Ik heb het laatste jaar af en toe over gedacht en elke keer gezocht naar informatie maar niets kunnen vinden. Bij grote jets zoals in de burger luchtvaart heb je in een straalmotor naast de standaard hoge druk compressor en turbine een grote fan voorop en een low pressure compressor. De reden hiervan is dat dit heel veel extra luchtstroom veroorzaakt waardoor ze veel efficienter werken. Nu vraag ik me af: Waarom wordt een vergelijkbare opbouw met een fan (en misschien een lowpressure compressor) niet uitgevoerd in de modelbouw om langere vliegtijden te genereren? Nu weet ik dat de grote jongens axiaal zijn maar er zou toch iets mogelijk moeten zijn voor de RC motoren?
Op YouTube staat ergens een filmpje van een Engelsman die een zelfbouw turbine heeft gebouwd met lage en hogedruk compressor en turbine..
Geen turbofan,wil meerdere compressor-trappen Volledig axiaal, wat vinden jullie ervan? ( 1 2 3 ... Laatste pagina)
@Stef: het grootste probleem met het construeren van een echte twinspool turbofan is het feit dat de as van de tweede trap (die de fan aan de voorkant aandrijft) door de as van de eerste trap moet lopen. Die eerste trap as moet dus hol zijn. Dat is met de toerentallen van over de 100.000 best lastig. Een Aziaat is hier momenteel wel mee bezig: Jetbeetle--Affordable Micro/Mini/Small Jet Engines En hier is een filmpje van een andere die het gelukt is: Het Engelse Wren heeft onlangs een variatie bedacht, waarbij de as van de tweede trap niet door de eerste hoeft te lopen. Ook hiervan is er een filmpje op youtube:
Heel tof om te zien. Ik begrijp de problemen waar je het over hebt. Ik heb helaas niet de financiele middelen of de sponsoren die hier nu wat in zien om er mee bezig te gaan maar lijkt me een heel interresant project! Ik ga die link van je zeker even doorlezen
Kurt schreckling heeft een boek uitgebracht om zef een 2 assen motor te maken de OHDIE 7. Deze is voor een turboprop of met een fan en werkt ook met een holle as. eric