Ik las net een interessant stukje over een tracking systeem dat gebruikt kan worden tijdens pylon races en F5B stijl evenementen waarbij er ook rond pylons gevlogen moet worden. Het maakt gebruik van een 2.4Ghz transponder met unieke code in ieder toestel en een aantal "bakens" op de plaats van de pylons. Op dit moment wordt de positie van het toestel op ongeveer 1m naukeurig bepaald, en dat 50x per seconde. Dat lijkt me al voldoende, maar er wordt nog aan gewerkt om dit te verbeteren. Model Tracker Over de prijs wordt nog niet gesproken, hopelijk wordt het betaalbaar.... Het is compatible met het Judgeman systeem.
ik had al eerder contact met de ontwerper maar denk niet dat het gaat werken voor F5B. Het systeem is een soort omgekeerde GPS, werkt met positiebepaling. Er wordt een radiosignaal met een tijdcode verstuurd en daaruit wordt de positie bepaald. Wat ik begrijp is dat je een soort gps data krijgt zodat je kan zien welk pad het model afgelegd heeft, met nadruk op heeft, dus niet real time te zien. Hij houdt me in ieder geval op de hoogte van de ontwikkelingen maar het is in eerste instantie bedoeld voor pylon. GJ
Als ik de omschrijving lees dan werkt het wel degelijk real time. Het bediend namelijk ook de top lampen bij pylon racen en meet de ronde tijden. Als het niet real time is heb je er niet veel aan. Het is dan alleen leuk voor trainings doeleinden.
Als het systeem werkt bij hoge G krachten zou dat prima zijn al was het maar om te trainen. Ik heb een tiental jaren geleden geprobeerd met skynavigator wat bedoeld is voor driehoeksvluchten en waarin ook software zat om fiktieve basen uit te zetten op 150m. Spijtig genoeg is het systeem voor herstel terug gestuurd en ergens bij het terugsturen verloren gegaan. Het was toen trouwens veel te groot om in een F5B of F5D kist te krijgen. En de rompen waren toen nog veel ruimer. Willy
Er is een fundamenteel probleem, het onzekerheidsprincipe van Heisenberg. Die stelt dat een aantal paren van fysische grootheden waarvan we niet beide exact kunnen vastleggen. Snelheid en plaats is zo een paar. Van een voorwerp kan je b.v. de plaats nauwkeurig meten, maar dan niet de snelheid of andersom. Plaats en/of snelheidsbepaling kost tijd, zowel voor de mens, als voor ieder meetsysteem. Hoe nauwkeuriger je het wilt hoe meer tijd het kost. Real time is daardoor natuurlijk betrekkelijk. Het is de vraag hoeveel delay er mag zitten tussen de gebeurtenis en het uitspugen van de informatie. Wanneer de rekentijd een probleem is zou je op basis van een snelheidsschatting wel redelijk het moment kunnen voorspellen waarop het model op een bepaalde plaats is, er is wel een schatting te maken wat de nauwkeurigheid wordt, het genoemde principe in gedachten houdend. De problemen met het gebruik van GPS zijn niet (alleen) van technische aard maar ook opgelegd door het leger van de VS om gebruik in raketten e.d. te vermijden. Er is op heel diep niveau een bescherming aangebracht waarbij de volgend maxima niet mogen-kunnen worden overschreden Max Hoogte 18 km, max snelheid 515 m/s en maximum versnelling 4 G. Alleen de 4 G (soms kom ik 4.4 G tegen) is voor ons een limitering. Er is een systeem te koop bij RockwellCollins dat tot 9 G gaat, maar dat is slechts via militaire kanalen te koop aan een beperkt aantal landen. Wij werken samen met een universiteit in de VS die zelf een complete eigen GPS ontvanger van de grond af aan hebben gebouwd met eigen software die tot veel hoger G's goed werkt. Maar die informatie mag de universiteit niet uit van de VS overheid. Rick
Dit is de exacte tekst van de ontwikkelaar van het systeem. The technology uses a specially formed radio signal of which the time of arrival is recognized by the receiver. It is pretty good with dealing with reflected signals but if the line-of-sight between the transmitter and the receiver is completely blocked the measurement will be of a reflected signal. I don’t see a lot of this problem in my testing. The system can resolve down to a 0.5m on a single reading. Using Kalman filters and forward estimators on 60 readings/second should improve it to much better than this. Op mijn opmerking dat het dan als GPS werkte kwam: Not GPS but more like GPS upside down. One transmitter, multiple receivers, same type of mathematics but the filters set for model plane dynamics.
Oftewel, niet gebaseerd op wat wij kennen als het 'GPS' netwerk, maar meer een soort lokaal plaatsbepalingsnetwerk, zonder de door Rick opgegeven beperkingen. Gerben
Als ik het goed begrijp zou men eigenlijk op het veld "satelieten" plaatsen om zo de plaatsbepaling ten opzichte van de pylons of basen te realiseren. Willy
Bijna, het is precies andersom. Met wil de vliegtuigen iets laten uitzenden zoals een satelliet dat doet, en rond de baan ontvangers neerzetten. Een simpele interpolatie. Eenvoudig uitgelegd: Neem een persoon met luide stem (=signaal), en 3 microfoons (= signaalontvangers). Nu zetten we die drie microfoons op een voetbalveld. Twee in de hoeken van de ene achterlijn, één op het midden van de andere achterlijn. Nu zetten we die vent ergens in het veld, en laten hem schreeuwen. Alle drie de microfoons registreren dat, maar niet tegelijk. De meest dichtbije het eerst, die het verste weg als laatste. Met het verschil tussen de ontvangsttijden, kan je bepalen waar die persoon zich op het veld bevindt. Als we nu de persoon laten lopen tijdens het schreeuwen, en iedere seconde zo'n meting doen en verrekenen, dan weten we iedere seconde waar die persoon zich bevindt. En dus ook waar hij vandaan kwam, de vorige seconde. En dus ook hoe hard hij gaat, hoeveel meter hij in die seconde heeft afgelegd. Electronica kan dit allemaal veel sneller en preciezer. De zender in het vliegtuig zend een 'piepje' uit, wel 60x per seconde. De ontvangers ontvangen dat en de computer berekend de positie aan de hand van het verschil tussen de tijdstippen waarop de drie ontvangers het ontvangen. Als hij daarmee binnen 1/60 van een seconde klaar is, en dat kan met de huidige technologie makkelijk, krijgt hij daarna de volgende berekening voor zijn kiezen. Theoretisch allemaal heel makkelijk en goed te doen. Practisch, ik zou het niet weten. Maar kennelijk zijn ze er al ver mee. Hugo
GJ, ik denk dat dit zeer zeker wel zal werken voor F5B en het concept is mij al een lange tijd bekend. Zelfs met enkele mensen over gehad en geprobeerd het door iemand te laten bouwen. Leuk om nu te zien dat het iemand is gelukt. Mijn vraag is dus, heb je echt contact gehad met die man? Voor dat ik hem aan zijn jasje trek. Ik zal het ook met de mannen hier in de UK overleggen, wie er met hem samen gaat werken om dit systeem ook voor F5B in te kunnen zetten. Gr, Jos
Jazeker heb ik contact met hem gehad, ik lul niet uit mijn nek. Ik zal je zijn mailadres sturen, denk niet dat ie dat openbaar wil. GJ
GJ, dank je voor zijn e-mail. Ben nog wel benieuwd wat dat ''contact'' is geweest en waarom jij dacht dat dit niet voor F5B geschikt zou zijn. Wat betreft het concept, kijk ook nog eens onderaan pagina 1 van dit draadje; automatic F3B trigger system - RC Groups
Ik denk ten eerste de snelheid. Hij zegt dat dat wel kan. Dan de afstand, een pylonmodel zit op een paar meter hoogte, een F5B model kan wel rond de 140-150 meter zitten en dan nog eens zo'n 50-60 meter van de bases. Ik heb zelf getest met 433 mHz zenders en ontvangers en die halen de afstand wel maar als dan met 9600 bps, ik neem aan dat hij grotere hoeveelheden data gaat versturen, dus dan wordt de maximale afstand verkleind. Maar als iemand het wil proberen dan vind ik het prima, ik heb al aangeboden het systeem te testen tijdens een wedstrijd. Ik wil me niet bezighouden met al dat theoretische gedoe van wat er op RCgroups staat. Ik ben allerlei dingen aan het bouwen voor F5J en displays voor F5B. Ik wil eigenlijk alleen nog maar vliegen en meer niet, de rest mag iemand anders oppakken. GJ
Ik heb net weer een mailtje ontvangen van Hank. Hij denkt dat F5B 3 basisstations nodig heeft a 1150 euro totaal (geschat bedrag). En dan per model een module a 170 euro. Een compleet systeem met 5 modules zou dus tegen de 2000 euro kosten. Hij is aanwezig op de WC F3D in Nederland, dan zou hij wat speeltjes meenemen. GJ
GJ, ik kreeg het zelfde te horen. Het is te betalen als een systeem voor een nationale competitie. Een beetje te duur voor een persoonlijk trainings systeem. Zie niet in waarom je 5 grond stations nodig zou hebben, 3 lijkt mij genoeg. Maar voor een competitie heb je wel meer model modules nodig. Een stuk of 5 lijkt mij zo. Dan komt nog het probleem wat betreft het gebrek aan ruimte in het model. En dan zeker ook nog dat motor loop systeem van Neu in het model, nee bedankt!
Jos, een reeel probleem is ook nog.. wat te doen bij een crash. Zo'n tag is 170 euro, als er per ongeluk 2 in 1 wedstrijd naar beneden vallen wordt het een dure hobby. Hank zegt dat ze meestal wel heel blijven maar jij weet ook dat als het eenmaal gaat roken er niet veel meer heel blijft. Lijkt me, op dit moment, niet interessant voor ons. En de duitsers hebben ook al geen geld ,dus dat wordt ook niks. GJ
Ach het is zo eenvoudig. 2000 euro hebben we als subcommissie niet dus voorlopig wordt het niks. Daarnaast moet ook de regelgeving aangepast worden voordat het daadwerkelijk gebruikt kan worden op FAI wedstrijden. Maar het is wel een mooie ontwikkeling natuurlijk, maar wellicht meer interessant voor F3D.
lijkt mij een mooi systeem. als het eenmaal wordt toegepast dan komt het vanzelf in F5B. We hoeven niet voorop te lopen. Het huidige systeem werkt voor 80% van ons prima (incl. mijzelf). De echte goede vliegers worden waarschijnlijk beter/scherper als er een nog betrouwbaarder systeem komt dan het huidige systeem met de wisselende lijnrechters.