. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Inderdaad denk bouw lekker de goedkope heli weer op(want kast liggen is ook niks) en sloop vervolgens voor 80euro lipos.

    En inderdaad ben ik achterdochtig vwb die heli want verleden week heeft de rex nog met de zelfde lipos gevlogen en nada problemen of ook maar een vermoeden na 5.30 min. zaten ze nog op 39% (en das door kou redelijk).

    @ hoogvlieger En ja je hoort normaal als vermogen inkakt, maar als je net je throttle terug hebt gebracht van 85 naar 70% heb je al een veel lagere headspeed dus hoor je dat niet zo snel(is al ander geluid)

    Moet wel zeggen die 15sec. dat hij in de lucht was zag het er wel redelijk strak uit. wel redelijk bladspoor, dus dat moet er nog ff uit als ik weer power in de heli heb.
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    dat lijkt logisch @chow:,
    als je een sluiting maakt, is een goede cel nog .. zo ok
    en een aangeslagen cel overleeft het niet, hhmmmm,
    suc6 David, dat je het probleem vind,
    zou jammer zijn met een 500er !
    gr. Uwe
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2013
  5. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    @uwe het was dus met een andere 500(deze was niet gecrashed, maar viel toendertijd van ellende uitmekaar:D). Niet mijn trex daaar had ik verleden week geen problemen mee met zelfde lipos.

    Het is zon HK....ut Heli:banana:
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het verbetert niet de prestaties, maar heeft invloed (hopelijk positieve) op het stuurgedrag.

    De verklaring is tamelijk simpel: een van de grootste "verstoringen" (dingen die de heli uit balans willen brengen) is de "zijdelingse aanblazing" ofwel de invloed van windvlagen, en dus ook de invloed van voorwaartse snelheid.

    Dit word veroorzaakt door uiteraard de verschillen in luchtsnelheid van het "voorwaarts" en het "acherwaarts" draaiende blad en de daaruit voortvloeiende liftverschil.
    De paddelstang stuurt feitelijk voor een groot deel de bladen aan in de cyclische bladverstelling.
    Als je de paddels neutraal hebt staan, dan veroorzaakt een windvlaag (of snelheid van het vliegen) een rolneiging. Die rolneiging word door de paddelstang reactief (d.w.z. de heli moet eerst beginnen met rollen voordat de paddelstang zijn effect laat zien) onderdrukt.
    Als je de paddels heel licht negatief zet, geeft zo'n windvlaag een exact tegengestelde rolneiging aan de paddelstang, en daarmee word opeens die rolneiging van de hoofdrotor pro-actief onderdrukt: de paddelstang word een beetje "" uit balans gebracht" door die windvlaag, maar die paddelstang trekt de hoofdbladen een beetje mee, wardoor het effect van die windvlaag op de hoofdbladen vrijwel volledig onderdrukt wordt op het moment dat de rolneiging ontstaat.

    De manier om uit de zoeken welke kant de paddels op moeten is een beetje een lastige. Je hebt super windstil weer nodig, en je moet de heli in hoover absoluut neutraal getrimd hebben (je moet een paar seconden de swashstick los kunnen laten, en in die paar seconden mag de heli GEEN duidelijk neiging naar één kant hebben)

    Nu ga je met je normale vliegsnelheid in een kaarsrechte lijn vliegen, en je laat weer de swash stick los. Goed getrimd, zou de heli nu min of meer uit zichzelf een aantal seconden een kaarsrechte lijn moeten volgen. Nu is het zaak op te letten wat de heli doet: duiken, vlak blijven of klimmen.
    Klimt hij, dan paddels licht verder negatief, duikt hij, dan minder negatief, blijft ie vlak, dan zit je spot-on.

    De eventuele rolneiging die er is tijdens de test, kun je nergens mee wegstellen en moet je accepteren, maar voor bovenstaande test is het handig als je hem even tijdelijk weg trimt, zodat de heli langer rechtuit blijft gaan en je beter kunt observeren wat er gebeurt.

    En voor dat je zegt dat dat hands-off vliegen onmogelijk is: Mijn non-E-stab vierblads 450 vliegen beide bij windstil weer moeiteloos tussen de 75 en 100 meter kaarsrecht, hands off.... (moet ik aan het begin van die "run" wel goed mikken uiteraard, als je scheef begint mislukt de test)

    Zodra je dat voor elkaar hebt, heb je een neutraler sturende heli, die jou als piloot duidelijk minder "belast", en daardoor heb jij minder moeite de heli in toom te houden. Dat ervaar je als een toegenomen stabiliteit.

    Het zijn allemaal kleine beetjes (paddelkeuze, paddelhoek, mechanische afstelling en goede afstelling van curves en uitslagen), maar bij elkaar opgeteld maakt het een hele hoop verschil.

    Groet, Bert

    PS: een maatregel die ALTIJD helpt, is fanatiek alle overbodige gewicht uit de heli slopen. Alle randjes in de romp die geen functie hebben, geen balanslood gebruiken maar met accu en/of ESC, hekrotor schuiven, etc etc.
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Dus knutselwerk voor regen dagen ...
     
  8. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    @Brutus: heel erg bedankt voor deze glas heldere uitleg :)
    dat de heli dan bij wijze van spreken ''autonoom'' rechtuit gaat wist ik (van de 1:1 luchtvaart).
    en dat doet ie dus ook, maar wel met één ding: ik moet de tail zelf in 't gareel houden...
    toen ik wat meer met de Pro DFC naar 't veld ging (paar weken terug) betrapte ik mezelf erop dat ik een nutteloze gewoonte had gekweekt bij 't vliegen met de schaal heli:

    op dat moment, was ik eveneens aan het wennen aan vliegen in Rate mode.
    met daarbij onbedoeld, dat in rechte vlucht m'n duim de rudder stick wat naar rechts hield.
    staart stond dus niet goed.:???:

    afgelopen weken ben ik juist veel met m'n 450 Pro naar 't veld geweest (met HH), waardoor ik die gewoonte ben kwijtgeraakt, immers: die draaide dan continu naar rechts... :rolleyes::rolleyes:
    toen viel natuurlijk op dat de staart wegdraait bij de schaal heli, tenzij ik de stick wat naar rechts stuur...:???:

    inmiddels bezig geweest met afstellen, maar 't is nu:
    - een slagje van de link naar binnen en de staart draait naar rechts.
    - een slagje van de link naar buiten en de staart draait naar links.

    er is geen midden, en je merkt dit bij 't rechtuit vliegen...:confused:
    dus is een ideetje: kan een tailgyro (GP-780) met subtrim overweg??

    groet,
    Hoogvlieger
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    weet je toch,
    subtrim in RR mag,
    in HH nooit,
    gr. Uwe
     
  10. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    HH ken ik, maar wat is RR?? :p:p;)

    grapje hoor ;), maar of 't wel/niet kon wist ik niet zeker, en wil m'n elektronica niet naar de kl... jagen.

    groet,
    Hoogvlieger
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    je kan in RR zelfs bij het vliegen subtrimmen,
    soms moet je dat ook doen,
    wat vertellll ik,

    suc6,
    Uwe
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat die hekrotor wegtrekt in FFF is ook volkomen normaal, en heeft twee oorzaken: de hekrotor kent ook een vorm van "transitielift", en de weerstand van de hoofdrotor neemt (ook bij gelijkblijvende pitch) lichtjes af omdat er minder turbulentie is rond de bladen bij FFF.

    Ik heb er vrijwel geen last van, omdat non-E-stab sowiso heel scheef gaat vliegen bij FFF, en ik heb dus twee trim-settings (een voor hoover en een voor FFF) onder een schakelaar zitten.

    Een ander ding wat je ook in rate-mode goed aandacht moet geven, is de pitch=>hekrotor mixer. Als die niet lekker staat, krijg je in bochten een wat raar gedrag, want meestal corrigeer je (onbewust) bij het insturen en uitrollen van een bocht wat met pitch. Als dan die pitch=>hekrotor mixer niet jofel staat, verstoort dat de staart, en dat op zijn beurt verstoort weer de rest van de heli wat. Die mixer goed instellen maakt ook weer dt de heli wat beter aanvoelt.

    Groet, Bert
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Ik vind het uitdagend,
    als een grote heli bij het draaien
    kracht van de motor eist en vervolgens naar beneden gaat
    of anders om,

    leuk te weten, dat het gemixt kan worden,
    maar ook leuk te weten, hoe het gaat zonder mixen,
    ik heb alle twee variaties geprobeerd,
    en vind ze alle bij mooi om te vliegen

    weer een extreem:
    bij mijn Bell 47 G heb ik wat bij gemixd, maar zo, dat je nog duitelijk voeld, in welke richting hij draait, ook in bochten vliegen

    gr. Uwe
     
  14. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.538
    Locatie:
    Heerenveen
    Betrapte mezelf er vandaag weer eens op dat ik na een tankje met de 700 te hebben gevlogen de heli geland had en dacht.... Boring! Snap nog steeds niet waarom ik geen lol en uitdaging meer heb in het helivliegen :( Volgas laag over het veld, stallturns etc. Maar geen 3D, daar heb ik niks mee.. Wat moet je dan nog met een grote heli.. Kan een 450 ook prima voor zo nu en dan... Een pro-tje ofzo. De techniek vind ik tof, het vliegen wat minder. Veel crashen en bouwen ghehe.

    Geloof dat m'n opties beginnen op te raken :p

    Laat ik vervolgens een clublid met mijn Piper vliegen, beleef ik daar veel meer voldoening aan, puur door het kijken naar het vliegbeeld :confused:

    Vandaag vlucht 4, stall eigenschappen, lage snelheden en meskantvlucht!

    1/4 scale Piper Super cub - YouTube

    Wauw... Video gemaakt met de iPad, retescherp beeld, geüpload en minder scherp beeld... Morgen even overnieuw haha.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Allevalt te leren, ook vliegen zonder hekrotormixer....
    Zelf vond ik het gewoon niet prettig, en stel de boel in grondzaak zo af, dat over de hele vliegbare range van pitch de staart niet of zo weinig mogelijk wegdraait, zo wel bij rustig als bij fors pitch geven/terugnemen.
    Het mooiste is om dat te doen zonder gyro, want die verdoezeld helaas kleine fouten in de hekrotor mixer curve nogal. Maar niet alle heli's lenen zich daar goed voor. Daarom:

    Daarna bij bochten vliegen goed opletten of de staart mooi in lijn blijft en geen gekke dingen doet bij corrigeren met pitch (zeker bij non-E-stab moet je vaak flink van de pitch af bij het uitkomen van een bocht en dan kun je vaak mooi observeren of die mixer goed staat).

    Zo doe ik dat maar ik denk dat iedereen daar wel zijn eigen methodes voor heeft.

    Groet, Bert
     
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Nou @Jonkje:
    dat heb ik minder,
    met mijn trainer over het veld gedonderd, soms .. soms.. hu phuhhhh
    en na 20 minuten even kijken, hoe veel nog in de tank zit,
    is wel geweldig,
    en als het aan mijn volgende vrije dag droog is, sleep ik mijn Bell naar buiten, da ben ik zeker, dat mijn maatje en ik allebei kippenvel krijgen,
    en de koffie thuis in de warme kamer smaakt 2 x goed..
    maar iedereen zijn eigen ding
    gr. Uwe
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.193
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, begin maar eens non-E-stab.... volop uitdaging weer....

    Nee hoor... kijk maar:

    Daar staat de oplossing toch? Gewoon die hele mooie Airwolf kopen die je laatst op het oog had.... en dan....


    MIJ ER MEE LATEN VLIEGEN....:banana::rolling::yes::pim:

    Groet, Bert
     
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.949
    Locatie:
    Bilthoven / Utrecht
    Hoi @Jonkje:

    Bert heeft toch gelijk,
    iets doen, wat niet iedereen kan of doet,
    ook mijn nieuwe uitdaging,
    meerbladskop zonder e-stab op een trainer of zo
    en met benzine of turbine (die is weeer te duur).

    Het kan zo veel,
    en wat wil jij met een 450er en nog RTF misschien, ha ha

    gr. Uwe
     
  19. SilentScope

    SilentScope

    Lid geworden:
    22 apr 2007
    Berichten:
    683
    Locatie:
    Leiderdorp ZH
    ik heb een trex25o met een 3gx erop met 1 originele spektrum sateliet maar ik wil er nog een opdoen aangezien dat wat veiliger is. kan ik gewoon een orange satelietje erop doen? zo een dus: OrangeRx R100 Satellite Receiver
    kan dat, orange en spektrum mixen?
     
  20. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.538
    Locatie:
    Heerenveen
    Hahaha Bert, leuk idee echter jij zit zoveel op zee dat ik dan net zo goed een statisch model kan nemen :p

    @ Uwe: tsja een turbine... Nu de geldboom nog! Zo af en toe helivliegen vind ik nog wel leuk, maar wat moet je dan met een 700 size? Dan kan een 450 ook prima. Wie weet non estab zoals mijn overleden 5 blads Hughes 500.

    Zo eerst maar weer naar het werk :???:
     

Deel Deze Pagina