Waneer houd het op.... Het vervolg!!!

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door SRS, 17 nov 2011.

  1. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Ja, maar toch moet er wat van af.
    Maar dat doet weer pijn.
    Zoals een Skytime Soarers B-52 PSS. Die eigenlijk wel weg mag, maar ook weer niet.
    Enzovoort.
    Wat een dilemma's.
    Wat een luxe problemen.
    Maar als modelbouwer zit je er maar mooi mee.
     
  2. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    Voor de Ogar, als motor heb ik gekozen voor een planet hobby, JOKER 5050-8 575 K/V BL via Lindinger. Als prop een 3 bladige 11 x 7 klapprop. Dit dan op een 6 cell Lipo. Ingevuld in Ecalc.ch kom ik op ongeveer 4000 gr static thrust en propstall thrust van 2800 gr.
    Denk dat ik daarmee wel van de grond af moet kunnen starten. Mochten de kenners het er niet mee eens zijn hoor ik het graag natuurlijk!

    In de piper ging die er lekker snel mee van de grond (wel met een 2 blads 12 x 6.5), Douglas heeft het nog gezien ;-)

    Groeten Peter.
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Jouw Ogar gaat vliegklaar iets van 3500 gram wegen. Met 4000g static thrust kun je prophangen (nou ja duwen eigenlijk :) )
    Ik heb in mijn ASW20 van 4m en 4700 gram vlieggewicht een motor van 235 gram op 4S. Bij 35A kan ik daarmee makkelijk een grondstart maken. Eerlijk gezegd denk ik dus dat je véél te veel vermogen in je Ogar gaat stoppen.....
     
  4. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    Dank je Arjan, deze motor weegt 285 gram.
    Robbe geeft gewicht tussen de 3500 en 5000 gram aan? Wel een behoorlijk verschil tussen die twee eigenlijk. De Ogar nog niet gewogen, wat die leeg weegt weet ik niet. Hij voelt niet bijzonder zwaar aan eigenlijk. Op internet eens een stukje gevonden met ongeveer zelfde thrust en dat ging normaal de lucht in op filmpje. Kan dus nog wat down scalen. Zal nog wat zoeken op internet. Anders kan deze motor in de piper blijven.

    Bedankt,
    Groeten Peter.
     
  5. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    3500 gram voor een Ogar? Ik vrees dat dat te enthousiast is. Ik heb er ooit 1 gehad(voor de oude kenner: die heeft bij Quartel in Veenendaal nog aan het plafond gehangen , ergens in 1991) en die was ruim boven de 4 kg. Had een OS46. Probleem was het gewicht voorin te krijgen.

    Joris
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Maar dan nog...en OS46 (7,5cc toch?) is héél veel minder sterk dan een elektromotor van 285 gram op 6S. Zoals ik al beschreeff, op 4s met 37A kun je 4700 vanaf de grond starten.

    Begrijp me goed, vermogensoverschot is altijd prettig maar je maakt het wel allemaal nodeloos duur en zwaar. Op een 3D-kist kan ik dat begrijpen, op een motorzwever heb je er bar weinig aan.
     
  7. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Die Ogar wilde ook niet echt los komen met een OS 46.
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    en dat terwijl er volgens de instructies een 3,5cc op kan.... dat moet spannend vliegen zijn geweest :)

    Ik heb toch het idee dat veel mensen de kracht van elektro onderschatten. Als je je componenten goed uitkiest kun je het véél lichter en sterker krijgen dan met een brandstofmotor. Dat zal zeker in het geval van die Ogar geen kwaad kunnen.

    Een OS46 weegt met uitlaat 500 gram; daar komt nog een tank en een ontvangeraccu bij. Reken bij elkaar op 850 gram. Een vergelijkbare elektro-setup kan rond de 600 gram wegen.

    Een 6S 3300mAh accu weegt 534 gram; 4s 3300mAh weegt 360 gram. Neem in plaats van een motor van 285 gram er één van 235 gram en je bespaart bij elkaar al 224 gram. Ik vind dat een heel verschil, zeker omdat je met de lichte setup prima kunt vliegen en met de zware niet verder zult gaan dan half gas....

    Maar goed, dat moet iedereen voor zich weten natuurlijk.
     
  9. vangrafhorst

    vangrafhorst

    Lid geworden:
    30 jul 2006
    Berichten:
    296
    Locatie:
    Haaksbergen
    Er is "slechts"1 bijkomend probleempje: door de lange staart, de relatief zware romp en stabilo, en het feit dat de motor achter het zwaartepunt zit, kost het moeite deze kist goed te balanceren, dwz: dat kost domweg veel gewicht in de korte neus. Je bespaart nu dus 215 gram(of 265) net achter de vleugel, dat scheelt wel weer. Maar toch..
    Uitproberen dus.
    Ik ga , mocht het snel tot bouwen komen, geen brandstof, maar electromotor plaatsen,.

    Joris
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Daar heb je helemaal gelijk in. Het is een enigszins ongelukkige configuratie. Het zal ook niet meevallen om de accu ver voor in de romp te leggen denk ik....al zal ook dat met een veel platter 4s pakket beter gaan dan met een 6s.

    Ik heb trouwens wel wat met de Ogar hoor...
    Dit is de achterkant van mijn auto :)

    [​IMG]
     
  11. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    Leuk, zo achter op de auto!
    Zal tzt (over een paar weken dan) eens wegen en kijken wat een beetje het beste uitkomt om gewichtsverdeling goed te krijgen en wat daar voor nodig is. Zit nu momenteel een tankje in en een schaalcockpitj en die zit vast geschroefd. Wordt vervolgd.

    Groeten Peter
     
  12. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Wat meer vermogen kan geen kwaad, terug naar 5 S is ook een optie. Wat ik ervan begrepen heb is dat je de motor al in huis hebt? Op 6S word het id een raket, mijn Toledo Special en Miss Wind (oh jeeee, 2 motorkisten!!!) gaan als een streep omhoog. En dat met een (dat dan weer wel) 400 gram 380kv motor. De 575 KV motor op 6S is eh........;-)

    Ophouden doet het nooit...
     
  13. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Lindinger geeft voor deze motor 5s als bovengrens aan. Met 6s wordt het getrokken amperage te hoog en omgezet in warmte. Dan moet een kleinere prop worden gemonteerd en dit leidt dan tot niets vergeleken met 5s. De motor is qua specificaties equivalent aan de inmiddels legendarische TP3520-7. Deze motor zit bij mij in de Alpina (4 kg) en op 5s met een 12x8 Aeronaut is de stijgvlucht perfect. 13x8 zou er ook nog op kunnen maar is helemaal niet nodig.
    Ik heb deze motor op 6s geprobeerd in een Extra die underpowered was op 5s; dat werd dus niks en ik verving hem door een 4120.

    De zojuist geintroduceerde Joker-reeks van Lindinger (ik kreeg een folder; er zijn ca 40 types) is interessant. Zien er een beetje Hyperion-achtig uit. De prijzen zijn zodanig dat direct kopen in China vaak niet meer voordelig is. Bijvoorbeeld EUR 18,50 voor een 2834 motor (70 gr.) is zeer schappelijk.
    Nog even afwachten hoe ze functioneren; hopelijk beter dan de Lipolice van Schweighofer want daarmee zijn de ervaringen helaas niet zo goed terwijl ze zowat tweemaal zo duur zijn.
     
  14. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    Bedankt,
    Klopt van die 5s maar ook wel gelezen dat ze op 6 cell draaien en zonder problemen. Ook in de piper geen hete motor. Trok daar rond de 50 ampere.
    Met de 11 x 7 zit ik al echt aan een maximum maat voor de prop. De 11 inch dan. Moet dan al goed uitkijken dat motor juist gemonteerd wordt anders heeft de staartboom niet zo'n lang leven ;)
    Invullen in Eclac geeft geen waarschuwing voor te hoge spanning en motor staat er wel in de lijst.
    Heb ook zo de mee geleverde spec lijst van de motor hier bij de hand.
    Kan voorlopig nog e.e.a. uitzoeken en anders op een 5s draaien.

    Groeten Peter
     
  15. j.albers

    j.albers

    Lid geworden:
    19 dec 2007
    Berichten:
    467
    Locatie:
    Feldkirchen in K. (A)
    Aha, ik begrijp het. Bottleneck is de diameter van 11 inch. Zal dan wel veel toeren gaan maken. 50 Ampere zal de motor wel uithouden. Als je met deze prop niet aan de 50A komt kan je nog naar een hogere spoed gaan. Of een drieblad (ik googelde even op Ogar en zag daar een plaatje van voorbijkomen; er bestaan zelfs klapprop-middenstukken voor 3-blad).
     
  16. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    Klopt, is ook een 3 blads klapprop die ik er voor heb.
    Den dat ik even een draadje Ogar ga maken ;-) Anders Douglas zijn draadje vol...

    Groeten Peter.
     
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Soms heb je van die dagen... Die dagen waar alles, maar dan ook alles mis gaat wat je maar in je handen krijgt, of doet, of wat een ander doet... Ik heb het over de wet van Murphy... En als die op je matje ligt kan je maar beter stoppen met waar je maar ook mee bezig bent. Alles, maar dan ook alles gaat dan mis... Zo ook hier thuis.

    Stel je voor, je maakt jouw model (in mijn geval de Salto) klaar voor een paintjob. De voorbereiding gaat goed, tot je begint te spuiten. Waar ik normaal geen last van heb heb je dan wel. En zakkertje hier, een zakkertje daar... De verf die niet wil dekken, onder de tape loopt, je airbrushspuit die spontaan gaat sputteren omdat je de verkeerde verdunner in je verf hebt gedaan zodat de airbrush vol-aan-het-koeken is op een plek waar je het in iedergeval niet wil hebben... Dan denk je ook nog de vleugels en je spuitwerk te redden, wat dan weer een deel van de folie kost, om er achter te komen dat je maar beter de hele folie er af kan halen... De tijd gaat sneller dan gedacht, en ik vergat mijn 2 honden die nog uitgelaten willen worden... Om het nog erger te maken sast de oudste de hele kamer onder omdat ik net te laat was, komt vrouwlief op dat moment thuis en het feest is compleet. :puppydogeyes:

    Murphy, bedankt!

    Er is maar 1 manier om Murphy een halt toe te roepen, en dat is om te stoppen met waar je op dat maar ook mee bezig bent. In mijn geval ben ik ff een boswandeling gaan maken (uitteraard na wat schoonwerkzaamheden), om zowel de honden alsook mijzelf maar eens uit te laten. Even geen hobby maar een frisse neus, dat doet ook goed!

    Na deze wandeling de ballans opgemaakt wat er nodig was om Murphy een schop onder zijn hol te geven. En dat was toch best wel veel. de afgelopen 2 dagen had ik nachtdienst, waarbij ik besloten had om mij in iedergeval niet te gaan vervelen. En dat is gelukt, ik heb meer af dan ik gedacht had. Zo hebben de 2 vleugeluiteinden nieuwe folie gekregen, waarbij het toch wel een hele klus was om om het goedje er af te peuteren. Ik heb nog een Sig Riser overgenomen, waarbij de romp wel in de folie zat, maar de vleugels en stabilo niet. Nu dus wel waardoor ik het weekend deze af kan werken. Het spuitklusje heb ik maar even opnieuw gedaan, met een bevredigend resultaat. De romp komt de komende week aan de beurt, en als het goed gaat komt de Salto in z'n nieuwe kleur naar Marknesse.

    En voordat je het weet heb je in een mum van tijd 2 toestellen klaar, veel plezier gehad in het bouwen en geen saaie nachtdienst gehad...

    Daaaaagggg Murphy...
     
  18. VINTAGE FLYER

    VINTAGE FLYER

    Lid geworden:
    12 feb 2005
    Berichten:
    1.706
    Locatie:
    heerlen
    leuk verhaal dougy :yes: en erg leuk straks ook het Sig Risertje te gaan zien vliegen in marknesse ! :wink:
     
  19. zeevlieger

    zeevlieger

    Lid geworden:
    12 sep 2011
    Berichten:
    396
    Locatie:
    Apeldoorn
    En toch weer een toestelletje erbij :D

    gelukkig alles goed gekomen met de Salto.

    Groeten Peter
     
  20. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    shit, ik kon me ook weer niet inhouden.. ;)

    Ik zag een bouwdoos van een cirrus75 op het forum staan. Ik heb al een cirrus75, maar dan de versie met de 2,8m schuimvleugel. De c75 is echt mijn meest geliefde vintage zwever. Deze originele houtbouwvleugel versie is dan ook een welkome aanvulling. Heerlijk! Helemaal zelf opbouwen! Nu al weer zin in! En dan heb ik nog een rompje over straks. Een electroversie zit er dan mogelijk ook in! Als ik het over mijn hart kan verkrijgen de neus er af te halen... Oh oh oh, wat is het toch moeilijk inhouden soms.. Als er ooit nog een multiplex Flamingo voorbij komt zal het ook moeilijk inhouden worden vrees ik... Hoog op het wensenlijstje!!

    En dan heb ik de zolder bij mijn ouders ook nog leeg gehaald waar mijn spulletjes uit de 90er jaren nog lagen. Inmiddels hier in het opslaghok gelegd.

    [​IMG]

    Genoeg te doen nog! Haha. Het houdt ECHT nooit op..

    Edit:
    Iemand bij toeval interesse in de Big Lifter van Topp Rippin die op bovenstaand fotootje te zien is? Ooit in een opwelling gekocht, maar inmiddels ben ik er wel achter ik het zelf bouwen van een Big Lift veel leuker vind :) Hij is op motor/ontvanger na vliegklaar. Pull pull op richting, hoogteroervlakken met losse servo's aangestuurd en vleugel met rol en flap. Romp vol GFK, vleugel Schuim/abachii. Compatible met Multiplex Big Lift. Hij staat niet in de weg, maar als iemand er toevallig interesse in heeft...
     
    Laatst bewerkt: 15 feb 2013

Deel Deze Pagina